• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Tjena tonfisk Àlskare!
Jag Ă€r nyfrĂ€lst seiko fan som har mycket kvar att lĂ€ra sig. Är ute efter min första tuna men har inte riktigt landat i vad jag ska satsa pĂ„. TĂ€nkte en budget pĂ„ 10k gĂ€rna lite under. Gillar Marinemaster men det finns flera och jag har inte riktigt förstĂ„tt skillnaderna.

Jag Àr ute efter tips gÀrna utifrÄn budget. Kom gÀrna med förslag om man ska köra andrahand eller köpa ny, i sÄ fall en bra sida? Vilka ref borde kika pÄ.
Tack pÄ förhand
Mitt standardtips Àr SBBN031! Förutsatt att du kan tÀnka dig de nya visarna och den nya tavlan (med sjukt bra lume och lÀsbarhet:)). Brorsan SBBN037 i blÄtt Àr ocksÄ grym - du fÄr förvisso ingen lÀnk men tuna trivs bÀst pÄ gummi i vilket fall.

Om du föredrar old school-looken sÄ SBBN015 eller varför inte 007:an hÀr ovan. Samtliga tips Àr alltsÄ 300 mm med skruvat baklock, instegsfirrar i fin storlek.

HÄller med om att KS Àr bra för köp&sÀlj, de roterar förhÄllandevis ofta hÀr och till vettig peng.

Vill tacka @frere och @Sonnyboy för era svar.

Jag blivit erbjuden en SBBN015 för 9000. Fullset. Trycktestad. SpĂ„r av anvĂ€ndning men i fint skicka. Är priset rĂ€tt eller hĂ„ller jag pĂ„ att betala för mkt?

Jag blivit erbjuden en SBBN015 för 9000. Fullset. Trycktestad. SpĂ„r av anvĂ€ndning men i fint skicka. Är priset rĂ€tt eller hĂ„ller jag pĂ„ att betala för mkt?
Kolla historiken i köp och sÀlj. Det kan vÀl bara röra sig om nÄgon tusenlapp hit eller dit. NB. Lita inte pÄ mina tips för Àn sÄ lÀnge har jag bara tjÀnat pÄ ett enda klockköp :)

Det kÀnns lite saftigt tycker jag (tror jag sÄlde en för under 7000 i vÄras men var sÀkert för billig Ä andra sidan:)). Finns som sagt bra prisreferenser pÄ k&s, det har sÄlts ett flertal pÄ forumet!

Det kÀnns lite saftigt tycker jag (tror jag sÄlde en för under 7000 i vÄras men var sÀkert för billig Ä andra sidan:)). Finns som sagt bra prisreferenser pÄ k&s, det har sÄlts ett flertal pÄ forumet!
HÄller med! Det Àr ingen fyndpris direkt. Kollade historiken pÄ forumet sÄ har de sÄlts för nÀrmare 8k. Det var en för 9,9 av ingen rimlig anledning.

Jag letar vidare och meddelar er nÀr. Det börjar nÀrma sig nÄt :angel:

Jag hÄller med! Min uppfattning efter att kikat bÄde hÀr och pÄ nÀtet att idag begÀr folk 10-15% högre pris Àn för knappt 6 mÄnader sedan.
Personligen förstÄr jag inte den plötsliga ökningen.
Nu Àr vÀl inte denna trÄden till för att spekulera priser, men det handlar vÀl om tillgÄng/efterfrÄgan och skick pÄ objektet?
Aus: LÀgg ut en köpesannons om du vill köpa en tuna, sÄ fÄr du sÀkert nÄt svar.

Nu Àr vÀl inte denna trÄden till för att spekulera priser, men det handlar vÀl om tillgÄng/efterfrÄgan och skick pÄ objektet?
Visst gÄr sbbn015 oftast lite högre och det pga att den Àr den klassisk design och med den gamle visare?

FrÄgan om priser Àr helt klart berÀttigad! SjÀlvklart handlar det om tillgÄng/efterfrÄgan och skick. Men ÀndÄ en trÄkig utveckling enligt mig och det gÀller ju inte bara tonfisk utan mÄnga andra modeller. Senaste generation tonfisk har ju ökat markant i nypris ocksÄ vilket sÀkerligen har gjort att de Àldre modellerna har följt med. Börjar allt bli en smÀrtgrÀns nÀr det börjar nÀrma sig 10k för en nÄgra Är gammal tonfisk av förra generationens modell.

FrÄgan om priser Àr helt klart berÀttigad! SjÀlvklart handlar det om tillgÄng/efterfrÄgan och skick. Men ÀndÄ en trÄkig utveckling enligt mig och det gÀller ju inte bara tonfisk utan mÄnga andra modeller. Senaste generation tonfisk har ju ökat markant i nypris ocksÄ vilket sÀkerligen har gjort att de Àldre modellerna har följt med. Börjar allt bli en smÀrtgrÀns nÀr det börjar nÀrma sig 10k för en nÄgra Är gammal tonfisk av förra generationens modell.

Absolut, jag förstÄr din poÀng att 9-10k för förra generationens tonfisk Àr högt och hÄller med dig.
Jag hade ju hellre köpt en Sbbn031 eller de nyare modellerna isÄfall och fÄtt en ny för samma pris.
Dock sÄ blir förra generationen svÄrare och svÄrare att hitta, sÄ har man den preferensen pÄ visare osv sÄ kanske man fÄr slanta upp om man inte vill ha den nya.

Absolut, jag förstÄr din poÀng att 9-10k för förra generationens tonfisk Àr högt och hÄller med dig.
Jag hade ju hellre köpt en Sbbn031 eller de nyare modellerna isÄfall och fÄtt en ny för samma pris.
Dock sÄ blir förra generationen svÄrare och svÄrare att hitta, sÄ har man den preferensen pÄ visare osv sÄ kanske man fÄr slanta upp om man inte vill ha den nya.
DĂ€rmed lĂ€ge att helst köpa via sĂ€ljesannons pĂ„ öppen marknadsplats med transparent prissĂ€ttning. Köpesannonser och pm Ă€r ju lurigare. Är prislĂ€get numera 9,5 sĂ„ fĂ„r vi strax veta det:)

DĂ€rmed lĂ€ge att helst köpa via sĂ€ljesannons pĂ„ öppen marknadsplats med transparent prissĂ€ttning. Köpesannonser och pm Ă€r ju lurigare. Är prislĂ€get numera 9,5 sĂ„ fĂ„r vi strax veta det:)
Kan ochsÄ var vÀrd att kolla pÄ watchrecon dÄ ibland visa mÀrke skilja sig mellan svensk och internationella marknad och jag har full förstÄelse för dem som vill har "rÀtt pris" för sin klocka. Jag har inte kollade nyligen men det har varit sÄ tidager att en nÄgra Är gamle 015 har varit dyrare en den helt ny motsvarande .

Kan ochsÄ var vÀrd att kolla pÄ watchrecon dÄ ibland visa mÀrke skilja sig mellan svensk och internationella marknad och jag har full förstÄelse för dem som vill har "rÀtt pris" för sin klocka. Jag har inte kollade nyligen men det har varit sÄ tidager att en nÄgra Är gamle 015 har varit dyrare en den helt ny motsvarande .
Absolut, den svenska marknaden Àr liten och ibland slÀpar vi efter. Titansamurajen Àr vÀl ett typexempel pÄ en klocka vi (jag) sÄlde billigt hÀr nÀr de börjat sticka ivÀg i USA och nu Àr de dyra överallt. Klockpriser Àr vÀl förvisso inte logiska men jag tycker nog ÀndÄ att det bör vara ett mÀrkbart prissteg frÄn 015 upp till lika utgÄngna och minst lika ikoniska darth/013:)

Grymt imponerad av tidshÄllningen pÄ min sbbn007! Tappat 1.7sek pÄ 3 mÄnader vilket betyder om det hÄller i sig - 6.8sek pÄ ett Är! Presterar som en GS quartz allstÄ :)
Screenshot_20190130-154357.jpg

Finns det nÄgon svensk ÄterförsÀljare av tunas eller Àr det utlÀndska hemsidor som gÀller? Sugen pÄ en sbnn035.

HÄller med! Det Àr ingen fyndpris direkt. Kollade historiken pÄ forumet sÄ har de sÄlts för nÀrmare 8k. Det var en för 9,9 av ingen rimlig anledning.

Jag letar vidare och meddelar er nÀr. Det börjar nÀrma sig nÄt :angel:

Nu gÄr jag OT. Du tycker folk tar överpris pÄ tonfiskar, sen lÀgger du ut en begagnad turtle till över listpris sjÀlv. Det Àr lite som att kasta tonfisk i glashus. 6900kr för en grey dawn turtle som sÄldes billigare nÀr den var ny.

Nu gÄr jag OT. Du tycker folk tar överpris pÄ tonfiskar, sen lÀgger du ut en begagnad turtle till över listpris sjÀlv. Det Àr lite som att kasta tonfisk i glashus. 6900kr för en grey dawn turtle som sÄldes billigare nÀr den var ny.

Det finns ett par anledningar till det:
  1. Jag köpte den dyrare Àn listpriset. Jag Àr inte den enda och var man ute efter en sÄn sÄ fick nÄgra göra det iaf.
  2. Tonfisken i jÀmförelsen (ex 013) sÄldes för 1000-2000kr billigare för mindre Àn ett Är sedan. Mitt pris skiljer sig 700 frÄn listpris pÄ en klocka som Àr i princip ny.
Jag sÀger inte att det Àr ologiskt att tonfisken stiger och jag sÀger inte att min prissÀttning Àr helt rÀtt.
Innan jag satte upp den kollade jag de Dawn Gray som finns till salu och sen försökte hitta ett pris med marginal för prut dÄ jag har aldrig varit med om att nÄgon sÀger "ok, jag tar din klocka för priset du begÀr". Jag kanske borde inkludera det i annonsen att dÀr finns det utrymme för förhandlingar.;)

Och förresten... Jag hade inte ens kastat tonfisk pÄ tegelhus. Hela huset hade rasat dÄ:D

Tillbaka
Topp