• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@sherwan
GS har ju inga mekaniska kronografer sÄ det Àr en ganska naturlig anledning till att det inte syns fler hÀr. ;)

NÀrmaste man kan komma Àr nog den Credorn jag precis landade (fler bilder pÄ yonsson.com sÄ fick jag sagt det ocksÄ. :D ).

DÀremot finns det ju spring drive-kronografer men de Àr rÀtt stora och kostar huggorm. Tror @Molle har 2st och @klockodile 1st.

VÀlkommen hit i alla fall, det lÀr sÀljas fler klockor hÀr i framtiden. :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
@sherwan
GS har ju inga mekaniska kronografer sÄ det Àr en ganska naturlig anledning till att det inte syns fler hÀr. ;)

NÀrmaste man kan komma Àr nog den Credorn jag precis landade (fler bilder pÄ yonsson.com sÄ fick jag sagt det ocksÄ. :D ).

DÀremot finns det ju spring drive-kronografer men de Àr rÀtt stora och kostar huggorm. Tror @Molle har 2st och @klockodile 1st.

VÀlkommen hit i alla fall, det lÀr sÀljas fler klockor hÀr i framtiden. :)

StÀmmer! Superkronografer med GMT.

12224469_911249085597712_280972287_n.jpg
sbgc001_may_341.jpg
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
hejsan Àr ny hÀr pÄ forumet, och Àr ute efter och köpa en ny klocka (Àr nÀstan helt nybörjare med klockor) och skulle vilja ha lite tips frÄn er kunniga klockÀgare. har nÄgra klockor jag tittat pÄ som jag lÀnkar sÄ kan vÀl ni skriva vad ni tycker. 1 http://www.creationwatches.com/prod...-srp587k1-srp587k-srp587-mens-watch-6403.html , 2 http://www.longislandwatch.com/Seiko_SNZH53_SNZH55K_SNZH55K1_Sports_5_Watch_p/snzh53k1.htm , 3 http://www.creationwatches.com/prod...ls-100m-srp661k1-srp661k-mens-watch-7168.html

Àr nÄn av dessa en bra "första klocka" !? eller har ni nÄgra bÀttre förslag !?
(Àger en citizen automatic 21jewels gold och en casio g-shock ga-100 för nÀr jag Àr ute i naturen sen förut)

Kanske inte ens ska skriva om detta hÀr ?

tack pÄ förhand..

MVH Kristofer
 
Senast Àndrad:

Vince

Omega
Sitter och kikar pÄ SNK803/809 och sÄg att @Vince köpt bÄda. Undrar om den generella upplevelsen. NÄn som vill dela med sig?
Köpte 809 i okt. Suttit pÄ armen dygnet runt sen dess. Gillar den kompakta storleken inga utstickande detaljer. Matt finish. Raka motsatsen till en stor blank parfymklocka. Vardaglig stil. Billig klocka men bra byggt. Allt finns som jag behöver. lume hela natten . BekvÀm som sagt. Spanade efter Ànnu en klocka högt och lÄgt men slutade med en likadan 803.:woot::wtf::nailbiting: sommarklocka.ett gÀng natoband att matcha dess
20160102_101345.jpg
a tvÄ. Sen Àr jag nöjd.
mitt ex av 803 verkar löjligt exakt fortat sig 1sek pÄ 2dygn strax efter jag skakade liv i den första gÄngen. Eller rÀknat frÄn tolvslaget in pÄ nya Äret har den gÄtt som ett atomur. Plus minus noll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja jo det vet jag. Blev bara nyfiken pÄ om det verkligen kunde vara sÄ att de hade kastat pÄ den modellen en skruvkrona nu. Men det stÀmmer vÀl troligtvis inte..
Ytterst sÀllan en modell uppgraderas hos SEIKO, de brukar Àndra modellnumret i sÄ fall och slÀppa modellen som en annan modell.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@sherwan
GS har ju inga mekaniska kronografer sÄ det Àr en ganska naturlig anledning till att det inte syns fler hÀr. ;)

NÀrmaste man kan komma Àr nog den Credorn jag precis landade (fler bilder pÄ yonsson.com sÄ fick jag sagt det ocksÄ. :D ).

DÀremot finns det ju spring drive-kronografer men de Àr rÀtt stora och kostar huggorm. Tror @Molle har 2st och @klockodile 1st.

VÀlkommen hit i alla fall, det lÀr sÀljas fler klockor hÀr i framtiden. :)


Sorry, tror ni missförstod, menade att jag har ögat chrono24 mycket och det mesta finns i Japan, my bad...
FörvÄnad att se sÄ mÄnga fina klockor hÀr hos er seriösa hökar ;)
Nice sida Yonsson, sÄg Àven att Molle har en sida men den Àr nere just nu, klickat in dÀr sÀkert 10 ggr men ingen tur Àn, kommer den upp snart molle?
Funderar om det Àr sÄ att ni kanske jobbar med klockor och Àr urmakare kanske?
Var köper ni klockor ifrÄn, import, resor eller hos ad?
Sparat ner Watchrecon sÄ jag har fler sidor att spana efter.
Ser att mÄnga skriver att Globen har nÄgra, ska ta mig dit snart, jobbar bredvid Rob E i Stockholm sÄ det Àr inte lÄngt dit, bara trott att det kanske inte finns nÄgra klockor dÀr och blir besviken att ta mig dit för att se en eller tvÄ klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@sherwan
Kan bara svara för mig sjÀlv. Arbetar inte med klockor, köper lite varstans som de flesta andra hÀr; forum, nÀt-handlare/auktioner, resor (sÀllan som smÄbarnsförÀlder) och AD.
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
tack för recensionen @Vince :) jag uppskattar den verkligen. Nu ÄterstÄr det bara att se om det blir ett "spontanköp" eller inte. Har 12 timmars nattarbete framför mig, och med för lite att göra och för mycket Internet kan det sluta illa :nailbiting:
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Sorry, tror ni missförstod, menade att jag har ögat chrono24 mycket och det mesta finns i Japan, my bad...
FörvÄnad att se sÄ mÄnga fina klockor hÀr hos er seriösa hökar ;)
Nice sida Yonsson, sÄg Àven att Molle har en sida men den Àr nere just nu, klickat in dÀr sÀkert 10 ggr men ingen tur Àn, kommer den upp snart molle?
Funderar om det Àr sÄ att ni kanske jobbar med klockor och Àr urmakare kanske?
Var köper ni klockor ifrÄn, import, resor eller hos ad?
Sparat ner Watchrecon sÄ jag har fler sidor att spana efter.
Ser att mÄnga skriver att Globen har nÄgra, ska ta mig dit snart, jobbar bredvid Rob E i Stockholm sÄ det Àr inte lÄngt dit, bara trott att det kanske inte finns nÄgra klockor dÀr och blir besviken att ta mig dit för att se en eller tvÄ klockor.

