• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Topp-nöjd med nyförvÀrvet :) tack @niclasnice
image.jpeg
 
Hej, köpte en Seiko SKX031 pÄ eBay förra veckan och Àr ganska besviken pÄ hur sÀljaren restaurerat klockan. Som ni ser pÄ bilden sÄ ligger glaset vÀldigt "lÄngt ner" i boetten - kanske pga att det Àr mycket tunnare Àn original-glaset, vad vet jag? Det kÀnns ganska billigt.
Vidare sĂ„ sitter bezel-inserten inte i nivĂ„ med vridningens överkant, sĂ„ det blir en vass kan dĂ€r som varken ser sĂ€rskilt snygg ut eller kĂ€nns bra. Ska det vara sĂ„? Är det aftermarket-inserten som Ă€r för tunn eller vad Ă€r det som Ă€r fel?
Skulle gÀrna vilja uppdatera denna klocka med nytt glas, gÀrna aningen kupat, och en ny insert men skulle dÀrför vilja ha svar pÄ frÄgan om det Àr nÄgot annat som Àr fel eller helt enkelt att det Àr skrÀp-delar som anvÀnts och det Àr dÀrför de Àr sÄ tunna? KÀnns dumt att spendera 4-500 pÄ originalglas+insert för att fÄ en marginell förbÀttring. Kanske d@ke eller nÄgon annan kunnig inom omrÄdet kan guida mig i rÀtt riktning?

image.jpeg
Har flera 031-lik liggande i projekthögen. De flesta Àr ful-renoverade av nÄgon gynnare i Söderhavet, nÄgra Àr köpta som skrot och en gÄng hade jag tur att hitta en sliten i originalutförande frÄn LÄngtbortistan. Originalglaset heter 300PX5HN03 (30 mm i diameter) och Àr 2,0 mm tjockt och platt (Finns att bestÀlla hos CousinsUK). Detta sitter dÄ i jÀmnhöjd med innerkanten pÄ vridringens insert. Original-insert Àr sluttande av tjock aluminium medan aftermarketversionen Àr tunn (för tunn). Originalet har jag inte lyckats hitta men yobokies har/hade en variant avsedd för 031an med lite mer sub-liknande utförande med lumeplupp. Har inte testat sjÀlv men det kanske funkar att lÀgga pÄ en extra aftermarket-ring.

Oftast (100% av fallen) Àr de ful-renoverade 031orna utrustade med ett ganska slitet verk, men 7s26 tickar ju tills det inte tickar lÀngre ;-). Man kan slÀnga i ett nytt verk med krona @3. Tar man ett 7s26C med krona @4 sÄ mÄste man leta upp ny dag/datumskiva dÄ motsvarande delar frÄn A och B inte passar i C. 7S36 funkar ocksÄ.

Om man slÀnger i ett NH36-verk mÄste man pressa i ett double dome-glas (vÀlvd undersida) annars tar sekundvisaren i glaset. HÀr fÄr man ocksÄ en utmaning att hitta en krona som passar, men filar man lite/mycket sÄ fÄr man dit en SKX-krona... och dÄ har man pÄbörjat ett 62MAS-mod.
031 Àr enligt min mening en av de najsare seikomodellerna och sitter bekvÀmt pÄ armen. Finns superoyster pÄ eBay med rÀtt ÀndlÀnkar för den som gillar sÄnt.
 
MÄste bara Äterge en hÀndelse frÄn gÄrdagen.
Har en son, 12 Är, som har fÄtt i uppgift i skolan att skriva en berÀttelse om ett Àventyr, "Sjöresan", tÀnk lite Robinson Crusoe, om en pojke som kommer till en ö dÀr det hÀnder en massa saker. NÄgot de har jobbat med i flera veckor. Nu börjar det dra ihop sig till reodvisning, idag ska den lÀmnas in.

