• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

En av de skönaste Seikos jag Àgt :)

image.jpeg
Är det en JDM-modell det dĂ€r? Hur som helst korrekt att köra dagarna med
Kanji. Eller Àr det Kana ;-)
 
Som vÀntat gjorde sig SBBN037 vÀldigt bra pÄ lÀnk.
image.jpeg

Riktigt nöjd!
Klocka "pÄ köpet" dessutom..
image.jpeg

I all SKX-hoardande som sker för nÀrvarande kÀndes denna bekrÀftat utgÄngna modell viktigare snappa upp, det Àr nÄgot med de gamla visarna som man kommer att sakna.
 
Grymt bra lume, slÄr Sumo och Pelagos pÄ fingrarna! Insertet Àr mumsigt, den blanka ytan fÄr mig alltid att tÀnka pÄ MM300. Tycker ocksÄ de nya visarna kÀnns som ett frÀscht pÄfund :)
Samma typ av inlÀgg som pÄ SBDX001, glasöverdragen bezel i ett stycke, alltsÄ egentligen inte ett inlÀgg.
 
Aha, dÀr lÀrde jag mig nÄt nytt :)
Cool, snygg och opraktisk lösning i och med att man mĂ„ste byta hela bezeln om man vill ha nyskick. Å andra sidan kostar en ny bezel till SBDX001 typ 1000kr (just denna vet jag ej) och fördelen Ă€r att inlĂ€gget inte kan lossna som pĂ„ de flesta andra dykarklockor.

En toolig och praktisk lösning utifrÄn syftet alltsÄ. :)
 
Senast Àndrad:
Som vÀntat gjorde sig SBBN037 vÀldigt bra pÄ lÀnk.
image.jpeg

Riktigt nöjd!
Klocka "pÄ köpet" dessutom..
image.jpeg

I all SKX-hoardande som sker för nÀrvarande kÀndes denna bekrÀftat utgÄngna modell viktigare snappa upp, det Àr nÄgot med de gamla visarna som man kommer att sakna.
Coolt! Köpte du bÄda, nya frÄn fabrik, pÄ samma gÄng? :greedy:
 
Coolt! Köpte du bÄda, nya frÄn fabrik, pÄ samma gÄng? :greedy:
Nope. "BlĂ„burken" har jag haft i min Ă€go sen ett par mĂ„n men kĂ€nde kanska omgĂ„ende att en lĂ€nk skulle till den dĂ„ det blev för mycket blĂ„tt med orginalgummit. De nya ,SBDX-inspirerade tonfisklĂ€nkarna var inget alternativ sĂ„ jag slog tvĂ„ flugor i en smĂ€ll och gick och köpte mig en SBBN015 innan de försvann frĂ„n hyllan. ÅterstĂ„r att se vilken som Ă€r bĂ€st.
 
Nope. "BlĂ„burken" har jag haft i min Ă€go sen ett par mĂ„n men kĂ€nde kanska omgĂ„ende att en lĂ€nk skulle till den dĂ„ det blev för mycket blĂ„tt med orginalgummit. De nya ,SBDX-inspirerade tonfisklĂ€nkarna var inget alternativ sĂ„ jag slog tvĂ„ flugor i en smĂ€ll och gick och köpte mig en SBBN015 innan de försvann frĂ„n hyllan. ÅterstĂ„r att se vilken som Ă€r bĂ€st.
Ah, ok. Bra beslut att sÀkra en SBBN015. En av de absoluta favoriterna i min samling.
Jag Àr ocksÄ sugen pÄ att testa en tonfisk av den nya generationen, funderar pÄ en SBBN035.
 
Hej hr. Y nu gick det vist lite fort, SBDX001/017 har ingen glasöverdragen bezel, bezel i ett stycke japp, men i svart hÀrdad metal och inget glas...

//Bosse
Nu gick det visst lite fort Mr Bosse. ;)
SEIKO kallar mÄnga belÀggningar "hard coated metal", exempelvis:
Vridring pÄ SBGA029, 031, 115, 117
Boett pÄ SBBN023
InlÀgg pÄ SBDX001, 017
Det Àr ett samlingsord de anvÀnder för belÀggningar, bland annat keramiska belÀggningar. Exakt hur vridringarna tillverkas tror jag inte det finns info om.
 
Nu gick det visst lite fort Mr Bosse. ;)
SEIKO kallar mÄnga belÀggningar "hard coated metal", exempelvis:
Vridring pÄ SBGA029, 031, 115, 117
Boett pÄ SBBN023
InlÀgg pÄ SBDX001, 017
Det Àr ett samlingsord de anvÀnder för belÀggningar, bland annat keramiska belÀggningar. Exakt hur vridringarna tillverkas tror jag inte det finns info om.
Godmorgon .....
SÄ SBDX001/017 har altsÄ glassöverdragen Bezel? :rolleyes:
//Bosse
 
Godmorgon .....
SÄ SBDX001/017 har altsÄ glassöverdragen Bezel? :rolleyes:
//Bosse
Som sagt har jag inte lÀst att SEIKO nÄgonsin specificerat hur detta Àr gjort sÄ det Àr ju antagningar utifrÄn egenskaperna.

Det kanske Àr fel ord att sÀga glasöverdragen men nÄgon typ av kerambelÀggning Àr det och den enda gÄngen SEIKO inte anvÀnder "hard coated steel" som begrepp för detta Àr nÀr de specificerar att det Àr cermet.

SEIKOs HCM Àr alltsÄ deras ord för DLC.

Annars fÄr du gÀrna förklara för mig hur man hÀrdar metall pÄ detta vis utan att anvÀnda HCM/DLC.
 
Som sagt har jag inte lÀst att SEIKO nÄgonsin specificerat hur detta Àr gjort sÄ det Àr ju antagningar utifrÄn egenskaperna.

Det kanske Àr fel ord att sÀga glasöverdragen men nÄgon typ av kerambelÀggning Àr det och den enda gÄngen SEIKO inte anvÀnder "hard coated steel" som begrepp för detta Àr nÀr de specificerar att det Àr cermet.

SEIKOs HCM Àr alltsÄ deras ord för DLC.

Annars fÄr du gÀrna förklara för mig hur man hÀrdar metall pÄ detta vis utan att anvÀnda HCM/DLC.
Har inget bra svar men kan inte lÄta bli att svara pÄ Àmnet dÄ jag satt och forskade lite i Àmnet hÀromdagen. Verkar vara som @yonsson sÀger att ingen riktigt vet hur de fÄtt till belÀggningen. De flesta hÀvdar att det Àr pÄmÄlad akryl medans Seiko svarar pÄ följande sÀtt till en medlem pÄ annat forum:
"We would like to inform you that the base material of the bezel was a stainless steel and it is coating by an iron plating. It is not easy to scratch."
Är ingen mettalurg sĂ„ vad vet jag. Trevligt Ă€r det iaf.
 
Har alltid funderat pĂ„ vad mm300 bezelen Ă€r gjord av. Kan ju inte sĂ€ga att man Ă€r mindre förvirrad nu iaf :). Konstigt att dom inte gĂ„r ut och specificerar mer i detalj. Är den dock lika motstĂ„ndskraftig mot repor som t.ex. SubC?
 
Har alltid funderat pĂ„ vad mm300 bezelen Ă€r gjord av. Kan ju inte sĂ€ga att man Ă€r mindre förvirrad nu iaf :). Konstigt att dom inte gĂ„r ut och specificerar mer i detalj. Är den dock lika motstĂ„ndskraftig mot repor som t.ex. SubC?
Nej, varken GS-inlÀggen eller mm300-inlÀggen Àr lika hÄrda som SubCinlÀggen. Mm300-inlÀggen Àr inte jÀtte reptÄlig, typ som hardlex skulle jag gissa.

Vad vi vet Àr att det Àr nÄgon typ av keramisk DLC pÄ metall.

Edit: Det ser ut som ett tunnt lager glas, glas Àr keramik, dÀrför sÀger jag slarvigt glasöverdragen vridring.
 
Bezelen pÄ mm300 Àr iaf. en av anledningarna varför jag vill flippa min Shogun och gÄ upp ett antal pinnhÄl till. Har insett att jag inte tycker om det till synes livlösa inlÀgget som Shogun har, upplevs den lika trÄkig pÄ ex. en Sumo eller gÀller det i överlag för alla metall inlÀgg?
 
Bezelen pÄ mm300 Àr iaf. en av anledningarna varför jag vill flippa min Shogun och gÄ upp ett antal pinnhÄl till. Har insett att jag inte tycker om det till synes livlösa inlÀgget som Shogun har, upplevs den lika trÄkig pÄ ex. en Sumo eller gÀller det i överlag för alla metall inlÀgg?
Smaksak. Sumons Àr veckat vilket tillför en del, SBBN015 har ett cirkulÀrt borstat inlÀgg med infrÀsta siffror vilket Àr riktigt snyggt, mm300inlÀggen Àr ocksÄ riktigt snyggt men ser keramiskt ut.
 
Tillbaka
Topp