• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Sambon frÄgade om det dÀr var min klocka, icke sa nicke. Men inte jÀttelÄngt ifrÄn ;)
2014-11-25 12.22.15.jpg

Gillar det mesta med klockan en klar keeper. Skönast Àr nog Tavlan:
2014-11-25 12.23.05.jpg

Behöver dock byta glaset pÄ min.

Gillade den skarpt, vad har du för ref pÄ den? Letar faktiskt en KQ för tillfÀllet.
Riktigt skön tavla och boett. LÀnken ser oxÄ fin ut. PMa mig om du ngn gÄng tÀnker göra dig av med den. LÀnken alltsÄ.

Hörru, Àr det sÄ jÀkla uppenbart att GS alltid gör detta sÄ fÄr du allt ta och förklara hur och varför det funkar som det gör. :)

Inte alltid men pÄ en del GS Àr visarna böjda sÄ dom följar krystalen exempelvis SBGM001 och SBGW005 dock inget speciellt Japansk, bÀttre tyska tillverkare gör ocksÄ detta exempelvis Dornbluth

//Bosse

Gillade den skarpt, vad har du för ref pÄ den? Letar faktiskt en KQ för tillfÀllet.
Riktigt skön tavla och boett. LÀnken ser oxÄ fin ut. PMa mig om du ngn gÄng tÀnker göra dig av med den. LÀnken alltsÄ.
Tack :)
Det Àr en 9923-701A om infon i annonsen stÀmde. Brukar ligga en del exemplar ute pÄ ebay. SÄ det Àr bara att leta pÄ. Kommer troligtvis inte att sÀlja, men skulle sÄ bli fallet sÄ pm:ar jag dig först :)

Inte alltid men pÄ en del GS Àr visarna böjda sÄ dom följar krystalen exempelvis SBGM001 och SBGW005 dock inget speciellt Japansk, bÀttre tyska tillverkare gör ocksÄ detta exempelvis Dornbluth

//Bosse
FrÄgan var i vilket syfte och Ät vilket hÄll de Àr böjda.

Ser nu att de Àr böjda rÀtt mycket nerÄt.
image.jpg

Senaste tillskottet, en King Seiko 5625-7111 köpt hĂ€r pĂ„ forumet. MĂ„ste sĂ€ga att det kĂ€nns som vĂ€ldigt mycket klocka i förhĂ„llande till vad jag betalade. Är dock inte överförtjust i det svarta bandet som sitter pĂ„ nu. Letar efter ett mörkbrunt band med lite mindre dressad kĂ€nsla. Om nĂ„gon har tips pĂ„ passande band sĂ„ tas det tacksamt emot. TĂ€nker att ett mörkbrunt cordovan kanske skulle bli snyggt.
IMG_5845.JPG

Nu har jag fÄtt lite bilder pÄ verket och tyvÀrr sÄg det ganska trist ut, det Àr visst nÄgot hjul som blivit skavt etc. Det kommer bli en spavistelse hos (Grand?) Seiko i Japan nÄgon gÄng under januari.
Boetten var vÀldigt fin i alla fall sÄ jag tycker ÀndÄ det blir vÀrt dom tusenlapparna att fÄ den i toppskick, kÀnns lite som en keeper.

IMG_3317.JPG
IMG_3316.JPG

TrÄkigt mega . Man ser ju att kuggen pÄ den övre bilden Àr riktigt sliten. Du blir nog den första hÀr att skicka en gammal-GS till Japan, sÄ detta blir spÀnnande. Hoppas inte du glömmer att uppdatera oss om tid, pris och resultat. Ska du be om polering ocksÄ?

TrÄkigt mega . Man ser ju att kuggen pÄ den övre bilden Àr riktigt sliten. Du blir nog den första hÀr att skicka en gammal-GS till Japan, sÄ detta blir spÀnnande. Hoppas inte du glömmer att uppdatera oss om tid, pris och resultat. Ska du be om polering ocksÄ?
Tror jag hoppar över poleringen eftersom den ser nÀstan oanvÀnd ut pÄ utsidan.
Fick klockan sÄpass billigt sÄ det kÀnns helt ok att skicka in den. Blir lite som att fÄ en ny GS tillbaka. Tycker hi-beat verken Àr supercoola, hade det inte varit ett sÄdant hade jag nog inte skickat in pÄ service.

Sonen (nio Är) fick först lyssna pÄ en Speedmaster (21600 vph) och sedan pÄ GS:n (36000 vph), han tittade pÄ mig och utbrast "HERREGUD!".

Tycker absolut den förtjÀnar en service mega och SEIKO Japan gör det ju sÄklart bÀst. Ser fram emot resultatet. Hade gÀrna Àgt den dÀr. Ibland har man tur och ibland har man otur nÀr det gÀller vintage. Du har ju ett bra utgÄngslÀge i alla fall.

