• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hos barberaren, hÀftig.
IMG_20180420_201705.jpg
IMG_20180420_201323.jpg

Krosspost: köpte nyligen min första automatiska vintageseiko, blev vÀldigt nöjd och klickade snabbt hem Àven denna. Provisoriskt lÀdernato men blir nog svart perlon framöver. Bra grejer Seiko!
IMG_20180421_150325.jpg

Tack! Är den nya men stĂ„r inte presage nĂ„gonstans. Den ingĂ„r vĂ€l dock i presage familjen. 7998:- hos AD. Plockade ut den dec 17. Gör sig fantastiskt bra som dressare och kul med lite historia pĂ„ armen:pompus:

Bilagor

• IMG_20171228_212242.jpg
    IMG_20171228_212242.jpg
    115.1 KB · Visningar: 3
Min polare har tvÄ dykare, en Àldre och en nÄgot nyare. Han skulle behöva hjÀlp med att serva dessa, jag har sagt att jag skall hjÀlpa till. Var rekomenderar ni att vi kan vÀnda oss med dessa för att fÄ prisvÀrda service? NÄgon urmakare pÄ forumet?
Tack pÄ förhand

-”Jag har 2 st Seiko klockor. Den ena (Ă€ldre) gĂ„r bara nĂ„gra sek efter att man skakat den. Den nyare funkar men har börjat gĂ„ för snabbt (10 - 20 min pĂ„ ett dygn). KĂ€nner du nĂ„gon som kan kika pĂ„ dem? Ha det gott! Claus”
DF4B01FB-399D-4202-A300-030594E4E9C3.jpeg

Skaffade mig en SNK809 för att ha nÀr jag kör hoj. Liten, smidig och snyggare i verkligheten Àn vad jag tÀnkte mig, speciellt pÄ gröna mockanatot.
Kommer troligen blankpoleras efter att ha sett en trÄd om det hÀr pÄ forumet :)

Bilagor

• 0AD089FD-5889-41FF-9B73-F3301621F30D.jpeg
    0AD089FD-5889-41FF-9B73-F3301621F30D.jpeg
    147.7 KB · Visningar: 5
Min polare har tvÄ dykare, en Àldre och en nÄgot nyare. Han skulle behöva hjÀlp med att serva dessa, jag har sagt att jag skall hjÀlpa till. Var rekomenderar ni att vi kan vÀnda oss med dessa för att fÄ prisvÀrda service? NÄgon urmakare pÄ forumet?
Tack pÄ förhand

-”Jag har 2 st Seiko klockor. Den ena (Ă€ldre) gĂ„r bara nĂ„gra sek efter att man skakat den. Den nyare funkar men har börjat gĂ„ för snabbt (10 - 20 min pĂ„ ett dygn). KĂ€nner du nĂ„gon som kan kika pĂ„ dem? Ha det gott! Claus”
DF4B01FB-399D-4202-A300-030594E4E9C3.jpeg
Jag hade köpt 2st 7s26-urverk frĂ„n Chronograph.com eller dylikt och antingen bytt sjĂ€lv eller gĂ„tt till nĂ„gon ”pĂ„ hörnet” som kan byta billigt. Undrar ju dĂ€remot hur gammal ”den nyare” Ă€r, den kanske bara fĂ„tt en smĂ€ll och behöver en ruckning.

Jag hade köpt 2st 7s26-urverk frĂ„n Chronograph.com eller dylikt och antingen bytt sjĂ€lv eller gĂ„tt till nĂ„gon ”pĂ„ hörnet” som kan byta billigt. Undrar ju dĂ€remot hur gammal ”den nyare” Ă€r, den kanske bara fĂ„tt en smĂ€ll och behöver en ruckning.
Bra tips! Skall titta vad verk kostar och se om nÄgon kan hjÀlpa oss byta.

För nÄgon vecka sen hjÀlpte @Ormet, @Nissenutz, och @Psykel till med nÄgra nybörjarfrÄgor om att köpa SRP777K1 i Japan. TÀnkte sluta cirkeln och tacka för hjÀlpen med en bild frÄn hotellet i Osaka pÄ Japanresans sista dag. DÀr ser ni en SBDY015, som SRP777K1 tydligen kallas i Japan.

