• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben


Tack, hade missat denna!
Gillar hur mycket energi de lÀgger pÄ tavlor; ser ok ut frÄn ett hÄll, makalöst om man kommer nÀrmare. Gillar tÄgbanerÀlsen lÀngst ut men inte de smÄ mÄlade indexen innanför - blir för kluttrigt tycker jag. Hade rÀckt med rÀlsen.

Grand%20Seiko%20SBGA109%20Hour%20Markers.jpg
 
Är sĂ„ grymt sugen pĂ„ en gammal GS Hi-beat sĂ„ nu mĂ„ste jag snart göra slag i saken.
Är det nĂ„gon pĂ„ forumet som har kontakter "over there" typ Japan ? Har kollat pĂ„ ebay, och utan att kunna speciellt mycket kĂ€nns dom ganska sönderskruvade. Hos thewatchsite Ă€r det iskallt, inte en enda pĂ„ 3 mĂ„nader.

Dom jag Àr ute efter Àr helst en 6145-8000 (datum) eller kanske en 6146-8000 (dag-datum).
Klockan behöver inte vara i perfekt skick men skall inte vara risig.

Eller Àr det kanske rentav dumt att köpa en sÄ gammal klocka om man Àr "nybörjare" (tÀnkte pÄ reservdelstillgÄng etc.

P1120143.jpg
6146-small4.jpg
 
Om du inte kan ta en eventuell ekonomisk smÀll som kan komma med att köpa vintage mega , sÄ avrÄder jag dig. Om du Àr villig att eventuellt utstÄ letande efter reservdelar, vÀntan pÄ urmakare och annat eventuellt meck, sÄ kör. Det finns inga garantier med vintage och att köpa frÄn Japan ger ingen större sÀkerhet Àn att handla lokalt. Ibland har man tur och ibland gÄr det Ät h-vete. :)
 
Din jĂ€kel! Älskar den! Har sneglat bra lĂ€nge pĂ„ den modellen. Hojta gĂ€rna om du nĂ„gonsin tröttnar. Kör denna idag:
image.jpg

7a38-7020
Yup, den Àr fin som snus. Hade egentligen siktet instÀllt pÄ den blÄ (sbga075) men nÀr denna dök upp hÀr var det inget snack. FÄr se om det kanske blir ett tavelbyte.
 
Halloj seikofantaster!
Jag har svÄra cravings pÄ en Grand seiko sbgm027. Har försökt leta ad i Svea rike men verkar bara finnas en i Sthlm.

Är det nĂ„gon som vet vilket pris en sbgm027 listar i Sverige? (Har sökt forat men inte hittat info).
 
Halloj seikofantaster!
Jag har svÄra cravings pÄ en Grand seiko sbgm027. Har försökt leta ad i Svea rike men verkar bara finnas en i Sthlm.

Är det nĂ„gon som vet vilket pris en sbgm027 listar i Sverige? (Har sökt forat men inte hittat info).
Den lÀr behöva bestÀllas. Ring Klockmaster i Globen och frÄga. Det finns en AD i GBG ocksÄ; Klockmaster Hansson pÄ Frölunda torg.

Eller sÄ vÀntar du tills jag kommer hem frÄn jobbet sÄ kan jag kolla prislistan.
 
Halloj seikofantaster!
Jag har svÄra cravings pÄ en Grand seiko sbgm027. Har försökt leta ad i Svea rike men verkar bara finnas en i Sthlm.

Är det nĂ„gon som vet vilket pris en sbgm027 listar i Sverige? (Har sökt forat men inte hittat info).

Det Àr inte en SBGM001 - originalet du skall ha dÄ?? ... i min tidigare "GS-karriÀr" sÄ var de nyare SBGM modellerna ocksÄ föremÄl frÄn cravings, men sedan sÄ öppnade sig ögonen pÄ mig...



lite svÄrare att hitta förvisso men det Àr ju jakten som Àr det roliga!!
 
