• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det Àr jag som tar över denna. Har ni nÄgra tips pÄ lÀnkar till 7548? Vad Àr det som passar?

Mvh
Grattis till en fin klocka!
LÀnk har jag ingen erfarenhet av - jag har mina 7548or pÄ dal1bp, vilket bara blir bÀttre efter lite anvÀndning. MilitÀrgrönt nato passar Àven fint till -7000. Annars tror jag @Ormet hade bra erfarenhet av z199.

Dagens Samurai som burits i nÀstan en vecka nu...
1523944897010626869559.jpg

En frÄga. NÄgon som vet vart man kan fÄ tag pÄ delar, specifikt bezel inserts, till en skx025? Den verkar ha lite annorlunda mÄtt jÀmfört med skx007-009 etc.

En frÄga. NÄgon som vet vart man kan fÄ tag pÄ delar, specifikt bezel inserts, till en skx025? Den verkar ha lite annorlunda mÄtt jÀmfört med skx007-009 etc.
Vill du ha original? Kan bli knepigt men borde inte vara omöjligt att bestÀlla frÄn AD, finns vÀl en liten risk att de inte har kvar i lager.
Om du vill ha aftermarket sÄ finns det nog pÄ eBay, testa leta pÄ modell/referensen (skx025 eller 7s26-0050 typ). DÀremot sög dessa för 1+ Är sedan och de gör det sÀkert nu ocksÄ :)

SKX025 och 007/9 Àr tvÄ olika modeller och storlekar, sÄ det Àr stor skillnad mellan dem :)

Hur fungerar 6r15 egentligen. Om jag lÀgger klockan plant i ca 10 timmar snabbar sig klockan ca 1 minut. Har jag klockan pÄ mig hÄller den tiden exakt under 24 timmar.
Det Àr vÀl bara att stÀlla tillbaka klockan 1 minut tÀnker man nÀr man sÀtter pÄ sig den igen efter en arbetsdag, men icke!
PÄ nÄgot magiskt sÀtt sÄ har klockan saktat tillbaka sig till normalvÀrde efter nÄgon halvtimme pÄ armen och stannar sedan dÀr.
Finns det nĂ„got BÖR-vĂ€rde i urverket som klockan hĂ„ller sig vid?
Det logiska borde ju vara att klockan fortsÀtter sakta sig pÄ armen.
HĂ€nger ni med? :D

Hur fungerar 6r15 egentligen. Om jag lÀgger klockan plant i ca 10 timmar snabbar sig klockan ca 1 minut. Har jag klockan pÄ mig hÄller den tiden exakt under 24 timmar.
Det Àr vÀl bara att stÀlla tillbaka klockan 1 minut tÀnker man nÀr man sÀtter pÄ sig den igen efter en arbetsdag, men icke!
PÄ nÄgot magiskt sÀtt sÄ har klockan saktat tillbaka sig till normalvÀrde efter nÄgon halvtimme pÄ armen och stannar sedan dÀr.
Finns det nĂ„got BÖR-vĂ€rde i urverket som klockan hĂ„ller sig vid?
Det logiska borde ju vara att klockan fortsÀtter sakta sig pÄ armen.
HĂ€nger ni med? :D
LÄngt ifrÄn normalt för 6R15 skulle jag sÀga. Givetvis diffar den lite mellan positionerna men det dÀr lÄter ju galet. Hur gammal Àr den?

Jag hade börjat med att mÀta upp den i en timegrapher.
Jag funderar pÄ om det kan ha att göra med att fjÀdern inte hinner fÄ tillrÀckligt med anspÀnning efter 10 timmar vila + 15 min i bil till jobbet och ytterligare 10-12 timmar vila pÄ jobbet. Ska testa att dra upp den ett par varv innan jag lÀgger av mig den pÄ jobbet.

Jag funderar pÄ om det kan ha att göra med att fjÀdern inte hinner fÄ tillrÀckligt med anspÀnning efter 10 timmar vila + 15 min i bil till jobbet och ytterligare 10-12 timmar vila pÄ jobbet. Ska testa att dra upp den ett par varv innan jag lÀgger av mig den pÄ jobbet.
"ett par varv", behövs typ 25 varv för att fÄ bra fjÄng i grejerna. Ju mindre uppdragen fjÀdern Àr, ju lÄngsammare gÄr klockan.

Hejsan allesammans! jag har en frÄga angÄende en klocka som vill köpa. Seiko Automatic xl 200 (https://www.careofcarl.com/sv/artik...qP_NJ6QtSBPrguLkVSchDIkBSTYw3FnBoCIZcQAvD_BwE).
Jag undrar om nÄgon av er kan kolla pÄ den och bedöma kvalitén pÄ sjÀlva klockan samt kolla om den Àr vÀrt sitt pris?
Det dÀr Àr en skx009, listpriset i sverige Àr idiotiskt. Modellen gÄr att köpa för under 2000kr internationellt. SÄ nej, det Àr inget bra köp dÀrifrÄn.

"ett par varv", behövs typ 25 varv för att fÄ bra fjÄng i grejerna. Ju mindre uppdragen fjÀdern Àr, ju lÄngsammare gÄr klockan.

Aa, jag vet inte. JÀvligt skumt Àr det isf, just att den saktar ner en minut till rÀtt tid efter en stund pÄ armen men sen inte saktar sig mer

Tillbaka
Topp