• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

KÀnner ett oförklarligt Seikosug, men vet för lite...
-gillar den hÀr vintage KS med blÄ tavla som f-n, men vad Àr det för skillnad pÄ King Seiko och Grand Seiko? vad ska den kosta? finns det nÄgra uppenbara grejor för att bedöma tavlornas originalitet?
Ks blue.png
HĂ€r finns lite info:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-king-seiko-5626-7000.30505/

KS och GS Àr tvÄ parallella linjer skulle man kunna sÀga. GS anses bÀttre men mest för att deras inre standard var bÀttre Àn KS standard. KS Àr ocksÄ riktigt bra grejer och personligen tycker jag inte det Àr vÀrt att köpa en GS istÀllet för en KS bara för att fÄ namnet pÄ tavlan. Köp ett fint exemplar av en modell du gillar oavsett om det rÄkar vara en KS eller GS.

Hi-beat betyder generellt 28800bph förutom pÄ KS med 45-urverket vilka Àr manuella 36000bph. De absolut flesta modellerna sÄldes med ljus tavla, mÄnga av de blÄa, svarta Àr om-mÄlade lÀskigt bra. Det har Àven sÄlts röda vilket aldrig funnits original.

Jag har 2st:
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

KS5626 "standard" 5626-7000

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

KS5626-7040 Chronometer

MÄnga KS-modeller har monoqueboett och ruckningsskruv mellan bandhornen. Se upp med det vanliga: polerade boetter, urbytt krona, utbytt glas (de ska vara platta med fasning som pÄ den översta, inte kupade som bilden pÄ min undre).

Sen Àr det som vanligt med SEIKO 2 första siffror visar urverk, siffror 3-4 talar om komplikation och de fyra siffrorna efter - talar om boett.

Grader:
Standard 3-6000kr
Special 4-8000kr
Chronometer 6-9000kr
TYP; Mycket beror pÄ skick och inköpsstÀlle. Vissa modeller Àr Àven ovanligare och blir dÀrför dyrare.

Vanligaste urverket 56 finns som:
5626 : dag+datum
5625 : datum
5624 : varken dag eller datum

Senast Àndrad:
KÀnner ett oförklarligt Seikosug, men vet för lite...
-gillar den hÀr vintage KS med blÄ tavla som f-n, men vad Àr det för skillnad pÄ King Seiko och Grand Seiko? vad ska den kosta? finns det nÄgra uppenbara grejor för att bedöma tavlornas originalitet?
-eller finns det nÄt liknande som Àr vettigare? blÄ tavla stick-index 34-35mm
Ks blue.png

jÀkligt fin...
i vÀntan pÄ experterna sÄ har jag för mig att i alla fall pÄ GS skall man vara lite försiktig med för fina fÀrgade tavlor (finns tydligen en inte obetydlig industri i Korea som pytsar ut dessa pÄ gamla vintage GS). Och sjÀlv har jag inte sett sÄ mÄnga blÄtavlade KS heller (i alla fall inte sÄ blÄa)
KS Àr ju snÀppet under GS (lite "billigare" verk, inte lika regulerade etc) men fortfarande grymma klockor - ofta med gemensamt designsprÄk. Tycker KS ocksÄ har (precis som resten av vintagetrÀsket) sprungit ivÀg i pris - nÀr jag kikade som mest sÄ lÄg vÀl KS pÄ mellan 500-800 USD... vet inte hur det Àr idag.
Är den blĂ„a du visar kosher hade jag nog kunnat tĂ€nka mig slanta upp i alla fall 10K för den...
men som sagt, inte sÄ mycket expertutlÄtande hÀr - finns ju andra som kan bÀttre

finns det liknande samlingssidor för KS som det finns för GS? Jag har inte lÀnken till GS sidan (finns sÀkert i nÄgon av trÄdens 400 sidor) - men det Àr bra start för att se vad som faktiskt har funnits pÄ marknaden.

Snacka om att gÄ ut hÄrt! Sjukt snygg Àr den! Gratulerar.
Det finns nÄgra sÄdana pÄ forumet nu. 2-3?

