Parmigiano
Basic
Blev med Lord Matic idag En 5606-7000 frÄn juni 69. Tycker att det hÀr Àr mycket design, charm och Seiko-DNA för lite pengar.
Har lÀst lite om verket och tydligen finns det en komponent i det som gör det kÀnsligt för tidens tand och det Àr kugghjulet som styr dag/datumskiftet. Det Àr i plast och gÄr sönder antingen av slitage eller Älder. PÄ mitt exemplar fungerar det Àn sÄ lÀnge.
Till det yttre ser den hÀr ganska sÄ bra ut, bruksskick men ett bra sÄdant. Det jag Àr intresserad av nu Àr att kolla gÄngen och jag har försökt hitta nÄgon uppgift om vad det hÀr verket var specat till frÄn början men har inte lyckats. SÄ, Àr det nÄgon som vet det eller vet var jag hittar en sÄn uppgift sÄ vore jag tacksam
Sedan verkar det rÄda oklarheter kring luggmÄttet pÄ den hÀr. I annonsen stod det 18 vilket det Àven gör i en del andra gamla annonser, men det finns Àven annonser som sÀger 19. Jag har inte mÀtt exakt men det sitter ett nytt 18 pÄ och bandstiften syns pÄ bÄda sidor sÄ det Àr sÀkert 19 som Àr det korrekta. Funderar pÄ hur det kan komma sig att sÄ mÄnga skriver 18, sÄ svÄrt Àr det vÀl inte att mÀta eller att se att ett 18 som Àr monterat Àr sisÄdÀr en millimeter för litet
Symbolen för veckodagen var intressant... PÄminner mig om nÄgot