• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Ok, hÀr Àr min nedbantade seikosamling...
IMG_2768.JPG

Är osunt sugen pĂ„ en Sbga127 men annars rĂ€tt nöjd faktiskt!
Vackert sÄ :)

524B01C6-0D90-4792-B88C-2B240E87ACF2.jpeg

255 (icke LE) har svart tavla med gulddetaljer, tycker egentligen den Àr snyggare. Men de gör ju bara 500st av denna blÄa (257) sÄ bara att gilla lÀget. :) Den svarta lÀr man kunna köpa i mÄnga Är framöver.
:hilarious: Tror du pÄ riktigt att du kommer behÄlla den dÀr en lÀngre tid?! DÄligt argument för fÀrgvalet ;)

:hilarious: Tror du pÄ riktigt att du kommer behÄlla den dÀr en lÀngre tid?! DÄligt argument för fÀrgvalet ;)
Det skiljer ju dessutom knappt nÄgot i pris mellan den limiterade och standardmodellen, sÄ dÄ fick det bli LE. Men jag gillar den skarpt, trots att den Àr blÄ. ;)

What to do med denna alltsÄ.
Den tappar tid sporadiskt och nÄgon tidigare Àgare har moddad sÄ den fÄtt bandhorn. DÄ fÄr han vÀl inte sÀljas enligt K&S?
IMG_20171030_215204.jpg

Jo dÄ, finns ju inga fakedelar. SÄ lÀnge du Àr tydlig med vad du sÀljer sÄ Àr det lugnt.
Utan vidare kunskap om denna skulle jag tro att allt Àr original. Ev sÄ Àr insert i bÀttre skick Àn övriga klockan men svÄrt för mig att avgöra om det Àr AM eller riktigt.

FÄr knÄpa ihop en annons vid tillfÀlle :)

Nyinkommet! Gentaesque pjÀs frÄn december 1976 pÄ fenomenalt rasslig integrerad originallÀnk! 7025-8050.
UrsÀkta taskigt köksljus.
02D434C9-EA0C-4A7F-BB5C-43C88D775CB9.jpeg

Tavlan Àr dock sjukt lÀcker! MÄste fotas i dagsljus. HÀr fotad med alla klockfotografers vÀrsta fiende: blixten! Men man fÄr ett hum om hur den ser ut. Splittad pÄ mitten och med ett slags vÄgmönster.
86B673C5-5979-42D9-9BD2-67292A5705C4.jpeg

Glaset behöver fÄ sig en omgÄng, och lÀnken ska plumsa ner i ultraljudstvÀtten! Sen borde den förhoppningsvis vara acceptabel att bÀra!

Blev med Lord Matic idag :) En 5606-7000 frÄn juni 69. Tycker att det hÀr Àr mycket design, charm och Seiko-DNA för lite pengar.
Har lÀst lite om verket och tydligen finns det en komponent i det som gör det kÀnsligt för tidens tand och det Àr kugghjulet som styr dag/datumskiftet. Det Àr i plast och gÄr sönder antingen av slitage eller Älder. PÄ mitt exemplar fungerar det Àn sÄ lÀnge.
Till det yttre ser den hÀr ganska sÄ bra ut, bruksskick men ett bra sÄdant. Det jag Àr intresserad av nu Àr att kolla gÄngen och jag har försökt hitta nÄgon uppgift om vad det hÀr verket var specat till frÄn början men har inte lyckats. SÄ, Àr det nÄgon som vet det eller vet var jag hittar en sÄn uppgift sÄ vore jag tacksam :)
DSC_3410.JPG

Sedan verkar det rÄda oklarheter kring luggmÄttet pÄ den hÀr. I annonsen stod det 18 vilket det Àven gör i en del andra gamla annonser, men det finns Àven annonser som sÀger 19. Jag har inte mÀtt exakt men det sitter ett nytt 18 pÄ och bandstiften syns pÄ bÄda sidor sÄ det Àr sÀkert 19 som Àr det korrekta. Funderar pÄ hur det kan komma sig att sÄ mÄnga skriver 18, sÄ svÄrt Àr det vÀl inte att mÀta eller att se att ett 18 som Àr monterat Àr sisÄdÀr en millimeter för litet ;)

Blev med Lord Matic idag :) En 5606-7000 frÄn juni 69. Tycker att det hÀr Àr mycket design, charm och Seiko-DNA för lite pengar.
Har lÀst lite om verket och tydligen finns det en komponent i det som gör det kÀnsligt för tidens tand och det Àr kugghjulet som styr dag/datumskiftet. Det Àr i plast och gÄr sönder antingen av slitage eller Älder. PÄ mitt exemplar fungerar det Àn sÄ lÀnge.
Till det yttre ser den hÀr ganska sÄ bra ut, bruksskick men ett bra sÄdant. Det jag Àr intresserad av nu Àr att kolla gÄngen och jag har försökt hitta nÄgon uppgift om vad det hÀr verket var specat till frÄn början men har inte lyckats. SÄ, Àr det nÄgon som vet det eller vet var jag hittar en sÄn uppgift sÄ vore jag tacksam :)
DSC_3410.JPG

