Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Nice! Skön boett och urtavla pÄ den sista!
Har ju ocksĂ„ ny klocka idag. Kan lika gĂ€rna posta den hĂ€r ocksĂ„. Första spring drive-klockan för mig. Ăven första klockan jag Ă€ger med 72 timmars kraftreserv och kraftindikator.
Lite svÄr frÄga, eftersom att ingen hÀr (sÄ vitt jag vet) bor i Japan, men vilken status har Grand Seiko i moderlandet? Jag följer mÄnga hippa japaner pÄ Instagram och lÀser en del hippa japanska magasin och har i princip aldrig sett nÄgot annat Àn vintagerolex och nÄgon enstaka Panerai. Min teori Àr att Grand Seiko har lite trÄkförnuftig salarymanstatus i Japan, medan det i Europa automatiskt har fÄtt samma mytiska stÀllning som mÄnga andra exklusiva japanska mÀrken.
Vad tycker ni om King Seiko/King Quartz? Tillhör dessa de finare av Seikos producerade klockor? Blev lite sugen pÄ att skaffa en, men har egentligen ingen koll pÄ dessa.
StÀmmer, serie no.2 efter Grand Seiko pÄ 60/70-talet. Ganska jÀmförbara i kvalité som GS och delade oftast samma urverk, fast med lÀgre regulering. Oftast betydligt billigare Àn GS, sÄ prisvÀrda!Det var bra klockor pÄ sin tid. nÀst efter GS. Ping _jonte
Efter Yonssons varma rekommendationer om Higuchi sÄ fick det bli att bestÀlla en Seiko SARB023 av honom. Higuchi var en riktig Goodguy, han gav mg mycket information och snabba svar. Frakten tog fyra dagar frÄn Japan till min ytterdörr. Sedan skickade han Àven med ett fint julkort och en och annan origami trana. Resultatet av klockan ses nedan.
Vad Ă€r det hĂ€r för klocka och Ă„rtal. Ăr det vĂ€rt att serva?
Ser ut att vara ett fint exemplar av just modellen 6139-6012. 6139 Àr en klassisk kronografdesign frÄn Seiko och tillverkarens första automatiska kronograf. En slÀkting till din modell (en 6005 frÄn 1971-72) var den första automatiska kronografen i rymden. Gillar du den Àr den klart vÀrd att servasStÄr 6139-6012 pÄ den, ska nog vara frÄn 1974
Kolla in Timefactors retrogummi. yonsson hade vÀl ett pÄ sin Sumo. Snyggt och stinker 70-talsdyk.
Sketsnyggt! Sitter gött pÄ MM ocksÄ.Best there is:
![]()
Sketsnyggt! Sitter gött pÄ MM ocksÄ.
Nu fÄr jag ocksÄ posta i den hÀr trÄden för jag Àger en Seiko!
Men vad har jag för nÄgot? NÄgon som sitter pÄ lite info om den hÀr modellen? Ping yonsson ?
hmm, 22 mm finns bara "flat". inte sÀker pÄ att det blir lika bra. eller vad tror ni?
JassÄ, sÄ du köpte Aquas GS?SlÀnger in nÄgra foton frÄn igÄr:
![]()
![]()
![]()
JassÄ, sÄ du köpte Aquas GS?