• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vem sÀljer dom bÀsta Seiko Z22 wave banden? GÀrna ett band som inte stinker plast (dÄlig Kinakopia :eek:). Trevligare om det doftar vanilj :)

Tack pÄ förhand.
/Roger

Sol och bad och SKX011J
DSC_0161%25257E2.jpg

Kikar lite efter ny klocka och fastnade för Sarb033. Var nÀra igÄr att bestÀlla en men sÄ började jag störa mig pÄ texten "23 jewels" pÄ tavlan. Varför ska dom ta med det? Hade varit sÄ mycket snyggare med bara "automatic".

Hur mycket vanligt folk vet ens vad som menas med 23 jewels? Helt onödigt att det stÄr med. Utan att ha storyn i ryggen sÄ fÄr jag en fattigmansklocka-kÀnsla av den texten. DÄ mÄnga gamla billiga ur hade den ocksÄ.
image.jpg

SlutgnÀllt.

Kikar lite efter ny klocka och fastnade för Sarb033. Var nÀra igÄr att bestÀlla en men sÄ började jag störa mig pÄ texten "23 jewels" pÄ tavlan. Varför ska dom ta med det? Hade varit sÄ mycket snyggare med bara "automatic".

Hur mycket vanligt folk vet ens vad som menas med 23 jewels? Helt onödigt att det stÄr med. Utan att ha storyn i ryggen sÄ fÄr jag en fattigmansklocka-kÀnsla av den texten. DÄ mÄnga gamla billiga ur hade den ocksÄ.
image.jpg

SlutgnÀllt.
Grymt snygg klocka men 38 mm kÀnns i minsta laget. Finns det större Sarb? Brightz-modellerna Àr vÀl över 40 iaf har jag för mig.

image.jpg

SlutgnÀllt.
Tror det har att göra med tvÄ saker:
1: Ju fler juveler ju mer exklusivt urverk (trodde man förr).
2: USA hade under en period merskatt för import av klockor med mer Àn ett visst antal juveler. Det KAN vara sÄ att utomsocknes under en period var tvungna att skriva antal juveler pÄ urtavlan.

Mig har det aldrig stört. Har Àgt en SARB033 och de upplevs lite större Àn sina 37mm eftersom de Àr ganska tjocka.

Tror det har att göra med tvÄ saker:
1: Ju fler juveler ju mer exklusivt urverk (trodde man förr).
2: USA hade under en period merskatt för import av klockor med mer Àn ett visst antal juveler. Det KAN vara sÄ att utomsocknes under en period var tvungna att skriva antal juveler pÄ urtavlan.

Mig har det aldrig stört. Har Àgt en SARB033 och de upplevs lite större Àn sina 37mm eftersom de Àr ganska tjocka.

Jo, lÄter ju rimligt att det finns vissa anledningar till det.
Sarb033 Àr rÀtt lik Sinn 556i i tjocklek sÄ tror sizen skulle vara perfekt. Men drar mig ÀndÄ lite.

Kort sammanfattning av vad jag berÀttat tidigare i trÄden:

Köpte klockan frÄn min ungdom, SNA031 frÄn zity.se (utgÄngen modell som bara fanns dÀr) förra Äret --> klockan tog in vatten --> reklamation --> försvann i posten --> fick ÀndÄ tillgodokvitto --> "tvingades" vÀlja en ny i optura.se:s sortiment av rÀtt överprissatta seikos --> skrev i denna trÄd och fick massor av bra tips.

Idag kom den!
image.jpg

Bar en annan favorit frÄn seiko under öppningen.
image.jpg

Nu Àr det nÀra.
image.jpg

Första glimten.
image.jpg

Se dÀr! Det blev en SUN023P
image.jpg

Tog pÄ mig den direkt.
image.jpg

TÀnkte ta fler bilder under dagen, men telefonminnet var fullt. Den fÄr Äterses i dagens klocka-trÄden.

Första intrycket Àr att klockan överraskar positivt. Sitter som ett smÀck trots 47 mm, kÀnns inte alls tung och klumpig, och riktigt bra kvalitet i gummit, tycker jag.

