• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Detta var min inledande strategi nÀr jag första gÄngen gick till urmakaren. Nu en runda senare kanske jag fÄr gÄ tillbaka och försöka med detta igen. Tack för tips!

CW svarade efter lite mailande att jag sjÀlv skulle fylla i garantikort med case number osv. Optura svarade att auktoriserad handlare vet ur man fyller i kortet frÄn början. Tror att CW tror att deras sÀtt att sÀlja klockor o fylla i garantikorten Àr okej för att Seikos garanti ska gÀlla, eller sÄ skiter de bara i det och hoppas att kunden ger upp. Precis som jag gjort. Tack för tips!

Synd att vi Àr mÄnga med samma problem :(

Först sÄ sÄg jag att nÀr klockan var 12:00 sÄ stod inte visarna parallellt, de var lite off. TÀnkte inte mer pÄ det men sen började jag störa mig mer och mer pÄ det. Det syns tydligast vid kl 06:00 och 09:00 dÄ linjerna pÄ tavlan hjÀlper att sÀtta timvisaren helt rÀtt, och dÄ ser man att minutvisaren Àr ett par minuter innan heltimme.
Det Àr inte "felaktigt" ifyllt, det saknas bara hÀlften. Case number och watch serial number ska vara ifyllt ocksÄ. Och kanske nÄgot mer, vet ej? Sen vet jag inte om Auktoriserad reggar detta sÄ garantin kollas upp mot detta register sÄ att kortet verkligen stÀmmer. MisstÀnker iaf att det Àr sÄ. Optura godkÀnde iaf inte mitt garantikort pga detta och att "auktoriserad vet hur man fyller i kortet". LÄng historia kort, köp alltid av auktoriserad.
Diffar minutvisaren olika under olika timmar sÄ rÀcker ju sÄklart inte visarflytt, enkelt att kolla.

Jag vet svenska ADs som inte ens vet att de ska bestÀlla garantikort frÄn SEIKO sÄ det dÀr med "rÀtt ifyllt cert" fÄr man ta med en nypa salt. DÀremot ska man köpa frÄn AD om man vill ha garanti.

För att balansera lite. Jag har haft min SKX007 frÄn CW i över fyra Är, sjukt pigg klocka som inte tappar mer Àn 5-10 sek/dag. Verkar Àven sjukt lÀttuppdragen dÄ den hÄller sig drygt tvÄ dagar nÀr jag tar av mig den efter 4 timmar pÄ ett stillasittande jobb. Jag Àr nöjd men jag hade sÀkert blivit sur om den strulade, men det var ju nÄgot jag vÀgde in innan jag gjorde bestÀllningen. Hade jag gjort samma sak idag? Kanske, men nu föredrar jag vintage sÄ det kommer nog aldrig ske ett nyköp pÄ lÀnge :p

Detta var min inledande strategi nÀr jag första gÄngen gick till urmakaren. Nu en runda senare kanske jag fÄr gÄ tillbaka och försöka med detta igen. Tack för tips!

CW svarade efter lite mailande att jag sjÀlv skulle fylla i garantikort med case number osv. Optura svarade att auktoriserad handlare vet ur man fyller i kortet frÄn början. Tror att CW tror att deras sÀtt att sÀlja klockor o fylla i garantikorten Àr okej för att Seikos garanti ska gÀlla, eller sÄ skiter de bara i det och hoppas att kunden ger upp. Precis som jag gjort. Tack för tips!

Först sÄ sÄg jag att nÀr klockan var 12:00 sÄ stod inte visarna parallellt, de var lite off. TÀnkte inte mer pÄ det men sen började jag störa mig mer och mer pÄ det. Det syns tydligast vid kl 06:00 och 09:00 dÄ linjerna pÄ tavlan hjÀlper att sÀtta timvisaren helt rÀtt, och dÄ ser man att minutvisaren Àr ett par minuter innan heltimme.
Det Àr inte "felaktigt" ifyllt, det saknas bara hÀlften. Case number och watch serial number ska vara ifyllt ocksÄ. Och kanske nÄgot mer, vet ej? Sen vet jag inte om Auktoriserad reggar detta sÄ garantin kollas upp mot detta register sÄ att kortet verkligen stÀmmer. MisstÀnker iaf att det Àr sÄ. Optura godkÀnde iaf inte mitt garantikort pga detta och att "auktoriserad vet hur man fyller i kortet". LÄng historia kort, köp alltid av auktoriserad.
Jag försökte ocksÄ mig pÄ nÄgra mail med dem men det var som att prata med en vÀgg. Jag tror dock inte du ska haka upp dig sÄ mycket pÄ visarna, jag gör det ocksÄ sÄ jag förstÄr hur du kÀnner men det verkar vara en hel del som har detta problem nÀr jag googlade runt. Kollade Àven kollegans SKX007 pÄ jobbet och han hade likadant. Inte sÄ mycket men lite grann. Han tog rÀtt lÀtt pÄ saken och att det var vÀntat pÄ en klocka i den prisklassen. Borde vara fler som har detta fel som bara inte noterat det ocksÄ likt min kollega. Men endast min tanke efter lite googling och jÀmförelse hÀr pÄ forumet.

