• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

1CE2C470-CEC4-4D54-9615-6A8281E80772.jpeg

Letar svamp utan framgÄng

Ser man till vad begagnade gÄr för hÀr pÄ köp&sÀlj sÄ Àr det ÀndÄ ganska ok kÀnns det som :).
Gnomon skickar med DHL-express frÄn Singapore och till DHL-utlÀmningsstÀlle som man sjÀlv vÀljer. Supersnabbt, brukar komma pÄ ca 3-4 dagar.
Man slipper ocksÄ Postnords tröga och lÄngsamma tullhantering. Dhl hanterar tull blixtsnabbt.

Jo. Kunde inte motstÄ! Blev en jÀkel ... skulle kanske vÀntat tills det dök upp en pÄ K&S, men ... ja. Brukar ha otur med omköp, men ... vi fÄr se. Har ju saknat den! ^^

Tavlan Àr sÄ magisk som jag minns den! Lika underbar och bra som kompassringen Àr slapp och en aning, men irriterande, olinjerad. ;)

Bildkavalkad!

F26D16D7-49AD-45DC-8330-A57B39E36EE9.jpeg
1EC55225-FEAE-4B01-B90B-4ABCD0D364D7.jpeg
9C662F3D-4E22-409B-94CA-32FD4FF0A8A5.jpeg
7E1058AB-F1EA-4C05-AA3A-F71BE4D6EA83.jpeg
5741B771-6C8D-4583-AA05-AE3062B0C9B2.jpeg
ADE0FFDE-84DF-4E32-9AB2-656B3D584197.jpeg
7CCACE4C-CD81-44C3-B6CE-2D0729502504.jpeg

Bilagor

• AC5E5B27-CC90-47F4-8D7E-23BE5B31BEE0.jpeg
    AC5E5B27-CC90-47F4-8D7E-23BE5B31BEE0.jpeg
    140 KB · Visningar: 3
Jo. Kunde inte motstÄ! Blev en jÀkel ... skulle kanske vÀntat tills det dök upp en pÄ K&S, men ... ja. Brukar ha otur med omköp, men ... vi fÄr se. Har ju saknat den! ^^

Tavlan Àr sÄ magisk som jag minns den! Lika underbar och bra som kompassringen Àr slapp och en aning, men irriterande, olinjerad. ;)

Bildkavalkad!

F26D16D7-49AD-45DC-8330-A57B39E36EE9.jpeg
1EC55225-FEAE-4B01-B90B-4ABCD0D364D7.jpeg
9C662F3D-4E22-409B-94CA-32FD4FF0A8A5.jpeg
7E1058AB-F1EA-4C05-AA3A-F71BE4D6EA83.jpeg
5741B771-6C8D-4583-AA05-AE3062B0C9B2.jpeg
ADE0FFDE-84DF-4E32-9AB2-656B3D584197.jpeg
7CCACE4C-CD81-44C3-B6CE-2D0729502504.jpeg
Visst Àr kompassringens olinjering mÀrklig? SÄ svÄrt kan det inte vara att rÀtta till ritningen. Jag funderar pÄ om det Àr nÄgot som jag inte vet - typ att norr och söder inte Àr exakt 180 grader emellan eller sÄ..

Visst Àr kompassringens olinjering mÀrklig? SÄ svÄrt kan det inte vara att rÀtta till ritningen. Jag funderar pÄ om det Àr nÄgot som jag inte vet - typ att norr och söder inte Àr exakt 180 grader emellan eller sÄ..
Har ocksÄ funderat pÄ det. Att graderna mellan inte linjerar med minut- eller timindex kan jag förstÄ, om graderna inte motsvarar dem. Men de fyra vÀderstrecken borde la linjera med 12, 3, 6, 9? Om nÄgon har en bra förklaring pÄ det fÄr de gÀrna göra en utlÀggning om det. :)

Min SARB017 Àr den klocka jag Àr mest nöjd med, efter min SKX dÄ. Brukade fundera pÄ att sÀlja SARBen, men sÄ fort jag plockade fram den försvann tanken. Numer Àr den en definitiv keeper. :D

