• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

5Y89-0AF0[/QUOTE]
image.jpg

Vet inte vad du tvekade pÄ @niclasnice
Detta Àr helt klart nya blandningen. Riktigt bra!

Men vad gör man nÀr man inte Àger en köocka med gulddetaljer? Jo, man byter sÄklart ut delarna till de pÄ ett vanligt Z22.
image.jpg

Wow snyggt! Passar ju bĂ€ttre Ă€n den svarta titanlooken. Har inte haft en tanke pĂ„ att man kunde byta spĂ€nne pĂ„ gummi, nu har jag det ;-). Handlade om att jag inte vill garantera ngt jag inte kan tillrĂ€ckligt bra. Är ju trots allt inte ngn expert pĂ„ silikonblandningar. Skönt att du Ă€r nöjd! Vad skall du göra med titanguldet Ă€r frĂ„gan?
 
Frun blev mÄttligt förtjust
Den va ok men inte mer.
Stora tjejen (3 Är) dÀremot blev stormförtjust och sade att den nog passar inte bara mammor. "Den Àr nog perfekt för barn ocksÄ"

Liten seikodykare frÄn 1980. 33 mm. Guld-detaljer och arvet frÄn 6159 Àr vÀldigt tydligt.





Söt som tusan. 33 mm med vridring kÀnns oÀndligt litet, fast gulligt.

HĂ€r bredvid storestorebror



PÄ treÄringen:



Sannolikt kommer hon vara tjejen med den tuffaste klockan pÄ dagis till hösten.
 
Frun blev mÄttligt förtjust
Den va ok men inte mer.
Stora tjejen (3 Är) dÀremot blev stormförtjust och sade att den nog passar inte bara mammor. "Den Àr nog perfekt för barn ocksÄ"

Liten seikodykare frÄn 1980. 33 mm. Guld-detaljer och arvet frÄn 6159 Àr vÀldigt tydligt.


Söt som tusan. 33 mm med vridring kÀnns oÀndligt litet, fast gulligt.

HĂ€r bredvid storestorebror


PÄ treÄringen:


Sannolikt kommer hon vara tjejen med den tuffaste klockan pÄ dagis till hösten.

Kolla @Quaker en sÄn hÀr du skall ha till damen!
Har visat modellen för frun utan att fÄ bifall. "Gillar typ Cartier och Rolex"
 
Om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr diashield nÄgon form av ytbehandling?
Detta finns alltsÄ pÄ kommande sbdx017 men inte pÄ vÄra sbdx001?
Vad Àr det mer som skiljer klockorna Ät?
 
Om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr diashield nÄgon form av ytbehandling?
Detta finns alltsÄ pÄ kommande sbdx017 men inte pÄ vÄra sbdx001?
Vad Àr det mer som skiljer klockorna Ät?
SBDX017 har ny lume ocksÄ som lyser 60% lÀngre. Den ska tydligen ha nÄgra förbÀttringar i urverket ocksÄ, men vet inte riktigt pÄ vilka omrÄden. Inte sÄ jÀttestora skillnader verkar det va.
 
SBDX017 har ny lume ocksÄ som lyser 60% lÀngre. Den ska tydligen ha nÄgra förbÀttringar i urverket ocksÄ, men vet inte riktigt pÄ vilka omrÄden. Inte sÄ jÀttestora skillnader verkar det va.
Vart har du lÀst om nya lumen? Trodde bara det var nya hi beat -tonfisken som skulle fÄ ny lume. Det du tÀnker pÄ med urverket Àr MEMS-delarna. Vissa delar (bland annat balansen) görs med högre precision Àn tidigare vilket ger bÀttre gÄngavvikelse. Den nya har dock samma specifikation som 001. Om de inte ruckas bÀttre sÄ har det ingen effekt Àven om MEMS Àr cool.
105158ympi7zpckpi6yaa6.jpg

De övre Àr MEMS-grejer.
 
