• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

HĂ„ller med om att det var en fin klocka.

Jag Àr dock övertygad om att alla former av moddade lÀder- och ev Àven gummiband pÄ den skulle se ut som skit.
Jag Àr inte lika sÀker som du. :)
Nu har jag ju inget emot lÀnken estetiskt, den Àr snygg. Men mina erfarenheter av Seiko 5 lÀnkar Àr att de Àter armhÄr till frukost, lunch och middag. SÄ jag skulle inte vÄga köpa en utan att först veta att det gör att "lösa" det problemet. :p

Jag Àr inte lika sÀker som du. :)
Nu har jag ju inget emot lÀnken estetiskt, den Àr snygg. Men mina erfarenheter av Seiko 5 lÀnkar Àr att de Àter armhÄr till frukost, lunch och middag. SÄ jag skulle inte vÄga köpa en utan att först veta att det gör att "lösa" det problemet. :p

Sant, bra att kunna variera. Jag Àr dock oftast distinkt skeptisk till hemmaskurna bandlösningar istÀllet för integrerade lÀnkar.
Mina seikofemmor har ryckt ett och annat hÄr pÄ min illerarm ocksÄ. Kan lÀtt lösas med lite hÄrvax eller minkolja innan man tar pÄ sig klockan...

BusvÀder pÄ kusten idag sÄ bra med lite vatten skyddad:

4tcaeqh.jpg

(SBDX001)

//Bosse

Det inte lÀtt om det Àr svÄrt (citat frÄn min dotter)
NĂ„ vi börjar sĂ„hĂ€r, följ lĂ€nken lĂ€ngre ned, men föst lite tips. Om du skall köpa frĂ„n auktionssidor Ă€r en vĂ€g att anvĂ€nda en mellanhand som köper varan, fĂ„r den till sitt lager i Japan normalt Tokyo. DĂ€r göras nödvĂ€ndiga papper och packning, dĂ€refter skippas paketet till din adress. Ett tips Ă€r att ha ett verifierat Pay Pal konto, mer sĂ€ker betalning och rĂ€tt adress sĂ„ paketet inte hamnar fel. För att anvĂ€nda denna tjĂ€nst skall du registrera dig och vilket Ă€r lite jobbigt deponera ett belop minst mosvarande köpe summan inklusive frakt kostnad och avgift till agent företaget, lite lĂ€skigt, men det fungera. Överskott Ă„terbetalas nĂ€r affĂ€ren Ă€r klar. Man skall ocksĂ„ ha koll pĂ„ att detta sker i flera steg men allt aviseras i mail pĂ„ engelska.
NÄ nu till dom goda nyheter, nÀr du har valt ett intressnt objekt fÄr du upp en sida med japansk text, inte sÄ kul, men i högre sida finns 4 funktions knappar pÄ engelsk dÀr en Àr speciellt intressnt, der fÄr du kostnad för objektet, alternativ för frakt, avgifter och försÀkring alltsÄ en total kostnad, glöm inte att addera svensk moms. Du kan ocksÄ gÄ till den aktuella sÀljares annons och dÀr Àr Google translÀte oumbÀrlig man vill ju veta vad man bestÀller.
HÀr Àr lÀnken och good hunting

http://itemsearch.fromjapan.co.jp/s/search/list?word=Seiko Sarb021&translated_word=&auction=1&shopping=1&auction_site=yahoo&shopping_site=amazon,rakuten,yahoo&price_min=2&price_max=&category=All&sort_order=price_asc&disp_num=20&new_used=all&translated=1&fromlang=ja&auction_id=#!mikan
DÀr finns ett antal av dessa tjÀnster, jag föredra From Japan, mest pga. Att den Àr lÀtt att navigera och att det jag har kört den vÀg har fungerat perfekt

//Bosse

Tack för hjÀlpen! Verkar dock slutsÄlda överallt.

Kör hemsidan genom Google translate eller liknande. DÀrefter kommer bara det svÄra med att fÄ japaner att tycka att det Àr OK att skicka utomlands. :)
Shopping frÄn Japan Àr lite krÄngligt. Du fÄr navigera dig igenom helt enkelt, googla pÄ lösningar och liknande. Det Àr inte sÄ att alla kör samma metod. Enklast Àr ju sÄklart att handla via ebay, forum eller liknande.

Kollat watchrecon.com ?

Yes! Kikade dÀr. Vill dock ha en ny klocka :)

Sant, bra att kunna variera. Jag Àr dock oftast distinkt skeptisk till hemmaskurna bandlösningar istÀllet för integrerade lÀnkar.
Mina seikofemmor har ryckt ett och annat hÄr pÄ min illerarm ocksÄ. Kan lÀtt lösas med lite hÄrvax eller minkolja innan man tar pÄ sig klockan...

Kanske fÄr grÀva fram lÀnken ur gömmorna och testa.

