• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hade nÀstan glömt bort hur skönt TF retrorubber var och hur snyggt luggarna fylls.
image.jpg
SvÄrt och svenskt avundsjuk!,,,

VÀlkommen till bandbytarkvÀll med SBBN015 hos yonsson. :D

image.jpg

OriginallÀnk - UtgÄngslÀget.

image.jpg
Gas Gas Bones - MÄttbestÀllt.

image.jpg

Z22 (SEIKO)

image.jpg

Hirsch Performance - Gummi + "kolfiber".

image.jpg

Bonetto? MOD nÄnting.

image.jpg

MilitÀrgrönt nato.

image.jpg

Timefactors retro rubber.

Vad Àr dÄ bÀst? Enligt mig originallÀnk alternativt GGB. Bonettot sitter skönt, men fÀrgen Àr vÀl sÄdÀÀÀr. Trodde faktiskt det skulle vara mer militÀrgrönt. Tack för ikvÀll. :)
Gummi och kolfiber slÄr ju allt...

Tror nÄgon av dem hade fÄtt dÄligt med handledstid. SÄlde min SubC för nÄgra mÄnader sedan och haft min MM300 i knappt en mÄnad. KÀnner inget sug som helst sug efter en SubC lÀngre. Jag har sÄ sakta börjat leta Tuna:)
SÄnt dÀr Àr ganska roligt faktiskt. SubC Àr ju utifrÄn specifikationerna en mycket bÀttre klocka och har Àven en lÀnk och ett lÄs som Àr mycket bÀttre Àn det pÄ mm300. Problemet Àr att logiken sÀllan vinner. En klocka kan exempelvis anses topptung eller bara tung men ÀndÄ sitta perfekt pÄ nÄgon som gillar tunga klockor. Problemet med SubC/SD4000 Àr att de Àr sÄ sjukt trÄkiga. Inga roliga vinklar pÄ boetten, inga fasetterade visare, ingen skrovlig lume mm. Mm300 Àr verkligen en charmig klocka pÄ vilken man kan studera detaljer lÀnge. Detsamma gÀller tonfiskarna. Jag gillar min tonfisk sjukt mycket mer Àn jag gillade min 116600 trots att den egentligen borde vara utklassad. SBBN015 Àr sÄ sjukt toolig och charmig. Stor utan att bÀras stor, klossigare utan att bÀras klossig. Det Àr inte alltid logiken vinner. :)

Mysigt @Savagear114 och @Bjoerlin76 !
Det Àr tur att vi smittar av oss pÄ varandra och det kÀnns hedersamt att fÄ ett omnÀmnande :) . NÀr jag pÄ riktigt började intressera mig för klockor för nÄgra Är sedan (typ 2009/2010) var det mest @Molle och SL (finns inte pÄ KS) som höll lÄda nÀr det gÀllde SEIKO och dÄ framförallt GS. I UK och USA var det mÄnga som pratade om hur bra GS var sÄ jag var sjÀlvklart tvungen att successivt jobba upp min klockbudget för att hamna dÀr. NÀr jag tog min Masters degree 2012 hade jag mest haft billiga SEIKOs men kÀnde att jag var vÀrd en mm300. DÀrifrÄn spÄrade det utför ganska fort. :D

Det finns mÄnga roliga mÀrken, men SEIKO kommer alltid vara nÄgot extra för mig. De riktigt genomarbetade modellerna Àr ruggigt bra och har sÄ mycket historik, innovationer och nörderi runt sig att man skulle kunna skriva en bok om respektive modell.

Bredden SEIKO har Àr egentligen helt sjuk. Snackar vi vintage sÄ har vi GS, KS, GQ, KQ, LM mm + massa roliga dykarklockor. DÀrtill finns det massvis med överarbetade kvartsklockor man kan leta efter; 7a28, 7a38, 7a48, 7546, 8f, 8j, 9f mm mm. Det tar liksom aldrig slut och man kan fÄ vÀldigt mycket klocka för pengarna. Det jag gillar mest med SEIKO Àr att det inte behöver bli dyrt. Gillar man SEIKO sÄ gillar man klockor nÀr de Àr som bÀst skulle jag sÀga. Smarta, prisvÀrda, roliga och nördiga. :)
Kul att fÄ höra om grunden till ditt intresse!:) Jag har alltid Àlskat Rolex, och det kommer jag förmodligen alltid att göra ocksÄ, men pÄ sista tiden har jag som sagt blivit alltmer intresserad av Seiko, precis pÄ grund av det du nÀmnde - de Àr oerhört prisvÀrda, det finns mÄnga modeller, de har intressanta historier osv. Det kommer definitivt bli fler Seiko framöver och jag ljuger inte nÀr jag sÀger att det Àr pÄvÀg att bli ett av mina absoluta favoritmÀrken.:) Tanken har slagit mig att jag skulle sÀlja min SubC, sommarjobba, köpa en MM300, en Speedmaster och en Datejust. Det skulle vara en kul men sÀker trio med en schysst bredd. MÄste definitivt tÀnka pÄ saken.:sorry:

