Kör en nÄgorlunda informativ post tÀnkte jag pÄ ett Àmne som
@Nza nyligen berörde. Gav för ett halvÄr sedan bort en ny klocka med 6R15-urverket, alltsÄ i princip en klocka med ett 4R fast med lÀngre gÄngreserv. Det Àr specat +25/-15 spd.
Nu fick jag den dumpad i knÀt och svÀrfar gnÀller pÄ att den hÄller tiden dÄligt, -13 sekunder/dygn.
âDet Ă€r inom spec sĂ„ du kan inte förvĂ€nta dig bĂ€ttre och det Ă€r inget de fixar pĂ„ garantinâ, sĂ€ger jag. âMEN jag kan försöka göra det bĂ€ttre om du föredrar att den gĂ„r + istĂ€llet för -â.
Innan ruckning:
DU: -6 , 1,3ms
DD: -13 , 1.3ms
CU: -15, 1.5ms
CD: -25 , 1.7ms
DX (genomsnitt): -15
Efter ett försök
DU: -8, 0.1ms
DD: +5, 0.1ms
CU: -6 , 0.0ms
CD: -4 , 0.3ms
DX: -3
Efter andra försöket:
DU: +6 , 0.2ms
DD: +14, 0.2ms
CU: +5 , 0.1ms
CD: -2 , 0.4ms
Snitt: +5.75
Man börjar alltid med den undre armen som stÀller haltningen, alltsÄ den generella obalansen (tror jag).
Det Àr vÀrdet ni ser i ms ovan.
DÀrefter ger man sig pÄ gÄngen och det Àr smart att ha en mental grÀns för vad man siktar pÄ innan man kör igÄng. Det Àr svÄrt (i alla fall för mig) att hamna precis rÀtt, hamnar jag +-5 ifrÄn det jag siktar pÄ sÄ Àr jag nöjd.
Han bÀr klockan pÄ vÀnstern vilket betyder att den kommer fÄ en hel del tavla upp (CU: +5) och krona ner (-2), snittet mellan de tvÄ positionerna blir alltsÄ under 5. Den bör alltsÄ gÄ bÀttre nu Àn genomsnittet pÄ +5.75
Edit: MEN, med det sagt sÄ varierar den ju mellan -2/+14 sÄ man kan inte förvÀnta sig att den kommer gÄ perfekt.