• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

yonsson
DÄ har jag inte missat nÄgot uppenbart, ska förbi och kika pÄ dessa modeller igen, provade M600 och sumo i butik men kÀndes som M300 Àr en lagom modell emellan de bÄda. FÄr dock vÀnta ett tag pÄ att fÄ prova den IRL, fÄr hÄlla tummarna att det klickar helt enkelt.

Tack för hjÀlpen!

Martin021
Jag har bÄde en sumo och en mm300 och sumon kommer inte upp i samma kvalitetsnivÄ som mm300an. 600an Àr vÀldigt hög och har en mystiskt integrerad grej mitt emellan bandhornen, sÄ i min vÀrld Àr valet givet.

Hur ser andrahandsmarknaden ut om jag beger mig ut och letar efter en MM300? kÀnns som spridda skurar om man tar tempen pÄ chrono 24. Kan fÄ en ny för 20' runda slÀngar, kÀnns som ett OK pris för mig, vad sÀger experten yonsson?

Hur ser andrahandsmarknaden ut om jag beger mig ut och letar efter en MM300? kÀnns som spridda skurar om man tar tempen pÄ chrono 24. Kan fÄ en ny för 20' runda slÀngar, kÀnns som ett OK pris för mig, vad sÀger experten yonsson?

15000kr lÄter bÀttre. :D
http://www.amazon.de/Seiko-SBDX001-...e=UTF8&qid=1380655612&sr=8-2&keywords=SBDX001

Köpte min för 18 frÄn Tyskland, sÄ priset ovan Àr riktigt bra. Begagnade brukar de sÀljas internationellt för 13000kr ungefÀr.

NÄgra vittavlade Seikos, frÄn vÀnster till höger, SBGW033 - 2011, 43999 - 1964, SBGW047 - 2013, 4522-8000 - 1968, 6146-8000 - 1968 samt 4842-8041 - 1976.

dsc_7237_259.jpg

15000kr lÄter bÀttre. :D
http://www.amazon.de/Seiko-SBDX001-...e=UTF8&qid=1380655612&sr=8-2&keywords=SBDX001

Köpte min för 18 frÄn Tyskland, sÄ priset ovan Àr riktigt bra. Begagnade brukar de sÀljas internationellt för 13000kr ungefÀr.

Åhhh, typiskt! FĂ„r undersöka det ordentligt, bra erfarenheter av tyska amazon? HĂ€r kan jag ju bara gĂ„ över gatan och plocka upp den i en renodlad Seiko butik, hade varit vĂ€rt om sĂ€ljarna hade haft en aning om vad fasiken dom pratade om, "well you are trying this MM600, saphire glass as MM300" , "oh, how much a service costs? good question. You mean if it breaks? - No, standards service, - oh, no idea really, around 400 euros maybe" jösses.. inland blur man mörkrĂ€dd mitt pĂ„ ljusa dagen,
Ska se över amazon imorn, ser riktigt bra ut faktiskt! Annars tar jag din för 15,500! ;)

ApropÄ garantier, hur funkar Grand Seikos garantier om man köper ett japan-sÄlt ur?
Jag kan kolla mitt garantikortet i morgon, men Àr tÀmligen sÀker pÄ att de fortfarande Àr vÀrldstÀckande. Det var de till alla modeller innan Seiko öppnade upp för service av fler ur i EU.

Jag kan kolla mitt garantikortet i morgon, men Àr tÀmligen sÀker pÄ att de fortfarande Àr vÀrldstÀckande. Det var de till alla modeller innan Seiko öppnade upp för service av fler ur i EU.
Vore jÀttesnÀllt.
Var nÀmligen en handlare i Tokyo som pÄstod att klockan jag var intresserad av bara hade Japansk garanti pga att den var sÄld i Grand Seiko Master Shop eller vad det hette.
LĂ€t skumt.

F1zbo Min modell Àr ocksÄ en master shop edition. Det Àr ju dock inget problem sÄ lÀnge man handlar av en bra handlare. DÄ kan man ju skicka ner klockan till handlaren som fÄr skicka vidare den till Seiko. Men jag ska kolla som sagt.

F1zbo
Det stÄr enligt följande: I dagslÀget (2012) behöver Grand Seikos skickas till Japan för reparations och -serviceÀrenden. För att göra detta lÀmnar du klockan tillsammans med garantikortet dÀr du köpte den eller skickar klockan till ett officiellt service center som dÀrefter vidarebefordrar klockan till Japan. DÀrefter följer en lÄng lista pÄ servicestÀllen. De nÀrmsta Àr i Holland, Tyskland, Frankrike, UK.

Jag vet att mm300 och mm600 (spring drive) nu kan servas i UK, sÄ det skulle inte chocka mig om de Àven servar vissa GS spring drive klockor.
Jag skulle Àven bli extremt chockad om inte Klockmaster i Globen skulle ta emot ett service eller reparationsÀrende och dÀrefter vidareskicka klockan till Japan.

Sammanfattningsvis Àr alltsÄ garantin vÀrldstÀckande, men du fÄr skicka klockan till ett servicecenter eller lÀmna in klockan dÀr du köpte den. Köper man en GS frÄn Japan och fÄr problem med den, sÄ Àr det enklaste att sjÀlv skicka den till sÀljaren som skickar vidare den till Seiko Japan. Det Àr troligtvis Àven det billigaste alternativet.