Jag skickade in en GS 5641 till Seiko Japan sommaren 2013 via KlockmÀster i Malmö, gick pÄ ca 5-6 tusen kronor utan polering, tog mellan 1.5-2 mÄn och gÄr ca +4-5 sek efter det. Hade tur att inga delar behövdes bytas ut. Mycket nöjd med resultatet vilket du sÀkerligen ocksÄ blir!

Jag skickade in en GS 5641 till Seiko Japan sommaren 2013 via KlockmÀster i Malmö, gick pÄ ca 5-6 tusen kronor utan polering, tog mellan 1.5-2 mÄn och gÄr ca +4-5 sek efter det. Hade tur att inga delar behövdes bytas ut. Mycket nöjd med resultatet vilket du sÀkerligen ocksÄ blir!
Tror de tar ett fast pris dÀr urverksdelar ingÄr. SÄ har jag i alla fall förstÄtt det efter kommunikation med SEIKO.

Har pratat med servicefolk pÄ SEIKO som sagt att man kan skit i serviceintervaller och köra en klocka tills den gÄr dÄligt eftersom servicepriset ÀndÄ Àr fast. det handlade dock om moderna klockor. Vet inte hur det funkar med vintage.

Tror de tar ett fast pris dÀr urverksdelar ingÄr. SÄ har jag i alla fall förstÄtt det efter kommunikation med SEIKO.

Har pratat med servicefolk pÄ SEIKO som sagt att man kan skit i serviceintervaller och köra en klocka tills den gÄr dÄligt eftersom servicepriset ÀndÄ Àr fast. det handlade dock om moderna klockor. Vet inte hur det funkar med vintage.

Ok, hade ingen kommunikation med Seiko sjÀlv utan lÀmnade in klockan till KlockmÀster som skickade den till Optima i Norge och sen vidare till Japan. Med tur att inget behövde bytas ut syftade jag mer pÄ att tillgÄngen Àr dÄlig för vintage Grand Seiko, iaf som jag förstÄtt det.

Ok, hade ingen kommunikation med Seiko sjÀlv utan lÀmnade in klockan till KlockmÀster som skickade den till Optima i Norge och sen vidare till Japan. Med tur att inget behövde bytas ut syftade jag mer pÄ att tillgÄngen Àr dÄlig för vintage Grand Seiko, iaf som jag förstÄtt det.
Enligt Optura ska det inte vara nÄgot problem att serva vintage GS Àven om delar behövs. Det kan dock vara svÄrt för dem att exempelvis hitta en exakt likadan krona.

DÄ fÄr vi se om den blÄ tavlan Àr pÄ riktigt.

ja, det blir spÀnnande - har varit i kontakt med Björn och frÄgat lite - och han var vÀl lite tveksam om man sÀger sÄ, men ville kolla lite till - tex om det finns nÄgra 614X med sÄ blÄ tavlor i nÄgra kataloger.
DÀrtill förstod jag frÄn honom att man skall vara lite försiktigt nÀr det gÀller vissa sÀljare frÄn Korea - som har ett trackrecord av att "fixa" till vintage GS. TrÄkigt att höra att Àven GS pulas med pÄ det sÀttet.

Hoppas dock att det Àr en riktig unik lite sak som hittats och nu kommer ÄterstÀllas med top-notch hi-beat verk.

Man ska alltid vara försiktigt med vintage. :)
Det pillas ju t om med skx-modeller, sÄ varför inte med GS? Sen ska man ju veta att modellerna frÄn 60-talet bara gjordes i nÄgra 100/1000 exemplar/Är och att produktionen var kort. MÄnga har dessutom dött pÄ vÀgen sÄ det Àr ju inte omöjligt att man missat modeller.

ja, det blir spÀnnande - har varit i kontakt med Björn och frÄgat lite - och han var vÀl lite tveksam om man sÀger sÄ, men ville kolla lite till - tex om det finns nÄgra 614X med sÄ blÄ tavlor i nÄgra kataloger.
DÀrtill förstod jag frÄn honom att man skall vara lite försiktigt nÀr det gÀller vissa sÀljare frÄn Korea - som har ett trackrecord av att "fixa" till vintage GS. TrÄkigt att höra att Àven GS pulas med pÄ det sÀttet.

Hoppas dock att det Àr en riktig unik lite sak som hittats och nu kommer ÄterstÀllas med top-notch hi-beat verk.

Återkom gĂ€rna om du fĂ„r besked om tavlan. Är sjĂ€lv vĂ€ldigt nyfiken. Verket Ă€r helt klart Ă€kta, dock rĂ€tt slitet. Har granskat tavlan med förstoringsglas sĂ„ gĂ„tt det gĂ„r och har svĂ„rt att tro att det kan vara nedlagt sĂ„ professionellt arbete pĂ„ att fejka en fĂ€rg för att sedan sĂ€ljas sĂ„ pass billigt. Till saken hör att jag Ă€r totalt rudis inom omrĂ„det :)

Tillbaka
Topp