HÀr kommer en lÀngre bakgrund för de detaljintresserade: frÄgade pÄ allehanda varuhus i Tokyo och de hade inte SRP777K1, eller kÀnde i vissa fall knappt ens till den. Den fanns inte i Kyoto heller, lite mÀrkligt tyckte jag. SÄ jag googlade en gÄng till pÄ det japanska modellnumret jag hade ramlat över under förspaningen, eftersom jag var i Japan hamnade Yodobashi-varuhusets japanska site högt upp bland söktrÀffarna. Google automatöversatte sidan frÄn japanska och i det finstilta sÄg jag att klockan slÀpptes 20 april hos Yodobashi. Det var ju nÀsta dag det, sÄ jag frÄgade om de skulle fÄ in den. "JajjemÀn, en klocka fÄr vi in" blev svaret via lite handteckensprÄk. De var snÀlla och lÀt mig boka den, och dÀrmed knep jag en SBDY015 (SRP777K1) pÄ Yodobashi-/Japan-(?)premiÀrdagen pÄ Kyoto-Yodobashi intill Kyoto Station :) För de som grÀver ner sig i K/J-frÄgan kan jag lÀgga till protokollet att det stÄr "Made in Japan" pÄ denna, pÄ samma sÀtt som vaga uppgifter pÄ nÀtet sÀger att att det gör pÄ SRP777J1.

Det var det hela, tack igen för hjÀlpen!

Bilagor

• 1524485753492-1893408931.jpg
    1524485753492-1893408931.jpg
    100.5 KB · Visningar: 1
För nÄgon vecka sen hjÀlpte @Ormet, @Nissenutz, och @Psykel till med nÄgra nybörjarfrÄgor om att köpa SRP777K1 i Japan. TÀnkte sluta cirkeln och tacka för hjÀlpen med en bild frÄn hotellet i Osaka pÄ Japanresans sista dag. DÀr ser ni en SBDY015, som SRP777K1 tydligen kallas i Japan.

HÀr kommer en lÀngre bakgrund för de detaljintresserade: frÄgade pÄ allehanda varuhus i Tokyo och de hade inte SRP777K1, eller kÀnde i vissa fall knappt ens till den. Den fanns inte i Kyoto heller, lite mÀrkligt tyckte jag. SÄ jag googlade en gÄng till pÄ det japanska modellnumret jag hade ramlat över under förspaningen, eftersom jag var i Japan hamnade Yodobashi-varuhusets japanska site högt upp bland söktrÀffarna. Google automatöversatte sidan frÄn japanska och i det finstilta sÄg jag att klockan slÀpptes 20 april hos Yodobashi. Det var ju nÀsta dag det, sÄ jag frÄgade om de skulle fÄ in den. "JajjemÀn, en klocka fÄr vi in" blev svaret via lite handteckensprÄk. De var snÀlla och lÀt mig boka den, och dÀrmed knep jag en SBDY015 (SRP777K1) pÄ Yodobashi-/Japan-(?)premiÀrdagen pÄ Kyoto-Yodobashi intill Kyoto Station :) För de som grÀver ner sig i K/J-frÄgan kan jag lÀgga till protokollet att det stÄr "Made in Japan" pÄ denna, pÄ samma sÀtt som vaga uppgifter pÄ nÀtet sÀger att att det gör pÄ SRP777J1.

Yodobashi, Bic Camera och SEIKO Premium Botique Àr allt man behöver för ett lyckligt SEIKO-liv. ;)

GÄr det att klicka fram kanji-dag pÄ den? Skall vÀl vara det som motiverar att det Àr ett nytt slÀpp i Japan? Mkt trevlig klocka, svÄr att motstÄ!

NÄgon som kan bistÄ med korrekta winder settings för en Seiko 7002-7000 A1?
Förmodligen jag som Àr i ofrid med att lÀsa ut korrekt modell nr frÄn orbita, sÄ behöver en hjÀlpande hand hÀr.

Trevlig mÄndag

Mvh
M

Tillbaka
Topp