• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SPC131 - dag, datum, mÄnad, kronograf, alarm. Men varför 43mm? :arghh:
Hade köpt den direkt om den varit 40mm.
image.jpg
 
Den Àr fin och lagom i storlek tycker jag. Hade den haft nÄgon typ av lume och varit 200m sÄ hade jag köpt den. :)
200m krÀver ju skruvade pushers och saffirglas. Hade behövt kosta bra mycket mer ön 1500kr dÄ. Knppast en klocka som lÀmpar sig för stranden eller man vill bada med ÀndÄ.
 
200m krÀver ju skruvade pushers och saffirglas. Hade behövt kosta bra mycket mer ön 1500kr dÄ. Knppast en klocka som lÀmpar sig för stranden eller man vill bada med ÀndÄ.


Klart det krÀver lite mer men saffir Àr vÀl lite onödigt eller? Hardlex har dom vÀl pÄ massor av 200m dykare!?

Är ute efter en klocka som klarar det mesta och som man kan lĂ„ta ligga ett tag utan att behöva tĂ€nka pĂ„ uppvridning och dyligt.
Lite sugen pÄ denna Citizen men om det finns en liknande Seiko sÄ blir det intressant.

81RCI6jh0UL._SL1500_.jpg


Kanske inte faller alla pÄ lÀppen men jag tycker den Àr snygg. :)
 
Kom över denna klockan igÄr, helt klart nöjd med priset. Men vad anser ni om Lord Matic och 5606-verket? Jag har lite delade meningar men ville ta hem en för att testa.

LÀste att LM skulle konkurrera med klockor som sÄldes till "arbetarklassen" i europa och Àr dÀrför en mellannivÄ-klocka. Kanske att jÀmföra med dagens Seiko Sarb/Longines/Certina?

Om nÄgon kan kasta lite ljus pÄ detta sÄ hade jag blivit glad :)

http://m.ebay.co.uk/itm/371174370494?txnId=0
$_3.JPG
 
Dags för en tvÀtt eller? :D
Ser ju mysig ut annars. PÄ tal om nyslÀppta versioner sÄ finns det faktiskt ett snarlikt nyslÀpp. Googla pÄ lord marvel sÄ hittar du en del info.
 
Dags för en tvÀtt eller? :D
Ser ju mysig ut annars. PÄ tal om nyslÀppta versioner sÄ finns det faktiskt ett snarlikt nyslÀpp. Googla pÄ lord marvel sÄ hittar du en del info.
Hehe, ja tur att man har en ultraljudstvÀtt hemma ;)

Men urverket sÄg ÀndÄ hyfsat rent ut jÀmfört med mÄnga andra begagnade klockor som jag sett pÄ ebay. Ska bli kul att se hur exakt gÄngen Àr pÄ den.

Jag googlade Lord Marvel men det kom bara upp Àldre ur. Dock en del med 36000 bph, hade varit roligt att testa en sÄdan klocka. Vintage Seiko bjuder verkligen pÄ mycket roligt :)
 
tackar =) inte dum den inte

Har suttit och snöat in mig i tvÄ dagar pÄ Hi-beat Seikos, speciellt GMT kompisarna, SBGJ001 och SBGJ003 men Àven dom "vanliga" utan GMT SBGH001 och SBGH005, desto mer jag tittar pÄ bilder och lÀser om dom desto mer förtrollad blir jag.
Galet noggranna verk gör ju inte direkt saken bÀttre...

Hur mÄnga av er har nÄgon av dessa ? Inte ofta man ser dom pÄ köp o sÀlj iaf. Blir ett besök till Klockmaster i Globen denna vecka.

SvÄrt att bestÀmma mig för om jag gillar svart eller vit tavla mest...

SBGJ001
SBGJ001-L.jpg



SBGJ003
SBGJ003-L.jpg




SBGH001
SBGH001-L.jpg


SBGH005
SBGH005-L.jpg
 
gillar att de tagit upp det Àldre formsprÄket frÄn GS 61, 45
Precis. Boetten Àr vÀldigt lik min KS faktiskt. Det som skiljer mot de gamla GSarna Àr ju framförallt infÀstningen mot boetten.


Tavlan Àr ju inte direkt superspeciell, sÄ jag tyckte det var överkurs med en bild pÄ den. Gillar att sekundvisaren Àr sluten, vilket den inte brukar vara pÄ kvartsarna. KÀnns ju lockande med den boetten pÄ runt 10mm tjocklek och samtidigt den ypperliga 5-delade lÀnken.
SBGV005%20SBGV007%20(50).JPG
 
Precis. Boetten Àr vÀldigt lik min KS faktiskt. Det som skiljer mot de gamla GSarna Àr ju framförallt infÀstningen mot boetten.


Tavlan Àr ju inte direkt superspeciell, sÄ jag tyckte det var överkurs med en bild pÄ den. Gillar att sekundvisaren Àr sluten, vilket den inte brukar vara pÄ kvartsarna. KÀnns ju lockande med den boetten pÄ runt 10mm tjocklek och samtidigt den ypperliga 5-delade lÀnken.
SBGV005%20SBGV007%20(50).JPG


De dÀr Àr vÀl 40mm ocksÄ?

EDIT: stÀmmer!

Caliber No. 9F82
Case Stainless steel
Case back Screw case back
Glass High definition dual-curved sapphire crystal with anti-reflective coating
Bracelet Solid stainless steel
Buckle Stainless steel with three-fold clasp with push button release
Accuracy ±10 seconds per year
Water resistance 10 bar
Magnetic resistance 4,800 A/m
Weight 137g
Case thickness 10.4 mm
Case diameter 40.0 mm
Remarks
Instantaneous calendar change
High-torque stepping motor
Super-sealed movement
 
Precis. Boetten Àr vÀldigt lik min KS faktiskt. Det som skiljer mot de gamla GSarna Àr ju framförallt infÀstningen mot boetten.


Tavlan Àr ju inte direkt superspeciell, sÄ jag tyckte det var överkurs med en bild pÄ den. Gillar att sekundvisaren Àr sluten, vilket den inte brukar vara pÄ kvartsarna. KÀnns ju lockande med den boetten pÄ runt 10mm tjocklek och samtidigt den ypperliga 5-delade lÀnken.
SBGV005%20SBGV007%20(50).JPG
Men 40 mm kÀnns vÀl lite stort pÄ den boetten? Iaf om man Àr van vid en liknande vintage pÄ 36. Hmm...ni ska fÄ vÀlja mig att vÀlja GS-kvartsare, tids nog. Hittills har jag faktiskt inte hittat nÄgon som slÄr sgbx061.
 
Tittade pÄ en Seiko inne pÄ en Smycka-butik men kan inte dra mig till minnes vilken modell det var. 44/45 mm, blÄ och röd bezel, automatisk. Det var inte den vanliga SKX-modellen. NÄgon som vet vilken det Àr?
 
Tillbaka
Topp