NÀr jag besökte Globen strax före jul fanns ett femtontal GS inne. Svante Nilsson var mig veterligt den förste utanför Japan som fick börja sÀlja GS. Han Àr en Àkta Seikonist och har gott om modeller inom alla Seikos segment. Det som inte finns inne försöker han gÀrna ta hem. Har sjÀlv en GS bestÀlld via honom som jag otÄligt vÀntar pÄ.:)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
NÀr jag besökte Globen strax före jul fanns ett femtontal GS inne. Svante Nilsson var mig veterligt den förste utanför Japan som fick börja sÀlja GS. Han Àr en Àkta Seikonist och har gott om modeller inom alla Seikos segment. Det som inte finns inne försöker han gÀrna ta hem. Har sjÀlv en GS bestÀlld via honom som jag otÄligt vÀntar pÄ.:)

Oh, tackar, bra info.
Åker in första jag gör pĂ„ mĂ„ndag.
SpÀnnande, bilder hÀr sÄ fort du fÄr den hoppas jag :)
 

Greven

Audemars
Skjuter ut en frÄga hÀr bland er Seiko-fantaster: Har googlat men inte hittat en lista/förteckning med alla modellbeteckningar pÄ Seiko. Finns det? TÀnker mest pÄ dykare, men det vore kul att fÄ en överblick av samtliga modeller. Kanske svÄrt att hitta en sÄdan förteckning i och med att det kommer ut nya modeller hela tiden, men tÀnkte ÀndÄ stÀlla frÄgan. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte det finns @Greven , antar att du menar aktuella modeller men det finns ju asmÄnga.

SRP773,775,777,779
SBDC001
SBDC007
SBBN031 , SBBN027
600m/1000m tonfiskarna
SBDX001,013,015, 017
MM600
SBGX117, 115
SBGA029
SBGA031

(Flera ovan har precis uppgraderats ersatts med nya modellnamn).

Enklast Àr att kolla katalogerna pÄ SEIKOs egna hemsida samt SEIKO Prospex hemsida, eller higuchis hemsida.
 

Greven

Audemars
Tror inte det finns @Greven , antar att du menar aktuella modeller men det finns ju asmÄnga.

SRP773,775,777,779
SBDC001
SBDC007
SBBN031 , SBBN027
600m/1000m tonfiskarna
SBDX001,013,015, 017
MM600
SBGX117, 115
SBGA029
SBGA031

(Flera ovan har precis uppgraderats ersatts med nya modellnamn).

Enklast Àr att kolla katalogerna pÄ SEIKOs egna hemsida samt SEIKO Prospex hemsida, eller higuchis hemsida.
TACK @yonsson !

Ja, det Àr en rÀtt omfattande frÄga jag stÀller, förstÄr att det Àr nÀstan omöjligt att svara pÄ. :) Jag hade hoppats att det ocksÄ fanns en förteckning som ger en bild över Àven Àldre modeller som exempelvis @niclasnice fina 6306-7001 och vad som skiljer den frÄn andra modeller, till exempel en 6309-7040, vad som utmÀrker en 7002-7001 etc. Finns det en grundlogik hur modellnamnen Àr satta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TACK @yonsson !

Ja, det Àr en rÀtt omfattande frÄga jag stÀller, förstÄr att det Àr nÀstan omöjligt att svara pÄ. :) Jag hade hoppats att det ocksÄ fanns en förteckning som ger en bild över Àven Àldre modeller som exempelvis @niclasnice fina 6306-7001 och vad som skiljer den frÄn andra modeller, till exempel en 6309-7040, vad som utmÀrker en 7002-7001 etc. Finns det en grundlogik hur modellnamnen Àr satta?
Grundlogiken Àr att de fyra första siffrorna bestÀmmer urverk och de nÀstkommande 4 bestÀmmer boett. Ofta indikerar de tvÄ första siffrorna sjÀlva urverket och siffrorna nr 3 och 4 indikerar urverkets komplikation.

Vad gÀller boettsiffrorna brukar de tvÄ första vara ett familjenamn medan de tvÄ sista siffrorna Àr olika varianter, exempelvis olika bredder eller avsedda för olika marknader.

Exempel:
KS 5626-7000
KS 5625-7020
Samma urverk fast 25 betyder enbart datum medan 26 betyder dag&datum.
Boetterna Àr vÀldigt lika men boetten 7000 har nÄgot bredare bandhorn Àn 7020.

Logiskt men snurrigt. :)
Vet inte om jag besvarade din frÄga? :D
 
Topp