För nÄgon vecka sen hjÀlpte
@Ormet,
@Nissenutz, och
@Psykel till med nÄgra nybörjarfrÄgor om att köpa SRP777K1 i Japan. TÀnkte sluta cirkeln och tacka för hjÀlpen med en bild frÄn hotellet i Osaka pÄ Japanresans sista dag. DÀr ser ni en SBDY015, som SRP777K1 tydligen kallas i Japan.
HÀr kommer en lÀngre bakgrund för de detaljintresserade: frÄgade pÄ allehanda varuhus i Tokyo och de hade inte SRP777K1, eller kÀnde i vissa fall knappt ens till den. Den fanns inte i Kyoto heller, lite mÀrkligt tyckte jag. SÄ jag googlade en gÄng till pÄ det japanska modellnumret jag hade ramlat över under förspaningen, eftersom jag var i Japan hamnade Yodobashi-varuhusets japanska site högt upp bland söktrÀffarna. Google automatöversatte sidan frÄn japanska och i det finstilta sÄg jag att klockan slÀpptes 20 april hos Yodobashi. Det var ju nÀsta dag det, sÄ jag frÄgade om de skulle fÄ in den. "JajjemÀn, en klocka fÄr vi in" blev svaret via lite handteckensprÄk. De var snÀlla och lÀt mig boka den, och dÀrmed knep jag en SBDY015 (SRP777K1) pÄ Yodobashi-/Japan-(?)premiÀrdagen pÄ Kyoto-Yodobashi intill Kyoto Station
För de som grÀver ner sig i K/J-frÄgan kan jag lÀgga till protokollet att det stÄr "Made in Japan" pÄ denna, pÄ samma sÀtt som vaga uppgifter pÄ nÀtet sÀger att att det gör pÄ SRP777J1.
Det var det hela, tack igen för hjÀlpen!