• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

För nÄgon vecka sen hjÀlpte @Ormet, @Nissenutz, och @Psykel till med nÄgra nybörjarfrÄgor om att köpa SRP777K1 i Japan. TÀnkte sluta cirkeln och tacka för hjÀlpen med en bild frÄn hotellet i Osaka pÄ Japanresans sista dag. DÀr ser ni en SBDY015, som SRP777K1 tydligen kallas i Japan.

HÀr kommer en lÀngre bakgrund för de detaljintresserade: frÄgade pÄ allehanda varuhus i Tokyo och de hade inte SRP777K1, eller kÀnde i vissa fall knappt ens till den. Den fanns inte i Kyoto heller, lite mÀrkligt tyckte jag. SÄ jag googlade en gÄng till pÄ det japanska modellnumret jag hade ramlat över under förspaningen, eftersom jag var i Japan hamnade Yodobashi-varuhusets japanska site högt upp bland söktrÀffarna. Google automatöversatte sidan frÄn japanska och i det finstilta sÄg jag att klockan slÀpptes 20 april hos Yodobashi. Det var ju nÀsta dag det, sÄ jag frÄgade om de skulle fÄ in den. "JajjemÀn, en klocka fÄr vi in" blev svaret via lite handteckensprÄk. De var snÀlla och lÀt mig boka den, och dÀrmed knep jag en SBDY015 (SRP777K1) pÄ Yodobashi-/Japan-(?)premiÀrdagen pÄ Kyoto-Yodobashi intill Kyoto Station :) För de som grÀver ner sig i K/J-frÄgan kan jag lÀgga till protokollet att det stÄr "Made in Japan" pÄ denna, pÄ samma sÀtt som vaga uppgifter pÄ nÀtet sÀger att att det gör pÄ SRP777J1.

Det var det hela, tack igen för hjÀlpen!
Kul att de blev köp! Helt rÀtt av dig och nu kommer klockan med en viss story ocksÄ :) grattis och kör hÄrt!

Intressant sÀtt att komma runt ocentrerade index, se "note"
Screenshot_20180424-103259.png
Screenshot_20180424-103248.png

Tillbaka till framtiden 7548-7000 Quartz-dykaren som gör mig lite gladare Àn vanligt idag, direktimport frÄn Nippon. Tidsförflyttning ger skönhet. Förvarad i en byrÄlÄda och bortglömd över 30 Är gör klockan extra skarp och vÀlbehÄllen. :) GL831 Àr ett toppengummi
s-l1600 (6).jpg
s-l1600 (4).jpg

s-l1600 (5).jpg
s-l1600 (8).jpg
s-l1600 (1).jpg

s-l1600.jpg

Senast Àndrad:
För nÄgon vecka sen hjÀlpte @Ormet, @Nissenutz, och @Psykel till med nÄgra nybörjarfrÄgor om att köpa SRP777K1 i Japan. TÀnkte sluta cirkeln och tacka för hjÀlpen med en bild frÄn hotellet i Osaka pÄ Japanresans sista dag. DÀr ser ni en SBDY015, som SRP777K1 tydligen kallas i Japan.

HÀr kommer en lÀngre bakgrund för de detaljintresserade: frÄgade pÄ allehanda varuhus i Tokyo och de hade inte SRP777K1, eller kÀnde i vissa fall knappt ens till den. Den fanns inte i Kyoto heller, lite mÀrkligt tyckte jag. SÄ jag googlade en gÄng till pÄ det japanska modellnumret jag hade ramlat över under förspaningen, eftersom jag var i Japan hamnade Yodobashi-varuhusets japanska site högt upp bland söktrÀffarna. Google automatöversatte sidan frÄn japanska och i det finstilta sÄg jag att klockan slÀpptes 20 april hos Yodobashi. Det var ju nÀsta dag det, sÄ jag frÄgade om de skulle fÄ in den. "JajjemÀn, en klocka fÄr vi in" blev svaret via lite handteckensprÄk. De var snÀlla och lÀt mig boka den, och dÀrmed knep jag en SBDY015 (SRP777K1) pÄ Yodobashi-/Japan-(?)premiÀrdagen pÄ Kyoto-Yodobashi intill Kyoto Station :) För de som grÀver ner sig i K/J-frÄgan kan jag lÀgga till protokollet att det stÄr "Made in Japan" pÄ denna, pÄ samma sÀtt som vaga uppgifter pÄ nÀtet sÀger att att det gör pÄ SRP777J1.

