• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser dagens val mellan 001 och 017 ut? Vilken föredrar du och varför?
Det var som man sÀger en bra frÄga
I anvÀndning Àr det samma klocka, 017 Àr som ett face-lift pÄ en bil, lite hÀr och lite dÀr men i grunden samma.
Jag har ingen fakta baserade skÀll för att vÀlja den ena eller den andra, men den ena kommer att stanna lÀngre och det Àr 001.
Varför? Jo ren kÀnsla, 001 Àr den som fick mig ned i Seiko trÀsket jag petade lite runt med ett par Monster och en 007, anvÀnda mest ett par Seamaster, och det tog imot att lÀgga 5 siffror pÄ en Seiko men 2012 fick jag tummen ur och sÄ var jag fast, bara för att kolla hur fast sÄ har en IWC och ett par Rolex fÄtt passera men dom lÀmnade utan saknad.
//Bosse

2 av 3 SARBs i samlingen, lite gamla bilder. Kommer med en ny update nÀr nya bandet till cocktailen dyker upp i dagarna.

Er2cHm5.jpg

HAPBK5D.jpg

Er dette verdens mest stryktaalige klokke? Kjoept ny av meg i Singapore i 2007, anvendt som arbetsklokke siden da. Foerst med gummi, etter 2dre gikk i opploesning byttet til staal lenk. Hydraulikk olje og gummi er en daarlig kombinasjon.... Varit med meg fra Australia til Brasil, St. Petersburg til Durban og alt derimellom.-30 til +58 grader spiller ingen rolle.Har ligget neddykket i en hydraulikktank i 5 doegn, fallt fra 15 meter fra en skipskran ned paa dekk, traff heldigvis en europall. Bezel forsvant og glasset sprakk, men tikket og gikk. Tror de her maa skytes for a gaa soender :):):)

IMG_20160408_111926.jpg

Er dette verdens mest stryktaalige klokke? Kjoept ny av meg i Singapore i 2007, anvendt som arbetsklokke siden da. Foerst med gummi, etter 2dre gikk i opploesning byttet til staal lenk. Hydraulikk olje og gummi er en daarlig kombinasjon.... Varit med meg fra Australia til Brasil, St. Petersburg til Durban og alt derimellom.-30 til +58 grader spiller ingen rolle.Har ligget neddykket i en hydraulikktank i 5 doegn, fallt fra 15 meter fra en skipskran ned paa dekk, traff heldigvis en europall. Bezel forsvant og glasset sprakk, men tikket og gikk. Tror de her maa skytes for a gaa soender :):):)

IMG_20160408_111926.jpg

grymt... den ser ju ut att vara i vÀldigt gott skick trots allt...

image.jpeg
image.jpeg

Testar lite i vÀntan pÄ SRP PADI som jag sÀker kommer vilja bÀra pÄ gummi. Gummi frÄn SBDB008, spÀnne frÄn SRP775. Blev riktigt bra, ingen damm-magnet men mjukt (och lÄngt) gummi samt snyggt spÀnne. Bra kombo

Fredag eftermiddag och MM (001) ligger i lÄdan efter att ha gjort dagens grov jobb.
Nu kommer det svÄra att förklara min fascination över en klocka som Àr manuell, har 3 visare och Àr drygt 38 mm stor --- inte speciellt sexiga attribut, med tanke pÄ dykare, high-beat, GMT och annat fint som florera pÄ detta forum.

OWG kommer jag (förhoppningsvis) inte att bli men 2 klockor kan (kanske) fungera och hÀr Àr sÄ den ena:

P4080784.jpg

SBGW005 pÄ GS skinn, originallÀnken Àr fin men nja.
Dom lite trÄkiga fakta, Ärsmodell 2004, faktisk gÄngreserv 56.5 t, gÄng noggrannhet +4s/24t
Nu till kÀnsla delen, det börjar med att dra upp den och det Àr en njutning, med det mjukaste uppdrag av allt jag har pillat pÄ, den blÄ sekundvisare Àr nÀsta specialitet den Àr blÄ och det Àr den hela tiden, oavsett ljus och betraktningsvinkel, andra blÄnerade visare jag har stöt pÄ Àr mesta tiden svarta. Ett titt pÄ bilden gir lite inblick i nÀsta grej och det Àr poleringen, index kl 6 har fÄtt kameraens sensor att "brÀnna" liksom Ànderna pÄ indexen kl 12 och 2 och ingen sol idag... den Àr l i t e blankare Àn mina andra GS (och annat jag har tittat pÄ) speglingen av sekundvisaren i index kl 4 Àr en annan rolig detalj. SÄ en liten klocka (med dagens mÄtt), 3 visare och manuell Àr 1 av minst 2 klockor, vad den andra Àr vet jag inte Àn för den har jag nog inte hittad Àn....

Trevlig helg

//Bosse

BeslutsÄngest inför klock val efter tvÄ dagar av Rolex. Fan va jag saknar dessa ninjor!
Är jag dum/galen om jag kör dubbelt i nĂ„gra dagar? KĂ€nner skuldkĂ€nslor nĂ€r man inte bĂ€r en klocka i nĂ„gra dagar... KnĂ€pp va? Ta in pĂ„ behandlings hem? Anonyma klockalkisar?
image.jpeg

Dubbelpostar frÄn vintage/fickurstrÄden.
Köpt en klocka med mÀrke som Àr kvalificerad i denna trÄd. Inhandlades i för en respektabel summa pengar, 50 kr, sÄ förvÀntan var stor nÀr den anlÀnde idag...
Bilder:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

För jÀmförelse i storlek:
image.jpg

Har nÄn nÄgon koll pÄ nÀr den Àr tillverkad?

Dubbelpostar frÄn vintage/fickurstrÄden.
Köpt en klocka med mÀrke som Àr kvalificerad i denna trÄd. Inhandlades i för en respektabel summa pengar, 50 kr, sÄ förvÀntan var stor nÀr den anlÀnde idag...
Bilder:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

För jÀmförelse i storlek:
image.jpg

Har nÄn nÄgon koll pÄ nÀr den Àr tillverkad?
Hittade en likadan pÄ ebay nÀr jag googlade, tillverkad i november 1971 (snr började med 1N), sÄ din borde vÀl förmodligen vara tillverkad i januari 1971 (11 i början av snr).

Tillbaka
Topp