• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag har ingen Seiko sÄ jag kanske inte ska vara hÀr;) men hursomhelst sÄ har jag en frÄga till er som vet bÀttre. Hur kan en ny version av en gammal Seikodykare lista 40 000kr?:wideyed: Den ser ok ut men inget speciell. JÀmför t.ex med en Schweizare som jag har sneglat pÄ men inte kommit till skott, Eterna 1973 Super Kontiki som man kan köpa för halva priset. Eller Oris 65
Vilken klocka syftar du pÄ?

Nyinkommet!
AC104E27-41F3-4DC1-A995-DA7AD8CE2E51.jpeg

Hur tjock Àr en skx013 i förhÄllande till en 007/9? Ingen som har en bild sida vid sida? Har Googlat som en dÄre men inte hittar bilder i profil.

Quartz Àr the shit! Och Solar Àr ju grymt oxÄ. Gillar den dÀr och har varit nÀra att klicka hem en flera gÄnger. Vad tycker du om storleken? Jag inbillar mig att den Àr lite stor...
Jo den Àr lite stor kanske speciellt pÄ mina relativt smala handleder men det fungerar tycker jag och den sitter förvÄnansvÀrt skönt. Handlade pÄ mig ett original Seiko gummiband ocksÄ som jag ska byta till framöver, inbillar mig att den sitter Ànnu bÀttre dÄ i och med att den blir lÀttare....
/Rikard

Senast Àndrad:
F738DF71-B2E5-48FB-92C3-F04774BE674C.jpeg
NÀ man fÄr aldrig nog av sin SARB ;)
Bifogar en pÄ svarta brorsan i vÀntan pÄ fÀrja i Gbg.
20180510_215527.jpg
Fint hade svÄrt att vÀlja mellan den vita och svarta men blev den vita till slut :)
Plockade pÄ lÀderband igÄrkvÀll, jag Àlskar ju verkligen lÀnk men ska se om jag kan vÀnja mig vid lÀderband. De blir verkligen olika utseenden mellan de tvÄ alternativen:)

65D19EEF-1777-468E-AC60-7F85E6BBA4A1.jpeg

Kör en nÄgorlunda informativ post tÀnkte jag pÄ ett Àmne som @Nza nyligen berörde. Gav för ett halvÄr sedan bort en ny klocka med 6R15-urverket, alltsÄ i princip en klocka med ett 4R fast med lÀngre gÄngreserv. Det Àr specat +25/-15 spd.

Nu fick jag den dumpad i knÀt och svÀrfar gnÀller pÄ att den hÄller tiden dÄligt, -13 sekunder/dygn.
”Det Ă€r inom spec sĂ„ du kan inte förvĂ€nta dig bĂ€ttre och det Ă€r inget de fixar pĂ„ garantin”, sĂ€ger jag. ”MEN jag kan försöka göra det bĂ€ttre om du föredrar att den gĂ„r + istĂ€llet för -”.

Innan ruckning:
DU: -6 , 1,3ms
DD: -13 , 1.3ms
CU: -15, 1.5ms
CD: -25 , 1.7ms
DX (genomsnitt): -15

Efter ett försök
DU: -8, 0.1ms
DD: +5, 0.1ms
CU: -6 , 0.0ms
CD: -4 , 0.3ms
DX: -3

Efter andra försöket:
DU: +6 , 0.2ms
DD: +14, 0.2ms
CU: +5 , 0.1ms
CD: -2 , 0.4ms
Snitt: +5.75

Man börjar alltid med den undre armen som stÀller haltningen, alltsÄ den generella obalansen (tror jag). :bored: Det Àr vÀrdet ni ser i ms ovan.

DÀrefter ger man sig pÄ gÄngen och det Àr smart att ha en mental grÀns för vad man siktar pÄ innan man kör igÄng. Det Àr svÄrt (i alla fall för mig) att hamna precis rÀtt, hamnar jag +-5 ifrÄn det jag siktar pÄ sÄ Àr jag nöjd.

Han bÀr klockan pÄ vÀnstern vilket betyder att den kommer fÄ en hel del tavla upp (CU: +5) och krona ner (-2), snittet mellan de tvÄ positionerna blir alltsÄ under 5. Den bör alltsÄ gÄ bÀttre nu Àn genomsnittet pÄ +5.75 :cool:

Edit: MEN, med det sagt sÄ varierar den ju mellan -2/+14 sÄ man kan inte förvÀnta sig att den kommer gÄ perfekt.

Hejsan.
TÀnkte rucka min skx007 lite, men nÄgot gick vÀldigt fel och jag rÄkade förstöra klockan.
LÀmnade in klockan till den lokala urmakaren för att se vad som gick att göra. Han trode att nÄn fjÀder gÄtt av och nya packningar skulle göra susen.
TvÄ dagar senare ringer han till mej. "Jag har hört med Seiko Scandinavia, och de har inte denna sprint/fjÀder. Finns inte att fÄ tag pÄ inom EU. De har bara hela urverket att byta ut, med jobb ca:1700kr."
AlltsÄ inga reservdelar till ett av vÀrldens vanligaste urverk 7s26c i detta fall. What?
Kostnaden blev iaf. lika mycket som att köpa motsvarande beg. SÄ det blev ett nytt verk i ett fem Är gammalt case. Nu vet jag inte om det var lokala urmakaren, eller om det var Seiko sjÀlva som ruckat urverket? Men nu gÄr den iaf. +/- 1-2 sekunder per dygn. En keeper mao.
Kostade pÄ mej ett nato band frÄn wcwc, sÄ jag Àr supernöjd ÀndÄ.

