• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

JesperO

Rolex
8010 Àr vÀl en annan boett (den feta)? Tavla och boett ska vÀl matcha? Har för dÄlig koll pÄ vintage GS kÀnner jag.

Edit: SÄg inlÀgget ovan nu.

8020, 8030, 8040 Àr den "feta"...
hÀr finns ju en massa exempel, för dÄliga bilder dock för att kunna se om boett och tavla stÀmmer..
http://timeuniverse.com/photodatabase/watches/gs_history/index.html

fÄr se vad kÀnnarna sÀger - kollar nog med Kuma ocksÄ
 

frere

Audemars
2-Faktor
8020, 8030, 8040 Àr den "feta"...
hÀr finns ju en massa exempel, för dÄliga bilder dock för att kunna se om boett och tavla stÀmmer..
http://timeuniverse.com/photodatabase/watches/gs_history/index.html

fÄr se vad kÀnnarna sÀger - kollar nog med Kuma ocksÄ
Vilken bra lÀnk! Bilden pÄ min variant Àr högupplöst nog, den har 8030tad pÄ tavlan dÀr ocksÄ.
044.jpg
 

martback

Breitling
FÄr ta tillbaka det, mina siffror stÀmmer inte heller... fan va lurt. Kanske skall vara sÄ trots allt. Kanske Molle eller martback vet??

Tavelkoden och boettkoden Àr inte matchade, men överensstÀmmer ofta. Den vanligaste skillnaden verkar vara att man har en tavla med xx10 och en boett med xx00. Ofta men inte alltid verkar det bero pÄ att det tagits fram en ny tavelversion. För att krÄngla till det ytterligare finns det tavelkoder med xxxx-xxxY format ocksÄ pÄ exv 6309-7040 som kan heta 6309-704 X, L eller M.

- martin
 

JesperO

Rolex
Tavelkoden och boettkoden Àr inte matchade, men överensstÀmmer ofta. Den vanligaste skillnaden verkar vara att man har en tavla med xx10 och en boett med xx00. Ofta men inte alltid verkar det bero pÄ att Seiko gjort nÄgon Àndring av tavlan frÄn en xx00-version till en xx10-version.

- martin

Grymt! Tack för förklaringen. Inte nÄgon anledning till oro dÄ... Puh!
 

Jacke

Omega
Äntligen hĂ€r!
Alldeles nyss dök min nyinköpta 6145-8000 upp. Klockan Àr antagligen frÄn runt 1969.
Det kÀnns som om kanterna Àr skarpa och fina. Verket Àr ett sk. hi-beat och tickar pÄ som galet i 36.000 bph.
NÀr man lyssna och jÀmför med vanliga 28.000 verk kÀnns det som om det borde rasa i bitar nÀrsomhelst, riktigt hysteriskt bakom boettlocket.
Skall nog titta in till Svante pÄ KlockmÀster för en öppning och utvÀrdering. Ville egentligen ha en vit men lade ett vÀldigt lÄgt bud pÄ denna och fick den lite av misstag. Har inte sett mÄnga av just denna modell med blÄ tavla.

Klockan kÀnns relativ stor med tanke pÄ att det Àr en gammal modell (42mm mellan luggarna, 37 mm dia), fÄ se om man vÀnjer sig, brukar ha klockor pÄ runt 40mm annars. JÀmför nedan med min PO XL.

Kommentera gÀrna om ni hittar nÄgot suspekt.


Bilder:


Grattis! Aldrig sett en 6145-8000 med blÄ tavla, varifrÄn Àr den köpt?
 

Zwempa

Breitling
Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ vad SKX-dykarna kostade i butik i sverige nĂ€r modellen var ny, de blir runt 1996 dĂ„ skulle jag tro. De vore kul att jĂ€mföra med dagens modeller.
Jag gissar att det var K-modellen som sÄldes hÀr men kanske J fanns ocksÄ!
SjÀlv sitter jag pÄ en skx009j som jag Àr mycket nöjd med!
Ha de!

God kvÀll!
Jag bumbar min egen frĂ„ga ovan. Är det nĂ„n som vet vad SKXklockorna gick för nĂ€r modellen var ny?? Dvs nĂ„n gĂ„ng pĂ„ 90-talet dĂ„. Vore kul att veta vilka modeller som sĂ„ldes i Sverige dĂ„ ocksĂ„.