SBDX017 har ny lume ocksÄ som lyser 60% lÀngre. Den ska tydligen ha nÄgra förbÀttringar i urverket ocksÄ, men vet inte riktigt pÄ vilka omrÄden. Inte sÄ jÀttestora skillnader verkar det va.
Har jag förstÄtt det rÀtt sÄ skall den ha 8L35C verket med MEMS produktion av "escapement och pallet fork" (edit: 2a pÄ bollen) vad det nu betyder. Har dock förstÄtt det som att bÄde nyare (2015 iaf) versioner av SBDX001 och SBDX012 ska ha samma verk.
 
Senast Àndrad:
Vart har du lÀst om nya lumen? Trodde bara det var nya hi beat -tonfisken som skulle fÄ ny lume. Det du tÀnker pÄ med urverket Àr MEMS-delarna. Vissa delar (bland annat balansen) görs med högre precision Àn tidigare vilket ger bÀttre gÄngavvikelse. Den nya har dock samma specifikation som 001. Om de inte ruckas bÀttre sÄ har det ingen effekt Àven om MEMS Àr cool.
105158ympi7zpckpi6yaa6.jpg

De övre Àr MEMS-grejer.
Minns inte vart jag lÀste det, har tyvÀrr ingen bra kÀlla som backar upp det, men det var nÄgon som hade mailat Seiko och fÄtt det bekrÀftat (med reservation för att jag minns fel som sagt)...
 
Har jag förstÄtt det rÀtt sÄ skall den ha 8L35C verket med MEMS produktion av "escapement och pallet fork" vad det nu betyder. Har dock förstÄtt det som att bÄde nyare (2015 iaf) versioner av SBDX001 och SBDX012 ska ha samma verk.
För mig som precis hÄlller pÄ att försöka lÀra mig lite mer om urverk, sÄ Àr det just de detaljerna du ser ovan i yonssons inlÀgg. Men det kanske du hade koll pÄ. MEMS antar jag har med just produktionen att göra. Kort sagt borde den ticka jÀmnare, eftersom det Àr detaljerna ovan som sköter tickandet. Köp en och njut av hur jÀmnt den tickar i jÀmförelse med din gamla SBDX012 :angel:
 
gsrs2013-57.jpg

AZ-Fine time skriver pÄ sin blogg att MEMS ökar hÄllbarheten tiofaldigt jÀmfört med samma delar tillverkade pÄ "traditionellt vis". Min gissning Àr att det beror pÄ att de nu kan bygga fackverk. Vi sÄg en grunka pÄ Arnold and Son som anvÀndes till att precisionsskÀra ut delar med hjÀlp av laser, vatten och grejer (hajade inte riktigt). Man kunde göra sjukt detaljerade grejer. Nackdelen var att det tog tid att tillverka (flera timmar/del).
 
Senast Àndrad:
För mig som precis hÄlller pÄ att försöka lÀra mig lite mer om urverk, sÄ Àr det just de detaljerna du ser ovan i yonssons inlÀgg. Men det kanske du hade koll pÄ. MEMS antar jag har med just produktionen att göra. Kort sagt borde den ticka jÀmnare, eftersom det Àr detaljerna ovan som sköter tickandet. Köp en och njut av hur jÀmnt den tickar i jÀmförelse med din gamla SBDX012 :angel:
Jepp, skrev inlĂ€gget innan Yonssons landat :) Dock tror jag att SBDX012 har MEMS delar. Är inte 100% dock. Tror absolut jag kommer att testa en 017 om inte annat för lumens skull ;-).
 
Jepp, skrev inlĂ€gget innan Yonssons landat :) Dock tror jag att SBDX012 har MEMS delar. Är inte 100% dock. Tror absolut jag kommer att testa en 017 om inte annat för lumens skull ;-).
Är det samma urverk och samma version sĂ„ Ă€r det ju samma delar. ÅterstĂ„r att se om 017 har 8L35C eller D. :)
 
Hej alla sekoiter!
Ute efter en lite "dressigare" klocka och snubblade över Presage Sarx027 som jag blev lite smÄtt förÀlskad i. NÄgon som har nÄgra intryck av denna fantastiska skapelse?
 
Tillbaka
Topp