• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

7123-8190 köpt hÀr pÄ forumet av @Ormet
Tavlan ser vid första anblicken svart ut, men sen nÀr solen faller pÄ...
PSX_20180411_161816.jpg

...magic happens! SvÄrt att fÄnga det gröna pÄ bild med det Àr en ruskigt snygg metallicgrön fÀrg.
PSX_20180411_161912.jpg

Vill du ha original? Kan bli knepigt men borde inte vara omöjligt att bestÀlla frÄn AD, finns vÀl en liten risk att de inte har kvar i lager.
Om du vill ha aftermarket sÄ finns det nog pÄ eBay, testa leta pÄ modell/referensen (skx025 eller 7s26-0050 typ). DÀremot sög dessa för 1+ Är sedan och de gör det sÀkert nu ocksÄ :)

SKX025 och 007/9 Àr tvÄ olika modeller och storlekar, sÄ det Àr stor skillnad mellan dem :)

Eftersom jag Àr ganska ny pÄ detta sÄ kommer en dum frÄga. Vad Àr AD?

37FDB482-0F77-4EAD-9989-9FEAAABB1DBF.jpeg

”SĂ€mre” Ă€r vĂ€l ett bĂ€ttre ord men utifrĂ„n mina erfarenheter gĂ„r en klocka med lite kraft kvar i fjĂ€dern lĂ„ngsammare.

Liten kraft, lÀgre amplitud och oftast lite högre frekvens har jag lÀrt mig.
PÄ skoj mÀtte jag upp 2 klockor nyss, en Seiko 4520, 36000 och en lÄngsammare CTZ chronometer 18000 och bÄda gick fortare vid liten kraft i fjÀdern.
Tydligast pÄ den lÄgfrekventa.
Vid mycket liten kraft lite mindre stabila sÄ att sÀga vilket kan inverka.
Men att skriva ju mindre uppdragen uppdragen fjÀdern Àr ju lÄngsammare gÄr klockan Àr inte korrekt.

Liten kraft, lÀgre amplitud och oftast lite högre frekvens har jag lÀrt mig.
PÄ skoj mÀtte jag upp 2 klockor nyss, en Seiko 4520, 36000 och en lÄngsammare CTZ chronometer 18000 och bÄda gick fortare vid liten kraft i fjÀdern.
Tydligast pÄ den lÄgfrekventa.
Vid mycket liten kraft lite mindre stabila sÄ att sÀga vilket kan inverka.
Men att skriva ju mindre uppdragen uppdragen fjÀdern Àr ju lÄngsammare gÄr klockan Àr inte korrekt.
Jag hamnade komiskt nog i samtal med en urmakare idag om exakt detta. Han hade fÄtt in en klocka (GS) som kunden sa gick för lÄngsamt. Enligt urmakaren som testat klockan vid fullt uppdrag gick den bra vid fullt uppdrag. Urmakaren menade att den med största sannolikhet gÄtt lÄngsamt för att fjÀdern varit dÄligt uppdragen.

Jag berĂ€ttade inte om vĂ„rt utbyte och frĂ„gade honom om en klocka med dĂ„ligt uppdragen fjĂ€der rent logiskt gick lĂ„ngsammare Ă€n samma klocka med fullt uppdrag. Hans direkta svar pĂ„ frĂ„gan var ”Ja, om det inte Ă€r nĂ„got annat fel pĂ„ klockan”.

DÄ har den kommit, min första SKX :) Var hos urhandlaren idag och bestÀllde ett svart gummiband till klockan, fÄr se hur det blir!
Funderar Àven pÄ att bestÀlla ett sÄdant hÀr i orange http://www.fruur.se/store/p/gummiband-283530/gummi-med-böjda-Àndar-cork-757108
Det var nÄgon annan hÀr pÄ forumet som hade en sÄdan, sÄg spÀnnande ut till sommaren tycker jag :):):)

IMG_2373.JPG
IMG_2374.JPG
Jag har nog ett sÄdant du kan fÄ. Kollar sen. Har jag inte gett ett svar pÄ fredag sÄ pÄminn.

Jag har nog ett sÄdant du kan fÄ. Kollar sen. Har jag inte gett ett svar pÄ fredag sÄ pÄminn.
Vilken lyx!
SKX:en fÄr mycket tid pÄ handleden nu. Kommer pÄ mig sjÀlv med att jag hÄller blicken pÄ klockan mitt under samtal med andra mÀnniskor eller att jag sÀtter ett finger pÄ klockan för att bara fÄ ta pÄ den. RÀdd för att man Àr i ert tidigt stadium av klocksjukan :D:):rolleyes:

