• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

BlÄtt Àr flott :)

20180616_104220-01.jpeg

#dubbeltrubbel :wtf:

LÀcker som fÀÀn!

Jag Ă€r pĂ„ jakt efter min första klocka och har fastnat för Seiko SARB033. Efter att produktionen av den avslutats har den ju stigit markant i pris, och nu verkar det som att den ligger pĂ„ strax norr om 4000 pĂ„ ebay/amazon. Är det fortfarande en "prisvĂ€rd" klocka vid det priset? Den passar verkligen min smak men nu nĂ€r den har stigit i pris kanske det finns andra klockor som kan konkurrera med den? Skulle ni i sĂ„ fall rekommendera en annan klocka eller Ă€r SARB033 fortfarande den bĂ€sta i klassen? Jag Ă€r ny inom klockvĂ€rlden och ni fĂ„r ursĂ€kta min okunskap. Tack för all vĂ€gledning!

Fick ett orimligt sug efter sarb059 igÄr... Har vi nÄgra pÄ forumet?
Stulen bild för uppmÀrksamhetens skull.
117_01.JPG

Var med pÄ passarounden för ett par Är sedan. Gillade den. Dock inte lÄset kommer jag ihÄg. Antagligen inte lÀnken iheller.
Det Àr ju samma case som SKX007 mfl sÄ det Àr bara att köpa valfri lÀnk frÄn Strapcode till.

Lycka till med letandet. Jag har sjÀlv lÀnge sökt en och de dyker upp dÄ och dÄ, men oftast till ockerpriser.

Det Àr ju samma case som SKX007 mfl sÄ det Àr bara att köpa valfri lÀnk frÄn Strapcode till.

Lycka till med letandet. Jag har sjÀlv lÀnge sökt en och de dyker upp dÄ och dÄ, men oftast till ockerpriser.
Ja exakt! Har en lÀnk pÄ ingÄende till turtle srp777 sÄ Àr inte frÀmmande för att köpa am. Tycker klockan Àr cool och lite toolig. Men tror fan inte det finns nÄn pÄ forumet, till salu eller ej

Ja exakt! Har en lÀnk pÄ ingÄende till turtle srp777 sÄ Àr inte frÀmmande för att köpa am. Tycker klockan Àr cool och lite toolig. Men tror fan inte det finns nÄn pÄ forumet, till salu eller ej
Det Àr knappt att de dyker upp pÄ eBay eller Watch Recon heller.

Den och 8F56 Alpinisten skulle jag inte ha nÄgot emot att ha i lÄdan.

Jag Ă€r pĂ„ jakt efter min första klocka och har fastnat för Seiko SARB033. Efter att produktionen av den avslutats har den ju stigit markant i pris, och nu verkar det som att den ligger pĂ„ strax norr om 4000 pĂ„ ebay/amazon. Är det fortfarande en "prisvĂ€rd" klocka vid det priset? Den passar verkligen min smak men nu nĂ€r den har stigit i pris kanske det finns andra klockor som kan konkurrera med den? Skulle ni i sĂ„ fall rekommendera en annan klocka eller Ă€r SARB033 fortfarande den bĂ€sta i klassen? Jag Ă€r ny inom klockvĂ€rlden och ni fĂ„r ursĂ€kta min okunskap. Tack för all vĂ€gledning!
Har du kikat pÄ nya Cocktail Time-klockorna? Dom Àr riktigt fina och kostar omkring 3.500 + moms frÄn Seiya.
SARY073: https://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sary073-japan-made
sary073-a_2048x.jpg

Ja den var trevlig.
Men jag lÀste pÄ verket pÄ deras sida och sÄg dÄ följande:
Accuracy: +45/-35 sec/day

Det kÀnns ju inte helt bra.
Har aldrig provat att rucka men det Àr ju inte roligt om man fÄr en som ligger pÄ +45.

Hej!
Jag Àr ute efter att variera mig lite och undrar om det Àr nÄgon som kan rekommendera en schyst lÀnk till denna modell Seiko SNDF95.
Vore mycket tacksam för tips dÄ jag Àr usel pÄ detta med tillbehör och lÀnkar.
IMG_0879.jpg

Nu ska jag vara litet trÄkig - racinglÀdret sitter ju som en smÀck pÄ den dÀr! Varför Àndra det som Àr perfekt, ha ha?

Har postat ett par bilder i andra trÄdar, men mÄste ju sÄklart göra det i SeikotrÄden ocksÄ. TÀnkte Àven passa pÄ att ventilera lite ocksÄ. Jag har sett endel diskussioner om det hÀr med att samla pÄ klockor, nÄgra har hÀvdat att man mÄste ha mycket pengar för att samla. För MIG Àr inte kicken med samlandet att köpa nya dyra klockor, utan det Àr att köpa/fynda/restaurera för mig vackra och gÀrna ovanliga modeller oavsett prisklass. Urverket ska ju sÄklart hÄlla tiden, sÄ lÀnge den gör det bryr jag mig inte om om klockan Àr vÀrd 1000kr eller 100 000kr sÄ lÀnge den faller mig i smaken. UngefÀr som den hÀr godingen jag köpte för 500kr som jag tycker Àr sÄ förbaskat snygg :).
Seiko 7005-8030 1970 grafitgrÄ sunburst, efter min refurbish.
20180617_123309.jpg
20180614_203618.jpg

SĂ€ljarens foto, innan refurbish.
Screenshot_20180615-160708.png

Ville bara slÄ ett slag för alla som vill samla men inte Àr ekonomiskt oberoende :).
Fridens.