Jag kom hem sent igÄr efter Ärets första julmiddag. Efter den sista finputsningen som gjorts under kvÀllen fick jag i uppgift att rÀttstava den, vilket jag gjorde. Var för trött för att lÀsa allt, sÄ datorn fick göra jobbet. Efter ett tag stannar datorn vid nÄgot kryptiskt. Utrustningen pojken hade med sig hade börjat beskrivas: Leatherman bla bla, den senaste modellen bla bla fÄr jag höra i örat frÄn sonen. ZippotÀndare, nÄgon modell, oklart vilken.
Sen kommer det. Det som datorn stannat pÄ som felstavat.
Klockan pojken hade tagit med sig.
Smaka pÄ detta: Seiko Scuba Diver SKX007K1.:pompus:
Sonen förklarade att det behövdes en batteridriven klocka som inte stannar :happyhappy:
Inte alldeles rÀtt uppfattat av honom, men sannerligen inte heller alldeles fel. Lite förklaringar sÄ trillade det pÄ plats.
Man kan frÄga sig om pappas val av klockor kan ha pÄverkat hans sökningar efter en dykarklocka... Det finns mycket dÀr ute i vÀrlden, men han vÀljer det enda (nÄja) rÀtta :) I min lÄda finns det dock ingen SKX007K1, men vÀl en SKX011 J. Tillsammans med ett antal andra (och dyrare) Seikos, och Àven lite annat.

Like father like son

Gissa om han har hittat en Leatherman i byrÄlÄdan, eller en gammal ZippotÀndare hemma...
Riktigt bra! :)
 
Var har du köpt lÀnken till den? Lika bra att köpa med samtidigt sÄ man kan variera lite. Den gör sig bra pÄ bÄde lÀnk och lÀder!

OriginallÀnken finns pÄ Seiya för 160 dollars. Finns pÄ Chino watch med nÄgot billigare men verkar vara slutsÄld nu. Den jag har Àr en no name frÄn ebay tÀnkt till en Tudor jumbo.
 
Är grymt nöjd med mina tvĂ„ Seiko-klockor!

1st Velatura Chronograph (SNAF39P1)

Detta första riktiga klockan jag köpte sjĂ€lv i början utav förra sommaren. Att valet föll pĂ„ denna var att jag tyckte min Omega jag fĂ„tt Ă€rva kĂ€ndes lite liten pĂ„ min handled och ville ha nĂ„got lite större samt att jag fĂ„tt intrycket att Seiko var mycket klocka för pengar sĂ„ att sĂ€ga. Ångrade mig inte en sekund!
Har fÄtt lite repor, men har anvÀnts som en "daily" mer eller mindre dagligen sedan dess, bÄde pÄ jobb och fritiden.

och

1st Sportura Kinetic GMT (SUN026P1)

Denna sÄg jag första gÄngen i lokala klockbutiken nÀr jag var inne och skulle byta batteri pÄ min gamla Omega i somras och föll pladask! Tyckte verkligen om fÀrgkombinationen samt den lite "renare" tavlan pÄ denna jÀmfört med Velaturan.
Intalade dock mig sjÀlv dÄ att "nej, jag har f*n inte rÄd att lÀgga ut sÄ mycket pÄ en till klocka just nu, det Àr ju inget fel pÄ den jag har heller!". Ett par veckor senare var jag tillbaka och köpte den ÀndÄ!
DSC_0537.JPG DSC_0547.JPG DSC_0550.JPG DSC_0541.JPG DSC_0545.JPG
 
Är grymt nöjd med mina tvĂ„ Seiko-klockor!

1st Velatura Chronograph (SNAF39P1)

Detta första riktiga klockan jag köpte sjĂ€lv i början utav förra sommaren. Att valet föll pĂ„ denna var att jag tyckte min Omega jag fĂ„tt Ă€rva kĂ€ndes lite liten pĂ„ min handled och ville ha nĂ„got lite större samt att jag fĂ„tt intrycket att Seiko var mycket klocka för pengar sĂ„ att sĂ€ga. Ångrade mig inte en sekund!
Har fÄtt lite repor, men har anvÀnts som en "daily" mer eller mindre dagligen sedan dess, bÄde pÄ jobb och fritiden.

och

1st Sportura Kinetic GMT (SUN026P1)

Denna sÄg jag första gÄngen i lokala klockbutiken nÀr jag var inne och skulle byta batteri pÄ min gamla Omega i somras och föll pladask! Tyckte verkligen om fÀrgkombinationen samt den lite "renare" tavlan pÄ denna jÀmfört med Velaturan.
Intalade dock mig sjÀlv dÄ att "nej, jag har f*n inte rÄd att lÀgga ut sÄ mycket pÄ en till klocka just nu, det Àr ju inget fel pÄ den jag har heller!". Ett par veckor senare var jag tillbaka och köpte den ÀndÄ!
DSC_0537.JPG DSC_0547.JPG DSC_0550.JPG DSC_0541.JPG DSC_0545.JPG
Du har redan fÄtt blodad tand lÀser jag :)
 
Tillbaka
Topp