• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

9 dagar med SKX007

Nu har det gÄtt 9 dagar sedan min SKX007 packades upp.

NÀr jag fÄtt hem den stÀlldes den snarast till rÀtt tid och datum efter mitt Certina DS kvartsur som Àr mitt referensur för alla mekaniska klockor. Den stÀlldes pÄ minuten dÄ den saknar hackingfunktion och jag inte orkade försöka synka sekundvisarna. Möjligtvis stÀlldes den inte helt exakt pÄ minuten dÄ jag ocksÄ tog hÀnsyn till att sekund och minutvisarna ska stÀmma nÄgorlunda överens med varanadra (sekundvisaren ska helst pricka 12-slaget nÀr minutvisaren passerar index)

DÀrefter Äkte den pÄ armen. PÄ armen har den sedan suttit i snitt 23,75 timmar per dygn. Jag har endast tagit av den vid duschning (dÄ jag inte fÄtt den trycktestad tÀnker jag inte lita pÄ vattentÀtheten Ànnu).

SÄ hur kÀnns den dÄ? Efter att de första dagarnas entusiasm lagt sig kan jag konstatera att jag fortfarande tycker mycket om klockan. Den Àr inte helt fantastisk, men för den prislappen tror jag det Àr svÄrt att komma med nÄgot bÀttre. Den sitter helt okej pÄ armen, men inte mer. Gummibandet lÀmnar mycket att önska. Jag vidhÄller fortfarande att det Àr mindre hemskt Àn pÄ bild, men det Àr ganska oskönt (yonsson har tipsat om hur man kan förbÀttra den aspekten) och ganska fult. SÀrskillt obekvÀmt sitter det precis efter dusch nÀr man Àr varm och armen vidgats nÄgot.

Klockan i sig gör sitt jobb vÀl. Den Àr ganska lÀtt att lÀsa av nÀr man vant sig vid visarna (jag brukar behöva vÀnja mig lite vid visarna pÄ nya klockor). Den Àr lite knepig för mig dÄ den har en pilformad minutvisare, medan min vanliga bruksklocka, Certina DS Action Diver, istÀllet har en timvisare med pilform. Viss förvirring uppstÄr ibland.

SKX007 Àr ganska hög. Jag vet inte om den Àr högre Àn andra dykare eller hur den stÄr sig i jÀmförelse med min Certina dÄ jag inte har bÄda hÀr för tillfÀllet, men den kÀnns en aning högre. LÀr bli Ànnu högre nÀr jag sÀtter pÄ Nato. FÄr se hur det gÄr.

Det finns helt enkelt inget att anmÀrka pÄ. Det Àr en bra klocka för smÄ pengar som kommer att agera stand-in för Certinan nÀr jag vet att den kan utsÀttas för Äverkan eller nÀr jag kÀnner för svart istÀllet för blÄtt. Möjligtvis att jag föredrar 4Hz urverk över Seikos 3Hz, men det mÀrker jag bara nÀr jag sitter och stirrar pÄ klockan som en Àkta klocknörd. Bra köp helt enkelt!

TidshÄllningen dÄ? Jag har inte rört kronan sen jag stÀllde tiden vid ankomsten. SÄ hÀr ser det ut idag, 9 dagar senare, döm sjÀlva:

i2xlvG2.jpg


Ca 40 sekunder före, högt rÀknat (eftersom den inte var exakt frÄn början). SÄ knappt +4,5s/dag. Helt okej!

Edit: Glömde nÀmna den fantastiska lumen!! Lumen Àr fantastisk!! (Nu Àr den nÀmnd)

Gott, hÀrlig write-up! Gott att du fick ett ex som hÄller tiden bra, det Àr lite av ett lotteri det dÀr jag har förstÄtt.

Det Àr helt klart mest klocka för pengarna dÀr ute.
NÀsta steg Àr att skaffa super oyster lÀnk?
 
Gott, hÀrlig write-up! Gott att du fick ett ex som hÄller tiden bra, det Àr lite av ett lotteri det dÀr jag har förstÄtt.

Det Àr helt klart mest klocka för pengarna dÀr ute.
NÀsta steg Àr att skaffa super oyster lÀnk?

Super oyster, mesh eller kanske nÄt coolt slitstarkt lÀder. Vi fÄr se vad det blir.
 
Yes, tycker jag med! BestÀllde en SKX009 (pepsi), "japan made", idag just för att jag tyckte att den extra textraden gör lite för klockan. Nu vÀntar jag med spÀnning... Hoppas att mitt ex har lika bra tidhÄllning som HolyCrap 's ex.
Tror de nya med 7s26c har rÀtt bra förutsÀttningar för att ha bra tidhÄllning jÀmfört med de gamla versionerna. Min senaste skx007 höll tiden mycket bÀttre Àn de tidigare. Sen Àr det ju ett basurverk, sÄ man ska ju inte förvÀnta sig för mycket. Tycker det Àr sjukt att man kan fÄ en sÄ bra automatisk klocka för under 1500kr. Det gÀller ju Àven vissa andra mÀrken sÄklart, men förvÀntningarna ska ju stÀllas i relation till priset.
 