Har postat ett par bilder i andra trÄdar, men mÄste ju sÄklart göra det i SeikotrÄden ocksÄ. TÀnkte Àven passa pÄ att ventilera lite ocksÄ. Jag har sett endel diskussioner om det hÀr med att samla pÄ klockor, nÄgra har hÀvdat att man mÄste ha mycket pengar för att samla. För MIG Àr inte kicken med samlandet att köpa nya dyra klockor, utan det Àr att köpa/fynda/restaurera för mig vackra och gÀrna ovanliga modeller oavsett prisklass. Urverket ska ju sÄklart hÄlla tiden, sÄ lÀnge den gör det bryr jag mig inte om om klockan Àr vÀrd 1000kr eller 100 000kr sÄ lÀnge den faller mig i smaken. UngefÀr som den hÀr godingen jag köpte för 500kr som jag tycker Àr sÄ förbaskat snygg :).
Seiko 7005-8030 1970 grafitgrÄ sunburst, efter min refurbish.
20180617_123309.jpg
20180614_203618.jpg

SĂ€ljarens foto, innan refurbish.
Screenshot_20180615-160708.png

Ville bara slÄ ett slag för alla som vill samla men inte Àr ekonomiskt oberoende :).
Fridens.
Ja det blev ju en vÀldans skillnad om man jÀmför före och efter.
Tummen upp frÄn mig.

Hej!
Jag Àr ute efter att variera mig lite och undrar om det Àr nÄgon som kan rekommendera en schyst lÀnk till denna modell Seiko SNDF95.
Vore mycket tacksam för tips dÄ jag Àr usel pÄ detta med tillbehör och lÀnkar.
IMG_0879.jpg
Du kanske skulle försöka jaga rÀtt pÄ ett sÄnt hÀr :) Seiko Rally Sports. Dock gjord för Seiko 5, men det ser frÀckt ut.

Lade ut en förfrÄgan i Seiko 6139 trÄden, men insÄg att fler hÀnger hÀr vilket kan ge mig lÀttare svar.
PÄ min vita Helmet Àr dagsskivan felstÀlld/eller liknande (se bild)
Är det dyrt/krĂ„ngligt att fĂ„ det fixat? Ska man passa pĂ„ vid nĂ€sta sevice/leva med det? Finns det nĂ„got annat som kan ta skada.
1529314702946969148149535137033.jpg

Dagen funkar och snurrar fram som den ska men ligger alltsÄ lite snett.

Ja den var trevlig.
Men jag lÀste pÄ verket pÄ deras sida och sÄg dÄ följande:
Accuracy: +45/-35 sec/day

Det kÀnns ju inte helt bra.
Har aldrig provat att rucka men det Àr ju inte roligt om man fÄr en som ligger pÄ +45.
Det Àr ju spec, men dom gÄr "alltid" bÀttre Àn sÄ.

Lade ut en förfrÄgan i Seiko 6139 trÄden, men insÄg att fler hÀnger hÀr vilket kan ge mig lÀttare svar.
Är det dyrt/krĂ„ngligt att fĂ„ det fixat? Ska man passa pĂ„ vid nĂ€sta sevice/leva med det? Finns det nĂ„got annat som kan ta skada.

Hör med @rogart-63. Han har servat 6138 tidigare, sÄ det kanske Àr nÄt han kan fixa.

Kommer du Ät att rengöra bakom kronan med nÄt. Typ tandpetare eller oljesticka. Om du kan sÄ öppna ta ur kronan och bommen och rengör. SÄ kanske det gÄr att trycka fram sÄ dagskivan hamnar i rÀtt lÀge. Kan oxÄ hoppat ur sitt lÀge.

Jag fÄr tacka för svar.
Finns det nÄgot som kan ta skada av att inte fixa det, gÄr ju och leva med men ÀndÄ smÄirriterande.
SÄ lÀnge inget tar skada sÄ fÄr det vara tills det ÀndÄ Àr servicedax.

Jag fÄr tacka för svar.
Finns det nÄgot som kan ta skada av att inte fixa det, gÄr ju och leva med men ÀndÄ smÄirriterande.
SÄ lÀnge inget tar skada sÄ fÄr det vara tills det ÀndÄ Àr servicedax.
NÀ. I vÀrsta fall gÄr daghjulet sönder. Eller Àr kanske sönder redan. SÄ lÀnge som den funkar i övrig sÄ kan inget hÀnda med resten av verket.

NÀ. I vÀrsta fall gÄr daghjulet sönder. Eller Àr kanske sönder redan. SÄ lÀnge som den funkar i övrig sÄ kan inget hÀnda med resten av verket.

Jag fÄr tacka för svar. DÄ fÄr det vÀnta till nÀsta service dÄ det verkar funka fast ligger lite snett.

Förmodligen Àr det den lilla "stjÀrnan" som sitter i mitten av dagskivan som slirar, sitter bara fast med tunn metall som vikts över pÄ andra sidan, om nÄn förstÄr vad jag menar:confused: se bild:
555.jpg

Tillbaka
Topp