• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

God sen afton! (ping @Psykel, @Dennta och @mchamoun )
Nu har Àntligen "Kingen" landat. Vi snackar om en King Seiko 44999 frÄn februari 1964. Dvs första versionen av den andra King Seiko-modellen, om jag förstÄtt det rÀtt. @yonsson fÄr rÀtta mig dÀr annars. För att ha snart 53 Är pÄ nacken Àr den i ett mycket bra skick.
IMG_1894.JPG

IMG_1897.JPG

IMG_1899.JPG

IMG_1890.JPG

IMG_1900.JPG

Bandet och "clasp", som följde med, Àr frÄn Morellato.
Det första testet visade en tidsavvikelse pÄ +2, vilket givetvis Àr fantastiskt bra.
Jag önskar er alla en riktigt trevlig fortsÀttning pÄ veckan.
/Magnus

Nu har Àntligen "Kingen" landat. Vi snackar om en King Seiko 44999 frÄn februari 1964. Dvs första versionen av den andra King Seiko-modellen, om jag förstÄtt det rÀtt. @yonsson fÄr rÀtta mig dÀr annars. För att ha snart 53 Är pÄ nacken Àr den i ett mycket bra skick.
IMG_1894.JPG

IMG_1897.JPG

IMG_1899.JPG

IMG_1890.JPG

IMG_1900.JPG

Det första testet visade en tidsavvikelse pÄ +2, vilket givetvis Àr fantastiskt bra.
/Magnus
Underbar, stort grattis!

IMG_1894.JPG

IMG_1897.JPG

IMG_1899.JPG

IMG_1890.JPG

IMG_1900.JPG

/Magnus
Brettenham och glaset Àr kalas pÄ de dÀr.
Saknar min.
ks_5.jpg
gsetksbck1 (1).jpg

IMG_1894.JPG

IMG_1897.JPG

IMG_1899.JPG

IMG_1890.JPG

IMG_1900.JPG

/Magnus
Stort grattis, den Àr sjukt fin den dÀr! Riktigt skarpa linjer, sÄ den har tagits vÀl om hand och inte fulpolerats! Tavlan ser sÄ gott som felfri ut och guldmedaljongen pÄ baksidan ser ju nÀstan ny ut!

En frĂ„ga till er som kan vintage Seiko... Är denna "kosher"?
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-KIN...887446?hash=item43fa76a196:g:j8EAAOSw6DtYR3nx
Jag lÀser mig till att tavlan Àr "omgjord" och förstÄr att verket inte gÄr att uttala sig om, men ser den rÀtt ut i övrigt?
Mycket vanligt med 60-70 tals GS och KS som har omÄlade tavlor (kanske helt nya tavlor faktiskt) som Àr riktigt bra gjorda... mÄnga svarta eller blÄ Àr helt fel dÄ klockorna ifrÄga inte fanns i den konfigurationen. Helt ok om man bara vet vad man köpt. Inte original dock.

Mycket vanligt med 60-70 tals GS och KS som har omÄlade tavlor (kanske helt nya tavlor faktiskt) som Àr riktigt bra gjorda... mÄnga svarta eller blÄ Àr helt fel dÄ klockorna ifrÄga inte fanns i den konfigurationen. Helt ok om man bara vet vad man köpt. Inte original dock.

Tack Molle. FörstÄr jag dig rÀtt dÄ om jag tolkar dig som att den ser ok ut med avseende pÄ boett osv men att tavlan antagligen inte alls ser ut som den "borde"?

Tack Molle. FörstÄr jag dig rÀtt dÄ om jag tolkar dig som att den ser ok ut med avseende pÄ boett osv men att tavlan antagligen inte alls ser ut som den "borde"?
Jag tycker att den ser bra ut, men vÀldigt osÀker pÄ om den nÄnsin fanns med svart tavla. Dock sÄ tycker jag iallafall att den Àr snyggt ommÄlad.

VÄgar inte uttala mig om boetten etc dÄ jag inte kan den hÀr modellen. VÄgar dock sÀtta en rejÀl slant pÄ att den svarta tavlan Àr hittepÄ.

Spelar vÀl ingen roll om resten Àr fint ifall tavlan Àr skit? Tavlan Àr ju en stor del av en klockas identitet. Grov överprisad Àr den ocksÄ.

Hej allesammans! Jag Àr vÀldigt sugen pÄ att starta min automatiska klocksamling med ett par Seikos. Dock Àr jag mest intresserad av de modellerna som finns för den Japanska marknaden, tÀnker frÀmst pÄ SKX009J/SKX007J, SARB033 och SARB017. Vilken ÄterförsÀljare i denna djungel som kallas internet Àr bÀst att införhandla dessa modeller ifrÄn anser ni?

IMG_1894.JPG

IMG_1897.JPG

IMG_1899.JPG

IMG_1890.JPG

IMG_1900.JPG

/Magnus
JÀklar va fin den ser ut! MÄste frÄga, hur högt hade du varit villig att gÄ om jag fortsatt buda? Har lite Ängest över det :banghead: Grattis till en fin fÄngst!

Hej allesammans! Jag Àr vÀldigt sugen pÄ att starta min automatiska klocksamling med ett par Seikos. Dock Àr jag mest intresserad av de modellerna som finns för den Japanska marknaden, tÀnker frÀmst pÄ SKX009J/SKX007J, SARB033 och SARB017. Vilken ÄterförsÀljare i denna djungel som kallas internet Àr bÀst att införhandla dessa modeller ifrÄn anser ni?
Googla lite sÄ brukar man hitta. Seiyajapan har jag handlat av flera gÄnger utan nÄgra konstigheter.

Hej klockvÀnner!

Jag skulle gÀrna vela ha tips pÄ en ny klocka, har idag en skx031 men vill ha en till för olika ÀndamÄl!
Lite riktlinjer (Tack Dennta!!) Klockan ska vara en automat, lite mer dressad och fÄr absolut vara begagnad. Priset ska inte överstiga 5000.

MÄ vÀl

Senast Àndrad:
Hej klockvÀnner!

Jag skulle gÀrna vela ha tips pÄ en ny klocka, har idag en skx031 men vill ha en till för olika ÀndamÄl!

MÄ vÀl
VÀldigt svÄrt att veta vad du vill ha utan nÄgra riktlinjer alls. Prisklass? lite mer dressad antar jag? Helt ny eller begagnad? Automat/quarts?
Jag slÄr gÀrna ett slag för Sarb017 som jag Àr vÀldigt nöjd med. SDGM003 skulle jag köpa idag om jag inte var pÄ jakt efter en King Seiko för nÀrvarande.

NÀr jag kom hem frÄn Ärets julbord med jobbet igÄr kvÀll sÄ hade sambon haft sin mor och morförÀldrar pÄ besök. Hennes morfar hade tagit med en present Ät mig, i form av en Seiko 8222-8020! Riktigt trevlig, mÄste jag sÀga! Ca 36mm, 19mm luggar och vad som definitivt Àr ett AM-glas. RÀtt koolt plastglas med integrerad cyklop (ligger liksom inuti glaset)! Suwa-logga, sÄ gissar pÄ 1982 (osÀker pÄ exakt nÀr Suwa/Daini försvann, men fÄr för mig att det Àr mitten av 80-talet iallafall!
IMG_3255.JPG

IMG_3254.JPG

IMG_3257.JPG

Google does it again! Suwa Seikosha och Epson mergade i novemeber 1985 och blev Seiko Epson. SÄ Suwa-loggan borde alltsÄ hÀngt med till 1985 pÄ Seikos klockor! Bra att veta!
Edit: Och Daini Seikosha blev Seiko Instruments Inc (SII) 1983!
(Allt detta Àr sÀkert allmÀn kunskap, men jag personligen hade inte stenkoll pÄ exakta Ärtal.)

Senast Àndrad:
JÀklar va fin den ser ut! MÄste frÄga, hur högt hade du varit villig att gÄ om jag fortsatt buda? Har lite Ängest över det :banghead: Grattis till en fin fÄngst!

Tack sÄ mycket!
Jag hade satt maxbudet pÄ 4650 vid detta tillfÀlle, men vet inte hur jag skulle agerat om nÄgon hade klivit över det.
Ha en trevlig helg!

NÀr jag kom hem frÄn Ärets julbord med jobbet igÄr kvÀll sÄ hade sambon haft sin mor och morförÀldrar pÄ besök. Hennes morfar hade tagit med en present Ät mig, i form av en Seiko 8222-8020! Riktigt trevlig, mÄste jag sÀga! Ca 36mm, 19mm luggar och vad som definitivt Àr ett AM-glas. RÀtt koolt plastglas med integrerad cyklop (ligger liksom inuti glaset)! Suwa-logga, sÄ gissar pÄ 1982 (osÀker pÄ exakt nÀr Suwa/Daini försvann, men fÄr för mig att det Àr mitten av 80-talet iallafall!
IMG_3255.JPG

IMG_3254.JPG

IMG_3257.JPG

Schysst! Liiite synd med datumbubblan bara ...

Tillbaka
Topp