• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag vill minnas att jag lÀst nÄgonstans (förmodligen i denna trÄd:)) att man ganska enkelt kan utlÀsa tillverkningsÄret med hjÀlp av sifforna pÄ baklocket. Kan nÄgon upplysa mig om tillverkningsÄret för min SKX (sÄ att jag kan datera nÀr mitt klockintresse började), och hur man utlÀser det? Den borde vara 5-6 Är gammal.
(OBS!!! KÀnsliga lÀsare varnas, dÄ jag varit allt annat Àn skonsam mot klockan vid bandbyte och nÀr jag öppnat boettlocket:sorry:)
1521.jpg
Sept 2005

Nej. Det Àr den garanterat inte. Om inte mitt SeikoÀgande varit en dröm (bokstavligen, bildigt talat har det naturligtvis varit en dröm) de senaste Ären. :)

Hmm.
Min har siffrorna 561004, tillverkad antingen (högst troligt) juni 2015 eller mindre troligt Juni 2005.

Hur vet man att klockan inte Àr en NOS frÄn 2005? :borg:

Tackar! Är de första tvĂ„ siffrorna Ă„r och mĂ„nad (59...)?
MÀrkligt att den var sÄ gammal.
Ja, men det blir ju problem att datera nÀr en klockmodell tillverkats i mer Àn 10 Är. Det hÀnder dock inte sÄ ofta med SEIKO och ofta kan man lista ut det ÀndÄ utifrÄn tavelversioner och boettlock.

Hmm.
Min har siffrorna 561004, tillverkad antingen (högst troligt) juni 2015 eller mindre troligt Juni 2005.

Hur vet man att klockan inte Àr en NOS frÄn 2005? :borg:
Det vet man inte men de sÀljer ju vÀldigt bra sÄ det Àr inte troligt. Du kan i och för sig öppna och kolla om det sitter ett 7s26a eller 7s26c i den.

Hej Bullen, jag Àr en kille pÄ 37 jordsnurr som har ett problem.

Skaffade en Sarb033, men vi klickade inte. Behöver nÄgot mer rejÀlt och lite tooligt.

En dykare Àr ju ett uppenbart val och vÄrt Àlskade Seiko har ju en hel del varianter. Jag vill att den ska vara lite dressig, gillar inte tavlan pÄ SKX-serien, den Àr för autentisk dykare. Föredrar Sumo, men den verkar vÀldigt stor. DÄ kÀnns ju Snzf som ett bra alternativ.

Men, och det hÀr Àr syftet med hela harangen, Àr den inte lite vÀl lik en Submariner... Kommer jag att kÀnna mig som en risig Rolex-wannabe?

Vad sÀger de kloke och vise? Autentisk design eller homage-klocka....

e20a2bb3d6fc55c1a61b1794a7b0d128.jpg

Bild snodd frÄn interwebz.

Senast Àndrad:
Hej Bullen, jag Àr en kille pÄ 37 jordsnurr som har ett problem.

Skaffade en Sarb033, men vi klickade inte. Behöver nÄgot mer rejÀlt och lite tooligt.

En dykare Àr ju ett uppenbart val och vÄrt Àlskade Seiko har ju en hel del varianter. Jag vill att den ska vara lite dressig, gillar inte tavlan pÄ SKX-serien, den Àr för autentisk dykare. Föredrar Sumo, men den verkar vÀldigt stor. DÄ kÀnns ju Snzf som ett bra alternativ.

Men, och det hÀr Àr syftet med hela harangen, Àr den inte lite vÀl lik en Submariner... Kommer jag att kÀnna mig som en risig Rolex-wannabe?

Vad sÀger de kloke och vise? Autentisk design eller homage-klocka....

e20a2bb3d6fc55c1a61b1794a7b0d128.jpg

Bild snodd frÄn interwebz.
Bra prisvÀrd klocka sÀger jag och lÀmnar över ordet till de kloka och visa.

Finns det nÄgon anledning till att Monster fÄr sÄ lite kÀrlek hÀr i trÄden? Kanske för att den ser ut som ett monster ;-)

564e693b25f0330aa31e40d2bc6aff72.jpg

Skulle kunna vara ett alternativ för mig, men det Àr rÀtt mycket dödsmetall över designen. :banghead:

Finns det nÄgon anledning till att Monster fÄr sÄ lite kÀrlek hÀr i trÄden? Kanske för att den ser ut som ett monster ;-)

564e693b25f0330aa31e40d2bc6aff72.jpg

Skulle kunna vara ett alternativ för mig, men det Àr rÀtt mycket dödsmetall över designen. :banghead:

Den nya modellen Àr galet mkt snyggare Àn den du visar :) ska vara orange ocksÄ, blir en sÄn till sommaren 16!

Helt nytt urverk, som Àr mkt bÀttre
OK, med hack och manuellt uppdrag,eller? Har inte den Àldre modellen det?

Gillar tyvÀrr den Àldre tavlan bÀttre tror jag. PÄ den nya har de bytt frÄn stavindex till huggtands-index. Om möjligt Ànnu mera dödsmetall ;-) Lysmassan Àr sÀkert av ny modell pÄ den nya ocksÄ, inte sant.

OK, med hack och manuellt uppdrag,eller? Har inte den Àldre modellen det?

Gillar tyvÀrr den Àldre tavlan bÀttre tror jag. PÄ den nya har de bytt frÄn stavindex till huggtands-index. Om möjligt Ànnu mera dödsmetall ;-) Lysmassan Àr sÀkert av ny modell pÄ den nya ocksÄ, inte sant.

Precis, nope gamla var varken hack eller manuell uppdrag har jag för mig :) tÀnderna Àr ju klockporr nÀr den Àr som bÀst ju!

Den nya modellen Àr galet mkt snyggare Àn den du visar :) ska vara orange ocksÄ, blir en sÄn till sommaren 16!
Gillar ocksÄ den nya versionen mer Àn den gamla. Vet inte varför den inte verkar lika populÀr som för nÄgra Är sedan. Jag hade en svart av den Àldre varianten för flera Är sedan. Det var nog ett mÄndagsexemplar för vridringen gick inte att klicka vid prick 12. SÄ det var att vÀlja, antingen ocentrerad Ät vÀnster eller höger. Störde mig sÄ mycket pÄ det att jag sÄlde den. Grym och gedigen klocka annars, skulle mycket vÀl kunna tÀnka mig att pröva en ny, "Gen 2".

GS-febern vÀgra lÀgga sig och jag fundera pÄ att komplettera min spring drive med en quartz. NÄgon som har eller har haft en SBGX093 som kan ge lite input? Storleken pÄ strax under 39mm lockar och det faktum att den Àr antimagnetisk kan ju aldrig skada om man hamnar i sÄdana situationer :cool:

Bilden skamlöst snodd from the interweb
imgrc0063411249.jpg
Alltid funderat, men aldrig slagit till.... Snygg Àr den iaf!

Tillbaka
Topp