• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Fender59

Patek
2-Faktor
6105-8119 Àr kvÀllens favorit, som vanligt.
NuNyNil.jpg
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag vet att jag Àr sent pÄ bollen (ursÀkta fotbollsmetaforen en kvÀll som denna) men Àr det nÄgon som vet om det Àr möjligt att fÄ tag pÄ Seikos Padi-turtle SRPA21. Jag ringde naturligtvis KlockmÀster i Globen. Ingen framgÄng dÀr. Kölista för eventuella Äterbud. Tacksam för tips.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Hej! Jag vet att jag Àr sent pÄ bollen (ursÀkta fotbollsmetaforen en kvÀll som denna) men Àr det nÄgon som vet om det Àr möjligt att fÄ tag pÄ Seikos Padi-turtle SRPA21. Jag ringde naturligtvis KlockmÀster i Globen. Ingen framgÄng dÀr. Kölista för eventuella Äterbud. Tacksam för tips.
https://klocksnack.se/threads/vÀntan-pÄ-seiko-srpa021-aka-turtle-padi.53462/page-8#post-1456645
 
Hej! Jag vet att jag Àr sent pÄ bollen (ursÀkta fotbollsmetaforen en kvÀll som denna) men Àr det nÄgon som vet om det Àr möjligt att fÄ tag pÄ Seikos Padi-turtle SRPA21. Jag ringde naturligtvis KlockmÀster i Globen. Ingen framgÄng dÀr. Kölista för eventuella Äterbud. Tacksam för tips.
Att fÄ en i nÀsta batch verkar inte vara nÄgra problem dock. Pratat med Globen och Hanssons och de kommer vÀl runt oktober.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta var lite kul. Minns att @80talisten för lÀnge sedan nÀmnde nÄgon siffra för antal mekaniska GSar som producerades.
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/atelier.html
HÀr stÄr det att 60 arbetare producerar mekaniska GSar med en kapacitet av 30000 klockor/Är. Det innebÀr alltsÄ 2,7 klockor/dag/person. Bara 19 av dem Àr dock urmakare sÄ det innebÀr 4,3 klockor/dag/urmakare. Har helt missat att de skriver ut hur mÄnga de kan producera, kul info.
 

Sammeh

Cartier
Detta var lite kul. Minns att @80talisten för lÀnge sedan nÀmnde nÄgon siffra för antal mekaniska GSar som producerades.
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/atelier.html
HÀr stÄr det att 60 arbetare producerar mekaniska GSar med en kapacitet av 30000 klockor/Är. Det innebÀr alltsÄ 2,7 klockor/dag/person. Bara 19 av dem Àr dock urmakare sÄ det innebÀr 4,3 klockor/dag/urmakare. Har helt missat att de skriver ut hur mÄnga de kan producera, kul info.
Fascinerande!
 

Blackmore

Panerai
Detta var lite kul. Minns att @80talisten för lÀnge sedan nÀmnde nÄgon siffra för antal mekaniska GSar som producerades.
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/atelier.html
HÀr stÄr det att 60 arbetare producerar mekaniska GSar med en kapacitet av 30000 klockor/Är. Det innebÀr alltsÄ 2,7 klockor/dag/person. Bara 19 av dem Àr dock urmakare sÄ det innebÀr 4,3 klockor/dag/urmakare. Har helt missat att de skriver ut hur mÄnga de kan producera, kul info.

LÄter som rÀtt mÄnga per dag/person, trodde det tog lÀngre tid att skruva ihop en GS Àn cirka 2 tim. Eller de kanske inte har Ättatimmarsdagar ... Jag hoppas att de har lite ledighet ocksÄ och dÄ blir det ju Ànnu fler klockor per dag.
 

Sammeh

Cartier
LÄter som rÀtt mÄnga per dag/person, trodde det tog lÀngre tid att skruva ihop en GS Àn cirka 2 tim. Eller de kanske inte har Ättatimmarsdagar ... Jag hoppas att de har lite ledighet ocksÄ och dÄ blir det ju Ànnu fler klockor per dag.
Borde dem inte ha nÄgon form av löpande band? Dvs. en urmakare gör en specifik del i varje klocka och sÄ tar en annan urmakare över och gör en annan del i samma klocka? Att plocka ihop en hel klocka pÄ 2 timmar lÄter, som du skriver, nÀstan orimligt. :eek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
LÄter som rÀtt mÄnga per dag/person, trodde det tog lÀngre tid att skruva ihop en GS Àn cirka 2 tim. Eller de kanske inte har Ättatimmarsdagar ... Jag hoppas att de har lite ledighet ocksÄ och dÄ blir det ju Ànnu fler klockor per dag.
Har sett nÄgra videos pÄ nÀr GS-urmakare plockar ihop urverk och det verkar gÄ rÀtt fort.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Snygg lÀnk, vart Àr den inskaffad?
Just lÀnken menar du? Den följde med klockan. Köpte den av nÄn brittisk snubbe pÄ nÄgon blocket liknande sida i Storbritannien. Han hade bara köpt den och lagt undan.

Bland de bÀttre skx031/33 lÀnkar jag provat. KÀnns betydligt mer stabil Àn tidigare varianter jag provat.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har haft min turtel nu i tvÄ mÄnader nÄgot sÄdant. Gillar den skarpt men har inte riktigt kommit överens med gummit. Det Àr liksom lite för tjockt och det klibbar fast mot handleden. Har testat med Nato men jag brukar ledsna pÄ Nato efter nÄn dag. Har testat med "plast" armbandet frÄn min skx009 men det Àr ju i Àrlighetens namn kass. Har testat med tropical och det Àr snyggt men gillar inte hur det kÀnns mot handleden.
Men
Nu har vi nog hittat rÀtt, sÄ hÀr skulle ju den nya turteln kommit frÄn fabrik, med ett bonetto 284. RÀtt stil, tunnare, har ju till och med seikovÄgen pÄ ena sidan. SÄ hÀr skall det vara.
image.jpeg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har haft min turtel nu i tvÄ mÄnader nÄgot sÄdant. Gillar den skarpt men har inte riktigt kommit överens med gummit. Det Àr liksom lite för tjockt och det klibbar fast mot handleden. Har testat med Nato men jag brukar ledsna pÄ Nato efter nÄn dag. Har testat med "plast" armbandet frÄn min skx009 men det Àr ju i Àrlighetens namn kass. Har testat med tropical och det Àr snyggt men gillar inte hur det kÀnns mot handleden.
Men
Nu har vi nog hittat rÀtt, sÄ hÀr skulle ju den nya turteln kommit frÄn fabrik, med ett bonetto 284. RÀtt stil, tunnare, har ju till och med seikovÄgen pÄ ena sidan. SÄ hÀr skall det vara.
image.jpeg
Mina bonetto turtlar hÀlsar :)
image.jpeg
image.jpeg
 

mts1

Omega
Fick hem en skx idag och undrar om nÄgon har varit med om att kronan gÀngar vÀldigt ''torrt'' eller vad man ska sÀga?
 

Psykel

Patek
Fick hem en skx idag och undrar om nÄgon har varit med om att kronan gÀngar vÀldigt ''torrt'' eller vad man ska sÀga?
Seikos dykare ska vÀl inte ha riktigt lika "smooth" skruvning pÄ kronorna. Min Sumo kÀnns lite "torr" jÀmfört med min Certina DS Action nÀr jag skruvar kronan, till exempel.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tyckte att Pandan förtjÀnade lite handledstid idag. Har varit sÄ omotiverad o endast haft motorcykel i skallen den senaste tiden sÄ har i princip bara burit min Tudor. SkÀrpning nu. Köp av japansk hoj bör ackompanjeras av japansk klocka. :)
image.jpeg

(6138-8020)
 
Topp