Suktat efter efter GS klockor senaste Ären men rÀdslan över att bestÀlla nÄgot frÄn Japan har inte gett med sig.
Nyligen hitta jag hit till forumet och sÄ jÀkla kul att se sÄ mÄnga GS o seiko galningar hÀr att man kÀnner sig beroende av kolla in forumet minst 2-3ggr per dag ;)
Klocka kommer frÄn en medlem hÀrifrÄn men jag kommer fortsÀtta leta efter den svarta GMT och nÄgon Spring Drive Àr ocksÄ pÄ önskelistan

Hej. Kanske kan komma över en Seiko Pogue (6139-6002) via en bekant. Ska vara i riktigt bra skick och allt ska fungera (Vet ej om den blivit polerad och sÄ men linjerna pÄ boetten ser bra ut). Dock har den legat stilla i en lÄda vÀldigt lÀnge och skulle behöva smörjas upp. NÄgon hÀr pÄ forumet som kan sig pÄ sÄnt?
Den har tyvÀrr inte original armbandet, Vad skulle ni sÀga Àr ett rimligt pris för den?

Hej. Kanske kan komma över en Seiko Pogue (6139-6002) via en bekant. Ska vara i riktigt bra skick och allt ska fungera (Vet ej om den blivit polerad och sÄ men linjerna pÄ boetten ser bra ut). Dock har den legat stilla i en lÄda vÀldigt lÀnge och skulle behöva smörjas upp. NÄgon hÀr pÄ forumet som kan sig pÄ sÄnt?
Den har tyvÀrr inte original armbandet, Vad skulle ni sÀga Àr ett rimligt pris för den?
1500-2000 SEK.

Suktat efter efter GS klockor senaste Ären men rÀdslan över att bestÀlla nÄgot frÄn Japan har inte gett med sig.
Nyligen hitta jag hit till forumet och sÄ jÀkla kul att se sÄ mÄnga GS o seiko galningar hÀr att man kÀnner sig beroende av kolla in forumet minst 2-3ggr per dag ;)
Klocka kommer frÄn en medlem hÀrifrÄn men jag kommer fortsÀtta leta efter den svarta GMT och nÄgon Spring Drive Àr ocksÄ pÄ önskelistan
VÄra önskelister verkar rÀtt synkroniserade :D
FÄr du för dig att göra av med den hÀr kan du hojta till. Finns finanserna sÄ hade den gÀrna fÄtt ingÄ i min lilla samling :)

TÀnkte dela med mig av vad som dök upp i posten idag, i sann paketöppningsanda.

Paket frÄn England
IMG_0296.JPG

Med en liten ask under all bubbelplast
IMG_0298.JPG

InnehÄllandes mer bubbelplast och en 5626-8000 frÄn september 1974 med kanji/engelskt datumhjul!
IMG_0299.JPG

StÀllt om tiden och datum
IMG_0300.JPG

IMG_0302.JPG

Min första dressare slog det mig precis att det Àr! Och jag Àr jÀttenöjd! Vilken grej!
Förresten - nÄgon som kan översÀtta detta?
IMG_0303.JPG

Paket frÄn England
IMG_0296.JPG

IMG_0298.JPG

InnehÄllandes mer bubbelplast och en 5626-8000 med kanji/engelskt datumhjul!
IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

IMG_0302.JPG

Min första dressare slog det mig precis att det Àr! Och jag Àr jÀttenöjd! Vilken grej!
IMG_0303.JPG
Ser ut som Yoshikawa Michio, ett namn alltsÄ. Intressant att det Àr skrivet i katakana, vilket man brukar skriva utlÀndska namn med, och inte hiragana som Àr för japanska ord.

Paket frÄn England
IMG_0296.JPG

IMG_0298.JPG

InnehÄllandes mer bubbelplast och en 5626-8000 frÄn september 1974 med kanji/engelskt datumhjul!
IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

IMG_0302.JPG

IMG_0303.JPG
Kul! Gratulerar.
Kan inte hjÀlpa dig med gravyren pÄ boettlocket. Men jag ser att dag och datum verkar ha olika "tjockt" typsnitt, ungefÀr som skillnaden mellan Regular och Bold? o_O

Paket frÄn England
IMG_0296.JPG

IMG_0298.JPG

IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

IMG_0302.JPG

IMG_0303.JPG
Grattis till en ruggigt snygg klocka!
Kan inte hjÀlpa med gravyren mer Àn att det sista tecknet pÄminner om nÀr min pÄg ritar en gubbe, sÄ det kanske Àr en rebus. ;)

HÀftigt! Tack för hjÀlpen! Varför det kan man isÄfall undra.
Michio kanske ville vara lite popartigt avant garde och utmÀrkte sig genom att skriva sitt namn annorlunda. Inte helt ovanligt i japan egentligen, och speciellt inte pÄ 60-70-talet nÀr den yngre generationen började göra revolt mot de konservativa stofilerna.

