• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Gratulerar! Det Àr en vÀldigt trevlig klocka, ibland upplever jag den dock liiite för liten och börjar fundera pÄ att sÀlja. Sen inser jag hur pass unik den Àr och relativt svÄr att fÄ tag pÄ, sÄ jag behÄller den lite till. Rinse and repeat. :D
Tycker den kÀnns förvÄnandes mycket bÀttre Àn skx013 som Àr snarlik i storlek.
Fin grÄ tavla och sÄ Àr jag lite kÀr i det skarpa kronskyddet

En 68a pÄ kvÀllskvisten (6105-8000)
20150902_232547.jpg
Svinsnyggt. Vad Àr det för band till den dÀr? För det Àr vÀl inte originalgummit?:nailbiting::hungry:

Skulle varit blinkande smiley i mitt inlÀgg tidigare men off Àr det
image.jpg

Om du sett det skulle du sÀkert ha fixat det
Klart jag skulle fixat det. John mÄste ollat den snett pÄ nÄgot sÀtt. :D
Jag har inte öppnat den för övrigt sÄ mig kan man icke skylla pÄ. :)

Lite bilder frÄn nÀr jag hade den (ser inte snett ut i mina ögon).
image.jpg
image.jpg

Öppna, plocka bort kronan, plocka ur innanmĂ€tet och pilla rĂ€tt ringen, men GE FAN i batteriet för det Ă€r ett jĂ€kla meck att stĂ€lla om kalendern och den mĂ„ste stĂ€llas om nĂ€r batteriet tas bort.

:) Jag sÄg videon du postade tidigare ang det. Gillar Citizens lösning bÀttre..
Det mesta Ă€r nog bĂ€ttre Ă€n SEIKOs lösning. Ser inte fram emot att byta batteri pĂ„ de som kommer nĂ€sta vecka. :D Å andra sidan behöver man bara göra det typ vart 8de Ă„r om klockan funkar som den ska. :)

Svinsnyggt. Vad Àr det för band till den dÀr? För det Àr vÀl inte originalgummit?:nailbiting::hungry:
Tack. Nej det Àr ett wjean reprogummi. Dock vÀldigt likt orginalvÄfflan. Originalgummi pÄ klockan (6105-8119) till vÀnster. Repro pÄ 6105-8000.
20150903_215549.jpg
samt ett till original nedan som ligger arkiverat.
20150903_220757.jpg

Senast Àndrad:
Tycker den Àr grym, men som du sÀger liiiite liten. Bar den dock mycket nÀr jag hade den. 8F32 Àr ju ett fantastiskt bra urverk. Kan knappt bÀrga mig tills mina nya landar.
Inte för att vara grinig men 8F35 Àr det, och hÀrlig klocka, stÀller om min fru's 2 gÄnger per Är enda konstighet var att den tappade ett par timmer vid ett par tillfÀllen förra Äret, sÄ jag avmagnetiserade den pÄ vinst och förlust, och efter det sÄ hÄller den tiden.
Ja ja jag vet att Quartz och magnetism bla bla men det fungerade sÄ :)
//Bosse

Inte för att vara grinig men 8F35 Àr det, och hÀrlig klocka, stÀller om min fru's 2 gÄnger per Är enda konstighet var att den tappade ett par timmer vid ett par tillfÀllen förra Äret, sÄ jag avmagnetiserade den pÄ vinst och förlust, och efter det sÄ hÄller den tiden.
Ja ja jag vet att Quartz och magnetism bla bla men det fungerade sÄ :)
//Bosse
Ja ja, nu ska vi inte vara sÄna. Jag skriver ju fel hela tiden trots att jag vet bÀttre. :D
32 = 4 Ă„rs batteritid.
33 = dag+ datum (4 Ă„r)
35 = 8 Ärs batteritid (10 sa de frÄn början)
56 = GMT

Tack. Nej det Àr ett wjean reprogummi. Dock vÀldigt likt orginalvÄfflan. Originalgummi pÄ klockan (6105-8119) till vÀnster. Repro pÄ 6105-8000.
20150903_215549.jpg
samt ett till original nedan som ligger arkiverat.
20150903_220757.jpg
Å ere nĂ„n som sitter och trycker pĂ„ ett sĂ„nt dĂ€r wjean-band (eller ett arkiverat originalgummi för den delen) som ni kan tĂ€nka er att slĂ€ppa till min 6105-8000 fĂ„r ni gĂ€rna dra ett PM. Och om ni har en 6105-8110/9 som bara ligger och dammar sĂ„ Ă€r jag intresserad av den med. :D Show me what you got!

Senast Àndrad:
Har blivit sugen pÄ 6105-8110 igen, vill ha en sÄ nÀra orginal som det bara gÄr.
Ni fÄr gÀrna ha mig i Ätanke om ni springer pÄ en som Àr till salu eller om ni vill sÀlja er egen!

Fick hem denna i dag. En kvartsare med mÄnfas (Tack @yonsson som uppmÀrksammade mig pÄ att Seiko gjorde schyssta mÄnfasklockor). Ganska sliten, lite repor pÄ glaset samt att guldplÀteringen Àr bortnött pÄ vissa stÀllen (gÄr det att fÄ fixat för en rimlig peng?). Ett nytt band (funderar pÄ ett mörkblÄtt) och lÀtt polering av glaset sÄ Àr detta en charmig pjÀs.:)
4.jpg
6.jpg
7.jpg
9.jpg

Fick hem denna i dag. En kvartsare med mÄnfas (Tack @yonsson som uppmÀrksammade mig pÄ att Seiko gjorde schyssta mÄnfasklockor). Ganska sliten, lite repor pÄ glaset samt att guldplÀteringen Àr bortnött pÄ vissa stÀllen (gÄr det att fÄ fixat för en rimlig peng?). Ett nytt band (funderar pÄ ett mörkblÄtt) och lÀtt polering av glaset sÄ Àr detta en charmig pjÀs.:)
4.jpg
6.jpg
7.jpg
9.jpg
Den var ju riktigt snygg, grattis!

SBEX001 finns pÄ Klockmaster Hansson pÄ Frölunda torg nu men den Àr inte framplockad Ànnu. Drar nog dit vid 15-snÄret och kikar pÄ den.
sbex001-1.jpg
Det hÀr mÀsterverket fÄr mig att övervÀga att sÀlja dykarna och testa. Men vÀntar nog tills jag kan panga hem en till rÀtt peng istÀllet.

4.jpg
6.jpg
7.jpg
9.jpg
Grym! Ascool med korrekt 29,5-mÄnfas!
@McGyver kanske kan hjÀlpa dig med guldplÀttering?

Tillbaka
Topp