Nej, den Àr rÀtt OK men för min del handlar det mest om att rÀtt ska vara rÀtt.Vad Àr egentligen originalbox till en SKX007? Borde vara en ganska generisk historia vÀl?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Nej, den Àr rÀtt OK men för min del handlar det mest om att rÀtt ska vara rÀtt.Vad Àr egentligen originalbox till en SKX007? Borde vara en ganska generisk historia vÀl?
Ser bra ut!!
Kolla i andra trÄdar sÄ ser du att det rÀcker att kasta den i golvetHar nÄgon koll pÄ vart i Sthlm (sÄ mycket downtown som möjligt, inte Globen) man kan/bör gÄ för att fÄ en 009:a servad/ruckad (klockan har börjat dra sig nÄgot jÀvulskt)?
7002-7000? Riktigt fin.
Sarb035:an idag. Bilden dock frÄn igÄr.
![]()
Har flera 031-lik liggande i projekthögen. De flesta Àr ful-renoverade av nÄgon gynnare i Söderhavet, nÄgra Àr köpta som skrot och en gÄng hade jag tur att hitta en sliten i originalutförande frÄn LÄngtbortistan. Originalglaset heter 300PX5HN03 (30 mm i diameter) och Àr 2,0 mm tjockt och platt (Finns att bestÀlla hos CousinsUK). Detta sitter dÄ i jÀmnhöjd med innerkanten pÄ vridringens insert. Original-insert Àr sluttande av tjock aluminium medan aftermarketversionen Àr tunn (för tunn). Originalet har jag inte lyckats hitta men yobokies har/hade en variant avsedd för 031an med lite mer sub-liknande utförande med lumeplupp. Har inte testat sjÀlv men det kanske funkar att lÀgga pÄ en extra aftermarket-ring.Hej, köpte en Seiko SKX031 pÄ eBay förra veckan och Àr ganska besviken pÄ hur sÀljaren restaurerat klockan. Som ni ser pÄ bilden sÄ ligger glaset vÀldigt "lÄngt ner" i boetten - kanske pga att det Àr mycket tunnare Àn original-glaset, vad vet jag? Det kÀnns ganska billigt.
Vidare sĂ„ sitter bezel-inserten inte i nivĂ„ med vridningens överkant, sĂ„ det blir en vass kan dĂ€r som varken ser sĂ€rskilt snygg ut eller kĂ€nns bra. Ska det vara sĂ„? Ăr det aftermarket-inserten som Ă€r för tunn eller vad Ă€r det som Ă€r fel?
Skulle gÀrna vilja uppdatera denna klocka med nytt glas, gÀrna aningen kupat, och en ny insert men skulle dÀrför vilja ha svar pÄ frÄgan om det Àr nÄgot annat som Àr fel eller helt enkelt att det Àr skrÀp-delar som anvÀnts och det Àr dÀrför de Àr sÄ tunna? KÀnns dumt att spendera 4-500 pÄ originalglas+insert för att fÄ en marginell förbÀttring. Kanske d@ke eller nÄgon annan kunnig inom omrÄdet kan guida mig i rÀtt riktning?
![]()
4205-015b7002-7000? Riktigt fin.
Riktigt bra!MÄste bara Äterge en hÀndelse frÄn gÄrdagen.
Har en son, 12 Är, som har fÄtt i uppgift i skolan att skriva en berÀttelse om ett Àventyr, "Sjöresan", tÀnk lite Robinson Crusoe, om en pojke som kommer till en ö dÀr det hÀnder en massa saker. NÄgot de har jobbat med i flera veckor. Nu börjar det dra ihop sig till reodvisning, idag ska den lÀmnas in.
Jag kom hem sent igÄr efter Ärets första julmiddag. Efter den sista finputsningen som gjorts under kvÀllen fick jag i uppgift att rÀttstava den, vilket jag gjorde. Var för trött för att lÀsa allt, sÄ datorn fick göra jobbet. Efter ett tag stannar datorn vid nÄgot kryptiskt. Utrustningen pojken hade med sig hade börjat beskrivas: Leatherman bla bla, den senaste modellen bla bla fÄr jag höra i örat frÄn sonen. ZippotÀndare, nÄgon modell, oklart vilken.
Sen kommer det. Det som datorn stannat pÄ som felstavat.
Klockan pojken hade tagit med sig.
Smaka pÄ detta: Seiko Scuba Diver SKX007K1.