Är inne pĂ„ att köpa mig en Seiko SBDC033J (Sumo) som första riktiga klocka. NĂ„gon med erfarenhet av den?
Bra urverk, fina former och suverÀn lume. Armbandet Àr 20mm och enligt vissa för smal. Jag tycker inte det men den Àr lite sÄdÀr trÄkig. GÄr att köpa en hel del olika frÄn bl.a Strapcode.
En sak som slog mig efter 1 Är med klockan Àr att tavlan kan man tröttna pÄ dÄ den Àr inte sÀrskilt intressant (Matt och enfÀrgad) men kan funka om man vill ha nÄgot ÄterhÄllsamt:)
Jag anvÀnder den som strandklocka pÄ sommaren med gummiband men den ingÄr i min rotation under hela Äret och dÄ med NATOband under sommaren och metall under vintern

Jag hamnade komiskt nog i samtal med en urmakare idag om exakt detta. Han hade fÄtt in en klocka (GS) som kunden sa gick för lÄngsamt. Enligt urmakaren som testat klockan vid fullt uppdrag gick den bra vid fullt uppdrag. Urmakaren menade att den med största sannolikhet gÄtt lÄngsamt för att fjÀdern varit dÄligt uppdragen.

Jag berĂ€ttade inte om vĂ„rt utbyte och frĂ„gade honom om en klocka med dĂ„ligt uppdragen fjĂ€der rent logiskt gick lĂ„ngsammare Ă€n samma klocka med fullt uppdrag. Hans direkta svar pĂ„ frĂ„gan var ”Ja, om det inte Ă€r nĂ„got annat fel pĂ„ klockan”.

Jag menade att ditt paastaaende, Ju mindre uppdragen fjÀdern Àr, ju lÄngsammare gÄr klockan, inte staemmer.
Att en klocka med vaeldigt lite uppdragen fjaeder gaar daaligt och ofta saktare vid anvaendning aer en annan sak.

Jag menade att ditt paastaaende, Ju mindre uppdragen fjÀdern Àr, ju lÄngsammare gÄr klockan, inte staemmer.
Att en klocka med vaeldigt lite uppdragen fjaeder gaar daaligt och ofta saktare vid anvaendning aer en annan sak.
FjÀderns kraft Àr ju inte proportionell mot hur mycket uppdragen den Àr, det hÄller jag med om, det beror ju pÄ hur fjÀderhuset/husen Àr konstruerade.

Seikoholisten i mig har stillat sin abstinens... Som nÄgon skrev - köp seiko, modda, komma pÄ att man vill ha en i originalskick, köpa ny, börja fundera pÄ att modda, repetera. :-D
20180420_120806_HDR.jpg

Bra urverk, fina former och suverÀn lume. Armbandet Àr 20mm och enligt vissa för smal. Jag tycker inte det men den Àr lite sÄdÀr trÄkig. GÄr att köpa en hel del olika frÄn bl.a Strapcode.
En sak som slog mig efter 1 Är med klockan Àr att tavlan kan man tröttna pÄ dÄ den Àr inte sÀrskilt intressant (Matt och enfÀrgad) men kan funka om man vill ha nÄgot ÄterhÄllsamt:)
Jag anvÀnder den som strandklocka pÄ sommaren med gummiband men den ingÄr i min rotation under hela Äret och dÄ med NATOband under sommaren och metall under vintern
Tack för snabbt svar! Jag har sneglat pĂ„ den i butik ett tag men det Ă€r nĂ„got med den som lockar samtidigt som jag inte riktigt Ă€r helt sĂ„ld pĂ„ den. Kan vara sĂ„ att index i urtavlan kĂ€nns lite för... hm, klumpiga? Har just nu en Gant West Creek w10373 och den lĂ€nken Ă€r hyfsat bred Ă€ndĂ„. Är ganska stor i kroppen naturligt samt trĂ€ning sĂ„ kan bli att SUMO'n blir en aning för smal. Kan bli att man köper till ett NATOband som du dĂ„ :)

Tack för snabbt svar! Jag har sneglat pĂ„ den i butik ett tag men det Ă€r nĂ„got med den som lockar samtidigt som jag inte riktigt Ă€r helt sĂ„ld pĂ„ den. Kan vara sĂ„ att index i urtavlan kĂ€nns lite för... hm, klumpiga? Har just nu en Gant West Creek w10373 och den lĂ€nken Ă€r hyfsat bred Ă€ndĂ„. Är ganska stor i kroppen naturligt samt trĂ€ning sĂ„ kan bli att SUMO'n blir en aning för smal. Kan bli att man köper till ett NATOband som du dĂ„ :)

Sumo Àr riktigt fin! Stör mig inte pÄ 20mm bandbredd, jag köpte min hÀr pÄ forumet med ett Endmill frÄn Strapcode. Det Àr lite tjockare Àn originallÀnken, sÄ det upplevs inte lika smalt. Jag tycker dÀremot att originallÀnken kÀnns lite klen.

Tillbaka
Topp