• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

NĂ€, men om man skulle ta sig en kopp...
20210607_091811.jpg

Hej pÄ er!
Köpte en seiko skx031 hÀr pÄ forumet för ett par mÄnader sen. Klockan hade 100m vattenresistens men var dock, om jag inte missminner mig, frÄn 90-talet. Tog den till stranden för första gÄngen och fick dÄ sand under vridringen och imma pÄ insidan av glaset efter ett dopp? MÄste detta lÀmnas in till en urmakare för att fixas eller klarar en nÄgorlunda teknisk person pÄ egen hand?
Var med om liknande, jag jag badade inte. Utan tvÀttade klockan. Det jag gjorde var att öppna baklocket och torkade med hÄrtork. Imman pÄ undersida glas försvann efter en minut.

Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag kĂ€nner att jag delvis mĂ„ste omvĂ€rdera det hĂ€r med natoband. Har aldrig varit superförtjust i dem men nu trivs jag vĂ€ldigt bra med denna kombo. Jag tror att det kan vara sjĂ€lva klockans lĂ„ga vikt som gör att det funkar. Titan FTW! 🙂
20210607_100734.jpg

Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag kĂ€nner att jag delvis mĂ„ste omvĂ€rdera det hĂ€r med natoband. Har aldrig varit superförtjust i dem men nu trivs jag vĂ€ldigt bra med denna kombo. Jag tror att det kan vara sjĂ€lva klockans lĂ„ga vikt som gör att det funkar. Titan FTW! 🙂
20210607_100734.jpg
Samma hÀr, men stör mig pÄ flÀrpen. SÄ jag har börjat modifiera min natoband sÄ de blir lite som perlonband.
3C4CBA6A-7C01-435F-8E87-C2A97FCBC797.jpeg

Prövade orange band pĂ„ min Blue Lagoon idag, Ă€r inte helt övertygad om det blev en bra kombo eller inte. Vart handlar ni sprintar eller spring bars som det egentligen heter till era Seikos? ☀
34A4B065-15A9-4998-8905-30A377A0D450.jpeg
Inte för att vara sĂ„n 😉 men det heter bandstift pĂ„ svenska... Jag har köpt hos AD eller pĂ„ Tid & Ting. Ett tips - om bandstiften sitter som berget i armbandet sĂ„ lĂ„t de sitta kvar för annars Ă€r det stor risk att man har sönder dem nĂ€r man försöker fĂ„ ut dem. Köp nya istĂ€llet och se till att ha ett gĂ€ng hemma. Det brukar alltid behövas. 🙂

Inte för att vara sĂ„n 😉 men det heter bandstift pĂ„ svenska... Jag har köpt hos AD eller pĂ„ Tid & Ting. Ett tips - om bandstiften sitter som berget i armbandet sĂ„ lĂ„t de sitta kvar för annars Ă€r det stor risk att man har sönder dem nĂ€r man försöker fĂ„ ut dem. Köp nya istĂ€llet och se till att ha ett gĂ€ng hemma. Det brukar alltid behövas. 🙂
Tack! DĂ€r har vi ordet jag letat efter 😂
DĂ„ ska jag genast ta och bestĂ€lla ett par stycken bandstift, kĂ€nns som en bra sak att ha pĂ„ hyllan ifall man tycker om att byta band emellanĂ„t 😎

Samma hÀr, men stör mig pÄ flÀrpen. SÄ jag har börjat modifiera min natoband sÄ de blir lite som perlonband.
3C4CBA6A-7C01-435F-8E87-C2A97FCBC797.jpeg
Snyggt! Jag har börjat plocka bort den undre flÀrpen pÄ mina natoband dÄ jag tycker dubbla band under boetten gör klockan, speciellt större dykare, alldeles för hög.

Nu svÀr jag kanske i kyrkan, men jag köpte ett storpack pÄ Kjell & Co. De har flera olika storlekar.
Tack för tipset!
Blev dessa tillslut: https://www.royalstraps.se/collecti...o-style-fat-spring-bar?variant=31524875206755

Hoppas pĂ„ snabb leverans och att dom gör sitt jobb. Detta Ă€r lite OT men sĂ„g Ă€ven ett par andra bandstift pĂ„ en annan hemsida tidigare idag, i produktbeskrivningen stĂ„r det följande ”MĂ„tt: 18 - 24 mm = passar 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 mm”. Med risk för att lĂ„ta dum, men vad menar dom med det? Finns det teleskopsvarianter utav bandstift? 😂 Eller tror ni att det handlar om ett kit dĂ€r flera olika storlekar ingĂ„r? Bifogar lĂ€nk till produkten: https://fruur.se/products/bandstift-lyx

Tack för tipset!
Blev dessa tillslut: https://www.royalstraps.se/collecti...o-style-fat-spring-bar?variant=31524875206755

Hoppas pĂ„ snabb leverans och att dom gör sitt jobb. Detta Ă€r lite OT men sĂ„g Ă€ven ett par andra bandstift pĂ„ en annan hemsida tidigare idag, i produktbeskrivningen stĂ„r det följande ”MĂ„tt: 18 - 24 mm = passar 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 mm”. Med risk för att lĂ„ta dum, men vad menar dom med det? Finns det teleskopsvarianter utav bandstift? 😂 Eller tror ni att det handlar om ett kit dĂ€r flera olika storlekar ingĂ„r? Bifogar lĂ€nk till produkten: https://fruur.se/products/bandstift-lyx
Har inte stött pÄ den dÀr varianten förut men de anger solklart att samma bandstift passar alla bredder mellan de angivna mÄtten. Jag misstÀnker att de hÄller sÀmre Àn vanliga. Konstruktionen mÄste rimligtvis bli svagare i teleskoputförande.

Har inte stött pÄ den dÀr varianten förut men de anger solklart att samma bandstift passar alla bredder mellan de angivna mÄtten. Jag misstÀnker att de hÄller sÀmre Àn vanliga. Konstruktionen mÄste rimligtvis bli svagare i teleskoputförande.
Haha ja! Tolkar ocksĂ„ det som att dom gĂ„r att justera, men frĂ„gan Ă€r hur safe det Ă€r egentligen 😂 jag hade inte vĂ„gat chansa iallafall! kĂ€nns ju som att dom borde tryckas ihop nĂ€r man ska fĂ„ dom pĂ„ plats. Men vad vet jag, dom ska ju vara ”Swiss made” kanske Ă€r skitmycket bang for the buck 😉 Man kanske ska bestĂ€lla hem ett gĂ€ng och recensera! 😂

Tillbaka
Topp