Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Aaah.. drömmen i Hobbex-katalogen vill jag minnasGalen!!!
![]()
1: Skruva bort skruvarna kl 12, 6 och 3.Lyckades Àntligen fÄ av baklocket pÄ Marveln! Riktigt fint kopparfÀrgat urverk! Men, hur fÄr jag ut det ur boetten? Vill komma Ät tavlan för att se om det gÄr att fÄ bort möglet pÄ ett smidigt sÀtt. NÄn som kan hjÀlpa mig med det?
![]()
![]()
NÄn som kan tyda texten pÄ insidan av locket? Vad betyder det?
![]()
Ah, misstÀnkte att kl 3-skruven var istÀllet för knappen jag Àr van vid. Tack för hjÀlpen, dig kan man rÀkna med!1: Skruva bort skruvarna kl 12, 6 och 3.
2: NÀr den vid 3 Àr borta sÄ kan du dra ut kronan.
3: Plocka bort brickan runt urverket som nu Àr löst.
4: Ut med urverket.
Chansade lite dÀr men det bör ju vara sÄ.Ah, misstÀnkte att kl 3-skruven var istÀllet för knappen jag Àr van vid. Tack för hjÀlpen, dig kan man rÀkna med!![]()
Jo, den sitter ju i rÀtt lÀge och verkar ju inte direkt finnas nÄgra alternativ. Jag researchade lite, förresten. Det verkar som dom kopparfÀrgade urverken, speciellt 21-juvelers, Àr lite sÀllsynta. SÄ det Àr ju nice!Chansade lite dÀr men det bör ju vara sÄ.![]()
Molle Àr förlovad med den klockan redan
Ingen som lurar nÄn hÀr... ren business bara
Vit val har du ju i posten ovanMolle Àr förlovad med den klockan redan
Men jag Àr inte klar med den Àn.
Precis som du sÀger sÄ Àr det min vita val, tog ett tag att hitta![]()
Hej, jag Àr vÀldigt nÀra köpknappen pÄ en 7a28-7020, srp007 (samma grej?). Hittat en i fantastiskt skick.
Hade den varit 39-40mm hade jag köpt direkt. Dock lÀser jag att den Àr 37.5mm i diameter.
Ăr det nĂ„gon som har en sĂ„dan och kan berĂ€tta lite eller visa hur den bĂ€rs? Jag tror jag har 16.5cm-handleder.
Jag har testat klockor i 36mm (datejusts, tudor bb 36 med flera) och de bÀrs ju helt olika som ni alla vet.
TÀnkte rÄdfrÄga lite innan jag trycker pÄ köpknappen.
Men det dÀr Àr vÀl inte samma klocka?![]()
Stor Àr den ju inte.HÀr pÄ min 18,5cm handled.
LÀste fel, sorry.Men det dÀr Àr vÀl inte samma klocka?
Den Àr sÄld sedan lÀnge.Den dÀr Àr jag ocksÄ intresserad av förresten. Inte intresserad av att sÀlja? @yonsson
Jaha ok!LĂ€ste fel, sorry.
Den Àr sÄld sedan lÀnge.
Skruva inte ut kl 3 skruven helt, dÀn Àr ofta ett helvete att fÄ i igjen. För att fÄ ut vÀrket, mÄste du ta av glasringen med glas, ta bort dom tvÄ skruvarna och lyfta ur vÀrket frÄn fronten. SÄ Àr det iaf pÄ min Marvel, Lord Marvel och Sportmatic.Ah, misstÀnkte att kl 3-skruven var istÀllet för knappen jag Àr van vid. Tack för hjÀlpen, dig kan man rÀkna med!![]()
Ah, dÀr ser man! DÄ blir det lite vÀrre. Fast Ä andra sidan vill jag bara komma Ät urtavlan för att se om det Àr lÀtt ordnat med bomullspinne eller liknande fÄ bort möglet. SÄ jag kanske inte ens behöver ta ut nÄgot ur boetten.Skruva inte ut kl 3 skruven helt, dÀn Àr ofta ett helvete att fÄ i igjen. För att fÄ ut vÀrket, mÄste du ta av glasringen med glas, ta bort dom tvÄ skruvarna och lyfta ur vÀrket frÄn fronten. SÄ Àr det iaf pÄ min Marvel, Lord Marvel och Sportmatic.