Det var det hela, tack igen för hjÀlpen!
Tjusigt! Grattis till klockan och en grym resa!

En otvÀttad Skx 013 under arbetstid.
Ruskigt bra arbetskamrat, gillar den skarpt och den sviker aldrig. LÀtt o lÀsa av vare sig man Àr ute i ljuset eller gÄr upp pÄ höskullen i mörkret. Nu pÄ eftermiddan Äker dock Gshocken fram nÀr man ska köra gödseltunnan:)
2AA09EE1-FBA7-40E0-ACCC-68A479B7DC77.jpeg

NÄgon som kan bistÄ med korrekta winder settings för en Seiko 7002-7000 A1?
Förmodligen jag som Àr i ofrid med att lÀsa ut korrekt modell nr frÄn orbita, sÄ behöver en hjÀlpande hand hÀr.

Trevlig mÄndag

Mvh
M
Jag citerar mig sjÀlv :) Och har nu provat under en tid och hittat ett bra funktionslÀge om nÄgon mer undrar. 400 Bi directional gör susen, vilket blir 800 TPD sÄledes.

NĂ€r Seiko skickar en Snowflake-försedd representant till lilla Åland mĂ„ste man ju passa pĂ„ att klĂ€mma och kĂ€nna pĂ„ allt möjligt! :)
DSC_0441.JPG

Shyssta priser och gött snack ledde till affÀr pÄ en SRPC09, med snygg sunburst-blÄ tavla och fina former.
DSC_0443.JPG
Första inköpet under 2018 för min del, förhoppningsvis inte det sista.

Senast Àndrad:
Varje Är nÀr det nÀrmar sig sommaren blir jag sugen pÄ en modern Seiko.
Har Seiko slÀppt nÄgon lite mindre dykare nu mer Àn mini turtle?

3AE751FB-B19D-4DED-A2E1-C977D435B5D7.jpeg
Fick hem denna skönhet idag för absolut inga pengar alls. Verkar vara i nyskick. Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ 7122-verken gjordes och hur lĂ€nge de hĂ€ngde med? Försökt datera den genom verk- och serienummer och fĂ„tt troliga proddatum som juni 1982 eller 1992. @yonsson kanske?
Definitivt 1982 med tanke pĂ„ SQ och Daini-loggorna. Sjukt fin! Högkvalitativt verk och palladiumplĂ€tterad glasring. Det Ă€r den frĂ„n tradera nyligen, va? Ångrar bittert att jag glömde bort den och tradera buggade ur och inte skickade pĂ„minnelsemail... Stort grattis!

Definitivt 1982 med tanke pĂ„ SQ och Daini-loggorna. Sjukt fin! Högkvalitativt verk och palladiumplĂ€tterad glasring. Det Ă€r den frĂ„n tradera nyligen, va? Ångrar bittert att jag glömde bort den och tradera buggade ur och inte skickade pĂ„minnelsemail... Stort grattis!
Har du i huvudet hur lÀnge de anvÀnde Daini-logon? Suwa-logon anvÀndes ju ganska lÀnge (typ 1995).

Senast Àndrad:
Har du i huvudet hur lÀnge de anvÀnde Daini-logon? Suwa-logon anvÀndes ju ganska lÀnge (typ 1995).
Har inga stensÀkra bevis, men har inte sett en daini-logga efter omkring 87-88. SQ-loggan tycks ha försvunnit nÄn gÄng dÄ ocksÄ. Sen verkar bÄde daini- och suwa-loggorna fÄtt glida ner till ref-texten lÀngst ner nÄn gÄng i mitten av 80-talet.
Drar tillbaks mitt ”definitivt 1982” till ”nĂ€stan helt sĂ€ker pĂ„ 1982”.

Tillbaka
Topp