• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Alla har vÀl rÀtt att tycka om vad de vill men vi Àr vÀl alla överens om att den lÀnken inte Àr optimal. ;)

Controlled by gamma light?
Paging Dr. Octagon :borg:
sbbn015_77.jpg

(SBBN015)

LÀnken. Vi mÄste tala om lÀnken.
IMG_1283.JPG
IMG_1284.JPG

Ärligt talat, hur tĂ€nkte seiko hĂ€r? Den Ă€r en stilmĂ€ssig mismatch mot resten av klockan (poleringen!), den bestĂ„r av för lĂ„nga lĂ€nkbitar som gör att den inte kan böjas snyggt över dykförlĂ€ngningen och den Ă€r sĂ„ lĂ„ng att alla som inte Ă€r grovsmeder eller hamnsjĂ„are mĂ„ste bĂ€ra den Ă„t "fel" hĂ„ll för att kunna centrera spĂ€nnet. AlltsĂ„ det tumstjocka spĂ€nnet med den onödigt lĂ€ttutlösta förlĂ€ngningsmekanismen.

Usel, tycker jag. Finns det nÄgot man kan göra för att fÄ den drÀglig? Byta spÀnnet? Jag ska nu bÀra lÀnken till pÄ fredag, sÄ fÄr vi se om jag slutar avsky den...
Fem dagar i handboja: dags för utvÀrdering. Jag lÀrde mig gilla claspen och snabbjusteringen men vidhÄller att lÀnkbitarna Àr alldeles för lÄnga för att kunna ge ett harmoniskt intryck eller en bekvÀm passform. DÀremot gav konceptet "tuna pÄ lÀnk" mersmak, eftersom det trots allt ger en vÀldigt toolig kÀnsla med sÄ brutalt mycket hÄrd metall. Och det finns vettiga alternativ till originallÀnken som sannolikt blir bÄde snyggare och bÀttre - stay tuned:)

(Tunan Àr för tillfÀllet Äter pÄ ett bonetto 300 och helgfrid rÄder i sjÀlen.)

Tillhör nu de troende sÄ till den milda grad att, efter tÄlamodet tröt pÄ att fÄ tag i en SBBN 007 (den absolut snyggaste 300 metaren), nu har en ny SBBN 017 pÄ vÀg frÄn Kanjiland. Tack för varningarna (@frere m fl) gÀllande nya originallÀnkarna. Jag tar gÀrna emot tips pÄ lÀmpligt, dÄ tjockt gummi aldrig varit min grej. FÄ vÀl tillÀgga att inget av det jag tidigare provat frÄn Strapcode har upplevts bÀttre Àn originallÀnkarna...

Min 7549 franken (7549+7548+7546= hade platsat i asiatiska trippeltrÄden) fÄr hÀnga pÄ sÄ lÀnge...
7549 Tuna 221016.jpg

(NÄgon kanske redan har nÀmnt att dessa bara Àr 44 mm över luggarna, vilket Àr hemligheten bakom komforten. Det ser man inte heller förrÀn man mÀter...)

Fortsatt trevlig helg fisknördar.. :)

Senast Àndrad:
En av fÄ klockmodeller som bara blir snyggare och snyggare ju mer spö de fÄr.
Ja, verkligen. Och designen kÀnns verkligen tidlös - lika modern och egen nu som för 40 Är sedan. TyvÀrr vet jag inte sÄ mycket om just min klockas historia men som du konstaterar @Sorubim sÄ har den sÀkert varit med om ett och annat. Det Àr min första 300-meterstuna och jag mÄste sÀga att den Àr fantastiskt smidig och lÀtt att bÀra jÀmfört med min Golden 1000m och Grandfather 600m; kÀnns inte sÄ vÀrst mycket större Àn SRP777. Jag har provat med gummi, lÀder och nato - sitter bra i samtliga fall, möjligen bÀst pÄ lÀder.

Ja, verkligen. Och designen kÀnns verkligen tidlös - lika modern och egen nu som för 40 Är sedan. TyvÀrr vet jag inte sÄ mycket om just min klockas historia men som du konstaterar @Sorubim sÄ har den sÀkert varit med om ett och annat. Det Àr min första 300-meterstuna och jag mÄste sÀga att den Àr fantastiskt smidig och lÀtt att bÀra jÀmfört med min Golden 1000m och Grandfather 600m; kÀnns inte sÄ vÀrst mycket större Àn SRP777. Jag har provat med gummi, lÀder och nato - sitter bra i samtliga fall, möjligen bÀst pÄ lÀder.
Jag provade den pÄ MN-strap, det fungerade ocksÄ riktigt bra. Den fick en riktigt "toolig" framtoning och satt stabilt pÄ armen. Kan lÀgga upp en bild vid tillfÀlle.

Tillbaka
Topp