• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

FÄtt svÄr craving efter en Turtle. Detta har sÀkert diskuterats förr, men vad Àr skillnaden pÄ J- och K-modellerna? Förutom det estetiska, dÄ. NÄn som vet sÀkert?

Börjar nytt jobb pÄ mÄndag dÀr kostym krÀvs. SÄ jag tÀnkte kika om seiko har nÄn modell som Àr "svintunn" som enkelt glider under manschetten. GÀrna 36-39mm :) Grand Seiko Àr inte en option pga prisfrÄga. Tack pÄ förhand :D

Börjar nytt jobb pÄ mÄndag dÀr kostym krÀvs. SÄ jag tÀnkte kika om seiko har nÄn modell som Àr "svintunn" som enkelt glider under manschetten. GÀrna 36-39mm :) Grand Seiko Àr inte en option pga prisfrÄga. Tack pÄ förhand :D
Kika pÄ Sarb-serien, typ 033/035.
HÀr en bild pÄ min 035. Lycka till i jakten och pÄ nya jobbet :)
DSC_2206.JPG

FÄtt svÄr craving efter en Turtle. Detta har sÀkert diskuterats förr, men vad Àr skillnaden pÄ J- och K-modellerna? Förutom det estetiska, dÄ. NÄn som vet sÀkert?
Nope, ingen skillnad annat Àn att det stÄr made in Japan pÄ J-modellerna.
Edit: för att förtydliga, sÄ Àr K- och J-modellerna för olika marknader, men dom tillverkas i samma fabrik (som inte ligger i Japan).

Nope, ingen skillnad annat Àn att det stÄr made in Japan pÄ J-modellerna.
Edit: för att förtydliga, sÄ Àr K- och J-modellerna för olika marknader, men dom tillverkas i samma fabrik (som inte ligger i Japan).
Tack. SĂ„ det finns egentligen ingen anledning att J oftast Ă€r dyrare – bara att de Ă€r Ă€mnade för JDM?

Tack. SĂ„ det finns egentligen ingen anledning att J oftast Ă€r dyrare – bara att de Ă€r Ă€mnade för JDM?
Inte ens JDM. J-modellerna Ă€r först och frĂ€mst för Mellanöstern, om jag förstĂ„tt rĂ€tt. Och eventuellt Australien. K-modellerna för amerikanska och europeiska marknaderna, möjligtvis Asien. Är inte helt 100 pĂ„ hur det Ă€r uppdelat. SĂ„ vitt jag vet sĂ€ljs inte Turtle alls i Japan, likasĂ„ SKX, vars J-modeller Ă€r populĂ€ra.

Inte ens JDM. J-modellerna Ă€r först och frĂ€mst för Mellanöstern, om jag förstĂ„tt rĂ€tt. Och eventuellt Australien. K-modellerna för amerikanska och europeiska marknaderna, möjligtvis Asien. Är inte helt 100 pĂ„ hur det Ă€r uppdelat. SĂ„ vitt jag vet sĂ€ljs inte Turtle alls i Japan, likasĂ„ SKX, vars J-modeller Ă€r populĂ€ra.
DÀr ser man! DÄ har jag Ànnu svÄrare att förstÄ det... Man vill vÀl ha det dÀr "Made in Japan". Tack för info!

Googla "SEIKO UTD", det stÄr för Ultra Thin Dress. Borde passa dig. :D

Vill man ha en tunnare modern SEIKO sÄ fÄr det ju bli kvarts, snudd pÄ omöjligt att hamna under 11mm pÄ en modern automatisk SEIKO.
Jo, att vara tunnaste automatiska moderna Seikon Àr ju tyvÀrr inte en sÄ stor bedrift. Lite trist, framför allt pÄ de som Àr under 40. Tycker tjockleken gör att de kÀnns klumpiga.

Har sedan tvĂ„ Ă„r tillbaka Ă€gt en SNZH55K1. Numera fastnat för SKX007. VĂ€rt att köpa en ny eller jaga efter vintage? Är det SKX007 som gĂ€ller eller missar jag nĂ„gon finare referensmodell, sett att flera olika referenser anvĂ€nds.

Finns den med safirglas?

"K" = ej tillverkad i japan?

Senast Àndrad:
Har sedan tvĂ„ Ă„r tillbaka Ă€gt en SNZH55K1. Numera fastnat för SKX007. VĂ€rt att köpa en ny eller jaga efter vintage? Är det SKX007 som gĂ€ller eller missar jag nĂ„gon finare referensmodell, sett att flera olika referenser anvĂ€nds.

Finns den med safirglas?

Diskussionen ovan berör lite kring mÀrkningen nu nÀmner, "K". Ingen av SKX produceras i Japan och det finns dessvÀrre ingen annan exklusiv variant av dessa. Finns vÀl egentligen bara andra modeller att kika pÄ. Marinemastern Àr ju lik SKX007/9 pÄ sÀtt och vis, lite mer premium :)

Jag gillar ocksÄ visarna, men de borde varit 3D istÀllet för platta med en effekt som hÀrmar vinkningen pÄ mitten. Det tar ned lyxfeelingen en del. Visarnas finish Àr inte i par med resten av klockan skulle jag vilja sÀga.
WTF, Àr du sÀker pÄ att dom Àr platta? Sitter och vrider och vÀnder pÄ min och nog tycker jag dom ser ut att vara vikta, men inte sÄ mycket. :watching:

Finns den med safirglas?

Köp en ny sÄ lÀnge de finns för jag tror de slutat tillverkas. Jag tror att de flesta menar att "K" betyder att de Àr för export och "j" för japanska marknaden. Inga skx: er Àr nog tillverkade i Japan. Safir finns inte om du inte hittar en moddad. Finare ref vet jag inte men skx173 har rektangulÀra index, skx013 Àr mindre. Vill man upp nÄgot i kvalite Àr det srp77x ett alternativ.

DÄ Àr frÄgan, borstade eller polerade mittlÀnkar? Lockar mer med polerade. NÄgon som har egen erfarenhet av SKX007 med polerade mittlÀnkar?
popup_image_ref.php
Jag har Super Oyster dÀrifrÄn, borstade mittlÀnkar. Tycker det blir för blingigt med polerade, men Àr ju en smaksak. Gillar det skarpt! Mycket gediget. Gummibandet du fÄr med kan du lika gÀrna kasta, kommer aldrig anvÀndas.

Köp en ny sÄ lÀnge de finns för jag tror de slutat tillverkas. Jag tror att de flesta menar att "K" betyder att de Àr för export och "j" för japanska marknaden. Inga skx: er Àr nog tillverkade i Japan. Safir finns inte om du inte hittar en moddad. Finare ref vet jag inte men skx173 har rektangulÀra index, skx013 Àr mindre. Vill man upp nÄgot i kvalite Àr det srp77x ett alternativ.
J finns bara dÄ vissa marknader krÀver det. SKX sÀljs inte alls i Japan tror jag. De sÀljer inte heller turtle dÀr. Vill du ha den med safir sÄ finns det nya fÀrdigmoddade hos monster watches med olika typer.

Tillbaka
Topp