Är denna ny för i Ă„r? Har missat den. :) Dök upp som nyhet pĂ„ watchhubs och ser ganska trevlig ut tycker jag. Kanske blir min nĂ€sta dressare. :)

SARG012 (bild lÀnkad frÄn watchhubs)

seiko-automatic-leather-strap-watch-japan-sarg012.jpg
 
Är denna ny för i Ă„r? Har missat den. :) Dök upp som nyhet pĂ„ watchhubs och ser ganska trevlig ut tycker jag. Kanske blir min nĂ€sta dressare. :)

SARG012 (bild lÀnkad frÄn watchhubs)

Kör bara! Det har funnits en version med en svart tavla i nÄgra mÄnader, men den dÀr har jag inte sett tidigare. Edit: SARG009 var det jag tÀnkte pÄ.
 
Halloj seikofantaster!
Jag har svÄra cravings pÄ en Grand seiko sbgm027. Har försökt leta ad i Svea rike men verkar bara finnas en i Sthlm.

Är det nĂ„gon som vet vilket pris en sbgm027 listar i Sverige? (Har sökt forat men inte hittat info).
Den finns inte med pÄ prislistan, men rÀkna med ett svenskt pris pÄ 48kkr utifrÄn att listpriset i Japan Àr 480000 yen (+ skatt).
 
Det Àr inte en SBGM001 - originalet du skall ha dÄ?? ... i min tidigare "GS-karriÀr" sÄ var de nyare SBGM modellerna ocksÄ föremÄl frÄn cravings, men sedan sÄ öppnade sig ögonen pÄ mig...


SÄ jobbigt att vÀnta lÀnge pÄ att en kommer upp bara. Sen sneglar jag pÄ sbge009 Ä sbgm025 ocksÄ. De vita tavlorna med blÄ visare Àr svÄrt snygga.


lite svÄrare att hitta förvisso men det Àr ju jakten som Àr det roliga!!
 
Eh.. Det jag ville sÀga var;
SÄ jobbigt att vÀnta lÀnge pÄ att en kommer upp bara. Sen sneglar jag pÄ sbge009 Ä sbgm025 ocksÄ. De vita tavlorna med blÄ visare Àr svÄrt snygga.

:)
 
AllmÀn frÄga: Jag Àr sugen pÄ en skx007 alternativt 009. var köper jag bÀst och billigast en sÄdan och vad bör jag vÀnta mig kostnadsmÀssigt?
Kan man handla frÄn Amazon t.ex.

Mvh.
 
AllmÀn frÄga: Jag Àr sugen pÄ en skx007 alternativt 009. var köper jag bÀst och billigast en sÄdan och vad bör jag vÀnta mig kostnadsmÀssigt?
Kan man handla frÄn Amazon t.ex.

Mvh.

Är du efter en med eller utan lĂ€nk?
Watchhubs har klockorna för runt 1200:-. Seriös handlare som mÄnga Àr nöjda med.
Man kan ocksÄ köpa frÄn rakuten, lite billigare dÀr men jag tycker inte att det kÀnns lika sÀkert.. Har dock bestÀllt dÀrifrÄn utan problem, men ÀndÄ.

Edit: Finns ocksÄ Skx011, se nedan snodd bild:
SKX011J2_3_LRG.jpg
 
AllmÀn frÄga: Jag Àr sugen pÄ en skx007 alternativt 009. var köper jag bÀst och billigast en sÄdan och vad bör jag vÀnta mig kostnadsmÀssigt?
Kan man handla frÄn Amazon t.ex.

Mvh.

Det gÄr att hitta bÄda (K-modeller) med gummiband för under tusenlappen pÄ Amazon.co.jp (finns pÄ engelska). Jag Àr osÀker pÄ hur det funkar med leverans till Sverige, men det finns i alla fall en prislista för det (tror man hamnar pÄ 2000 JPY till Sverige, ca 135kr). Svensk moms tillkommer förmodligen, men tror man slipper tull dÄ vÀrdet Àr lÄgt (nÄn som vet?).

