• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Äntligen Ă„ter frĂ„n servicen!!
DSC_0160%25257E2.jpg

6105-8110 frÄn 1977.

TvÄ tummar upp!

@Case 023 har ju utgÄtt. UtifrÄn de bilder jag sett pÄ 023 sÄ hÄller den sÀkert högre finish. Har Àven Àgt en 033, trevlig klocka men ingen supermodell enligt mig.

@Case 023 har ju utgÄtt. UtifrÄn de bilder jag sett pÄ 023 sÄ hÄller den sÀkert högre finish. Har Àven Àgt en 033, trevlig klocka men ingen supermodell enligt mig.
Jag förstÄr... kollade bara pÄ forum, inte försÀljare. GÄr att fÄ tag pÄ pre-owned rÀtt lÀtt verkar det som.

Kan anledningen till att du inte uppskattar 033 vara att du Àger eller har Àgt liknande GS-modeller? ;)

Jag förstÄr... kollade bara pÄ forum, inte försÀljare. GÄr att fÄ tag pÄ pre-owned rÀtt lÀtt verkar det som.
Kan anledningen till att du inte uppskattar 033 vara att du Àger eller har Àgt liknande GS-modeller? ;)
MissförstÄ mig rÀtt, det Àr en bra klocka. Tycker dock den Àr lite detaljlös jÀmfört med de modeller som slÀppts efter dÀr man fÄr roligare tavlor. Störde mig Àven pÄ att bandhornen har en upphöjd del pÄ sig, nÄgot som Àr svÄrt att se pÄ bilder men som man ser direkt IRL. För 3000kr Àr det dock en kanonklocka och lÀnken Àr helt OK.
ED9329B4-9B4E-4902-8A5B-7FB8C97F5DAA-2310-000003CD8B4DB94F.jpg

Kass bild, men dÀr ser du vad jag menar med bandhornen.

Efter som jag inte köpt nÄgot nytt fÄr jag visa upp ett hemslöjdat armband till min Atlas istÀllet. Vegetabiliskt garvat ko-lÀder, sytt med lintrÄd och graverat med ett traditionellt japanskt "nami" mönster. IOM att det Àr bespoke sÄ har det bars ett hÄl. AnvÀnt i nÄgot Är nu sÄ patinan börjar bli fin.

PluspoÀng till den som kan sÀga var spÀnnet kommer ifrÄn :)

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Om nÄgon Àr intresserad kan jag ev ta bestÀllningar...

Funderar pÄ en klocka att komplettera min militÀr-Seiko 5 och Certina-dykare med. TÀnkte mig nÄgot "stiligt", inte nödvÀndigtvis dress.
Den klocka jag spanat pÄ mest Àr Seiko SARB017, och lutar vÀl kanske mest Ät att bli en sÄn. Tar dock tacksamt emot förslag pÄ andra Seikomodeller som har lite samma slags stil. Klassisk, lite Ät det tjusiga hÄllet, med kul detaljer. "Mindre" storlek (dvs under 40mm, enligt mig) gÀrna, att komplettera mina 41-43mm med.
Tar gÀrna emot tankar kring SARB017 ocksÄ.

@Psykel Fantastisk klocka pÄ mÄnga sÀtt. Kombinationen av grön sunburst och guldindex och visare ser grymt ut och Àr förvÄnansvÀrt lÀtt att lÀsa av, tack vare polishen pÄ guldet. KÀnns vÀldigt gedigen över lag och gÄr bra. SjÀlv gillar jag skarpt att den har hacking och manuell uppdragning, nÄgot jag saknar pÄ Seiko 5.

Å ena sidan uppfattas den dock klart som "vintage" i designen och har den del 70's kĂ€nsla, frĂ€mst pga fĂ€rgkominationerna vilket begrĂ€nsar stylingmöjligheterna. Å andra sidan kan den vara bĂ„de dress och casual, beroende pĂ„ vilket armband eller lĂ€nk som sitter pĂ„, sĂ„ det gör den mĂ„ngsidig... Formfaktorn, inte sĂ„ stor diameter, men rĂ€tt "hög" bidrar till detta.

@Psykel Fantastisk klocka pÄ mÄnga sÀtt. Kombinationen av grön sunburst och guldindex och visare ser grymt ut och Àr förvÄnansvÀrt lÀtt att lÀsa av, tack vare polishen pÄ guldet. KÀnns vÀldigt gedigen över lag och gÄr bra. SjÀlv gillar jag skarpt att den har hacking och manuell uppdragning, nÄgot jag saknar pÄ Seiko 5.

Å ena sidan uppfattas den dock klart som "vintage" i designen och har den del 70's kĂ€nsla, frĂ€mst pga fĂ€rgkominationerna vilket begrĂ€nsar stylingmöjligheterna. Å andra sidan kan den vara bĂ„de dress och casual, beroende pĂ„ vilket armband eller lĂ€nk som sitter pĂ„, sĂ„ det gör den mĂ„ngsidig... Formfaktorn, inte sĂ„ stor diameter, men rĂ€tt "hög" bidrar till detta.
Kul att du verkar vara hÀr för att stanna och bra inlÀgg! Tycker ocksÄ Alpinisten upplevs större IRL Àn sina mÄtt. Som vanligt med SARB-linjen fÄr man mycket pang för pengen. Fint band du slöjdat ihop förresten.

DÄ kanske det inte Àr sÄ mycket att fundera pÄ, helt enkelt. Det fÄr bli en SARB017!
Tackar ödmjukast för hjÀlpen, @Case och @yonsson.
Har haft en sarb017. Grym klocka för pengarna, vÀldigt hög kvalité, mycket detaljer i tavla och visare. Rekommenderar starkt att den köps pÄ sin lÀnk som Àr vÀldigt skön.
Som Y sa bÀrs den större Àn sina dimensioner.

Tillbaka
Topp