HÀr finns lite info:KÀnner ett oförklarligt Seikosug, men vet för lite...
-gillar den hÀr vintage KS med blÄ tavla som f-n, men vad Àr det för skillnad pÄ King Seiko och Grand Seiko? vad ska den kosta? finns det nÄgra uppenbara grejor för att bedöma tavlornas originalitet?
![]()
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-king-seiko-5626-7000.30505/
KS och GS Àr tvÄ parallella linjer skulle man kunna sÀga. GS anses bÀttre men mest för att deras inre standard var bÀttre Àn KS standard. KS Àr ocksÄ riktigt bra grejer och personligen tycker jag inte det Àr vÀrt att köpa en GS istÀllet för en KS bara för att fÄ namnet pÄ tavlan. Köp ett fint exemplar av en modell du gillar oavsett om det rÄkar vara en KS eller GS.
Hi-beat betyder generellt 28800bph förutom pÄ KS med 45-urverket vilka Àr manuella 36000bph. De absolut flesta modellerna sÄldes med ljus tavla, mÄnga av de blÄa, svarta Àr om-mÄlade lÀskigt bra. Det har Àven sÄlts röda vilket aldrig funnits original.
Jag har 2st:
KS5626 "standard" 5626-7000
KS5626-7040 Chronometer
MÄnga KS-modeller har monoqueboett och ruckningsskruv mellan bandhornen. Se upp med det vanliga: polerade boetter, urbytt krona, utbytt glas (de ska vara platta med fasning som pÄ den översta, inte kupade som bilden pÄ min undre).
Sen Àr det som vanligt med SEIKO 2 första siffror visar urverk, siffror 3-4 talar om komplikation och de fyra siffrorna efter - talar om boett.
Grader:
Standard 3-6000kr
Special 4-8000kr
Chronometer 6-9000kr
TYP; Mycket beror pÄ skick och inköpsstÀlle. Vissa modeller Àr Àven ovanligare och blir dÀrför dyrare.
Vanligaste urverket 56 finns som:
5626 : dag+datum
5625 : datum
5624 : varken dag eller datum
Senast Àndrad: