• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

image.jpg
image.jpg

6139. Cool, men hur 17 stÀller man dag/datum?
Tryck in kronan. LĂ€tt tryck=datum, djupare=dag
SÄg fin ut förresten, grattis.

Ja. 001 Àr större, tyngre, tjockare.

...och Àr i helt annan klass, ja den Àr stor, tjock, och tung (min vÀger in pÄ 196g med lÀnk för 17.5 cm handled) men fungerar till skjorta och kavaj kanske inte stilenligt och va`sÄ?. Om vikt och tunghet stör sÄ blir den lÀtt, och lÀtt buren pÄ Isofrane
HÀr Àr den idag pÄ lÀnk

bdKf38C.jpg

//Bosse

Och en ting till: SBDX012 och 017 har samma "glas" vilket Àr det goda beprövade Hardlex med AR som i SBDX001. (texten under SSHC mm.)
... snart dax att lÀra sig japanska, lite svÄrt att köra Google translate pÄ bilder.....

//Bosse

Skall enligt uppgift ocksÄ ha 8L35C verk men "MEMS tillverkade" delar som "escapement" och "pallet fork". Verkar Àven som att sbdx012 och sbdx001 frÄn 2015 har det sÄ per definition sÄ Àr det ju ingen uppgradering frÄn 01an. Sedan skall den ha ny "Caseback printing technology" samma som pÄ 012an.

Senast Àndrad:
Spottade denna pÄ kollegans handled och hoppade sjÀlvklart pÄ den. BerÀttade lite om urverket (8F32) och han blev förvÄnad nÀr jag berÀttade att den troligtvis Àr vÀrd mer nu Àn nypriset. TyvÀrr hÄller inte batteriet lÀnge (behöver sÀkert en riktig service) och han ville inte betala urmakaren för att fÄ datumet programmerat rÀtt. SjÀlvklart ser jag det som min plikt att rycka ut och byta batteri samt stÀlla in den korrekt. Köpt ny Är 2000. Har en fel ÀndlÀnk, men ser annars OK ut.

image.jpg
image.jpg

Edit: SÄg nu att sekundvisaren hoppar 4 steg och inte tvÄ vilket bara betyder att kalendern behöver programmeras. Behöver alltsÄ inte byta batteri utan bara hitta en koppartrÄd eller dylikt och sedan Àr det easy peasy (typ) att programmera om kalendern.

Senast Àndrad:
Har funderat pÄ att slÄ till pÄ en SBBN015 ett tag. Speciellt nu i tider med skatteÄterbÀring mm. Priserna varierar frÄn ca 7000 och uppÄt 12000. Vad Àr skillnaden om jag t.ex. köper via Titanesque pÄ tradera och seiyajapan (som Àr lite dyrare) osv. Vad rekommenderar ni?

Har funderat pÄ att slÄ till pÄ en SBBN015 ett tag. Speciellt nu i tider med skatteÄterbÀring mm. Priserna varierar frÄn ca 7000 och uppÄt 12000. Vad Àr skillnaden om jag t.ex. köper via Titanesque pÄ tradera och seiyajapan (som Àr lite dyrare) osv. Vad rekommenderar ni?

Jag gÄr i samma tankar. Har Àven funderat pÄ SBBN017, den Àr ju nÄgra kronor billigare.

Tillbaka
Topp