• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🐟 Den köttiga tonfisktrĂ„den

Tack! Det Àr egentligen inga "dykarband" men jag gjorde i ordning nÄgra grövre lÀderband och fick lov att testa ett pÄ Tonfisken ;)
Flieger straps_mini.jpg
Fina! Jag skulle gÀrna testa ett om du gör flera nÄgon gÄng :D

FrÄga till Tuna-experter ...
Jag har Ă€ntligen fattat grejen med den hĂ€r modellen :) Har span pĂ„ en SBBN027 men Ă€r ocksĂ„ sugen pĂ„ en SBBN033. Är det nĂ„gon av er som har bra koll pĂ„ bĂ„da modellerna? För- och nackdelar?! LĂ„nad bild:
5A41CFF1-A81F-4546-BDC5-C40F75C19A4A.jpeg
FörlÄt om mitt svar blev lite rörigt, men om det var nÄgot oklart sÄ tveka inte att dra ivÀg ett PM :)

Är verkligen ingen expert :)
Fördel 1000m. Jag hade saffirglas pÄ min 029, vet inte om det Àr det pÄ alla 1000m?
Nackdel skulle jag vilja sÀga Àr monocoque boetten. FÄr lÀmna ivÀg klockan för ett simpelt batteribyte. Om man inte gör det sjÀlv sÄklart. Men dÀr Àr inte jag :)
Ett glas till 300m kostar 700-800kr. Finns folk som kan hjÀlpa med byte. SÄ jag Àr personligen inte sÀrskilt rÀdd för att anvÀnda min :) Den Àr mindre och smÀckrare om man föredrar det, jag gillar bÄda storleksmÀssigt :) Och batteriet kan du byta sjÀlv ;)
Det verkar vara rÀtt jobbigt med monocoque, en kompis fick skicka sin MM300 till England. Vissa GS verkar mÄsta servas i Japan?! Men 1000 m Àr tufft och jag gillar den gula bezeln :)

Det verkar vara rÀtt jobbigt med monocoque, en kompis fick skicka sin MM300 till England. Vissa GS verkar mÄsta servas i Japan?! Men 1000 m Àr tufft och jag gillar den gula bezeln :)
Ja men dÄ Àr det bara att köra. Det gÄr ju alltid att lösa :happyhappy: Och 1000m Àr fetare, sÄ Àr det bara ;)

SNE 497 Àr det ja.
Shrouden gÄr att köpa hÀr http://m.alienmaxi.com
Sen Àr det en Endmill 22mm straight end frÄn strapcode.com
Var först ute efter en yobokies shroud, fanns dock inte dÄ
(Inte bestÀllt frÄn den sidan dock)https://www.theyobokies.com/
Perfekt beater blir det, med drag frÄn vackra sbbn015. FÄr man en ding eller tvÄ, bara o bestÀlla ny shroud!
Ska göra samma med en "Arnie" dÄ blir det shroud frÄn https://stitchesandbuckles.com/products/aftermarket-steel-shroud-for-seiko-arnie-reissue-models
:)
Ser snyggt ut. Är sugen pĂ„ att göra samma sak. Var det lĂ„ng leveranstid pĂ„ din shroud? Vilken av dom tvĂ„ modellerna pĂ„ sidan köpte du? Och hur Ă€r kvaliteten pĂ„ den? :)

Hej! Nu har jag en möjlig SBDB013 frÄn Japan som jag klurar pÄ. Har alltid velat testa en Spring Drive!! Vad har ni för tankar om den?

• Silikonremmen blir fort ful dvs skavd sĂ„ den Ă€r omvĂ€xlande matt blank. Men mycket bekvĂ€m rem.
  • Inte den snyggaste svarta tuna men bra nĂ€ra. Seiko har blingat den lite mycket pĂ„ bezel och detaljer pĂ„ tavlan. Skulle varit mer matt tool watch.
  • Shrouden Ă€r vĂ€ldigt snygg i fĂ€rg finish.
  • Sedan min favorit. Den gĂ„r vĂ€ldigt bra. +0,13s per dag utan behöva fundera pĂ„ nĂ€r batteriet tar slut.
  • Kanske inte hör hemma pĂ„ tuna men gillar power reserve visaren. DĂ„ vet man nĂ€r det Ă€r dags att ta pĂ„ den klockan igen.
  • SĂ„ slutsats ge mig en bĂ€ttre gummirem sĂ„ hade jag varit nöjd.

• Silikonremmen blir fort ful dvs skavd sĂ„ den Ă€r omvĂ€xlande matt blank. Men mycket bekvĂ€m rem.
  • Inte den snyggaste svarta tuna men bra nĂ€ra. Seiko har blingat den lite mycket pĂ„ bezel och detaljer pĂ„ tavlan. Skulle varit mer matt tool watch.
  • Shrouden Ă€r vĂ€ldigt snygg i fĂ€rg finish.
  • Sedan min favorit. Den gĂ„r vĂ€ldigt bra. +0,13s per dag utan behöva fundera pĂ„ nĂ€r batteriet tar slut.
  • Kanske inte hör hemma pĂ„ tuna men gillar power reserve visaren. DĂ„ vet man nĂ€r det Ă€r dags att ta pĂ„ den klockan igen.
  • SĂ„ slutsats ge mig en bĂ€ttre gummirem sĂ„ hade jag varit nöjd.
Det verkar ocksĂ„ snudd pĂ„ omöjligt att byta band?! Originalsprintarna saknar krage sĂ„ man behöver ett sĂ„nt bandverktyg som kan nypa frĂ„n bĂ„da hĂ„ll. HĂ„ller med om att det kĂ€nns lite konstigt att ha en ”lyxig” Tuna.

