• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Min Àr utanför garantin och jag har haft flertalet 6r35 och de Àr verkligen en hit and miss. Jag moddar lite sÄ har nh35 hemma och kan byta med
Tjena, min SPB 149 med 6R35 gick riktigt bra i flera Ă„r..tills den inte gjorde det lĂ€ngre. Saktar sig mer Ă€n 60s/dygn och urmakaren hittar inte felet. Bra amplitud osv. Är din erfarenhet att det bara Ă€r att byta verket? NĂ„gon som vet vad som kan vara problemet?

Tjena, min SPB 149 med 6R35 gick riktigt bra i flera Ă„r..tills den inte gjorde det lĂ€ngre. Saktar sig mer Ă€n 60s/dygn och urmakaren hittar inte felet. Bra amplitud osv. Är din erfarenhet att det bara Ă€r att byta verket? NĂ„gon som vet vad som kan vara problemet?
Jag har inte haft min hos min uris. Mest för att han inte gillar Seiko 😅 Men tĂ€nker att det Ă€r bra mycket billigare att byta till ett nh35. Inte tĂ€nkt göra mig av med klockan heller sĂ„ det pĂ„verkar inte för nĂ„gon försĂ€ljning för mig.

Jag har inte haft min hos min uris. Mest för att han inte gillar Seiko 😅 Men tĂ€nker att det Ă€r bra mycket billigare att byta till ett nh35. Inte tĂ€nkt göra mig av med klockan heller sĂ„ det pĂ„verkar inte för nĂ„gon försĂ€ljning för mig.
Fattar, gubben jag gĂ„r till Ă€r inte heller jĂ€tteförtjust i Seiko. Gamla Certina, Tissot och sĂ„nt gillar han 😄 Hur vĂ€l lyckas du fĂ„ ett nh35 att gĂ„?

Nu blev det korspost med det kan inte hjÀlpas nÀr vÀdret ger lite feeling
1000004811.jpg

Vad har ni för erfarenheter av 8L35? Specifikt kring hur ni upplever gÄngavvikelser, hur lÄngt mellan serviceintervaller Àr acceptabelt för det urverket osv.
HÄller pÄ att titta pÄ ett par Seikos med det urverket men klockorna i frÄga Àr 4-5 Är gamla och jag Àr rÀdd att det första jag skulle behöva göra Àr att skicka pÄ service.

Vad har ni för erfarenheter av 8L35? Specifikt kring hur ni upplever gÄngavvikelser, hur lÄngt mellan serviceintervaller Àr acceptabelt för det urverket osv.
HÄller pÄ att titta pÄ ett par Seikos med det urverket men klockorna i frÄga Àr 4-5 Är gamla och jag Àr rÀdd att det första jag skulle behöva göra Àr att skicka pÄ service.
Det Àr ganska lÄngt frÄn COSC-precision men det gÄr att justera till vÀldigt lÄg avvikelse, problemet Àr ju bara att det inte gÄr att garantera nÄgot (till skillnad mot COSC).

Att det skulle vara ett odekorerat GS-urverk tror jag inte stÀmmer helt. Det verkar dock vara en vedertagen uppfattning. Om jag minns rÀtt Àr det nÄgra delar som skiljer sig Ät mer Àn dekor. Nu Àr jag pÄ iof pÄ tunn is.

Är nyfiken pĂ„ vad andra svara pĂ„ resten av dina frĂ„gor om erfarenhet och servicebehov.

Firar pappaledigheten med en riktig grail för mig – Seiko 7A38-6040 frĂ„n 1984.

Det hÀr Àr en modell jag har suktat efter lÀnge, och enligt mig en av de coolaste Seiko klockorna som finns. Den ikoniska 7A38-serien var vÀrldens första analoga kvartskronograf med separat drivning för varje funktion, och just denna modell kommer i en hÀrligt bÀrbar midsize-storlek pÄ 37 mm.

Lite extra kul detalj: lĂ€nken Ă€r mĂ€rkt Speedmaster – en blinkning frĂ„n Seiko som fortfarande förvirrar och glĂ€djer nördar Ă€n idag.

Urverket 7A38 brukar av mĂ„nga Seiko-entusiaster ses som ett av de bĂ€sta quartzverken de nĂ„gonsin gjort – fullt justerbart, helt analogt och byggt som ett mekaniskt ur i miniatyr.

En riktig 80-talsikon och en perfekt följeslagare för blöjbyten och barnvagnspromenader.

IMG_2984.jpeg

IMG_2982.jpeg

Varit riktigt sugen pĂ„ en SKX007 sedan de slutade att tillverkas typ😅
Är det bĂ€ttre att leta efter en SKX007J Ă€n SKX007K? Är det verkligen sĂ„ stor skillnad pĂ„ dem? Tycker nĂ€stan K Ă€r cleanare med mindre text😅

Var pÄ ett seikoevent igÄr pÄ klockmaster fÀltöversten, sthlm.

Kan sÀga att det kommer nÀgra riktigt feta modeller. Vi fick se nytt under embargo som kommer i sommar samt höst.

Dock blir jag mörkrĂ€dd nĂ€r jag ser Priserna samt att man envisas med 3 days pĂ„ tavlan numera...jag vet att urverket har 3-dagarsreserv...d behöver liksom inte stĂ„ pĂ„ tavlan. Ser bara billigt ut. Å sen envisas man med att ta 12-30k för uren. TyvĂ€rr seiko men jag kommer inte köpa prospex för det priset nĂ€r jag fĂ„r en tudor för 40. 😞

Det Àr synd...för ja Àlskar seiko.

Tillbaka
Topp