Hittade denna pÄ google, ser inte helt dum ut ÀndÄ
SeikoNautilus.jpg

HÀromdagen hade jag nöjet att ha vÀgarna förbi Asakusa och Tokyo Sky Tree. Men mÄlet för dagen var inte nÄgot av dem utan istÀllet denna tillsynes obetydliga lilla byggnad, lite inklÀmd vid sidan om.
hsevZa3.jpg

Aktivitet för dagen var en guidad tur i Seikos museum. För en lokaltrafikresenÀr som mig sjÀlv sÄ ligger det lite vÀl avsides, men vackert vÀder gjorde promenaden frÄn Asakusa, utmed Sumidafloden, till ett nöje i sig. Platsen Àr vald av historiska sjÀl dÄ Seiko tidigare hade en fabrik i omrÄdet.

För guidning behöver man anmÀla sig i förvÀg, men ett besök, inklusive guide, Àr gratis. Engelsktalande guide finns vilket ocksÄ blev mitt val dÄ jag inte behÀrskar det lokala sprÄket. Museet har tvÄ vÄningar. Den första dedikerad till historia om tidsmÀtning i allmÀnnhet och utvecklingen frÄn solur till kvarts. Den andra vÄningen avhandlar Seikos historia.

Som enda besökare med engelsk guide var det fritt fram att stÀlla frÄgor och anpassa turen efter intresse. Turen brukar enligt utsago ta ca en timme, men jag lyckades nÀstan fördubbla tiden. Efter turen fÄr man stanna sÄ lÀnge man vill (till stÀngning) och se sig om och ta bilder.

HÀr Àr ett urval av SeikoutstÀllningen pÄ den andra vÄningen.

RFETv6m.jpg

VĂ€ggklockeavdelningen.

gB5ytH0.jpg

Diverse fickur.

Hh37JjH.jpg

Laurel - första japanska armbandsuret.

LExvhCo.jpg

TLh4uQu.jpg

Grand Seiko

ZiO9Vkd.jpg

Lite av varje.

8eZLkAJ.jpg

Första japanska dykaren.

io6iklm.jpg

Seikos bidrag till Neuchatel 1967 tÀvling i precision för mekaniska ur. De tvÄ Seikosha-fabrikerna skickade konkurrerande urverk. Rivaliteten mellan de tvÄ lever Àn idag.

FQZIuxs.jpg

VÀrldens första kvartsarmbandsur.

1E8LukR.jpg

Ytterligare tvÄ Àldre kvartsur.

Museet Àr mycket trevligt för den med intresse i Seiko eller ur, tidtagning och dess historia i allmÀnnhet. Rekommenderas starkt för den som har vÀgarna förbi. Tar vÀl ca. en halv dag i ansprÄk p.g.a. sin avsides belÀgenhet. Kombineras med fördel med ett besök i Sky Tree.

HÀromdagen hade jag nöjet att ha vÀgarna förbi Asakusa och Tokyo Sky Tree. Men mÄlet för dagen var inte nÄgot av dem utan istÀllet denna tillsynes obetydliga lilla byggnad, lite inklÀmd vid sidan om.
hsevZa3.jpg

...

Inte riktigt lika coolt som det hÀr Seiko besöket som Molle gjorde, men jag Àr nöjd.
Tror jag hade samma guide pÄ museet faktiskt.

ja det fÄr man sÄklart pröva göra om man bestÀmt sig för att det Àr den man vill ha, dock sÄ kan jag inte bara svÀnga förbi tyvÀrr dÄ jag bor lÄÄÄngt ifrÄn Sthlm... Men annars hur prutningsbara Àr GS? Vet att det sÀkert beror pÄ en rad faktorer men mellan tummen och pekfingret :)

Synd bara att den Àr sÄ stor, jag hade tÀnkt mig max 42mm.

Tack!
Den bÀrs rÀtt sÄ liten. Tyckte sjÀlv att jag skulle vilja ha en. Jag anser annars 40mm Àr Max. GÄ till butik och prova.
Annars finns alltid sbdc001. BÀrs nog större men Àr mindre.
Eller Àr du sugen pÄ mer "dress" Àn dyk?

sbbn015 skulle bli mitt val om jag skulle lÀgga den summan pÄ en klocka. Annars finns det ju Shogun. Tror till och med det finns en begagnad till salu hÀr pÄ köp och sÀlj.

ja det fÄr man sÄklart pröva göra om man bestÀmt sig för att det Àr den man vill ha, dock sÄ kan jag inte bara svÀnga förbi tyvÀrr dÄ jag bor lÄÄÄngt ifrÄn Sthlm... Men annars hur prutningsbara Àr GS? Vet att det sÀkert beror pÄ en rad faktorer men mellan tummen och pekfingret :)

De modellerna finns för klÀmning och prutning i gbg pÄ klockmÀster Hansson med om det Àr nÀrmre för dig.

Tillbaka
Topp