• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Har Àntligen fÄtt tummen ur och köpt en Credor, lÀr i vanlig ordning landa om nÄgra veckor. Jag brukar inte spoila innan en klocka landar men har lite svÄrt att hÄlla tyst eftersom jag Àr sÄ exalterad.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har aldrig Àgt en Credor men förvÀntar mig ungefÀr samma kvalle som GS. De har inte samma interna krav pÄ gÄngavvikelse men de tillverkar nÄgra av SEIKOs absolut bÀsta urverk, exempelvis det ovan vilket sitter i klockan jag köpt.

Det finns inget motsvarande mekaniskt GS-kronografurverk sÄ detta fÄr anses vara det bÀsta kronografurverket som SEIKO slÀppt.

image.jpeg

Helt klart högre nivĂ„ Ă€n urverket i pandakronografen jag Ă€gde. Kolla in skillnaderna i finjusteringen för gĂ„ng som erbjuder mer finjustering av bĂ„de hastighet och beat error (de smĂ„ pinnarna vid ballansen) samt stötskydd av ballansen (tre fĂ€sten istĂ€llet för tvĂ„) sĂ„ ser du att det Ă€r bra grejer. Även upphĂ€ngningen av rotorn Ă€r pĂ„ en annan nivĂ„. :)

S skvallrar om att urverket har en annan bas Àn det 8R som sitter i pandan. Man ser Àven kollumnhjulet via baksidan till skillnad mot pÄ 8R (dÀ komplikationen Àr ganska dold) vilket Àr snyggt. Credormodeller har dock tyvÀrr inte glasbaksida men det lÀr gÄ att lösa om man tycker det Àr kul. SEIKO har ju i princip bara en storlek pÄ gÀngorna baktill.

Haute horologie frÄn SEIKO slÀpps alltid under Credor men de har Àven billigare klockor, exempelvis damkvartsklockor. Ofta produceras bara en modell under nÄgra fÄ Är och i smÄ kvantiteter, det gÀller Àven denna modell som slÀpptes typ 2000-2002 (tror jag).

vVBFasc.jpg

image.jpeg

Ofta har de jÀvligt nice finish pÄ tavla och visare likt GS har, slutna sekundvisare mm.

Bilderna Àr stulna frÄn nÀtet och Àr tyvÀrr inte pÄ det exemplar jag köpt. Eftersom de Àr sÄ ovanliga sÄ Àr det svÄrt att hitta full set och den yttre AR-coatingen Àr ofta repad. Lurigt Àr det Àven som vanligt att hitta klockor med full lÀnk frÄn Japan sÄ jag hÄller andan och hoppas att lÀnken Àr tillrÀckligt lÄng. Modellen har nÀmligen integrerad lÀnk och lÀnkbitar lÀr vara vÀldigt svÄrt att hitta. :nailbiting:

Referensen heter GCPB997
Mer om urverket 6s78 finns hÀr:
http://www.thewatchsite.com/21-japa...78-automatic-chronograph-separated-birth.html
Kul med Credor! Har nosat efter nÄgon ett tag nu bl.a just den kronografen (Àlskar de röda 12, 3, 6, 9-markeringarna, lite mini crosshair) men fÄr aldrig arselt ur. Ska bli intressant med dina tankar om denna.
 
Har Àntligen fÄtt tummen ur och köpt en Credor, lÀr i vanlig ordning landa om nÄgra veckor. Jag brukar inte spoila innan en klocka landar men har lite svÄrt att hÄlla tyst eftersom jag Àr sÄ exalterad.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har aldrig Àgt en Credor men förvÀntar mig ungefÀr samma kvalle som GS. De har inte samma interna krav pÄ gÄngavvikelse men de tillverkar nÄgra av SEIKOs absolut bÀsta urverk, exempelvis det ovan vilket sitter i klockan jag köpt.