Michio kanske ville vara lite popartigt avant garde och utmÀrkte sig genom att skriva sitt namn annorlunda. Inte helt ovanligt i japan egentligen, och speciellt inte pÄ 60-70-talet nÀr den yngre generationen började göra revolt mot de konservativa stofilerna.
Har en popartig avant garde-rebell sportat denna för 40 Är sedan i Japan tÀnker jag inte ta av mig den. Michio kan vara min sjÀlsfrÀnde...

:) Mycket intressant info du bidrar med, tack för det!

SÄ otroligt japanskt att göra revolt mot etablissemanget genom att rista pÄ baksidan av en klocka, kul!

Har en popartig avant garde-rebell sportat denna för 40 Är sedan i Japan tÀnker jag inte ta av mig den. Michio kan vara min sjÀlsfrÀnde...
:) Mycket intressant info du bidrar med, tack för det!
Framför allt universitetsstudenter under det sena 60-talet representerade rörelsen. Kan rekommendera att lÀsa Haruki Murakamis roman Norwegian Wood, som utspelar sig under den perioden och fÄngar tiden bra.
Och ja, nÄnting ska vÀl mina japanskastudier vara bra till. ;)

Framför allt universitetsstudenter under det sena 60-talet representerade rörelsen. Kan rekommendera att lÀsa Haruki Murakamis roman Norwegian Wood, som utspelar sig under den perioden och fÄngar tiden bra.
Och ja, nÄnting ska vÀl mina japanskastudier vara bra till. ;)
Tack för boktipset ocksÄ. Jag har i alla fall sett halva filmen som kom för ett par Är sedan...

Inte mer alltsĂ„? Är det för att originalarmbandet saknas? Om man kollar Ebay ligger dom i fint skick runt 5000kr+. Han vill gĂ€rna ha 3000, men en liten bit gĂ„r det sĂ€kert att fĂ„ ner den. Men det kanske Ă€r en dĂ„lig affĂ€r dĂ„?
Är det svĂ„rt att fĂ„ tag i originalarmband till dessa?

Inte mer alltsĂ„? Är det för att originalarmbandet saknas? Om man kollar Ebay ligger dom i fint skick runt 5000kr+. Han vill gĂ€rna ha 3000, men en liten bit gĂ„r det sĂ€kert att fĂ„ ner den. Men det kanske Ă€r en dĂ„lig affĂ€r dĂ„?
Är det svĂ„rt att fĂ„ tag i originalarmband till dessa?
Skulle sÀga att 3k Àr en dÄlig affÀr medan 2 Àr en OK affÀr om den Àr fin. LÀnkarna Àr nog i princip omöjliga att hitta lösa men det finns ersÀttningslÀnkar som verkar OK.

Hade den haft originallĂ€nk och varit servad sĂ„ hade den varit vĂ€rd mer. För 3 kan du hitta en annan fin med lĂ€nk. Är den svensksĂ„ld sĂ„ ska den ha svensk dagskiva, kolla upp det.

Skulle sÀga att 3k Àr en dÄlig affÀr medan 2 Àr en OK affÀr om den Àr fin. LÀnkarna Àr nog i princip omöjliga att hitta lösa men det finns ersÀttningslÀnkar som verkar OK.

Hade den haft originallĂ€nk och varit servad sĂ„ hade den varit vĂ€rd mer. För 3 kan du hitta en annan fin med lĂ€nk. Är den svensksĂ„ld sĂ„ ska den ha svensk dagskiva, kolla upp det.
Okej, dÄ ska jag allt fÄ ner den till 2000! :) Den har svens/engelsk dagskiva. Ska kolla vidare innan jag köper om han inte slÀpper den riktigt billigt. Du vet ingen som kan byta packningar och olja upp verket för en okej slant?

Okej, dÄ ska jag allt fÄ ner den till 2000! :) Den har svens/engelsk dagskiva. Ska kolla vidare innan jag köper om han inte slÀpper den riktigt billigt. Du vet ingen som kan byta packningar och olja upp verket för en okej slant?
Klockmaster eller nÄgon av forumrÀvarna.

Tillbaka
Topp