• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
NÄn som vet var jag kan fÄ tag pÄ spring bars som passar en SKX007, fast Àr lite tunnare mitt pÄ? Dom har ju lite större hÄl om jag fattat rÀtt.
Köpte en ny lÀnk pÄ strapcode med solida Àndbitar som ska passa klockan, men det funkar inte med standard springbarsen. DÀremot dom som följde med lÀnken funkar, fast dom har för smÄ huvuden (heter det sÄ?)

Tacksam för hjÀlp!

Screenshot_20161209-125414.png
Àr det dÀr batterilÀckage? Jakten pÄ 7548 Ärsklocka Àr i full gÄng.
Vilket Ă„r? :)

Är det nĂ„gon som har en coin edge bezel och/eller glas med AR till SKX-00X liggandes som de vill bli av med?

Google does it again! Suwa Seikosha och Epson mergade i novemeber 1985 och blev Seiko Epson. SÄ Suwa-loggan borde alltsÄ hÀngt med till 1985 pÄ Seikos klockor! Bra att veta!
Edit: Och Daini Seikosha blev Seiko Instruments Inc (SII) 1983!
(Allt detta Àr sÀkert allmÀn kunskap, men jag personligen hade inte stenkoll pÄ exakta Ärtal.)
StÀmmer inte riktigt. Det var inte förrÀn 1990 som det officiella namnet pÄ en av fabrikerna (mest kÀnd för kvarts, spring drive och urverk till andra tillverkare) fick förkortningen SII. Fabriken har funnits sedan 1937 (hette dÄ Daini).

Det finns Àven suwatavlor tillverkade efter 1983, dock bara vissa modeller.
IMG_0040.JPG

SlÀnger in en bild pÄ min SII som delades ut till de anstÀllda för att fira ett jubileum.

Senast Àndrad:
Hej!
NÄn som vet var jag kan fÄ tag pÄ spring bars som passar en SKX007, fast Àr lite tunnare mitt pÄ? Dom har ju lite större hÄl om jag fattat rÀtt.
Köpte en ny lÀnk pÄ strapcode med solida Àndbitar som ska passa klockan, men det funkar inte med standard springbarsen. DÀremot dom som följde med lÀnken funkar, fast dom har för smÄ huvuden (heter det sÄ?)

Tacksam för hjÀlp!
Kör med dessa till min SKX009 nÀr jag har Isofrane pÄ:
https://www.watchgecko.com/divers-watch-spring-bars-22mm.php

StÀmmer inte riktigt. Det var inte förrÀn 1997 som det officiella namnet pÄ en av fabrikerna (mest kÀnd för kvarts, spring drive och urverk till andra tillverkare) fick namnet SII. Fabriken har funnits sedan 1937 (hette dÄ Daini).

Det finns Àven suwatavlor tillverkade efter 1983, dock bara vissa modeller.
IMG_0040.JPG

SlÀnger in en bild pÄ min SII som delades ut till de anstÀllda för att fira ett jubileum.
Alright, alltid extra info frÄn dig! :D

Alright, alltid extra info frÄn dig! :D
Jag skrev fel sÄ fÄr vÀl bjuda pÄ lite mer info.
IMG_8452.PNG

http://www.sii.co.jp/en/corp/history/

SEIKO bytte namn pÄ fabrikerna rÀtt ofta under en period och SEIKO anvÀnder fortfarande sjÀlva (ibland) namnet Morioka för SII, Morioka Àr egentligen namnet pÄ omrÄdet, inte fabriken. LÀser man pÄ SIIs egna hemsida sÄ stÄr det ofta Morioka istÀllet för SII.
http://www.morioka-seiko.co.jp/Eng/

IMG_8454.JPG
IMG_8453.JPG

IMG_8455.JPG

SII har Àven (innan 1990 gissar jag) slÀppt ifrÄn sig urverk till andra tillverkare med mÀrkningen "Morioka" istÀllet för SII, ett exempel Àr gamla kvarts-Breitling. PÄ typiskt internetmaner har mÀrkningen misstagits för Miyota, alltsÄ Citizens motsvarighet till SII och mÄnga tror dÀrför att dessa gamla SII-urverk Àr frÄn Citizen istÀllet för frÄn SEIKO. :)

Det Àr ju dock ganska lÀtt att googla fram att det bara finns en urverksfabrik i omrÄdet Morioka, alltsÄ SII.

Senast Àndrad:
Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ ett gummi som passar en skx007 och vill bli av med detta? :) Är nĂ€mligen en kompis som Ă€r i behov av detta till sin klocka.

Tillbaka
Topp