Ah, dÀr ser man! DÄ blir det lite vÀrre. Fast Ä andra sidan vill jag bara komma Ät urtavlan för att se om det Àr lÀtt ordnat med bomullspinne eller liknande fÄ bort möglet. SÄ jag kanske inte ens behöver ta ut nÄgot ur boetten.
Skulle sÀga att det Àr bra tidshÄllning pÄ det verket. Visst, vissas gÄr Ànnu bÀttre, men inget man ska rÀkna med. Min SKX backar 15-20 sek per dag sist jag kollade. Störde mig i början, men dÄ den roteras med andra klockor och stannar ganska ofta sÄ Àr det aldrig nÄgra problem.Vad Àr acceptabelt för en SKX009 att dra sig/ gÄ för snabbt per dygn? Min höll sig mer eller mindre helt perfekt första veckan. LÀt den ligga en dag och dÄ gick den plötsligt 8 sek för snabbt. OcksÄ, gÄr det att stanna sekundvisaren nÀr man stÀller klockan?
Spec Àr vÀl nÄt i still med -20/+30 eller nÄt för det verket.Skulle sÀga att det Àr bra tidshÄllning pÄ det verket. Visst, vissas gÄr Ànnu bÀttre, men inget man ska rÀkna med. Min SKX backar 15-20 sek per dag sist jag kollade. Störde mig i början, men dÄ den roteras med andra klockor och stannar ganska ofta sÄ Àr det aldrig nÄgra problem.
Ja nÄgonstans i den bollparken Àr det nog. SÄ 8sek plus tycker jag Àr bra. Sen hÄller ju Seikos ur sig ofta inom spec med ganska god marginal i min erfarenhet. Har en SARB017 som hÄller sig stabilt inom COSC.Spec Àr vÀl nÄt i still med -20/+30 eller nÄt för det verket.
Min Sumo ligger oftast pÄ +2-4 sek per dag, samma verk som SARB017. Det handlar vÀl om en liten försÀkring frÄn Seikos sida att dom inte ska behöva byta/serva "billigare" klockor som SKX/Seiko 5 och liknande bara för att dom tappar 15-20 sek per dag.Ja nÄgonstans i den bollparken Àr det nog. SÄ 8sek plus tycker jag Àr bra. Sen hÄller ju Seikos ur sig ofta inom spec med ganska god marginal i min erfarenhet. Har en SARB017 som hÄller sig stabilt inom COSC.
Fan, jag mÄste ha en sÄn. Gruvligt snygg.![]()
Stor Àr den ju inte.HÀr pÄ min 18,5cm handled.
Inte speciellt riktat mot dig utan allmÀnt:Min Sumo ligger oftast pÄ +2-4 sek per dag, samma verk som SARB017. Det handlar vÀl om en liten försÀkring frÄn Seikos sida att dom inte ska behöva byta/serva "billigare" klockor som SKX/Seiko 5 och liknande bara för att dom tappar 15-20 sek per dag.![]()
Kör mest med mina vintage Seikos just nu, vilka alla gÄr frÄn +10-15 s/d till +1 m/d, sÄ personligen har jag lÀrt mig leva med det.Inte speciellt riktat mot dig utan allmÀnt:
Stör man sig pÄ gÄngavvikelsen sÄ rekommenderar jag att man lÀmnar in klockan pÄ ruckning. Det kostar inte mÄnga 100 och ger en viss sinnesfrid dÄ det kan göra en ganska stor skillnad.
Snygg trio
Jag skulle sÀga den första, piloten, helt klart. De andra var inte sÄ kul.Börjat bli lite halvsugen pÄ att skaffa en PVD-klocka och tycker att Seikos relativt nya Nano Universe-klockor Àr rÀtt lÀckra. FrÄgan Àr dock vilken som Àr bÀst...
Vad sÀger panelen?
Pilot, med vad som ser ut att vara en matt sunbursttavla:
![]()
Dundersvart med Californiatavla:
![]()
Rolex Explorer-liknande med camotavla:
![]()