• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Viskan

Panerai
2-Faktor
De flesta 6139 Pogue som ligger ute till försĂ€ljning pĂ„ till exempel eBay och tradera Ă€r frankens med en mix av original och AM delar. Pogue-klockor krĂ€ver att man lĂ€ser, och lĂ€ser, och lĂ€ser. Tittar, och tittar, och tittar pĂ„ bilder och jĂ€mför. NĂ€r man gjort det sĂ„ gör man det igen, och igen, och igenđŸ˜”â€đŸ’«đŸ˜Ž NĂ€r man gjort det sĂ„ Ă€r man bĂ€ttre rustad att avfĂ€rda de klockorna som inte Ă€r original. Om man tycker att det Ă€r viktigt dĂ„ sĂ„klart. Det fungerar sĂ€kert med en AM-tavla ocksĂ„ men för mig Ă€r en stor del av hobbyn att skaffa kunskap och leta upp de fina klockorna.
 

chezz81

Cartier
2-Faktor
Tavelkodens placering och utförande, SEIKO-texten, subdialen har för tydliga ringar över hela ytan, visarna ger ett för ”litet” intryck. De ska ocksĂ„ ha en mera avsmalnande profil. Markören vid 140 pĂ„ ringen pekar nĂ€stan rakt emot toppen pĂ„ 4:an. Den ska vara nĂ„got mera till vĂ€nster pĂ„ original, mellan 1:an och 4:an. Innerkanten pĂ„ ringen ska ha en tydligare avfasad kant.
IMG_0824.jpeg
Tack för förklaringarna. LÄter rimligt.
Hur hÄller du koll pÄ de olika tavlorna som slÀpptes under de Ären klockan fanns i produktion? Min killgissning Àr att det producerades sÄ pass lÄnga sÄ pass lÀnge att det mÄste finnas flera olika varianter av originaltavlor.

Jag som försöker greppa efter halmstrÄn ihop om det kanske ÀndÄ kan vara mer original. Samt vill gÀrna lÀra mig. Jag har ju uppenbarligen inte gjort min hemlÀxa.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Tack för förklaringarna. LÄter rimligt.
Hur hÄller du koll pÄ de olika tavlorna som slÀpptes under de Ären klockan fanns i produktion? Min killgissning Àr att det producerades sÄ pass lÄnga sÄ pass lÀnge att det mÄste finnas flera olika varianter av originaltavlor.

Jag som försöker greppa efter halmstrÄn ihop om det kanske ÀndÄ kan vara mer original. Samt vill gÀrna lÀra mig. Jag har ju uppenbarligen inte gjort min hemlÀxa.
Det fanns tre olika fĂ€rger (gul,blĂ„ och silver), Det fanns T och R tavla (tavelkoden slutar med respektive bokstav). Det fanns proof-mĂ€rkning (69-70), resist-mĂ€rkning (70-72) och ingen mĂ€rkning (73 till produktionsslut). Årtalen Ă€r ungefĂ€rliga. Det satt ocksĂ„ olika tavlor beroende pĂ„ om det var en 6139 6002 eller 6139 6005/9. De sista Ă€r USA-modeller. PĂ„ USA-modellerna stod det bara SEIKO Automatic pĂ„ tavlan. Det stod Ă€ven 17j mellan visarna och subdialen. Nu har jag inte berört Speedtimer-modellerna som var JDM (6139 6000/1).
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hittade denna guide och försökte jÀmföra deras olika bilder och kan inte se skillnaden.
Men jag tror inte heller det Àr min starka sida.

EF856CBE-D7B2-47DD-98D4-7128ADC49D1C.jpeg
29CF77F2-4BD9-4F7A-88BE-2B37C62111D2.jpeg

Om du kan, eller kÀnner nÄgon som kan, sÄ kan du alltid ta ut tavlan frÄn verket och se pÄ baksidan om det Àr original eller ej. Ska finnas en datumstÀmpel pÄ baksidan.

MisstÀnkte att min var fejk dÄ datumet pÄ locket ej stÀmde med tavlan (tavlan tillverkad juni 1971) men troligen sÄ Àr endast locket pÄ min bytt under tidens gÄng.

IMG_1028.jpeg
IMG_1029.jpeg
IMG_1030.jpeg
IMG_1006.jpeg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hittade denna guide och försökte jÀmföra deras olika bilder och kan inte se skillnaden.
Men jag tror inte heller det Àr min starka sida.

