Ăr det en JDM-modell det dĂ€r? Hur som helst korrekt att köra dagarna medEn av de skönaste Seikos jag Ă€gt
![]()
Kanji. Eller Àr det Kana ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Ăr det en JDM-modell det dĂ€r? Hur som helst korrekt att köra dagarna medEn av de skönaste Seikos jag Ă€gt
![]()
StĂ€mmer bra detSĂ„ cool! Ăr bĂ„de lĂ€nk och boett solitt guld pĂ„ den dĂ€r?
Ăr det en JDM-modell det dĂ€r? Hur som helst korrekt att köra dagarna med
Kanji. Eller Àr det Kana ;-)
Vad tycker du om nys lumen och det nya glasinlÀgget?En av de skönaste Seikos jag Àgt
![]()
Vad tycker du om nys lumen och det nya glasinlÀgget?
Samma typ av inlÀgg som pÄ SBDX001, glasöverdragen bezel i ett stycke, alltsÄ egentligen inte ett inlÀgg.Grymt bra lume, slÄr Sumo och Pelagos pÄ fingrarna! Insertet Àr mumsigt, den blanka ytan fÄr mig alltid att tÀnka pÄ MM300. Tycker ocksÄ de nya visarna kÀnns som ett frÀscht pÄfund![]()
Samma typ av inlÀgg som pÄ SBDX001, glasöverdragen bezel i ett stycke, alltsÄ egentligen inte ett inlÀgg.
Cool, snygg och opraktisk lösning i och med att man mÄste byta hela bezeln om man vill ha nyskick. à andra sidan kostar en ny bezel till SBDX001 typ 1000kr (just denna vet jag ej) och fördelen Àr att inlÀgget inte kan lossna som pÄ de flesta andra dykarklockor.Aha, dÀr lÀrde jag mig nÄt nytt![]()
Coolt! Köpte du bÄda, nya frÄn fabrik, pÄ samma gÄng?Som vÀntat gjorde sig SBBN037 vÀldigt bra pÄ lÀnk.![]()
Riktigt nöjd!
Klocka "pÄ köpet" dessutom..
![]()
I all SKX-hoardande som sker för nÀrvarande kÀndes denna bekrÀftat utgÄngna modell viktigare snappa upp, det Àr nÄgot med de gamla visarna som man kommer att sakna.
Nope. "BlÄburken" har jag haft i min Àgo sen ett par mÄn men kÀnde kanska omgÄende att en lÀnk skulle till den dÄ det blev för mycket blÄtt med orginalgummit. De nya ,SBDX-inspirerade tonfisklÀnkarna var inget alternativ sÄ jag slog tvÄ flugor i en smÀll och gick och köpte mig en SBBN015 innan de försvann frÄn hyllan. à terstÄr att se vilken som Àr bÀst.Coolt! Köpte du bÄda, nya frÄn fabrik, pÄ samma gÄng?![]()
Ah, ok. Bra beslut att sÀkra en SBBN015. En av de absoluta favoriterna i min samling.Nope. "BlÄburken" har jag haft i min Àgo sen ett par mÄn men kÀnde kanska omgÄende att en lÀnk skulle till den dÄ det blev för mycket blÄtt med orginalgummit. De nya ,SBDX-inspirerade tonfisklÀnkarna var inget alternativ sÄ jag slog tvÄ flugor i en smÀll och gick och köpte mig en SBBN015 innan de försvann frÄn hyllan. à terstÄr att se vilken som Àr bÀst.
Hej hr. Y nu gick det vist lite fort, SBDX001/017 har ingen glasöverdragen bezel, bezel i ett stycke japp, men i svart hÀrdad metal och inget glas...Samma typ av inlÀgg som pÄ SBDX001, glasöverdragen bezel i ett stycke, alltsÄ egentligen inte ett inlÀgg.