Det finns inget motsvarande mekaniskt GS-kronografurverk sÄ detta fÄr anses vara det bÀsta kronografurverket som SEIKO slÀppt.

image.jpeg

Helt klart högre nivĂ„ Ă€n urverket i pandakronografen jag Ă€gde. Kolla in skillnaderna i finjusteringen för gĂ„ng som erbjuder mer finjustering av bĂ„de hastighet och beat error (de smĂ„ pinnarna vid ballansen) samt stötskydd av ballansen (tre fĂ€sten istĂ€llet för tvĂ„) sĂ„ ser du att det Ă€r bra grejer. Även upphĂ€ngningen av rotorn Ă€r pĂ„ en annan nivĂ„. :)

S skvallrar om att urverket har en annan bas Àn det 8R som sitter i pandan. Man ser Àven kollumnhjulet via baksidan till skillnad mot pÄ 8R (dÀ komplikationen Àr ganska dold) vilket Àr snyggt. Credormodeller har dock tyvÀrr inte glasbaksida men det lÀr gÄ att lösa om man tycker det Àr kul. SEIKO har ju i princip bara en storlek pÄ gÀngorna baktill.

Haute horologie frÄn SEIKO slÀpps alltid under Credor men de har Àven billigare klockor, exempelvis damkvartsklockor. Ofta produceras bara en modell under nÄgra fÄ Är och i smÄ kvantiteter, det gÀller Àven denna modell som slÀpptes typ 2000-2002 (tror jag).

vVBFasc.jpg

image.jpeg

Ofta har de jÀvligt nice finish pÄ tavla och visare likt GS har, slutna sekundvisare mm.

Bilderna Àr stulna frÄn nÀtet och Àr tyvÀrr inte pÄ det exemplar jag köpt. Eftersom de Àr sÄ ovanliga sÄ Àr det svÄrt att hitta full set och den yttre AR-coatingen Àr ofta repad. Lurigt Àr det Àven som vanligt att hitta klockor med full lÀnk frÄn Japan sÄ jag hÄller andan och hoppas att lÀnken Àr tillrÀckligt lÄng. Modellen har nÀmligen integrerad lÀnk och lÀnkbitar lÀr vara vÀldigt svÄrt att hitta. :nailbiting:

Referensen heter GCPB997
Mer om urverket 6s78 finns hÀr:
http://www.thewatchsite.com/21-japa...78-automatic-chronograph-separated-birth.html
Blir grym den dÀr! Grattis!
 
Det gÀller att hÀnga med i svÀngarna. Man fÄr vÀl stÀlla sig pÄ kölistan hos dig, du byter ju godbitar fortare innan man hinner sÀga skumtomte.
Har ganska bra rull just nu. :)
Det gÄr i perioder skulle man kunna sÀga, ett tag behöll jag klockorna "ganska lÀnge". Finns dock fortfarande nÄgra klockor jag vill "bocka av" sÄ att sÀga och dÄ behövs cash. Ser bara fördelar med att köpa och sÀlja utan att behöva lÀgga upp/bevaka annonser. Ibland kan det dock gÄ hett till nÀr flera önskar köpa och tror de Àr "först i kön", dÀrför för jag nu intresselistor pÄ mina klockor sÄ ingen ska kÀnna sig förbisedd. :)

@niclasnice Àr nummer tvÄ pÄ intresselistan av Credorn. :D
 
Kul med Credor! Har nosat efter nÄgon ett tag nu bl.a just den kronografen (Àlskar de röda 12, 3, 6, 9-markeringarna, lite mini crosshair) men fÄr aldrig arselt ur. Ska bli intressant med dina tankar om denna.
Har ögnat lÀnge pÄ modellen men mÀrkte de röda markeringarna först tidigare idag. Finns sÀkert mÄnga som tycker tavlan Àr överarbetad men jag Àlskar det. VÀlvda subsekundtavlor som ser ut att vara gjorda i glas, grymt. Blanka tavlor Àr sjukt nice.
 
