• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Von Sparf

Omega
IMG_20240320_093437_edit_380227503908124.jpg
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
I gÄr kvÀll, nÀr det gÄtt en vecka till, sÄ tog jag en ny bild.

IMG_5469.jpeg


SBGX337 stÀmmer fortfarande pÄ sekunden överens med telefonen.
SLA039 ligger 48 s efter, vilket innebÀr att den hÀmtat upp lite och nu ligger pÄ -3,4 s/dygn efter tvÄ veckor.
SPB153 fÄr vara med pÄ lite andra villkor nu, den stÀllde jag rÀtt onsdag morgon. Det innebÀr att den bara gÄtt 5,5 dygn nÀr bilden togs. 3 min 40 s efter sen dess blir 40 s/dygn, lika dÄligt som första veckan alltsÄ.

Under veckan som gick sÄ bar jag SLA039 tre dagar och SPB153 en dag, samt drog upp dem nÄgra gÄnger. Vid lÀmpligt tillfÀlle sÄ ska jag bÀra Kapten Willard en vecka och se om han presterar bÀttre dÄ.

Utom tÀvlan i den hÀr trÄden kan jag nÀmna att min Omega Seamaster kvarts nu ligger 2-3 s före SBGX337 efter tvÄ veckor. Alla kvartsur Àr inte lika bra. Jag vet inte om Älder gör skillnad, men den Àr frÄn 2002.
Kul test, följer med intresse!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tog bilden med telefonen, vet inte om den gör nÄgon vidvinkel. Klockorna ligger nog inte sÄ perfekt uppradade för jÀmförelse av storleken, det var mest skillnaden pÄ tiden jag ville ta bild pÄ.

JÀmför man bezeln sÄ Àr den svarta delen nÄgot större pÄ den i mitten Àn den till vÀnster. Den senare har dock fasad kant, sÄ den har större diameter lÀngre ned.

Sen mĂ„ste jag frĂ„ga nĂ€r du skriver "mm300": Är min klocka en Marinemaster, Ă€ven om det inte stĂ„r det pĂ„ urtavlan?
Kolla undersidan mot armen, kan den inte öppnas = mm300.
De har hel boett som öppnas ovanifrÄn
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Det hÀr Àr vÀl ÀndÄ en tolkningsfrÄga. Klart en Tonfisk med MM pÄ tavlan Àr en Marinemaster, men det Àr inte en "MM300" i den benÀmningen vi Àr vana. Eller dom splitternya serien av Marinemasters. Inte heller en MM300 i den benÀmningen.
Ja det kanske Àr en tolkningsfrÄga. Jag tolkar det som att om tillverkaren skriver Marinemaster pÄ tavlan sÄ Àr det en Marinemaster. Om det dÀremot inte nÄgonstans pÄ klockan stÄr Marinemaster eller marknadsförs som en sÄdan sÄ Àr det ingen Marinemaster. DÄ Àr det en Seiko prospex 300 möjligen. SÀkert kontroversiellt för nÄgra att pÄstÄ detta.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Ja det kanske Àr en tolkningsfrÄga. Jag tolkar det som att om tillverkaren skriver Marinemaster pÄ tavlan sÄ Àr det en Marinemaster. Om det dÀremot inte nÄgonstans pÄ klockan stÄr Marinemaster eller marknadsförs som en sÄdan sÄ Àr det ingen Marinemaster. DÄ Àr det en Seiko prospex 300 möjligen. SÀkert kontroversiellt för nÄgra att pÄstÄ detta.
Jo jo! Vi sÀger nog precis samma sak egentligen. Min poÀng var vÀl egentligen bara att "Marinemaster" Àr en serie, och att "MM300" egentligen bara Àr ett smeknamn. För mig rÄder det ingen som helst tvivel om att t ex SLA021 Àr en MM300, Àven om det logiska vore att kalla den för Prospex 300.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Seiko har vÀl egentligen aldrig varit konsekvent med Marinemaster-titeln, sÄ det Àr inget jag lÀgger nÄgon större vikt vid. Om nÄgot Àr det vÀl ett namn de anvÀnt för att markera att det Àr en klocka som utmanar vad en dykare kan och borde vara. I mitt tycke Àr den senaste modellen pÄ pricken hur en klocka ska sitta pÄ handleden. Har den 300m vattentÀthet? Nej. Borde den ha det för att fÄ kallas Marinemaster? Kanske, beroende pÄ hur man tolkar namnet. Personligen struntar jag i vilket, för det Àr utan tvekan den bÀsta klocka jag Àgt oavsett.

IMG_2980.jpeg
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Vilka stÄr det MM pÄ som inte Àr Marinemaster?
Om man ser tillbaks till 60-talet tog Seiko fram MarineMaster med hel baksida för att klara 300m djup, kronan kl 4 samt tjock ring som skyddar glaset.
Sedan dess har Seiko Àven anvÀnt namnet i andra sammanhang dÄ det varumÀrket sÀljer pga historiken.

Tex
Oavsett vad som stĂ„r pĂ„ urtavlan
ser alla att det Ă€r en ”Submariner”.
Rolex eller ej
”det Ă€r en Submariner”.

SĂ„ tror jag mĂ„nga ser pĂ„ designen för en ”MarineMaster 300”.
Är en klassisk design oavsett vad som stĂ„r pĂ„ urtavlan.

Andra kan tycka annorlunda, helt ok.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Om man ser tillbaks till 60-talet tog Seiko fram MarineMaster med hel baksida för att klara 300m djup, kronan kl 4 samt tjock ring som skyddar glaset.
Sedan dess har Seiko Àven anvÀnt namnet i andra sammanhang dÄ det varumÀrket sÀljer pga historiken.

Tex
Oavsett vad som stĂ„r pĂ„ urtavlan
ser alla att det Ă€r en ”Submariner”.
Rolex eller ej
”det Ă€r en Submariner”.

SĂ„ tror jag mĂ„nga ser pĂ„ designen för en ”MarineMaster 300”.
Är en klassisk design oavsett vad som stĂ„r pĂ„ urtavlan.

Andra kan tycka annorlunda, helt ok.
Ok. DĂ„ tycker jag annorlunda.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Intressant, hur ser du pÄ det?
Namnet pÄ urtavlan avgör?
Ser du pÄ Submariner pÄ samma sÀtt?
Jag ser pÄ det som jag beskrev hÀr ovan i svaret till @TheSpeedyShutter . Om det stÄr Marinemaster pÄ den sÄ Àr det en Marinemaster, inte annars. Namnet Marinemaster var inte pÄtÀnkt pÄ 60-talet, det dök upp först Är 2000. DÀremot Àr klockan frÄn 2000 inspirerad designmÀssigt av klockorna frÄn 60-talet, vattenresistens pÄ 300 meter och monocoque-boett.

Ja jag ser pĂ„ Submariner pĂ„ samma sĂ€tt, dĂ€remot har jag sĂ€kert beskrivit en klocka som ”Submarinerliknande” för att utseendet Ă€r vĂ€lkĂ€nt.
 
Topp