Specifikationerna, saxat direkt frÄn uret.se:
Modell: SUN023
Typ: Herrklocka, Dress / Sportmodell
Diameter: Ø 47.00 mm
Boett: Svart stÄl
Baksida boett: Solid
Armband: Svart gummi
Urtavla: Svart med sjÀlvlysande markeringar indexmarkeringar, sjÀlvlysande visare
SpÀnne: BygelspÀnne i stÄl
Glas: Repskyddat safirglas
Bezel (ring): StÄl, svart, vridbar motsols
Urverk & Funktioner
Urverkstyp: Kinetic
Sekundvisare: Tickande
Datumangivelse: Datum
Vattenskydd: 200 meter
Funktioner: 24 timmarsvisning
Övrigt: Skruvkrona

image.jpg

Tack för alla tips! :)
JĂ€kligt kool klocka! Provade den för nĂ„gra veckor sen, och hĂ„ller med, den sitter som ett smĂ€ck trots 47mm. Lite som en Tuna. Återkom gĂ€rna om hur du gillar den efter nĂ„gra dagar. :)

JĂ€kligt kool klocka! Provade den för nĂ„gra veckor sen, och hĂ„ller med, den sitter som ett smĂ€ck trots 47mm. Lite som en Tuna. Återkom gĂ€rna om hur du gillar den efter nĂ„gra dagar. :)
SEIKO kallar den för tonfisk. :)
Eller rÀttare sagt de sÀger att det Àr en vidareutveckling av deras gamla "shrouded divers". Jag hÄller inte med dÀr i och med att de tagit bort det unika för tonfiskarna nÀmligen minst 300m WR och heliumpackning. :)

Cool klocka dock.

SEIKO kallar den för tonfisk. :)
Eller rÀttare sagt de sÀger att det Àr en vidareutveckling av deras gamla "shrouded divers". Jag hÄller inte med dÀr i och med att de tagit bort det unika för tonfiskarna nÀmligen minst 300m WR och heliumpackning. :)

Cool klocka dock.
Syftade iofs pÄ passformen.. dvs att de bÄda sitter vÀldigt skönt pÄ armen trots 47mm diameter. :)
Men har lÀst samma som du, att det ska vara en vidareutveckling av Tuna. KÀnns som en hybrid mellan en Tuna och en Flightmaster tycker jag.

Hej! TÀnkte att detta kanske var trÄden för mina funderingar. Efter filmen "All is lost" har jag förÀlskat mig i skx009. NÄgon som har erfarenhet av lÀnk vs gummi. TÀnkte ju ha den pÄ nato dÄ och dÄ men undrar om lÀnken Àr sÄ dÄlig som mÄnga verkar tycka.

Hej! TÀnkte att detta kanske var trÄden för mina funderingar. Efter filmen "All is lost" har jag förÀlskat mig i skx009. NÄgon som har erfarenhet av lÀnk vs gummi. TÀnkte ju ha den pÄ nato dÄ och dÄ men undrar om lÀnken Àr sÄ dÄlig som mÄnga verkar tycka.

LÀnken Àr inte sÄ dÄlig för pengarna. Det Àr mest att resten av klockan Àr sÄ jÀvla bra att den kommer i skymundan lite.

Icke. Men sÄ gillar jag lösa lÀnkar med lite hÀng. True story. Tror inte jag Àr ensam heller.

Men tumregeln Àr som alltid att köp med lÀnk och komplettera med gummi, det blir billigast i lÀngden.

Icke. Men sÄ gillar jag lösa lÀnkar med lite hÀng. True story. Tror inte jag Àr ensam heller.

Men tumregeln Àr som alltid att köp med lÀnk och komplettera med gummi, det blir billigast i lÀngden.
Beror ju pÄ vad man tycker om lÀnken. :)
Om man inte gillar den sÄ Àr det ju böttre att spara 300kr och lÀgga 600kr pÄ ett superoyster istÀllet.

Finns bra AM-lÀnkar att inhandla! (Men jag tycker att den gör sig bÀst pÄ NATO).
Spana in denna trÄd för inspiration: https://klocksnack.se/threads/bilder-pÄ-din-skx.21300/

Tillbaka
Topp