Har ganska bra rull just nu. :)
Det gÄr i perioder skulle man kunna sÀga, ett tag behöll jag klockorna "ganska lÀnge". Finns dock fortfarande nÄgra klockor jag vill "bocka av" sÄ att sÀga och dÄ behövs cash. Ser bara fördelar med att köpa och sÀlja utan att behöva lÀgga upp/bevaka annonser. Ibland kan det dock gÄ hett till nÀr flera önskar köpa och tror de Àr "först i kön", dÀrför för jag nu intresselistor pÄ mina klockor sÄ ingen ska kÀnna sig förbisedd. :)

@niclasnice Àr nummer tvÄ pÄ intresselistan av Credorn. :D
DÄ paxar jag första platsen pÄ din nÀsta GS GMT vad nu dessa har för referensnummer. Du vet typ den du hade för nÄt Är sen. Men köp för fasen inte en med nÄn annan fÀrg Àn röd pÄ GMT-visaren! Bara sÄ du vet. :watching:

Annars kan jag hÄlla med om att det tycks vara bra snurr i lÄdan. Den dÀr JL:en; har den hamnat i kylan nu?
 
DÄ paxar jag första platsen pÄ din nÀsta GS GMT vad nu dessa har för referensnummer. Du vet typ den du hade för nÄt Är sen. Men köp för fasen inte en med nÄn annan fÀrg Àn röd pÄ GMT-visaren! Bara sÄ du vet. :watching:

Annars kan jag hÄlla med om att det tycks vara bra snurr i lÄdan. Den dÀr JL:en; har den hamnat i kylan nu?
Hehe, OK. Absolut inte omöjligt att det kommer in en GMT sĂ„ smĂ„ningom. Har fĂ„tt för mig att GS kommer slĂ€ppa mekanisk kronograf och hi beat dykare pĂ„ BaselmĂ€ssan (frĂ„ga mig inte varför, har bara den kĂ€nslan) men det Ă€r ju lĂ€nge tills dess, hinner plocka en GMT emellan. Är dock sugen pĂ„ SBGM023 alternativt den vittavlade hi-beat GMTn. :nailbiting:

PÄ tal om JLCn sÄ Àr det just den klockan som Àr problemet, den tycks mÀrkligt svÄr att plocka av handleden vilket leder till att annat sÀljs.
 
Senast Àndrad:
Hehe, OK. Absolut inte omöjligt att det kommer in en GMT sĂ„ smĂ„ningom. Har fĂ„tt för mig att GS kommer slĂ€ppa mekanisk kronograf och hi beat dykare pĂ„ BaselmĂ€ssan (frĂ„ga mig inte varför, har bara den kĂ€nslan) men det Ă€r ju lĂ€nge tills dess, hinner plocka en GMT emellan. Är dock sugen pĂ„ SBGM021 alternativt den vittavlade hi-beat GMTn. :nailbiting:

PÄ tal om JLCn sÄ Àr det just den klockan som Àr problemet, den tycks mÀrkligt svÄr att plocka av handleden vilket leder till att annat sÀljs.
LÄter lovande! Ge ljud i tid sÄ jag hinner parera!
JLC:n kan du vÀl nu? Den Àr ju provbadad, berest och fÀrdigfotad. Eller?
TÀnk sÄ mycket gott som skulle kunna ta dess plats. SBGM t ex :D
 
LÄter lovande! Ge ljud i tid sÄ jag hinner parera!
JLC:n kan du vÀl nu? Den Àr ju provbadad, berest och fÀrdigfotad. Eller?
TÀnk sÄ mycket gott som skulle kunna ta dess plats. SBGM t ex :D
Det finns utrymme för en SBGM ocksÄ, sÄ det Àr lugnt. Ska gotta mig lite i Credorn först, kanske fÄr mersmak pÄ Credor. :)
 
Det var ju faktiskt fullt rimligt. :) Vet inte hur det Àr nu men tidigare har EMS-tjÀnsten haft fördel av att kostnaden för tullklarering har ingÄtt i fraktavgiften (förutom för paket frÄn USA).

Jag kunde inte lÄta bli sÄ jag klippte en ocksÄ!