Är för övrigt pĂ„ jakt efter en SKX011J sĂ„ sitter ni pĂ„ en fĂ„r ni gĂ€rna PMa :)

Ha en fortsatt trevlig kvÀll!
 

Jacke

Omega
Tack! Köpte den pÄ ebay, kommer frÄn Korea. Jag har letat och inte heller sett nÄgon med blÄ tavla av just den modellen, man kan ju hoppas att den Àr ovanlig. TÀnkte lÀmna in den till KlockmÀster för ett utlÄtande.


Okej, ligger en 5641-7000 med blÄ tavla frÄn Korea pÄ bukten, nÄgot jag inte heller har sett tidigare. http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-M...979204899?pt=Wristwatches&hash=item5b082d3723
Om inte annat sÄ Àr den ju jÀkligt snygg med blÄ tavla men det lÄter klokt att fÄ ett utlÄtande!
 

snajgel

Panerai
Hittade den hÀr nÀr jag letade ny klocka att ha bredvid sÀngen.
image.jpg

Men hittar inte var man kan handla. NĂ„gon som vet var den finns eller vad modellen heter?
 

Jacke

Omega
Tips, om nÄgon Àr ute efter en 6159-7000 sÄ ligger det en ute till försÀljning pÄ thewatchsite. Den Àr dock relumad.
Är sjĂ€lv sugen men har skrivit upp mig pĂ„ vĂ€ntelista för nya SBDX012.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej, ligger en 5641-7000 med blÄ tavla frÄn Korea pÄ bukten, nÄgot jag inte heller har sett tidigare. http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-M...979204899?pt=Wristwatches&hash=item5b082d3723
Om inte annat sÄ Àr den ju jÀkligt snygg med blÄ tavla men det lÄter klokt att fÄ ett utlÄtande!
Tror du Svante kan mer Àn samlade kompetensen i seikotrÄden? ;)
VÀntar dock med spÀnning pÄ Kumas utlÄtande. Den blÄa du lÀnkar till Àr inte sÄÄÄ ovanlig. Sett den nÄgra gÄnger.
 

Jacke

Omega
Tror du Svante kan mer Àn samlade kompetensen i seikotrÄden? ;)
VÀntar dock med spÀnning pÄ Kumas utlÄtande. Den blÄa du lÀnkar till Àr inte sÄÄÄ ovanlig. Sett den nÄgra gÄnger.


Det kan jag inte uttala mig om iom att jag aldrig trÀffat eller pratat med Svante. Jag tycker inte heller man kan tolka det jag skrev sÄ. Det var ju trots allt mega som skrev att han skulle lÀmna in den till Svante för att fÄ ett utlÄtande och om mega har förtroende för honom kan jag inte se nÄgot fel i det hela. 5645 har jag sett med blÄ tavla tidigare men aldrig 5641. Men man lÀr sig nÄgot nytt varje dag
 

Bosse

Friends of KS
Vad tror ni om infon att visarna Àr böjda? Aldrig hört det tidigare, men smart om det Àr sant (följ lÀnken).

Skojar du ? GS visare Àr mer eller mindre böjda pÄ modeller med kupad glass detta för att kompensera för paralax vid avlÀsning. Ta din SBGM001' timvisaren inte böjd, eller vÀldigt lite, minut visare böjd lite, sekund reellt böjd, pilligt vÀrra dÄ utmarken gör detta för hand vid monteringen, visarna Àr platta för monteringen.

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Typ hÀr: http://ninanet.net/watches/others03/Mediums/mgseiko.html
Google Àr din, nÄ ja det vet du redan, bÀsta vÀn
Bosse

SpÀnnande. NÀr jag tÀnker efter Àr visarna pÄ min 6105-8000 böjda, men den har ju dubbelkupat glas och det Àr omöjligt att se detta nÀr klockan Àr ihopsatt. Visarna ser Àven böjda ut pÄ min KS nÀr man tittar i snÀv vinkel, nÄgot som jag aldrig tÀnkt pÄ tidigare. Det syns inte nÀr man tittar uppifrÄn. Det Àr dock svÄrt att se om det har att göra med att glaset Àr kupat, eller om visarna Àr böjda uppÄt.

