• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Efter att ha sett Alpinisten hÀr pÄ forumet fick jag bara lov att införskaffa en. Uppackad för ett par timmar sedan och Àr otroligt nöjd, lÄng över förvÀntningarna :)
20170303_220947.jpg

Vrak och fulpolerade Àr inte sÄ svÄrt att hitta men exemplar i bra skick Àr en större utmaning. Försöker motstÄ impulsen att köpa första bÀsta :)
LÀgg upp en bild pÄ din!
Blev aldrig nÄgon, fick upp ögonen för annat... inte omöjligt att det blir en inom en snar framtid dock!

Har ett 6r15c (sarb035) som plötsligt börjat dra sig nÄ jÀvulskt! Drar sig 10 sekunder efter bara nÄgra minuter och efter 30 Àr den nÀstan 4 minuter efter. Efter tvÄ timmar Àr det nu 11 minuter. Sekundvisaren gör ett varv pÄ 60 sekunder. Har inte haft tid med lÀngre mÀtningar.

Köpte ny för ca 3 Är sedan. Aldrig servad. Har mest legat i lÄda senaste Äret. Alltid haft imponerande smÄ tidsavvikelser fram till nu.

Ideér, nÄgon?

Har ett 6r15c (sarb035) som plötsligt börjat dra sig nÄ jÀvulskt! Drar sig 10 sekunder efter bara nÄgra minuter och efter 30 Àr den nÀstan 4 minuter efter. Efter tvÄ timmar Àr det nu 11 minuter. Sekundvisaren gör ett varv pÄ 60 sekunder. Har inte haft tid med lÀngre mÀtningar.

Köpte ny för ca 3 Är sedan. Aldrig servad. Har mest legat i lÄda senaste Äret. Alltid haft imponerande smÄ tidsavvikelser fram till nu.

Ideér, nÄgon?
Blivit magnetiserad eller fÄtt sig en kraftig smÀll?

Ideér, nÄgon?
SÀkerhetskontrollen pÄ flygplats?

HĂ€nde min PADI fick avmagnetisera den

Blivit magnetiserad eller fÄtt sig en kraftig smÀll?
Ah, tror du Àr rÀtt ute dÀr. MisstÀnker att en mikrovÄgsugn kan vara orsaken. FÄr testa en avmagnetisering! Tack!
SÀkerhetskontrollen pÄ flygplats?

HĂ€nde min PADI fick avmagnetisera den
Intressant. Inte orsaken i detta fall men jag har funderat mÄnga gÄnger pÄ hur onyttigt det Àr att lÄta klockan fara genom röntgen pÄ sÀkerhetskontrollen. DÄ har mina farhÄgor inte varit helt obefogade i alla fall.

Ah, tror du Àr rÀtt ute dÀr. MisstÀnker att en mikrovÄgsugn kan vara orsaken. FÄr testa en avmagnetisering! Tack!

Intressant. Inte orsaken i detta fall men jag har funderat mÄnga gÄnger pÄ hur onyttigt det Àr att lÄta klockan fara genom röntgen pÄ sÀkerhetskontrollen. DÄ har mina farhÄgor inte varit helt obefogade i alla fall.
Har du mikrat klockan? :D
Hoppas du fÄr ordning pÄ den!

En Seiko 0723-7000 Elnix SG. Batteridriven mekanisk balans.

Den hÀr Àr tillverkad 1974. Vad SG stÄr för verkar man inte veta sÀkert men det var den "finaste"graden av de elektromekaniska Elnixklockorna. 28800 Bph. De gjordes bara under cirka ett par Ärs tid. Mönstret man ser i tavlan pÄ bilden gör att nÀr man vrider pÄ klockan skiftar den i olika fÀrger, lite pÀrlemoreffekt. Glaset ska slipas lite sÄ kanske det kan visas pÄ bild bÀttre sen. Tror det Àr originallÀnken pÄ den.

Det sÀgs att i originalinstruktionerna stÄr att man bör dra ut kronan nÀr man inte anvÀnder klockan:confused: Kan det tyda pÄ kort livslÀngd pÄ batteriet? Det ÄterstÄr att se.
Finns det fler sÄna hÀr pÄ forumet?

61ELX10w.jpg

Verkbilden nedan Àr stulen:blackalien: Den ovan Àr min.

0723-kal.jpg

Senast Àndrad:

Den hÀr Àr tillverkad 1974. Vad SG stÄr för verkar man inte veta sÀkert men det var den "finaste"graden av de elektromekaniska Elnixklockorna. 28800 Bph. De gjordes bara under cirka ett par Ärs tid. Mönstret man ser i tavlan pÄ bilden gör att nÀr man vrider pÄ klockan skiftar den i olika fÀrger, lite pÀrlemoreffekt. Glaset ska slipas lite sÄ kanske det kan visas pÄ bild bÀttre sen. Tror det Àr originallÀnken pÄ den.

Det sÀgs att i originalinstruktionerna stÄr att man bör dra ut kronan nÀr man inte anvÀnder klockan:confused: Kan det tyda pÄ kort livslÀngd pÄ batteriet? Det ÄterstÄr att se.

61ELX10w.jpg

0723-kal.jpg
Ascool! Spring drive fast tvÀrt om. :D

61ELX10w.jpg

0723-kal.jpg
Aldrig sett tidigare, sjukt hÀftig och snygg!

Tillbaka
Topp