Sonen förklarade att det behövdes en batteridriven klocka som inte stannar
Inte alldeles rÀtt uppfattat av honom, men sannerligen inte heller alldeles fel. Lite förklaringar sÄ trillade det pÄ plats.
Man kan frÄga sig om pappas val av klockor kan ha pÄverkat hans sökningar efter en dykarklocka... Det finns mycket dÀr ute i vÀrlden, men han vÀljer det enda (nÄja) rÀttaI min lÄda finns det dock ingen SKX007K1, men vÀl en SKX011 J. Tillsammans med ett antal andra (och dyrare) Seikos, och Àven lite annat.
Like father like son
Gissa om han har hittat en Leatherman i byrÄlÄdan, eller en gammal ZippotÀndare hemma...
JÀklar vilken hÀrlig patina!Min 7548-7000 sÀger hej!!!
Nu pÄ nato![]()
![]()
GE MIG! SÄ sjukt fin Àr den. Sitter med fingret pÄ köpknappen, men det blir inte mycket kvar till julkappar dÄAlpinist idag. Repost dagens klocktrÄd. Det Àr sÄ mycket bling, pÄ ett sÄ smakfullt sÀtt.
![]()
GE MIG! SÄ sjukt fin Àr den. Sitter med fingret pÄ köpknappen, men det blir inte mycket kvar till julkappar dÄ![]()
Grattis! SÄg annonsen nÀr den var markerad Avslutad och svor tyst för mig sjÀlv. Njut och tÀnk pÄ mig nÀr du vill flippa den om en vecka eller tvÄ.
Grymt lÀcker den dÀr!!Min 7548-7000 sÀger hej!!!
Nu pÄ nato![]()
![]()
Det Àr bara trycka pÄ köpknappen och sluta tveka sÄ har du lÀngre tid att planera in billigare klappar
![]()
Var har du köpt lÀnken till den? Lika bra att köpa med samtidigt sÄ man kan variera lite. Den gör sig bra pÄ bÄde lÀnk och lÀder!
700 spÀnn pÄ tratten? Bra pris, men den sÄg rÀtt medtagen ut. Saknar min ibland. SÄ gedigen!Fick hem nytt Nato i nubuck idag, sÄ dÄ vart man ju tvungen att vÀdra 7002:an
![]()
vann precis en auktion pÄ en skz211 (Atlas) sÄ idag var en bra dag![]()
Du har redan fĂ„tt blodad tand lĂ€ser jagĂr grymt nöjd med mina tvĂ„ Seiko-klockor!
1st Velatura Chronograph (SNAF39P1)
Detta första riktiga klockan jag köpte sjÀlv i början utav förra sommaren. Att valet föll pÄ denna var att jag tyckte min Omega jag fÄtt Àrva kÀndes lite liten pÄ min handled och ville ha nÄgot lite större samt att jag fÄtt intrycket att Seiko var mycket klocka för pengar sÄ att sÀga. à ngrade mig inte en sekund!
Har fÄtt lite repor, men har anvÀnts som en "daily" mer eller mindre dagligen sedan dess, bÄde pÄ jobb och fritiden.
och
1st Sportura Kinetic GMT (SUN026P1)
Denna sÄg jag första gÄngen i lokala klockbutiken nÀr jag var inne och skulle byta batteri pÄ min gamla Omega i somras och föll pladask! Tyckte verkligen om fÀrgkombinationen samt den lite "renare" tavlan pÄ denna jÀmfört med Velaturan.
Intalade dock mig sjÀlv dÄ att "nej, jag har f*n inte rÄd att lÀgga ut sÄ mycket pÄ en till klocka just nu, det Àr ju inget fel pÄ den jag har heller!". Ett par veckor senare var jag tillbaka och köpte den ÀndÄ!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
I helgen blir det förhoppningsvis en nyrenoverad 6306. Med en underbar 6105-8000 sÄ överlever jag.
![]()
O ja! Kommer bli fler klockor frampÄ garanterat, bÄde Seiko och andra mÀrkenDu har redan fÄtt blodad tand lÀser jag![]()
Ja, den fick jag upp ögonen pÄ i förrgÄr (tror jag det var) efter att ha blivit medlem hÀr! Blev lite sugen pÄ att skaffa en sÄdan ocksÄ, men frÄgan Àr om man ska vÀnta och spara ihop till de tvÄ andra jag drömmer om för tillfÀllet först! Dessa ilandsproblem...Har du kollat in SARB 033 @MÄberg ?