• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Min tvÄÄriga dotter och jag igÄrkvÀll:
- Pappa har en klocka!
Jag: Mm, pappa har en Seikoklocka...

Imorse:
- Mamma, pappa har en Seikoklocka. Jag vill ha en Seikoklocka med!

Summa summarum stolt fader och Seikoklocka fÄr det bli sÄ smÄningom (vad annars) :)

(Frugan skakade mest pÄ huvudet... :D )
 
Npgon som vill ha en gratisklocka?
Behöver nytt batteri. DatumvÀxlingen funkar ej, men dagvÀxling verkar funka. LÀnken för kort för mina 18,5cm handleder, men passar till kanske 17,5cm (svÄrt att bedöma).
image.jpg

Köpte den med kass batteri och har inte bytt sÄ vet ej om den funkar.
Tur att jag har 17.5 handleder :)
 
Har alltid föraktat Seiko lite som ett lĂ„gbudgetmĂ€rke, troligen för att jag inte kan speciellt mycket om mĂ€rket. Sedan köpte jag min första Seiko, en SKA371P. Älskade den klockan och har alltid Ă„ngrat jag sĂ„lde den. Ska köpa mig en ny pĂ„ Creationwatches för 1800 kr, bĂ€sta klockan jag har Ă€gt. Den kunde hĂ€nga med pĂ„ allt och jag var aldrig speciellt orolig att bli av med den, att repa den, att tappa den. Perfekt klocka!

TB28EYNaVXXXXc0XXXXXXXXXXXX-43087581.jpg
 
Nya Prospexloggan pÄ kronan?
Verkar ju vara identisk annars. Kanske ny ref för att ha koll pÄ produktionsÄr, lÄngkörare som den Àr.
 
Trött pÄ att vela fram och tillbaka, sÄ idag slog jag till. PÄ tiden antar jag.

Capture.JPG


Va f*n sÄg precis nu tidigare inlÀgg, SBDX017?? Har jag gjort bort mig nu som bestÀllt en SBDX001??????
Gjort bort dig extremt. ;)
Nej dÄ, det tror jag inte. 017 Àr ju inte ens slÀppt Ànnu. Den kommer nog inte förrÀn efter sommaren.
 
Oj, sÄ lÀnge kan jag inte vÀnta ;) Men det Àr ju typiskt att 001 funnits i en miljard Är, och SAMMA dag jag bestÀller en sÄ kommer en ny modell ;)

Är det bara glaset som skiljer sĂ„ bryr jag mig inte. Gillar Seiko hardex, speciellt med AR pĂ„. Dock funderar jag pĂ„ andrahandsvĂ€rdet om/nĂ€r man flippar den.

Annars stÀller jag mig in pÄ att det Àr som Volvo. De slÀpper en "classic" edition nÀr det Àr dax för ny modell, och det Àr den bÀsta. Jag kommer med andra ord ha den bÀsta 001 nÄgonsin... ;)
 
Grattis Molle först pÄ nÀttet med den nyhet, vad som (minst) skiljer Àr priset (+20.000 yen) och om jag ser rÀtt sÄ har den DiaShield, (HICDC) och samma lÀnk som pÄ SBDX012 (MOMR211MO).

//Bosse
Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ lĂ€nkarna förutom ytbehandlingen?
 
Grattis Molle först pÄ nÀttet med den nyhet, vad som (minst) skiljer Àr priset (+20.000 yen) och om jag ser rÀtt sÄ har den DiaShield, (HICDC) och samma lÀnk som pÄ SBDX012 (MOMR211MO).

//Bosse
Ja. Grymt bra jobbat Molle.
Riktigt intressanta nyheter. Finns en och annan tonfiskburk som ligger risigt till .
Diashield verkar onekligen vara en höjdare och lÀr vara vÀrt 20000 yen extra. Undrar om gummit till nya mm300 kommer med metall keeper.
 
Och en ting till: SBDX012 och 017 har samma "glas" vilket Àr det goda beprövade Hardlex med AR som i SBDX001. (texten under SSHC mm.)
... snart dax att lÀra sig japanska, lite svÄrt att köra Google translate pÄ bilder.....

//Bosse
 
Hoppas det Àr samma boett sÄ att man kan uppgradera till nya armbandet. Diashield pÄ spÀnne Àr riktigt bra och behövligt.
 
image.jpg
image.jpg

SÄ kom den dÄ Àntligen. 7546-6030.
Ett gött hack som inte syns pÄ bilden och avflagnad fÀrg i siffrorna pÄ bezeln, samt en bezel som verkar sitta fast. Smuts pÄ insidan av glaset ocksÄ och lite kort lÀnk. Allt detta (utom hacket) ska dock fixas inom kort och dÄ blir den kanon. Sitter riktigt gött pÄ handleden med minimalt rassel. OförskÀmt bra skick utöver ovannÀmnda. Tror det kan bli en long time keeper. Nöjd. Skulle chansa pÄ att den Àr 39mm.
 
Införskaffade för ungefÀr en mÄnad sedan en SKX007 med gummi. Var dock sugen pÄ att Àven ha en lÀnk och övervÀgde olika alternativ. SÄg dÄ att Strapcode hade en ny design pÄ sin Super Oyster sedan en tid tillbaka. Slog till och den kom med posten idag.

I jÀmförelse med den gamla tycker i alla fall jag att detta Àr en klar förbÀttring. Den frÀmsta skillnaden Àr antagligen övergÄngen mellan ÀndlÀnk och den första vanliga lÀnken. PÄ den förra versionen var övergÄngen till en centerlÀnk medan ÀndlÀnken numer har en förlÀngd mittdel som ledar till en vanlig lÀnkbit.

Nya modellen:
20150608_132310~2.jpg


Tidigare modellen (lÄnad frÄn Google):
b18f77aab55448f42776dd87d4808552.jpg


Snyggt Àven med borstad fram- och baksida medan sidorna Àr polerade, precis som klockan i övrigt:
20150608_150219~2.jpg


Riktigt nöjd med denna lÀnk och framför allt en snyggare version Àn den gamla som jag personligen var ganska tveksam till.
 
SÄ kom den dÄ Àntligen. 7546-6030.
Ett gött hack som inte syns pÄ bilden och avflagnade fÀrg i siffrorna pÄ bezeln (ska fixas), samt en bezel som verkar sitta fast. Smuts pÄ insidan av glaset ocksÄ och lite kort lÀnk. Allt detta (utom hacket) ska dock fixas inom kort och dÄ blir den kanon. Sitter riktigt gött pÄ handleden med minimalt rassel. OförskÀmt bra skick utöver ovannÀmnda. Tror det kan bli en long time keeper. Nöjd. Skulle chansa pÄ att den Àr 39mm.

Fan vad frÀn! Snygga vinklar som gÄr fint ihop med det kantiga "SQ" pÄ tavlan. Hur ser spÀnnet ut?
 
Tillbaka
Topp