• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

SÄ hÀr kan det inte se ut!
image.jpeg

Jag söker passande armband till min skx023. Vad tycker ni passar bÀst? Har du nÄtt lÀmpligt till salu? Bredden Àr 20mm.
Fridens liljor
 
SÄ Àr det dags att bestÀlla en SARX033 frÄn japan och som en sista kontroll vill jag frÄga runt om nÄgon har förslag för alternativ för liknande pris med vit tavla. GS Àr ju en hel del högre sÄ det fÄr jag börja med om nÄgra Är :)
 
Det finns Àven en 7548-700B (JDM pepsi-varianten) i rÀtt bra skick till salu om det nu finns nÄgon intresserad, ej bestÀmt om den ska gÄ Àn men bara att höra av sig om det finns nÄgon som letat efter en. Annars kommer det nog en annons imorgon/nÀsta vecka om jag nu bestÀmt mig för att skiljas frÄn den.

Edit: "flÀcken" pÄ första bilden vid resist-texten Àr inget pÄ klockan utan nÄ skit bakom kamerans glas.

IMG_8407.JPG

IMG_8254.JPG IMG_8308.JPG
 
VaddÄ numera? :D
Jag anvÀnder aldrig kronograffunktionen pÄ kronografer men snyggt Àr det.
För 10 Är sedan tyckte jag att allt förutom kronografer Àr trÄkiga. (Hade en Swatch kronograf som enda klocka 2003 - 2013) Ny kÀnns det för mycket och jag gillar renare urtavlor med daydate eller bara date. (Eller ingen komplikation alls nÀr det gÀller Vostok men det beror pÄ lathet). Typ SARX033 kÀnns bÀst just nu och den bestÀller jag sÄ snart skatteÄterbÀringen kommer nÀsta vecka :)
 
Bra pris! LĂ€r ryka fort som fan! Trivdes ni inte ihop?

Hoppas det Àr bra pris! Vi har trivts men jag har nÄgra kommande utgifter jag vill gardera mig mot, sen Àr det lite oklart Àn om jag behöver sÀlja den sÄ dÀrför kanske jag drar tillbaka den :)

Sen har jag ju en annan bjÀsse pÄ vÀg in sÄ det skulle ju kompensera lite om denna sÀljs :)
 
Tog bort bezeln pÄ min sjögurka och diggar looken. Har prövat googla runt utan lycka sÄ vÀnder mig hit istÀllet: NÄgon som vet vart det kan köpas en bezel i Explorer 1a stil?
image.jpeg
 
Kanske passar bÀttre i loppisfyndtrÄden, men:

UngefÀr i samma veva som jag i tioÄrsÄldern köpte min första klocka för egna pengar (ett Casio digitalur) - c:a 1980 - slutade min far av okÀnd anledning anvÀnda sin "tidtagarklocka". Jag mindes den som orange, stor, tung och vÀldigt imponerande. Sedan klockintresset som vuxen pÄ allvar vÀcktes för sisÄdÀr femton Är sedan har jag flera gÄnger frÄgat honom vart den tog vÀgen, men han har inte vetat var den varit.

HÀrom veckan hittade han den dock i en plastpÄse i en lÄda i garaget dÀr den har legat osedd i kanske 35 Är trots tre flyttar, och gav den med varm hand till mig. En 6139-8020 med brun (inte orange som jag mindes det) tavla, tillverkad i augusti 1972. Tickar pÄ, dag/datum (sv/en dagvisning) gÄr att stÀlla och slÄr över. Kronografen funkar felfritt. Den har en del dings vilket i sammanhanget inte alls inte gör nÄgot. SpÀnnet till lÀnken Àr dock nÀstan av, vilket han sjÀlv tror var skÀlet till att den lades undan.

IMG_3849.JPG


Naturligtvis skall jag hitta nÄgon som kan ge den riktig service ocksÄ, men det vore vÀldigt kul att kunna ha originallÀnken kvar. Ett fascinerande sammantrÀffande gör att spÀnnet till just den dÀr Casion jag köpte (i behÄll och fungerar!) skulle kunna vara tillverkat i samma fabrik som Seikon och ser ut att kunna passa finfint. Jag rÄkar dessutom ha ett reservdelsex av samma Casio-modell, sÄ jag behöver inte göra vÄld pÄ min.

IMG_3852.JPG

FrÄgan Àr dock: Hur byter man? SlÄr ut pinnen? Det verkar inte gÄ att trycka ut den med vanliga lÀnkverktyg. Tips emottages tacksamt!

(I samma pÄse som Seikon lÄg f.ö. ocksÄ min allra första klocka som jag fick nÀr jag började skolan, och som lades undan dÄ jag köpte Casion; en manuell Moretime.)
 
(I samma pÄse som Seikon lÄg f.ö. ocksÄ min allra första klocka som jag fick nÀr jag började skolan, och som lades undan dÄ jag köpte Casion; en manuell Moretime.)
Stora minnen, min första klocka var ocksÄ en Moretime, manuell med gran prix pÄ har jag för mig, bild kommer sÄ smÄningom? Sorry off topic i Seiko trÄden :)
 
Tillbaka
Topp