Martin021
Listpriset pĂ„ mm300 Ă€r ju €2000=17400kr och det Ă€r ju helt ok om de har en inne. Man kan ju alltid försöka pruta dessutom.

F1zbo
Det stÄr enligt följande: I dagslÀget (2012) behöver Grand Seikos skickas till Japan för reparations och -serviceÀrenden. För att göra detta lÀmnar du klockan tillsammans med garantikortet dÀr du köpte den eller skickar klockan till ett officiellt service center som dÀrefter vidarebefordrar klockan till Japan. DÀrefter följer en lÄng lista pÄ servicestÀllen. De nÀrmsta Àr i Holland, Tyskland, Frankrike, UK.

Jag vet att mm300 och mm600 (spring drive) nu kan servas i UK, sÄ det skulle inte chocka mig om de Àven servar vissa GS spring drive klockor.
Jag skulle Àven bli extremt chockad om inte Klockmaster i Globen skulle ta emot ett service eller reparationsÀrende och dÀrefter vidareskicka klockan till Japan.

Sammanfattningsvis Àr alltsÄ garantin vÀrldstÀckande, men du fÄr skicka klockan till ett servicecenter eller lÀmna in klockan dÀr du köpte den. Köper man en GS frÄn Japan och fÄr problem med den, sÄ Àr det enklaste att sjÀlv skicka den till sÀljaren som skickar vidare den till Seiko Japan. Det Àr troligtvis Àven det billigaste alternativet.

Tack för ett sÄ utförligt svar!
Det lÄter ju faktiskt som det kan vara vÀrt att köpa en GS med garanti.
Har, av de begagnade alternativen, hittat en som Àr 6mÄnader gammal och alltsÄ 18mpn garanti kvar och en Àldre(sÀljaren vet ej exakt Är) men nyservad och lÀtt polerad av Seiko.
Skiljer ca: 3000:- mellan dom dÀr den nyservade Àr den billigare...

Mvh

TillverkningsÄr stÄr ju pÄ baksidan (första siffran i serienumret), sÄ det Àr lÀtt att kolla. De flesta sÀljs Äret efter att de tillverkats. Med de parametrarna hade jag lÄtit skicket och tillbehören vara avgörande, inte priset.

TillverkningsÄr stÄr ju pÄ baksidan (första siffran i serienumret), sÄ det Àr lÀtt att kolla. De flesta sÀljs Äret efter att de tillverkats. Med de parametrarna hade jag lÄtit skicket och tillbehören vara avgörande, inte priset.

Aha, Àr det sÄ enkelt? MÀrkligt att sÀljaren inte hade koll pÄ det.
Ber honom kolla upp serienumret.
Är det bara en siffra? DĂ„ 8 = 2008 och 2 = 2012? Hur blir serienumret isf 2018?

Mvh

Aha, Àr det sÄ enkelt? MÀrkligt att sÀljaren inte hade koll pÄ det.
Ber honom kolla upp serienumret.
Är det bara en siffra? DĂ„ 8 = 2008 och 2 = 2012? Hur blir serienumret isf 2018?

Mvh
Första siffran Àr Äret, andra siffran eller bokstaven Àr mÄnaden (1-9 samt O,N eller D). Allt man behöver veta Àr alltsÄ vilket decennium klockan Àr tillverkad. Men för modeller som har haft ett tillverkningsspann pÄ över tio Är kan det vara missvisande.

Första siffran Àr Äret, andra siffran eller bokstaven Àr mÄnaden (1-9 samt O,N eller D). Allt man behöver veta Àr alltsÄ vilket decennium klockan Àr tillverkad. Men för modeller som har haft ett tillverkningsspann pÄ över tio Är kan det vara missvisande.

Jaha, pÄ sÄ vis. Klart som korvspad dÄ :)
DÄ fÄr sÀljaren förhoppningsvis tummen ur sÄ man kan ta stÀllning till erbjudandena.

Hej, jag Àr vÀldigt sugen pÄ en MM300 men undrar om det Àr nÄgon i huvudstaden som har en sÄdan och kan tÀnka sig lÄta mig fÄ kolla om den passar Àven mina smÄ spagettiarmar. Kan bjuda pÄ en gofika pÄ jobbet eller ses dÀr det passar vederbörande. HÀlsningar Kocken.

Hej, jag Àr vÀldigt sugen pÄ en MM300 men undrar om det Àr nÄgon i huvudstaden som har en sÄdan och kan tÀnka sig lÄta mig fÄ kolla om den passar Àven mina smÄ spagettiarmar. Kan bjuda pÄ en gofika pÄ jobbet eller ses dÀr det passar vederbörande. HÀlsningar Kocken.

JoberMan och Vevaren bor i Sthlm och har MM300.

Brukar vÀl finnas inne i Globen?

TvÄ nya GS Spring Drive, SBGA099 (vit) och SBGA101 (svart). Verkar vara med lys.

SBGA101.png
SBGA099.png

Spec
Drive system Spring Drive
No Caliber 9R65
Case material Stainless steel case
Glass Material Dual curve sapphire glass
Coating Anti-reflective coating inside
Rumiburaito Yes (needle, index)
Accuracy (1 second corresponding day difference ±) 15 seconds per month difference ±
Waterproof Enforced for daily use waterproof (10 atm)
Antimagnetic Yes
The thickness 12.9 mm
Case outer diameter 40.5 mm
Other -Screw lock type crown
, screw back
number 30 stone, stone
power reserve display function
(about 3 days) lasts for about 72 hours, the biggest winding time

Tillbaka
Topp