Ja Molle
Blir lite mer sugen igen nu kĂ€nner jag. Är vĂ€l ingen panik i och för sig, utan jag kan vĂ€nta pĂ„ dina bilder innan jag eventuellt köper. :) Är fortfarande liiite skeptisk till storleken. Kronan Ă€r cool, lite Credor över den.
 
Är verket nĂ„t att glĂ€djas Ă„t en regnig dag, i brist pĂ„ andra glĂ€djeĂ€mnen? Eller Ă€r det alldagligt? Jag tĂ€nker t ex pĂ„ MM300:ans verk, som Ă„tminstone jag blir lite varm av inombords nĂ€r den sitter pĂ„ armen.
 
Är verket nĂ„t att glĂ€djas Ă„t en regnig dag, i brist pĂ„ andra glĂ€djeĂ€mnen? Eller Ă€r det alldagligt? Jag tĂ€nker t ex pĂ„ MM300:ans verk, som Ă„tminstone jag blir lite varm av inombords nĂ€r den sitter pĂ„ armen.

Är nog bĂ€ttre om klockodile svarar pĂ„ den frĂ„gan, men som jag förstĂ„r det sĂ„ Ă€r nĂ€sta steg upp frĂ„n SEIKO nĂ€r det gĂ€ller mekaniska kronografer Credor.
 
Är verket nĂ„t att glĂ€djas Ă„t en regnig dag, i brist pĂ„ andra glĂ€djeĂ€mnen? Eller Ă€r det alldagligt? Jag tĂ€nker t ex pĂ„ MM300:ans verk, som Ă„tminstone jag blir lite varm av inombords nĂ€r den sitter pĂ„ armen.
Kolumnhjul och vertikal koppling! För, i sammanhanget, smÄpengar.
 
Är nog bĂ€ttre om klockodile svarar pĂ„ den frĂ„gan, men som jag förstĂ„r det sĂ„ Ă€r nĂ€sta steg upp frĂ„n SEIKO nĂ€r det gĂ€ller mekaniska kronografer Credor.

Riktigt bra och relativt modernt verk, googla 8R28.
Dock inget supersnyggt dekorerat.
Bra arbetshÀst med fina tekniska detaljer.
6s28 och 6s37 verken Àr det bÀttre finish pÄ nÀr vi pratar JDM modeller.
 
Kolumnhjul och vertikal koppling! För, i sammanhanget, smÄpengar.

Beror ju pÄ hur man ser det. Detsamma gÀller ju fiskmÄsen och den kostar bara 2000kr ;) Sen Àr ju den manuell i och för sig.
SEIKO har vÀl inte sÄ mÄnga automatiska kronografer i produktion nu? Tror bara det Àr detta urverket och det som sitter i vissa Credors? Resterande Àr kvartsklockor, kinetic, solar eller GPS (Astron).
Urverket i denna har vÀl samma specifikation tidshÄllningsmÀssigt som 6R15, vilket ju fÄr anses bra för pengen.
 
Beror ju pÄ hur man ser det. Detsamma gÀller ju fiskmÄsen och den kostar bara 2000kr ;) Sen Àr ju den manuell i och för sig.
SEIKO har vÀl inte sÄ mÄnga automatiska kronografer i produktion nu? Tror bara det Àr detta urverket och det som sitter i vissa Credors? Resterande Àr kvartsklockor, kinetic, solar eller GPS (Astron).
Urverket i denna har vÀl samma specifikation tidshÄllningsmÀssigt som 6R15, vilket ju fÄr anses bra för pengen.

TÀnkte mer rent generellt i förhÄllande till andra mekaniska, automatiska in-house kronografer pÄ marknaden.
 
Det gÄr att hitta bÄda (K-modeller) med gummiband för under tusenlappen pÄ Amazon.co.jp (finns pÄ engelska). Jag Àr osÀker pÄ hur det funkar med leverans till Sverige, men det finns i alla fall en prislista för det (tror man hamnar pÄ 2000 JPY till Sverige, ca 135kr). Svensk moms tillkommer förmodligen, men tror man slipper tull dÄ vÀrdet Àr lÄgt (nÄn som vet?).

LÀnken Àr sjukt skramlig och "lös" sÄ inget att hÀnga i julgranen (eller det kanske Àr just i julgranen den passar?). Jag valde gummi av just den anledningen och har för avsikt att komplettera med Nato och eventuellt en annan lÀnk. J-modellen kostar en slant mer var man Àn köper. Det enda man betalar för Àr orden "Japan made" pÄ tavlan (och att den faktiskt Àr ihopskruvad i Japan).

Grymt. Tack för svar. Har du nÄgon speciell sÀljare pÄ amazon att rekommendera?
 
Tillbaka
Topp