Hos en AD eller seriös ÄterförsÀljare sÄ kollar de klockorna mer noggrant innan de sÀljs antar jag. Det Àr kanske det som svider mest, att man inte bestÀllde frÄn ett bÀttre stÀlle. Jag har dock bestÀllt frÄn CW förut utan ptroblem.

• Like
Reactions: hd1

Tack för att du Äterkopplade! Jag kollade runt hos AD men fick inte tag pÄ nÄgon som hade J-versionen just dÄ sÄ dÀrför fick det bli CW. En eloge till dig som orkade maila med dem, jag kommer nog aldrig försöka mig pÄ det igen

Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: hd1
Diffar minutvisaren olika under olika timmar sÄ rÀcker ju sÄklart inte visarflytt, enkelt att kolla.

Jag vet svenska ADs som inte ens vet att de ska bestÀlla garantikort frÄn SEIKO sÄ det dÀr med "rÀtt ifyllt cert" fÄr man ta med en nypa salt. DÀremot ska man köpa frÄn AD om man vill ha garanti.
@yonsson mÄste bara frÄga dig om du menar SEIKOS garanti eller ÄterförsÀljarens? Eller Àr det samma sak?

IMG_8875.JPG
IMG_8877.JPG

Trevlig helg!

IMG_8886.JPG
IMG_8887.JPG
IMG_8888.JPG

Kör nÄgra bilder till nÀr jag ÀndÄ Àr igÄng (SBP035).
Kom den pÄ den dÀr lÀnken? Brorsan har spanat in modellen och gillar lÀnk men vi har bara sett den pÄ lÀder.

Hör gÀrna av dig om med pris nÀr du vill sÀlja. Han bor i Götet dessutom.

Kom den pÄ den dÀr lÀnken? Brorsan har spanat in modellen och gillar lÀnk men vi har bara sett den pÄ lÀder.

Hör gÀrna av dig om med pris nÀr du vill sÀlja. Han bor i Götet dessutom.
Denna ska inte sÀljas. :)
Den sÀljs pÄ lÀder eller lÀnk, sÄ ja, denna kom pÄ lÀnk.

Denna ska inte sÀljas. :)
Den sÀljs pÄ lÀder eller lÀnk, sÄ ja, denna kom pÄ lÀnk.
Vad menar inte sÀljas? Har du slagit i huvudet ;)

FÄr man vara dÄ nÀsvis att frÄga var du fick tag i den pÄ lÀnken. Bror min har googlat sina fingrar blodiga och bara sett den pÄ lÀder.

Har skruvat nu rĂ€tt lĂ€nge men det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt att se tyvĂ€rr. Ändrar uppfattning hela tiden om de diffar lika mycket vid olika timmar. DĂ€remot om man skruvar moturs istĂ€llet för medurs, sĂ„ diffar de fler minuter Ă€n om man skruvar medurs. Kanske nĂ„got man inte borde göra alls, skruva moturs? Tror inte jag mĂ€rkt detta fenomen pĂ„ nĂ„gon annan klocka jag har, alla funkar att skriva Ă„t bĂ„da hĂ„llen. SĂ„ detta kanske inte Ă€r en sĂ„ bra observation.

Har skruvat nu rĂ€tt lĂ€nge men det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt att se tyvĂ€rr. Ändrar uppfattning hela tiden om de diffar lika mycket vid olika timmar. DĂ€remot om man skruvar moturs istĂ€llet för medurs, sĂ„ diffar de fler minuter Ă€n om man skruvar medurs. Kanske nĂ„got man inte borde göra alls, skruva moturs? Tror inte jag mĂ€rkt detta fenomen pĂ„ nĂ„gon annan klocka jag har, alla funkar att skriva Ă„t bĂ„da hĂ„llen. SĂ„ detta kanske inte Ă€r en sĂ„ bra observation.
Du ska aldrig "skruva" klockor bakÄt, bara framÄt.

Nyinköpt..Seiko "Turtle" SRP777J (Japanska) pÄ super Jubilee. Verkligen en grym klocka..

Bilagor

• IMG_20170825_171340_712.jpg
    IMG_20170825_171340_712.jpg
    239.3 KB · Visningar: 58
  • IMG_20170825_080833_718.jpg
    IMG_20170825_080833_718.jpg
    211.7 KB · Visningar: 57
  • IMG_20170825_080935_734.jpg
    IMG_20170825_080935_734.jpg
    324.4 KB · Visningar: 55
Sjukt sugen pÄ en SBDJ013, era tankar om denna? NÄgon som Àgt / Àger den? Samt ett jÀvla fiske, nÄgon som vill sÀlja?
StÄr mellan den och sumon, gillar ju Solar lösningen pÄ 013. Vad sÀger panelen?
( lÀst @yonsson fantastiska recensioner pÄ bÄda modellerna )

Sjukt sugen pÄ en SBDJ013, era tankar om denna? NÄgon som Àgt / Àger den? Samt ett jÀvla fiske, nÄgon som vill sÀlja?
https://klocksnack.se/threads/recension-seiko-prospex-sbdj013.59672/
SÄ gött att kunna lÀnka istÀllet för att svara. ;)

Äger (Yonssons gamla), gillar den skarpt!
sbdj013_08.jpg

Tillbaka
Topp