• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Du har ingen aning vart man kan fÄ tag i detta bomullsnato? Vet att det fanns pÄ StyleChrono förut, men den webshopen verkar ligga nere?
Köpte mitt dÀrifrÄn och nÀr jag skulle bestÀlla ett till i beige/sand upptÀckte jag ocksÄ att sidan Àr nere. Vi fÄr hoppas att den kommer tillbaka. BÀsta materialet i alla NATOn jag har. (Har tyvÀrr inga tips var man kan hitta det.:( Hittade inte heller nÄgot namn pÄ bandet, endast en logga - en ödla uppifrÄn dÀr svansen bildar ett "C"(?))
EDIT: sÄg att de har en facebokksida, kanske det gÄr att kontakta dem dÀr...

Visst Àr det okej att bÀra klockor som inte gÄr? Trots tickbrist Àr den hÀr högt pÄ favoritlistan. Dessutom sitter det ett hi-beatverk i, vilket kanske Àr lite onödigt med tanke pÄ att det Àr en tvÄvisarsklocka.
IMG_2680.JPG

Jag har testat rÀtt mÄnga olika natos och de gÄr ju inte att slita ut hur mycket man Àn försöker. Köper numera bara frÄn natoband.nu , standardkvalitet men snorbilliga. De har Àven 19mm och 21mm vilket de flesta andra sÀljare inte har. De flesta tillverkare hÄller ungefÀr samma kvalle ÀndÄ tycker jag.

(Insta15 ger 15% rabatt och fri frakt).
KvalitetsmÀssigt (ur ett hÄllbarhetsperspektiv) hÄller jag med dig. Ingen större skillnad. Sydda kÀnns iofs bÀttre Àn limmade, men jag har inte slitit ut nÄt Àn sÄ lÀnge.
DÀremot tycker jag att det Àr stora skillnader i hur de ser ut (och upplevs). Dvs hur blanka eller matta de Àr, vilken struktur de har, hur tjocka de Àr, hur sladdriga de Àr, hur bekvÀma de Àr etc. Vilket Àr nog sÄ viktigt.
(Sen finns det vÀl mer snorbilliga Àn natoband.se, det gÄr att hitta natoband för drygt en tia pÄ ebay.)

Vilken modell anvÀnde flygvapnet. LÀste att det finns en med tryckt P och en med L .
P lÀr vara militÀr varianten . P stÄr för prometium 147 och L för luminova .
Flygvapnet anvÀnde just den modell du ser pÄ bilden (den har M-nummer pÄ baklocket). Om jag inte Àr missinformerad stÄr det P i den variant som anvÀndes av brittiska RAF och L i den version som anvÀndes av svenska flygvapnet. Kanske vet @Seikosthlm mer?

Flygvapnet anvÀnde just den modell du ser pÄ bilden (den har M-nummer pÄ baklocket). Om jag inte Àr missinformerad stÄr det P i den variant som anvÀndes av brittiska RAF och L i den version som anvÀndes av svenska flygvapnet. Kanske vet @Seikosthlm mer?
StÀmmer att bÄde RAF och Flygvapnet anvÀnd 7t27-7a27 olika tavlor dÀr Sverige har L och Storbritannien och den civila versionen har ett P. Skiljer Àven i typsnitt pÄ tavlan som @Molle pÄpekat i annan trÄd.

Vilken modell anvÀnde flygvapnet. LÀste att det finns en med tryckt P och en med L .
P lÀr vara militÀr varianten . P stÄr för prometium 147 och L för luminova .
Bör ha med Ärtal att göra. NÀr SEIKO införde lumibrite gjorde de det pÄ samtliga modeller Àven om det fanns en övergÄngsperiod.

Inte luminova alltsÄ.

Bör ha med Ärtal att göra. NÀr SEIKO införde lumibrite gjorde de det pÄ samtliga modeller Àven om det fanns en övergÄngsperiod.

Inte luminova alltsÄ.
Tror inte det i detta fall. RAF modellerna Àr nog tillverkade efter MOD specifikationer.
Finns inga RAF 7t27 med L mig veterligen. Finns dock en ubÄtsversion utan lume (och bokstav). Mer info hÀr:
http://home.earthlink.net/~nederick/SeikoChronoRevuVulcF.htm
seikochronos72.jpg

SEIKO introducerade lumibrite 1993.
(Första tillverkaren i vÀrlden som anvÀnde ej radioaktiv lume).
Bra gjort!
Men pÄ RAF (GEN 2) klockorna smetade de "P" 1993-2000.
Flygvapnet verkar ha varit mer progressiva.
RN skippade hellre lume Àn att testa den nya obeprövade Lumibrite verkar det som. :)
Nej om man skulle ta och leta upp en GEN 1 RAF.

Hej pÄ er alla
IkvÀll vill jag bestÀlla en skx007k2. Finns det nÄtt jag som aldrig haft en Seiko tidigare ska tÀnka pÄ? Jag har försökt lÀsa i trÄden men det Àr mycket att lÀsa och lÀtt att missa. Tipsa gÀrna!

Hej pÄ er alla
IkvÀll vill jag bestÀlla en skx007k2. Finns det nÄtt jag som aldrig haft en Seiko tidigare ska tÀnka pÄ? Jag har försökt lÀsa i trÄden men det Àr mycket att lÀsa och lÀtt att missa. Tipsa gÀrna!
NÀ inget speciellt. Jag övertÀnkte mitt köp helt i onödan mÀrkte jag efter att jag fick min pÄ armen.

Bra klockan och mycket för pengarna. Bara att köpa :)

Hej
Jag vÀger lite mellan nÄgra klockor. Jag undrar vilka skillnader som finns mellan 7s26 och nh35a? Och, lite off topic kanske, vilka skillnader finns mellan dem och ETA 2824-2?

Hej
Jag vÀger lite mellan nÄgra klockor. Jag undrar vilka skillnader som finns mellan 7s26 och nh35a? Och, lite off topic kanske, vilka skillnader finns mellan dem och ETA 2824-2?

Nh35 gÄr att stanna sekundvisaren vid tidsÀttning (hackar) och dra upp manuellt i motsats till s26.

ETA Àr ju ett "finare" verk, bÀttre spec och etc men de japanska Àr slitvargar som kan och ofta hÄller lÀnge (iof samma för standard ETA)

Nh35 gÄr att stanna sekundvisaren vid tidsÀttning (hackar) och dra upp manuellt i motsats till s26.

ETA Àr ju ett "finare" verk, bÀttre spec och etc men de japanska Àr slitvargar som kan och ofta hÄller lÀnge (iof samma för standard ETA)
Finns ju massa olika versioner av ETA precis som det finns olika versioner frÄn SEIKO med exempelvis 7s som bas (7s, 4R, 6R).
Jag ser ingen anledning till att ett ETA 2824-2 bas skulle vara bÀttre Àn ett 6R.

Vilka Seiko-modeller tycker ni Àr snyggast? Under ca 5-600 usd. Tycker verkligen att alpinist Àr riktigt snygg! Men har ni nÄgra andra favoriter? Spelar ingen roll vilken sort.

Kan du sÀga nÀrmre vad som anses vara "finare"? Blir resultatet lÀngre livslÀngd eller bÀttre tidhÄllning?

Eller Àr skillnaden mellan de verken jag nÀmde vÀldigt vÀldigt smÄ? @yonsson

Kan du sÀga nÀrmre vad som anses vara "finare"? Blir resultatet lÀngre livslÀngd eller bÀttre tidhÄllning?

Eller Àr skillnaden mellan de verken jag nÀmde vÀldigt vÀldigt smÄ? @yonsson
Det finns massa olika ETA-verk och varje ETA-verk finns i 4 olika kvalitetsgrader. Det Àr en djungel. Det gÄr alltsÄ inte svara sÄ generellt.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp