• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

72027243179__F7ACCED8-F36F-4A1A-9F94-74B69DC6C819.jpeg

Bifogar bilder av Strapcode Augus Jubilee och Strapcode Endmill.
Valde Endmill till min Tuna.
DÄ Tunan Àr helt matt tyckte jag att en helt matt lÀnk skulle passa bÀst.
Finns inga polerade partier pÄ klockan som matchar mot polerade partier pÄ lÀnk.
BestÀllde direkt frÄn Strapcode leverans via Fedex, Ingen moms betalades.
Har inte monterat mitt Endmill Ànnu men du fÄr vÀl en kÀnsla för hur det ser ut ÀndÄ.
20231204_091655.jpg
20231204_091007.jpg

Bifogar bilder av Strapcode Augus Jubilee och Strapcode Endmill.
Valde Endmill till min Tuna.
DÄ Tunan Àr helt matt tyckte jag att en helt matt lÀnk skulle passa bÀst.
Finns inga polerade partier pÄ klockan som matchar mot polerade partier pÄ lÀnk.
BestÀllde direkt frÄn Strapcode leverans via Fedex, Ingen moms betalades.
Har inte monterat mitt Endmill Ànnu men du fÄr vÀl en kÀnsla för hur det ser ut ÀndÄ.
20231204_091655.jpg
20231204_091007.jpg
Ser bra ut. Hur Àr det egentligen? 22 lr 21,5mm ÀndlÀnkar? LÀser olika uppfattningar om vad det ska vara till tonfisken.

Ser bra ut. Hur Àr det egentligen? 22 lr 21,5mm ÀndlÀnkar? LÀser olika uppfattningar om vad det ska vara till tonfisken.
Novis vad gÀller Tonfiskar och klockor i övrigt.
Enligt mina mÀtningar ska Strapcode raka endlÀnkar pÄ 22,0 mm passa pÄ S23633J1/SBBN049.

Kanske nÄgon som har Àr mer erfarenhet och Àr mer kunnig pÄ omrÄdet Àn vad jag Àr?

Jag har fÄtt fila ner alla 22mm-lÀnkar jag haft till min tonfisk för den var mer 21,8mm mellan bandhornen. Vet inte om det Àr sÄ pÄ alla tonfiskar men min var en SBBN031. Det var ocksÄ tightare mellan bandhornen "uppe" sÄ det var mest den sidan som behövde filas. TÀnkte först att det var lÀnken som inte var jÀmn men hade fem olika lÀnkar till den och alla hade samma avvikelse.

Jag har fÄtt fila ner alla 22mm-lÀnkar jag haft till min tonfisk för den var mer 21,8mm mellan bandhornen. Vet inte om det Àr sÄ pÄ alla tonfiskar men min var en SBBN031. Det var ocksÄ tightare mellan bandhornen "uppe" sÄ det var mest den sidan som behövde filas. TÀnkte först att det var lÀnken som inte var jÀmn men hade fem olika lÀnkar till den och alla hade samma avvikelse.
Intressant, undra om det var ett mÄndagsexemplar du rÄkade ut för eller om det Àr vanligt förekommande pÄ vissa modeller/batches?
(Jag har en SBBN015, har aldrig haft problem med 22mm lÀnkar.)

Tack. Ska mÀta upp min sbbn049. Haft 22mm gummi men lÀr vÀl flexa pÄ plats.

Intressant, undra om det var ett mÄndagsexemplar du rÄkade ut för eller om det Àr vanligt förekommande pÄ vissa modeller/batches?
(Jag har en SBBN015, har aldrig haft problem med 22mm lÀnkar.)
Jag vet att det Ă€r vanligt pĂ„ tonfiskarna. đŸ€” Strapcode skriver till exempel detta pĂ„ sina Tuna-lĂ€nkar: "[...] bracelet is designed for 2009 onward SEIKO Tuna models such as SBBN013 or other 21.5mm lug SEIKO diver or sport watch case with straight lug."

Min Endmill lÀnk passade inte, den var för bred.
20231206_130821.jpg

Köpte en "standard lÀnk" pÄ 22 mm vilket tydligen var ett feltÀnk.
Slipat ner den nÄgot pÄ bredden med en ytterst fintandad tungstens fil och ett keramiskt bryne.
SĂ„ nu passar den.
Även sonens lĂ€nk anpassades inför montering pĂ„ hans Breitling.

Min Endmill lÀnk passade inte, den var för bred.
20231206_130821.jpg

Köpte en "standard lÀnk" pÄ 22 mm vilket tydligen var ett feltÀnk.
Slipat ner den nÄgot pÄ bredden med en ytterst fintandad tungstens fil och ett keramiskt bryne.
SĂ„ nu passar den.
Även sonens lĂ€nk anpassades inför montering pĂ„ hans Breitling.
Plockade nu loss originallÀnken för att mÀta upp den och bredden mellan bandhornen mer noga. Visst Àr det en sbbn049 du har precis som jag?
IMG_6249.jpeg
IMG_6250.jpeg

Plockade nu loss originallÀnken för att mÀta upp den och bredden mellan bandhornen mer noga. Visst Àr det en sbbn049 du har precis som jag?
IMG_6249.jpeg
IMG_6250.jpeg
Vi har likadana klockor.
Testade min EndmilllÀnk i klockan och lÀnken var nÄgot för bred.
MÀtte inte lÀnken innan jag började bearbeta den, konstaterade bara att den var för bred.
Som jag skrev tidigare sÄ Àr det "standardlÀnken" jag köpt som skall passa till alla 22 mm klockor.
Kanske de lÀnkar som listas under modellen Tuna fungerar utan att anpassas?
Hur som helst sÄ var det inga problem att minska bredden pÄ lÀnken och det Àr inget som överhuvudtaget mÀrks eller syns.

Med risk för att bli anklagad för att vara en gravedigger..., men varifrÄn kom BoR-lÀnken mÄntro? @MaBr
SedĂ€r, lyckades hitta det och jag hade till och med skrivit var jag köpt det! 😁 Ser ut att vara i fint skick förutom den polerade delen av lĂ„set som har lite repor men det Ă€r nĂ€stan oundvikligt. Är du sugen sĂ„ dra ett PM!
20231211_191406.jpg

Tillbaka
Topp