Bilagor

• Min Seiko skx007K2 med nytt Bond Nato band och nytt urverk~01~01.jpg
    Min Seiko skx007K2 med nytt Bond Nato band och nytt urverk~01~01.jpg
    213.4 KB · Visningar: 3
Hejsan.
TÀnkte rucka min skx007 lite, men nÄgot gick vÀldigt fel och jag rÄkade förstöra klockan.
LÀmnade in klockan till den lokala urmakaren för att se vad som gick att göra. Han trode att nÄn fjÀder gÄtt av och nya packningar skulle göra susen.
TvÄ dagar senare ringer han till mej. "Jag har hört med Seiko Scandinavia, och de har inte denna sprint/fjÀder. Finns inte att fÄ tag pÄ inom EU. De har bara hela urverket att byta ut, med jobb ca:1700kr."
AlltsÄ inga reservdelar till ett av vÀrldens vanligaste urverk 7s26c i detta fall. What?
Kostnaden blev iaf. lika mycket som att köpa motsvarande beg. SÄ det blev ett nytt verk i ett fem Är gammalt case. Nu vet jag inte om det var lokala urmakaren, eller om det var Seiko sjÀlva som ruckat urverket? Men nu gÄr den iaf. +/- 1-2 sekunder per dygn. En keeper mao.
Kostade pÄ mej ett nato band frÄn wcwc, sÄ jag Àr supernöjd ÀndÄ.
71E03217-56C9-45A2-A92B-156D48709117.jpeg

https://chronograph.com/seiko-1215.html

Klart det finns men Optura (som representerar SEIKO i Norden) har inte alltid koll (eller tillgÄng till alla delar i sin databas). :)

65D19EEF-1777-468E-AC60-7F85E6BBA4A1.jpeg

Kör en nÄgorlunda informativ post tÀnkte jag pÄ ett Àmne som @Nza nyligen berörde. Gav för ett halvÄr sedan bort en ny klocka med 6R15-urverket, alltsÄ i princip en klocka med ett 4R fast med lÀngre gÄngreserv. Det Àr specat +25/-15 spd.

Nu fick jag den dumpad i knÀt och svÀrfar gnÀller pÄ att den hÄller tiden dÄligt, -13 sekunder/dygn.
”Det Ă€r inom spec sĂ„ du kan inte förvĂ€nta dig bĂ€ttre och det Ă€r inget de fixar pĂ„ garantin”, sĂ€ger jag. ”MEN jag kan försöka göra det bĂ€ttre om du föredrar att den gĂ„r + istĂ€llet för -”.

Innan ruckning:
DU: -6 , 1,3ms
DD: -13 , 1.3ms
CU: -15, 1.5ms
CD: -25 , 1.7ms
DX (genomsnitt): -15

Efter ett försök
DU: -8, 0.1ms
DD: +5, 0.1ms
CU: -6 , 0.0ms
CD: -4 , 0.3ms
DX: -3

Efter andra försöket:
DU: +6 , 0.2ms
DD: +14, 0.2ms
CU: +5 , 0.1ms
CD: -2 , 0.4ms
Snitt: +5.75

Man börjar alltid med den undre armen som stÀller haltningen, alltsÄ den generella obalansen (tror jag). :bored: Det Àr vÀrdet ni ser i ms ovan.

DÀrefter ger man sig pÄ gÄngen och det Àr smart att ha en mental grÀns för vad man siktar pÄ innan man kör igÄng. Det Àr svÄrt (i alla fall för mig) att hamna precis rÀtt, hamnar jag +-5 ifrÄn det jag siktar pÄ sÄ Àr jag nöjd.

Han bÀr klockan pÄ vÀnstern vilket betyder att den kommer fÄ en hel del tavla upp (CU: +5) och krona ner (-2), snittet mellan de tvÄ positionerna blir alltsÄ under 5. Den bör alltsÄ gÄ bÀttre nu Àn genomsnittet pÄ +5.75 :cool:

Edit: MEN, med det sagt sÄ varierar den ju mellan -2/+14 sÄ man kan inte förvÀnta sig att den kommer gÄ perfekt.

Nu Àr jag totalt rudis pÄ det hÀr, men intresserad/fascinerad av klockor(Seiko), men Àndock kul att se att det finns möjligheter att förbÀttra/förminska avvikelserna. SÄ med det sagt tyckte jag du gjorde en (relativt) rejÀl förbÀttring, kudos ;)

Kör lite SOLAR idag. Förutom nÄgot mosiga pushers sÄ gillar jag verkligen klockan. Coolt att den klarar sex mÄnader pÄ en laddning.
Har ni tips om bra gummi till denna? Provade ett slÀtt men det ser alldeles för klent ut pÄ denna ganska stora klocka.
Helst skulle jag vilja ha ett "korvat" i stil med Seiko SKX, men utan styvheten, dvs lite följsammare.

DSC_0274.jpeg

Kör lite SOLAR idag. Förutom nÄgot mosiga pushers sÄ gillar jag verkligen klockan. Coolt att den klarar sex mÄnader pÄ en laddning.
Har ni tips om bra gummi till denna? Provade ett slÀtt men det ser alldeles för klent ut pÄ denna ganska stora klocka.
Helst skulle jag vilja ha ett "korvat" i stil med Seiko SKX, men utan styvheten, dvs lite följsammare.

DSC_0274.jpeg
Inte prova ett bonetto 284 dÄ? Finns ju i blÄtt ocksÄ. Har den 22 mm mellan luggarna?
EDIT: sÄg att royalstraps hade i lite olika fÀrger Àven om inte blÄtt fanns.
113838-14cefe04d7de4d998dad8a83241ddf51.png

Tillbaka
Topp