LÀnken Àr sjukt skramlig och "lös" sÄ inget att hÀnga i julgranen (eller det kanske Àr just i julgranen den passar?). Jag valde gummi av just den anledningen och har för avsikt att komplettera med Nato och eventuellt en annan lÀnk. J-modellen kostar en slant mer var man Àn köper. Det enda man betalar för Àr orden "Japan made" pÄ tavlan (och att den faktiskt Àr ihopskruvad i Japan).
 
9 dagar med SKX007

Nu har det gÄtt 9 dagar sedan min SKX007 packades upp.

NÀr jag fÄtt hem den stÀlldes den snarast till rÀtt tid och datum efter mitt Certina DS kvartsur som Àr mitt referensur för alla mekaniska klockor. Den stÀlldes pÄ minuten dÄ den saknar hackingfunktion och jag inte orkade försöka synka sekundvisarna. Möjligtvis stÀlldes den inte helt exakt pÄ minuten dÄ jag ocksÄ tog hÀnsyn till att sekund och minutvisarna ska stÀmma nÄgorlunda överens med varanadra (sekundvisaren ska helst pricka 12-slaget nÀr minutvisaren passerar index)

DÀrefter Äkte den pÄ armen. PÄ armen har den sedan suttit i snitt 23,75 timmar per dygn. Jag har endast tagit av den vid duschning (dÄ jag inte fÄtt den trycktestad tÀnker jag inte lita pÄ vattentÀtheten Ànnu).

SÄ hur kÀnns den dÄ? Efter att de första dagarnas entusiasm lagt sig kan jag konstatera att jag fortfarande tycker mycket om klockan. Den Àr inte helt fantastisk, men för den prislappen tror jag det Àr svÄrt att komma med nÄgot bÀttre. Den sitter helt okej pÄ armen, men inte mer. Gummibandet lÀmnar mycket att önska. Jag vidhÄller fortfarande att det Àr mindre hemskt Àn pÄ bild, men det Àr ganska oskönt (yonsson har tipsat om hur man kan förbÀttra den aspekten) och ganska fult. SÀrskillt obekvÀmt sitter det precis efter dusch nÀr man Àr varm och armen vidgats nÄgot.

Klockan i sig gör sitt jobb vÀl. Den Àr ganska lÀtt att lÀsa av nÀr man vant sig vid visarna (jag brukar behöva vÀnja mig lite vid visarna pÄ nya klockor). Den Àr lite knepig för mig dÄ den har en pilformad minutvisare, medan min vanliga bruksklocka, Certina DS Action Diver, istÀllet har en timvisare med pilform. Viss förvirring uppstÄr ibland.

SKX007 Àr ganska hög. Jag vet inte om den Àr högre Àn andra dykare eller hur den stÄr sig i jÀmförelse med min Certina dÄ jag inte har bÄda hÀr för tillfÀllet, men den kÀnns en aning högre. LÀr bli Ànnu högre nÀr jag sÀtter pÄ Nato. FÄr se hur det gÄr.

Det finns helt enkelt inget att anmÀrka pÄ. Det Àr en bra klocka för smÄ pengar som kommer att agera stand-in för Certinan nÀr jag vet att den kan utsÀttas för Äverkan eller nÀr jag kÀnner för svart istÀllet för blÄtt. Möjligtvis att jag föredrar 4Hz urverk över Seikos 3Hz, men det mÀrker jag bara nÀr jag sitter och stirrar pÄ klockan som en Àkta klocknörd. Bra köp helt enkelt!

TidshÄllningen dÄ? Jag har inte rört kronan sen jag stÀllde tiden vid ankomsten. SÄ hÀr ser det ut idag, 9 dagar senare, döm sjÀlva:

i2xlvG2.jpg


Ca 40 sekunder före, högt rÀknat (eftersom den inte var exakt frÄn början). SÄ knappt +4,5s/dag. Helt okej!

Edit: Glömde nÀmna den fantastiska lumen!! Lumen Àr fantastisk!! (Nu Àr den nÀmnd)
 
Tillbaka
Topp