Sedan verkar det rÄda oklarheter kring luggmÄttet pÄ den hÀr. I annonsen stod det 18 vilket det Àven gör i en del andra gamla annonser, men det finns Àven annonser som sÀger 19. Jag har inte mÀtt exakt men det sitter ett nytt 18 pÄ och bandstiften syns pÄ bÄda sidor sÄ det Àr sÀkert 19 som Àr det korrekta. Funderar pÄ hur det kan komma sig att sÄ mÄnga skriver 18, sÄ svÄrt Àr det vÀl inte att mÀta eller att se att ett 18 som Àr monterat Àr sisÄdÀr en millimeter för litet ;)
Tror inte Seiko gÄtt ut historiskt med hur deras icke-kronometrar eller andra finare verk har varit specade, sÄ tror inte dom siffrorna gÄr att hitta nÄnstans.
Jag har ocksÄ mÀrkt att det Àr lite si och sÄ med luggmÄtt i annonser. Har tillochmed varit med om att det stÄtt 19 men varit 18, vilket Àr lite trevligare dÄ det finns större utbud av band. Seiko körde dock en hel del 19mm luggar omkring skiftet 60-/70-tal.

Wow haha jag har endast 2 just nu, ska bli kul o kanske skaffa en chronograf. Förresten har alltid varit nyfiken pÄ de symbolerna som du har dÀr pÄ din profil som oxÄ Àr pÄ seiko-klockor - vad stÄr dem för?

Wow haha jag har endast 2 just nu, ska bli kul o kanske skaffa en chronograf. Förresten har alltid varit nyfiken pÄ de symbolerna som du har dÀr pÄ din profil som oxÄ Àr pÄ seiko-klockor - vad stÄr dem för?
Den övre Àr Seiko Daini och den undre Seiko Suwa. Symbolerna visar i vilken av Seikos tvÄ fabriker som dom hade back in the day som klockan Àr tillverkad i.
Edit: TillÀggas bör Àr att företagen finns kvar idag. Seiko Daini Àr idag SII, Seiko Instruments. Dom tillverkar i dagslÀget bland annat Springdrive och urverk till andra tillverkare. Suwa heter idag Seiko Epson och Àger bland annat Orient.

Senast Àndrad:
Tror inte Seiko gÄtt ut historiskt med hur deras icke-kronometrar eller andra finare verk har varit specade, sÄ tror inte dom siffrorna gÄr att hitta nÄnstans.
Jag har ocksÄ mÀrkt att det Àr lite si och sÄ med luggmÄtt i annonser. Har tillochmed varit med om att det stÄtt 19 men varit 18, vilket Àr lite trevligare dÄ det finns större utbud av band. Seiko körde dock en hel del 19mm luggar omkring skiftet 60-/70-tal.
Okej, det kan ju förklara att uppgiften Àr svÄr att hitta :) Vad kan vara en rimlig gÄngavvikelse för den hÀr, +/- 20 sek?

18 mm hade varit att föredra eftersom jag har det hemma redan men fÄr vÀl försöka hitta ett 19. Tips pÄ bra och billigt lÀder, gÀrna mörkbrunt? :)

Okej, det kan ju förklara att uppgiften Àr svÄr att hitta :) Vad kan vara en rimlig gÄngavvikelse för den hÀr, +/- 20 sek?

18 mm hade varit att föredra eftersom jag har det hemma redan men fÄr vÀl försöka hitta ett 19. Tips pÄ bra och billigt lÀder, gÀrna mörkbrunt? :)
NÄt i den stilen kan sÀkert vara okej. Tror det var liiiiite högre grad i Lord Matic-verken Àn standard.
Kolla Hirsch, dom har en del 19mm i 200-300 klassen. Annars Àr http://watch-band-center.com/shop-watchstrap.html en guldgruva med helt okej priser.
Det hÀr kanske kan funka, till exempel: http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p25899h254s542-Watch-strap-Wittenbe.html

NÄt i den stilen kan sÀkert vara okej. Tror det var liiiiite högre grad i Lord Matic-verken Àn standard.
Det finns LM Special ocksÄ som ska ha ytterligare lite bÀttre tidshÄllning enligt vad jag lÀst mig till men den exakta skillnaden har jag inte kunnat hitta.
Men Lord Matic, Lord Marvel och King och Grand Seiko ska vÀl vara lite bÀttre Àn de andra modellerna, det Àr uppfattningen jag fÄtt i alla fall.

Det finns LM Special ocksÄ som ska ha ytterligare lite bÀttre tidshÄllning enligt vad jag lÀst mig till men den exakta skillnaden har jag inte kunnat hitta.
Men Lord Matic, Lord Marvel och King och Grand Seiko ska vÀl vara lite bÀttre Àn de andra modellerna, det Àr uppfattningen jag fÄtt i alla fall.
LM Special kör 28800 hi-beat och vanliga LM 21600. Det brukar betyda högre precision.

Tillbaka
Topp