• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Söker ett jubilee till SARB035.
jag har sett bilder sÄ jag vet att det gÄr (Àven om man kanske fÄr böja ÀndlÀnkar),
men Àr det nÄgon som vet pÄ rak arm vad jag ska leta efter?

Ni som har Àgt bÄde en tonfisk Sbbn03x och en MM300 sbdx001. Hur stor Àr skillnaden nÀr klockorna sitter pÄ handleden?

Finish/kÀnsla: lika bra.
MÄtt: jag tycker att tonfiskarna kÀnns större Àven om de bÀrs mycket bra sett till sina mÄtt, MM300 upplevde jag som ganska smidig och inte speciellt stor alls faktiskt.
Tack!
Har bara MM300 att jÀmföra med, och Àr imponerad över hur smidig den kÀnns i förhÄllande till dess mÄtt.

Min 7a38-7020 behöver nytt glas, men de jag hittar pÄ ebay som sÀgs passa Àr bÄde 31 och 32 mm. NÄgon som vet vilket som stÀmmer?
31 mm, ref 310W62GN. Inte alltid bara att anvÀnda skjutmÄtt dÄ glasen kan ha större diameter lÀngst ned. Tror dock de flesta Àldre quartzchronos Àr helt raka :)

Turtlen fÄr mig alltid att le nÀr den fÄr handledstid :)
3DD1B22A-C69F-4D43-955C-DDCF385737C0.jpeg

Tack!
Har bara MM300 att jÀmföra med, och Àr imponerad över hur smidig den kÀnns i förhÄllande till dess mÄtt.
300m tonfiskarna Àr ganska smidiga men framförallt har de schysst viktfördelning eftersom de Àr sÄ platta och breda. PÄ min handled sitter en tonfisk mycket bÀttre Àn en mm300.

Detta Àr för bra för att vara sant! Som nybliven klockintresserad har jag inte hunnit samla pÄ mig sÀrskilt mycket. Har i dagslÀget en manuell Heuer 1964 re-edition samt nÄgra Seiko batteriklockor. Men dÄ jag suktar efter en automat och under en tid försökt buda hem en 6139 utan framgÄng (som beror pÄ mitt snÄllÀndska pÄbrÄ) bestÀllde jag en Seiko 5 hÀromveckan för nÀstan inga pengar alls! HÀmtade ut den idag och fÄr sÀga att detta Àr ju den enda klockan man behöver!
IMG_20180301_114522.jpg

Detta Àr för bra för att vara sant! Som nybliven klockintresserad har jag inte hunnit samla pÄ mig sÀrskilt mycket. Har i dagslÀget en manuell Heuer 1964 re-edition samt nÄgra Seiko batteriklockor. Men dÄ jag suktar efter en automat och under en tid försökt buda hem en 6139 utan framgÄng (som beror pÄ mitt snÄllÀndska pÄbrÄ) bestÀllde jag en Seiko 5 hÀromveckan för nÀstan inga pengar alls! HÀmtade ut den idag och fÄr sÀga att detta Àr ju den enda klockan man behöver!
IMG_20180301_114522.jpg
Den Ă€r inget dumt stĂ€lle att börja pĂ„ alls! Hsr sjĂ€lv sneglat pĂ„ den lĂ€nge men aldrig slagit till. Än iaf... :)

IMG_20180301_114522.jpg
Grymt! Min första mekaniska klocka var en Seiko SNZG13, vilken Àr samma som din fast med polerade sidor och lÀnk!

Vad tror ni? Kollar pÄ en en Seiko Presage med blÄ urtavla (SRPB41J1), och en Tissot Visodate med svart urtavla.
Tanken Àr att kunna köra med lÀnk, brunt lÀder och mest pÄ Seikon.
Visodaten blir nog brunt/svart lÀder och mesh.
Vad tycker ni, vilken Àr "bÀst"?
Utseende kan sÄklart endast jag bestÀmma mig för vad jag gillar bÀst.
Men vad anses vara en finare klocka? KÀnns som en Tissot pÄ armen Àr mer imponerande Àn en Seiko, har jag fel?:) IMG_3160.jpg IMG_3159.jpg

Vad tror ni? Kollar pÄ en en Seiko Presage med blÄ urtavla (SRPB41J1), och en Tissot Visodate med svart urtavla.
Men vad anses vara en finare klocka? KÀnns som en Tissot pÄ armen Àr mer imponerande Àn en Seiko, har jag fel?:) IMG_3160.jpg IMG_3159.jpg

I Officiella Seiko-trÄden finns vÀl egentligen bara ett svar: Seiko! Alltid Seiko! ;)

Motivering för sakens skull: Seiko har ofta mycket klocka för pengarna med bra finish osv. Sen Àr ett inhouseverk roligare Àn ett ETA tycker jag (som det stÄr mellan med de tvÄ modellerna du frÄgar om)!

Jag rankar Tissot ett par, faktiskt ganska mĂ„nga, steg under seiko i bĂ„de kvalite och ”kreddvĂ€rdighet”. Finns förvisso roliga Tissot men visodate Ă€r för mig inte nĂ„gon av dem...

Av de tvÄ du listar sÄ:
- seikon har mkt bĂ€ttre finish. BĂ„de i avseende tavla, boett, visare. Jag tycker Visodate Ă€r rĂ€tt ”standardtrĂ„kig” i allt...
- dag/datum förstör allt pÄ tavlan pÄ visodate. Ingen harmoni alls med resten av klockan.

Summa summarum köp seikon. Den Àr bÄde snyggare och bÀttre. SÄ enkelt kan det vara ibland :D

:)

Tillbaka
Topp