Nu gick det visst lite fort Mr Bosse.Hej hr. Y nu gick det vist lite fort, SBDX001/017 har ingen glasöverdragen bezel, bezel i ett stycke japp, men i svart hÀrdad metal och inget glas...
//Bosse
Godmorgon .....Nu gick det visst lite fort Mr Bosse.
SEIKO kallar mÄnga belÀggningar "hard coated metal", exempelvis:
Vridring pÄ SBGA029, 031, 115, 117
Boett pÄ SBBN023
InlÀgg pÄ SBDX001, 017
Det Àr ett samlingsord de anvÀnder för belÀggningar, bland annat keramiska belÀggningar. Exakt hur vridringarna tillverkas tror jag inte det finns info om.
Som sagt har jag inte lÀst att SEIKO nÄgonsin specificerat hur detta Àr gjort sÄ det Àr ju antagningar utifrÄn egenskaperna.Godmorgon .....
SÄ SBDX001/017 har altsÄ glassöverdragen Bezel?
//Bosse
Har inget bra svar men kan inte lÄta bli att svara pÄ Àmnet dÄ jag satt och forskade lite i Àmnet hÀromdagen. Verkar vara som @yonsson sÀger att ingen riktigt vet hur de fÄtt till belÀggningen. De flesta hÀvdar att det Àr pÄmÄlad akryl medans Seiko svarar pÄ följande sÀtt till en medlem pÄ annat forum:Som sagt har jag inte lÀst att SEIKO nÄgonsin specificerat hur detta Àr gjort sÄ det Àr ju antagningar utifrÄn egenskaperna.
Det kanske Àr fel ord att sÀga glasöverdragen men nÄgon typ av kerambelÀggning Àr det och den enda gÄngen SEIKO inte anvÀnder "hard coated steel" som begrepp för detta Àr nÀr de specificerar att det Àr cermet.
SEIKOs HCM Àr alltsÄ deras ord för DLC.
Annars fÄr du gÀrna förklara för mig hur man hÀrdar metall pÄ detta vis utan att anvÀnda HCM/DLC.
Nej, varken GS-inlĂ€ggen eller mm300-inlĂ€ggen Ă€r lika hĂ„rda som SubCinlĂ€ggen. Mm300-inlĂ€ggen Ă€r inte jĂ€tte reptĂ„lig, typ som hardlex skulle jag gissa.Har alltid funderat pĂ„ vad mm300 bezelen Ă€r gjord av. Kan ju inte sĂ€ga att man Ă€r mindre förvirrad nu iaf. Konstigt att dom inte gĂ„r ut och specificerar mer i detalj. Ăr den dock lika motstĂ„ndskraftig mot repor som t.ex. SubC?
Smaksak. Sumons Àr veckat vilket tillför en del, SBBN015 har ett cirkulÀrt borstat inlÀgg med infrÀsta siffror vilket Àr riktigt snyggt, mm300inlÀggen Àr ocksÄ riktigt snyggt men ser keramiskt ut.Bezelen pÄ mm300 Àr iaf. en av anledningarna varför jag vill flippa min Shogun och gÄ upp ett antal pinnhÄl till. Har insett att jag inte tycker om det till synes livlösa inlÀgget som Shogun har, upplevs den lika trÄkig pÄ ex. en Sumo eller gÀller det i överlag för alla metall inlÀgg?
Grattis! Mmm en vacker dag sÄ fÄr man se till att införskaffa denna eller 001:an i samlingen!
Det Àr en sjukt vÀlbalanserad klocka! Enda ends grejen att klaga pÄ Àr lÀnken kanske om man Àr van vid rolex nyare lÀnkar.Grattis! Mmm en vacker dag sÄ fÄr man se till att införskaffa denna eller 001:an i samlingen!![]()
Och tjockleken skulle jag sÀga.Det Àr en sjukt vÀlbalanserad klocka! Enda ends grejen att klaga pÄ Àr lÀnken kanske om man Àr van vid rolex nyare lÀnkar.