HÄller tummarna för lev innan nyÄr men Àr beredd pÄ annat. Skickas 23/12. Innan nyÄr kÀnns optimistiskt ;)

Undrar om mitt gamla jubilee frÄn 7040 passar?
 
Jag kunde inte lÄta bli sÄ jag klippte en ocksÄ!

HÄller tummarna för lev innan nyÄr men Àr beredd pÄ annat. Skickas 23/12. Innan nyÄr kÀnns optimistiskt ;)

Undrar om mitt gamla jubilee frÄn 7040 passar?

HÀrligt! :) Optimistiskt javisst men ingen gissning, Fedex eget estimat för ett paket skickat frÄn Filippinerna den 23:e Àr leverans i Stockholm den 28:e ;)
 
Helt rÀtt. TÀnkte att jag hade koll referenserna :oops:
Grattis sÀger jag ÀndÄ!
SpÀnnande att se vad som Àr pÄ G! Kul att ni Àr sÄ aktiva!
 
Lite lustigt. Har noterat att min orangea SKX011Àr den som gÄr absolut mest exakt, speciellt i windern. DÀr somnar nÀstan Sumon, trots nytt verk. Shogun, med samma ref pÄ verket, fÄr lite brÄttom, och MM300:an Àr nog den med mest brÄdis.
Och jag som trodde att 7s26 var crap... Billigt Àr bra. Ibland.
 
Lite lustigt. Har noterat att min orangea SKX011Àr den som gÄr absolut mest exakt, speciellt i windern. DÀr somnar nÀstan Sumon, trots nytt verk. Shogun, med samma ref pÄ verket, fÄr lite brÄttom, och MM300:an Àr nog den med mest brÄdis.
Och jag som trodde att 7s26 var crap... Billigt Àr bra. Ibland.
Min skx007 har bÀttre timegraphervÀrden Àn vad min senaste GS hade, ibland har man tur. :) Det handlar dock om tur och det Àr inte ett urverk man kan förvÀnta sig det av. Med en bra ruckning kan mn dock fÄ ett praktexemplar av ett basurverk att gÄ riktigt bra sÄ ett tips Àr att lÀmna in favvoklockan pÄ ruckning hos en bra urmakare om klockan inte hÄller tiden bra.

Inbillar mig Àven att 7s26c hÄller tiden bÀttre Àn de Àldre 7s26. Min skx hÄller vÀldigt konstant tid.
 
Inte bÀsta bilden men TITTUT ÀndÄ :happyhappy:
IMG_20151222_220414.jpg
Urmakarn som ruckade den frÄgade idag hur den höll tiden efter ruckningen. Kunde inte med att sÀga att den redan var sÄld sÄ jag svarade "har bara hunnit kolla den i 24h och +2, sÄ vÀldigt bra". :D Hoppas du blir nöjd, grym klocka!
 
Urmakarn som ruckade den frÄgade idag hur den höll tiden efter ruckningen. Kunde inte med att sÀga att den redan var sÄld sÄ jag svarade "har bara hunnit kolla den i 24h och +2, sÄ vÀldigt bra". :D Hoppas du blir nöjd, grym klocka!
Jo dÄ jag gillar den skarpt, mycket nöjd med mitt köp. Imorgon sÄ skall lÀnken trimmas in, sÄg att de tvÄ korta hade annan design Àn resten.
 
Jo dÄ jag gillar den skarpt, mycket nöjd med mitt köp. Imorgon sÄ skall lÀnken trimmas in, sÄg att de tvÄ korta hade annan design Àn resten.
Samma som pÄ GS, tvÄ halvlÀnkar Àr tillsammans lite lÀngre Àn en vanlig lÀnkbit. Gör att man inte behöver mikrojustering i spÀnnet. :)
 
Har Àntligen fÄtt tummen ur och köpt en Credor, lÀr i vanlig ordning landa om nÄgra veckor. Jag brukar inte spoila innan en klocka landar men har lite svÄrt att hÄlla tyst eftersom jag Àr sÄ exalterad.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har aldrig Àgt en Credor men förvÀntar mig ungefÀr samma kvalle som GS. De har inte samma interna krav pÄ gÄngavvikelse men de tillverkar nÄgra av SEIKOs absolut bÀsta urverk, exempelvis det ovan vilket sitter i klockan jag köpt.