EF856CBE-D7B2-47DD-98D4-7128ADC49D1C.jpeg
29CF77F2-4BD9-4F7A-88BE-2B37C62111D2.jpeg
Den första Àr en R tavla och den andra Àr en T tavla. DÀr ser du ocksÄ att det stÄr endast SEIKO automatic pÄ den andra till skillnad frÄn den första dÀr det stÄr SEIKO chronograph automatic+17j. Den andra Àr troligtvis en USA-modell 6005. BÄda saknar helt mÀrkning om proof eller resist. BÄda troligtvis tillverkade efter 1972.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Fin.
Jag tycker nÀr jag försöker jÀmföra den med min Àr att min subdial har mycket tydligare ringar. Sen om bakstycket Àr annorlunda.
Kan det vara sÄ att nÄgon har haft tvÄ Pogues med olika slitning och plockat ut gobitarna till en?
Ja din har tydligare ringar och som jag skrev i mitt inlÀgg, tydliga ringar pÄ subdialen brukar vara tecken pÄ att tavlan Àr en eftermarknadsdel. AlltsÄ ej tillverkad av Seiko. Det sista du skrev förstod jag inte riktigt.
 

menellerhur

Omega
2-Faktor
Ja din har tydligare ringar och som jag skrev i mitt inlÀgg, tydliga ringar pÄ subdialen brukar vara tecken pÄ att tavlan Àr en eftermarknadsdel. AlltsÄ ej tillverkad av Seiko. Det sista du skrev förstod jag inte riktigt.
Tror han syftar pÄ att tvÄ olika ÄrgÄngar / modeller har blivit ihopsatt till en frankenstein
 

Erik_N

Breitling
Efter att ha blivit buren nÄgra dagar sÄ kan kapten Willard fÄ lite upprÀttelse. I mÄndags kl. 12:00 (tre dygn sen) sÄ stÀllde jag den mot kvartsuret. Sen har jag burit den all vaken tid och efter tre dygn sÄ ligger SPB153 50 s efter referensen SBGX337. Efter 3,5 veckor stÀmmer den senare fortfarande pÄ sekunden mot telefonen. Kapten Willard har alltsÄ tappat 17 s/dygn under dessa tre dygn. AvsevÀrt bÀttre Àn de 38-40 s/dygn jag fick nÀr jag inte bar den sÄ mycket.

IMG_5492.jpeg


SLA039 lÄg och vilade sig sÄ den somnade in helt, sÄ den fick inte vara med den hÀr gÄngen.
Efter att jag tagit bilden ovan sÄ stÀllde jag SLA039 efter SBGX337 och bar den all vaken tid fram tills det var dags att stÀlla om för sommartid.

IMG_5504.jpeg


Nu hade den inte saktat sig alls, istÀllet sÄ lÄg den 4 s före kvartsuret. +1,3 s/dygn under tre dygn alltsÄ.

I gÄr eftermiddag sÄ tog jag av mig klockan och nÀr jag kollade nyss sÄ lÄg den 7-8 s efter. Tappar alltsÄ nÀr den ligger, men hÄller tiden vÀldigt bra nÀr man bÀr den.
 

Ataa1

Breitling
Hej,

Har nÄgon av er hunnit kÀnna och klÀmma pÄ Seiko SPB 463 / spb 465 / spb 467? GÄr den att jÀmföra med SARBen?
1712134048782.jpeg

1712134005733.jpeg

1712133979209.jpeg
 

TokyoBlue

Breitling
NĂ„gon som har den nya Prospex Speedtimer 1972 Chronograph Re-interpretation SRQ047J1?
Jag Àr jÀkligt sugen pÄ den. Gillar den klassiska looken.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
NĂ„gon som har den nya Prospex Speedtimer 1972 Chronograph Re-interpretation SRQ047J1?
Jag Àr jÀkligt sugen pÄ den. Gillar den klassiska looken.
Äger inte, men har klĂ€mt pĂ„. Supertrevlig, men beroende pĂ„ vad man jĂ€mför med kan den kĂ€nnas lite Ă„t det tjockare hĂ„ller. Skulle sĂ€ga att till en tredjedel av priset för en speedmaster Ă€r det en kanonklocka.
 
Topp