Var lite skeptisk innan jag fick den och det berodde pÄ att jag haft en Sumo vars originallÀnk IMHO Àr hiskelig. Tycker den fyller sin funktion men den hÄller kanske inte riktigt samma klass som resten av klockan. Inget man tÀnker pÄ nÀr man vÀl har den pÄ sig, dÄ Àr den skön.

MM300'an har ingen dressig Ädra som Subc'en. Den Àr klossig, tung och snygg, tycker SubC'en Àr elegantare. Den har dock fördelen i min vÀrld av att man inte behöver vara rÀdd för att man rÄkat dra den lÀngst en betongvÀgg.

HÄller med @yonsson till 100%, man fÄr vÀldigt mycket klocka för pengarna.:)
Tackar för infon! Schysst att höra dina Äsikter!

Kul att fÄ höra om grunden till ditt intresse!:) Jag har alltid Àlskat Rolex, och det kommer jag förmodligen alltid att göra ocksÄ, men pÄ sista tiden har jag som sagt blivit alltmer intresserad av Seiko, precis pÄ grund av det du nÀmnde - de Àr oerhört prisvÀrda, det finns mÄnga modeller, de har intressanta historier osv. Det kommer definitivt bli fler Seiko framöver och jag ljuger inte nÀr jag sÀger att det Àr pÄvÀg att bli ett av mina absoluta favoritmÀrken.:) Tanken har slagit mig att jag skulle sÀlja min SubC, sommarjobba, köpa en MM300, en Speedmaster och en Datejust. Det skulle vara en kul men sÀker trio med en schysst bredd. MÄste definitivt tÀnka pÄ saken.:sorry:

MM300, my life depends upon it!

Hmm börjat fundera pÄ om man kanske ska inhandla en sun023 som ultrabeater. Hur Àr det med kinetic och service egentligen? NÄgon som vet om den finns Ä klÀmma pÄ hos klockmaster globen?

GÄr i köptankar. Funderar mellan SNZF15J och SNZF15K1, förstÄr inte vad skillnaden Àr förutom 0.5 mm i bredd. NÄn som kan upplysa mig? Och Àr nÄgon av klockorna "bÀttre"?

GÄr i köptankar. Funderar mellan SNZF15J och SNZF15K1, förstÄr inte vad skillnaden Àr förutom 0.5 mm i bredd. NÄn som kan upplysa mig? Och Àr nÄgon av klockorna "bÀttre"?
Skall egentligen inte vara nÄgon annan skillnad Àn att J Àr byggd i Japan för den japanska marknaden och K i Malaysia med Japan made urverk för den internationella marknaden.
Datumangivelsen Àr pÄ arabiska och engelska för J versionen och franska och engelska för K versionen.
KĂ€lla:
http://forums.watchuseek.com/f71/di...-1044296.html#/forumsite/20758/topics/1044296

I mitt stÀndiga lÀnk/gummi/band jagande har jag lyckats komma över ett nytt "Golgo 13" band. Detta gjorde mig nyfiken och nu vill jag gÀrna testa en SBBN023 vet att @yonsson haft en och sÄlt den vidaremen finns det ngn som har en och vill sÀlja till mig? Pm:a isf.

I mitt stÀndiga lÀnk/gummi/band jagande har jag lyckats komma över ett nytt "Golgo 13" band. Detta gjorde mig nyfiken och nu vill jag gÀrna testa en SBBN023 vet att @yonsson haft en och sÄlt den vidaremen finns det ngn som har en och vill sÀlja till mig? Pm:a isf.
Den Àr cool men mörka visare mot mörk tavla var faktiskt ingen höjdare.

AnvÀnder min moddade seiko en sista gÄng som ingen velat förbarma sig över trots prisdumpning. Sen blir det dÄrhuset blocket för den stackarn.
20150709_111502_001.jpg

Tillbaka
Topp