Det finns inget motsvarande mekaniskt GS-kronografurverk sÄ detta fÄr anses vara det bÀsta kronografurverket som SEIKO slÀppt.

image.jpeg

Helt klart högre nivĂ„ Ă€n urverket i pandakronografen jag Ă€gde. Kolla in skillnaderna i finjusteringen för gĂ„ng som erbjuder mer finjustering av bĂ„de hastighet och beat error (de smĂ„ pinnarna vid ballansen) samt stötskydd av ballansen (tre fĂ€sten istĂ€llet för tvĂ„) sĂ„ ser du att det Ă€r bra grejer. Även upphĂ€ngningen av rotorn Ă€r pĂ„ en annan nivĂ„. :)

S skvallrar om att urverket har en annan bas Àn det 8R som sitter i pandan. Man ser Àven kollumnhjulet via baksidan till skillnad mot pÄ 8R (dÀ komplikationen Àr ganska dold) vilket Àr snyggt. Credormodeller har dock tyvÀrr inte glasbaksida men det lÀr gÄ att lösa om man tycker det Àr kul. SEIKO har ju i princip bara en storlek pÄ gÀngorna baktill.

Haute horologie frÄn SEIKO slÀpps alltid under Credor men de har Àven billigare klockor, exempelvis damkvartsklockor. Ofta produceras bara en modell under nÄgra fÄ Är och i smÄ kvantiteter, det gÀller Àven denna modell som slÀpptes typ 2000-2002 (tror jag).

vVBFasc.jpg

image.jpeg

Ofta har de jÀvligt nice finish pÄ tavla och visare likt GS har, slutna sekundvisare mm.

Bilderna Àr stulna frÄn nÀtet och Àr tyvÀrr inte pÄ det exemplar jag köpt. Eftersom de Àr sÄ ovanliga sÄ Àr det svÄrt att hitta full set och den yttre AR-coatingen Àr ofta repad. Lurigt Àr det Àven som vanligt att hitta klockor med full lÀnk frÄn Japan sÄ jag hÄller andan och hoppas att lÀnken Àr tillrÀckligt lÄng. Modellen har nÀmligen integrerad lÀnk och lÀnkbitar lÀr vara vÀldigt svÄrt att hitta. :nailbiting:

Referensen heter GCPB997
Mer om urverket 6s78 finns hÀr:
http://www.thewatchsite.com/21-japa...78-automatic-chronograph-separated-birth.html
Grattis, den Àr fin den dÀr, kul med en Credor.
Fint vÀrk ocksÄ, dÀr finns ett par i samma klass under Seiko varumÀrket, mitt 6S37 Àr i grunden samma konstruktion men med 40j och PR, och GS klass pÄ tidhÄllningen +3s/24t vid anvÀndning och runt 50t gÄngreserv, upsiden pÄ Credor Àr storleken (40mm)
//Bosse
 
Jo, men designen Àr olika mellan dem. Halvbitarna har rundad kant och de lÀngre har fasad kant. Inget problem men en reflektion.
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Det har faktiskt inte slagit mig, ser likadant ut pÄ alla jag hittar pÄ nÀtet. Antar att det Àr för att det blir för pilligt att tillverka "C-lÀnkar" sÄ korta.
 
Grattis, den Àr fin den dÀr, kul med en Credor.
Fint vÀrk ocksÄ, dÀr finns ett par i samma klass under Seiko varumÀrket, mitt 6S37 Àr i grunden samma konstruktion men med 40j och PR, och GS klass pÄ tidhÄllningen +3s/24t vid anvÀndning och runt 50t gÄngreserv, upsiden pÄ Credor Àr storleken (40mm)
//Bosse
6S-verken har vad jag förstÄtt samma grundarkitektur som GS-verken (9S). Har inte lyckats hitta specen pÄ 6s78 Àn.
 
Tillbaka
Topp