PÄ denna bilden ser det ju dock ut som att sekundvisaren Àr rejÀlt böjd nerÄt. Glasets effekt borde vÀl fÄ visarna att se ut som att de Àr böjda nedÄt, vilket bör motverkas genom att de böjs uppÄt? Eller överanalyserar jag det och det istÀllet Àr sÄ att de ska vara böjda nerÄt sÄ att visaren kommer nÀrmare index och sÄ att man inte ska kunna lÀsa av klockan fel pÄ grund av avstÄndet mellan index och visare? MÄste erkÀnna att jag inte riktigt Àr med pÄ banan vad gÀller detta.
DSC_0655_zpsb5d5922b.jpg
 

mega

Rolex
Snygg i blÄtt! Ser ut att vara ett fint ex. Min sÀger hej,
Förresten, hur Àr din i uppdraget ? Minn kÀnns vÀldigt tung jÀmfört med en modern klocka dÀr det knappt kÀnns. Man fÄr kÀnslan av att man verkligen drar upp en fjÀder. Inga missljud eller sÄ, bara ganska tungt.

Min verkar hÄlla tiden ganska bra, ca +5s /12 timmar dÄ jag knappt anvÀnt den. Tycker det alltid blir bÀttre nÀr man bÀr dom.
Idag bÀr det av till KlockmÀster iaf för en titt inuti, skall be dom ta lite bilder. Vill inte öppna boetten sjÀlv dÄ jag saknar verktyg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
mega
Skulle inte förvÄna mig om Klockmaster vÀgrar jobba med klockorna. De har inga rÀttigheter att serva GS. Min KS hÄller för övrigt konstant +2spd. :smug:
 

frere

Audemars
2-Faktor
Förresten, hur Àr din i uppdraget ? Minn kÀnns vÀldigt tung jÀmfört med en modern klocka dÀr det knappt kÀnns. Man fÄr kÀnslan av att man verkligen drar upp en fjÀder. Inga missljud eller sÄ, bara ganska tungt.

SvÄrt att beskriva tycker jag, men jag skulle sÀga att den kÀnns mjuk i uppdraget och i stort sett beter sig som en modern klocka nÀr man drar upp och stÀller den. Kanske aningens trögare, men inte sÄ att jag reagerat pÄ det. Den ger ifrÄn sig ett litet mjukt svirrande ljud vid uppdrag. TidhÄllningen har jag ingen superkoll pÄ. Jag vet att den gick inom ett par sekunder under det första dygnet jag hade den, men sen har jag inte tÀnkt mer pÄ det.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kör temperaturjusterad kvarts denna blÄsiga och kalla guldmÄndag. Riktigt skön urtavla som inte görs rÀttvisa av min usla telefonkamera.
gq.JPG

Sambon frÄgade om det dÀr var min klocka, icke sa nicke. Men inte jÀttelÄngt ifrÄn ;)
2014-11-25 12.22.15.jpg


Gillar det mesta med klockan en klar keeper. Skönast Àr nog Tavlan:
2014-11-25 12.23.05.jpg


Behöver dock byta glaset pÄ min.
 

mega

Rolex
SvÄrt att beskriva tycker jag, men jag skulle sÀga att den kÀnns mjuk i uppdraget och i stort sett beter sig som en modern klocka nÀr man drar upp och stÀller den. Kanske aningens trögare, men inte sÄ att jag reagerat pÄ det. Den ger ifrÄn sig ett litet mjukt svirrande ljud vid uppdrag. TidhÄllningen har jag ingen superkoll pÄ. Jag vet att den gick inom ett par sekunder under det första dygnet jag hade den, men sen har jag inte tÀnkt mer pÄ det.
DÄ var den inlÀmnad. Uppdragningen var tydligen helt ok. Har bett dom öppna och kolla lÀget samt ta lite bilder.
Sevice av samtliga GS sker tydligen i Japan, dom gör det inte sjÀlva.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ă€
Sevice av samtliga GS sker tydligen i Japan, dom gör det inte sjÀlva.
Sa ju det. Det enda de fÄr göra pÄ GS i Sverige Àr att byta batteri pÄ kvarts-GSarna. Alla GSar förutom möjligtvis vissa vintagemodeller kan dock servas i UK om man hellre vill det.

Det finns tydligen Àven urmakare i Kungsbacka (söder om GBG) som Àr bra pÄ vintage-GS.
 
Topp