Bjuder pÄ en bild frÄn min Instagram med SARBen ute pÄ fiske:
sarb017.jpg

Hade en StrapCode Super 3D Oyster till förra Alpinisten. Kanske skulle köpa en nu med. TÀnkte göra det tidigare, men alltför ofta har jag köpt massa tillbehör till en klocka som inte blev en keeper. ;)

Det finns en klocka som Àr stÀndigt Äterkommande i mina tanker. Det stör mig lite. Jag har inte behov av den dÄ jag har andra klockor som fyller samma funktion.... jag vet inte ens om jag tycker den Àr supersnygg... lik vÀl vÀcker den nÄgot magiskt ha-begÀr varje gÄng jag ser den pÄ bild.

Klockan i frÄga Àr en Seiko Alpinist SARB017:
atyqarem.jpg

Ett sÀtt att lösa problemet Àr ju att köpa den, men jag försöker förnya min "samling" lite och lÄta kvalitet gÄ före kvantitet och att spontanköpa en ny, lite billigare, klocka pÄ grund av en underlig kÀnsla Àr vÀl inte riktigt rÀtt vÀg att gÄ?!

NĂ„gon som lider av liknande problem?
Hade samma problem, men jag köpte den och hade den i 6 mÄnader innan jag sÄlde den vidare. Den Àr grymt snygg i min bok.

Finns ingen Ànde pÄ min generositet! :) Vill ju att fler ska fÄ njuta av denna vackra skapelse.
Mer seriöst Àr ju att den anvÀnts och sÄledes fÄtt tillbörlig patina, som beskrivs i annonsen. Inget jag bryr mig om men den petige kan anmÀrka pÄ det. BÀttre dÄ att lÄta det avspeglas i priset.
Dessutom lÄgt utsatt pris. :eek:

Haha. Det Àr svÄrt att skiljas och jag förvÀntar mig att det kommer bli en kort tid utan Alpinist. GrÀset Àr ju, som bekant, inte grönare pÄ andra sidan Alpinisten :)
Precis! Jag lyckades klara mig 1,5 Är. Men nu nÀr jag köpt den igen kÀnner jag hur rÀtt det Àr att ha en sÄn i stallet! :)

Blir spĂ€nnande att se den nya alpinisten nĂ€sta Ă„r! Den ska ju i alla fall komma i en grön variant med liknande tavla. Är Ă€ndĂ„ orolig att den ska tappa ”sjĂ€len” som 017 besitter. Ska vi starta en ny trĂ„d dĂ„? Vem vet? :)

Precis! Jag lyckades klara mig 1,5 Är. Men nu nÀr jag köpt den igen kÀnner jag hur rÀtt det Àr att ha en sÄn i stallet! :)

Blir spĂ€nnande att se den nya alpinisten nĂ€sta Ă„r! Den ska ju i alla fall komma i en grön variant med liknande tavla. Är Ă€ndĂ„ orolig att den ska tappa ”sjĂ€len” som 017 besitter. Ska vi starta en ny trĂ„d dĂ„? Vem vet? :)
Var kan jag lÀsa mer om denna nyhet/rykte?

Tiden fÄr utvisa det. Vem vet, de kanske lyckas sabba den med ful text som de gjort med en del ur sedan tidigare à la prospe"X".

Samma hÀr! Funderar pÄ en StrapCode, men bÀttre priser dÀr, no doubt!

Hur stort avkall pÄ kvaliteten Àr det? IhÄliga ÀndlÀnkar? Rasslig? Man kan ju acceptera en del nÀr den kostar 300 ist för 1500. ;)
ÄndlĂ€nkarna Ă€r ihĂ„liga/vikta, oysterlĂ€nken kĂ€nns inte rasslig. LĂ„set Ă€r av enklare utformning som pĂ„ billiga Seiko 5. Men bra kĂ€nsla för priset!

Senast Àndrad:
Hoppas att det inte stÀmmer. @yonsson slog huvudet pÄ spiken i kommentarerna. Jag kan leva med datumbubbla för det Àr true till föregÄngaren till SARB017 men prospex-logga, nej tack!
PSX_20191007_094031.jpg

Tillbaka
Topp