• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Jag skulle vilja samla pÄ mig lite vintage-Seiko och undrar var man bÀst kan lÀsa pÄ om fallgroparna nÀr man tex ska köpa en gammal dykare. Det verkar vara rÀtt svÄrt att hitta Seikos i originalskick med nÄgra Är pÄ nacken, och Ànnu svÄrare att veta hur de har blivit moddade (tom "gamla" klockrÀvar verkar vara osÀkra ibland?!). Har ni nÄgra bra kÀllor att tipsa om som Àr bra att börja nysta i för en generellt okunnig Seiko-fan?

Hej!
Jag skulle vilja samla pÄ mig lite vintage-Seiko och undrar var man bÀst kan lÀsa pÄ om fallgroparna nÀr man tex ska köpa en gammal dykare. Det verkar vara rÀtt svÄrt att hitta Seikos i originalskick med nÄgra Är pÄ nacken, och Ànnu svÄrare att veta hur de har blivit moddade (tom "gamla" klockrÀvar verkar vara osÀkra ibland?!). Har ni nÄgra bra kÀllor att tipsa om som Àr bra att börja nysta i för en generellt okunnig Seiko-fan?
Hej och kul att du fastnat för vintage Seiko!
Kan tipsa om denna trÄd, dÀr finns lÀnkar till mycket bra lÀsning om ett gÀng modeller :)
https://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Lycka till i jakten och bara att frÄga den samlade expertisen om du Àr osÀker pÄ nÄgot!
PS Glöm inte att posta en bild pÄ ditt framtida köp ;)

Tack! Jag Àr sÄ glad över den hÀrliga stÀmningen hÀr pÄ KS, det Àr ni som rÀddar klockindustrin genom att hjÀlpa nybörjare som mig in i den hÀr vÀrlden :)
Hej och kul att du fastnat för vintage Seiko!
Kan tipsa om denna trÄd, dÀr finns lÀnkar till mycket bra lÀsning om ett gÀng modeller :)
https://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Lycka till i jakten och bara att frÄga den samlade expertisen om du Àr osÀker pÄ nÄgot!
PS Glöm inte att posta en bild pÄ ditt framtida köp ;)

img_1881-jpg.485846

Kör en dagens pÄ min 6159. :)

Nu har StjÀrnurmakarna pÄ Lidingö Àntligen fÄtt in de nya blÄ Seiko uren. JÀkla otur att man har sportlov i fjÀllen med ungarna, alltid skall det vara nÄgot. Vill sÄ gÀrna ha min blÄa Samurai nu.

Hej behöver hjÀlp. Min skx009 Àr ganska seg i vridningen/ bezelen. Tog loss igÄr och rengjorde. Inte sÄ stor skillnad, ska jag olja in eller vad anser ni?

Testa att ta isÀr bezeln och fetta in gummipackningen med silikonfett. Alternativt att du sprayar in lite silikonspray mellan bezeln och boetten och hoppas pÄ att kapillÀrkraften hittar reda pÄ gummipackningen.

Personligen Àr jag rÀtt bekvÀm med en trög bezel pÄ min Skx007, blir det dykardags aktiveras vridringen av vattnet och blir mjuk och fin. PÄ torra land hjÀlper trögheten till att hÄlla bezeln centrerad mot index, praktiskt nog.

Har som bekant en PADI men funderar pĂ„ att skaffa en srp med gilt vridring. Är indexen lika krĂ€miga pĂ„ vanliga srp som pĂ„ PADI?

HÄll ut! Var pÄ jakt efter en ett tag och hade flera chanser till avslut under loppet av nÄgra veckor bara. Den dyker upp titt som tÀtt!
Vrak och fulpolerade Àr inte sÄ svÄrt att hitta men exemplar i bra skick Àr en större utmaning. Försöker motstÄ impulsen att köpa första bÀsta :)
LÀgg upp en bild pÄ din!

Tillbaka
Topp