Ser snyggt ut. Är sugen pĂ„ att göra samma sak. Var det lĂ„ng leveranstid pĂ„ din shroud? Vilken av dom tvĂ„ modellerna pĂ„ sidan köpte du? Och hur Ă€r kvaliteten pĂ„ den? :)
Kan ge min erfarenhet fast pÄ en annan.
Köpte shroud frÄn Yobokies 29/3 och hÀmtade ut den igÄr 6/5, sÄ det tog en stund i dessa tider. Shrouden i sig Àr mycket bra sÄ den kan jag absolut rekommendera om man kan vÀnta. Tror jag snodde den sista han hade dÄ men kanske finns fler nu.

Kan ge min erfarenhet fast pÄ en annan.
Köpte shroud frÄn Yobokies 29/3 och hÀmtade ut den igÄr 6/5, sÄ det tog en stund i dessa tider. Shrouden i sig Àr mycket bra sÄ den kan jag absolut rekommendera om man kan vÀnta. Tror jag snodde den sista han hade dÄ men kanske finns fler nu.
Fanns i lager dÄ jag kollade för ett par dagar sedan. Den lÄnga leveranstiden avskrÀcker ju lite, Àr rÀdd att jag ska rÄka sÀlja klockan innan den kommer fram. :angel:
Men den ser riktigt bra ut.

Blir sjukt bra den modden :) Snyggt!
Tack! Jag hÄller med dig :) Skulle vilja prova BoR-lÀnk eller nÄtt annat kul! FÄrse om jag hittar nÄgon till en bra peng :)

Fanns i lager dÄ jag kollade för ett par dagar sedan. Den lÄnga leveranstiden avskrÀcker ju lite, Àr rÀdd att jag ska rÄka sÀlja klockan innan den kommer fram. :angel:
Men den ser riktigt bra ut.
Okej, haha ja det förstÄr jag! :hilarious: Min plan var inte heller att vÀnta sÄdÀr lÀnge men var tvungen att se resultatet sÄ dÄ fick man sitta lugnt och vÀnta.

Nu har jag trÄlat den hÀr trÄden frÄn sida 1.:)
Jag har lÀrt mig nÄgra saker pÄ vÀgen. Framförallt att jag Àr barnsligt förtjust i tonfisk...

Har i alla Är trott att den Àr för stor, men allt tyder pÄ att en Àr precis lagom.:)

Jag Àr inte sÄ förtjust i tickande sekunder, sÄ jag Àr mest intresserad av dom mekaniska. Vilken skulle ni vana fiskare rekommendera? I vilka vatten ska man fiska?

Har aldrig varit nÄgon "catch and release"-fiskare, sÄ jag rÀknar med att en enda tonfisk ska mÀtta mig resten av mitt yrkesverksamma liv. Jag förstÄr att det lÄter barbariskt, men sÄn Àr jag.:)

SÄ jag behöver alltsÄ tips och rÄd nÀr det gÀller dom lite fetare fiskarna. :cool:
Kanske nÄgon hÀr som redan fyllt sin kvot för Äret?
Jag Àr öppen för förslag.:)

Nu har jag trÄlat den hÀr trÄden frÄn sida 1.:)
Jag har lÀrt mig nÄgra saker pÄ vÀgen. Framförallt att jag Àr barnsligt förtjust i tonfisk...

Har i alla Är trott att den Àr för stor, men allt tyder pÄ att en Àr precis lagom.:)

Jag Àr inte sÄ förtjust i tickande sekunder, sÄ jag Àr mest intresserad av dom mekaniska. Vilken skulle ni vana fiskare rekommendera? I vilka vatten ska man fiska?

Har aldrig varit nÄgon "catch and release"-fiskare, sÄ jag rÀknar med att en enda tonfisk ska mÀtta mig resten av mitt yrkesverksamma liv. Jag förstÄr att det lÄter barbariskt, men sÄn Àr jag.:)

SÄ jag behöver alltsÄ tips och rÄd nÀr det gÀller dom lite fetare fiskarna. :cool:
Kanske nÄgon hÀr som redan fyllt sin kvot för Äret?
Jag Àr öppen för förslag.:)
för de första sÄ har du prövat en större tonfisk?
automaten Àr löjligt stoooor haha

kan tycka att quartz 300an har en perfekt vardagsstorlek men nu har jag vusserligen mindre handleder Àn mÄnga andra!

hade jag varit dig hade jag försökt fÄ till en gtg med nÄn som har en större eller kanske köra nÄt safe Ä köpa en 100m eller en orginal 600m!
finns en 1000m pÄ köp och sÀlj för en rimlig peng sen ligger dÀr en 600m pÄ tradera runt 15.

bÀttre att göra sÄ Àn att köpa tex en auto som kan bli svÄr att sÀlja sen!

för de första sÄ har du prövat en större tonfisk?
automaten Àr löjligt stoooor haha

kan tycka att quartz 300an har en perfekt vardagsstorlek men nu har jag vusserligen mindre handleder Àn mÄnga andra!

hade jag varit dig hade jag försökt fÄ till en gtg med nÄn som har en större eller kanske köra nÄt safe Ä köpa en 100m eller en orginal 600m!
finns en 1000m pÄ köp och sÀlj för en rimlig peng sen ligger dÀr en 600m pÄ tradera runt 15.

bÀttre att göra sÄ Àn att köpa tex en auto som kan bli svÄr att sÀlja sen!
Har inte testat nÄgon tonfisk alls.:(
Men jag har en Helson Sharkmaster 600 (Ploprof) som vardsgsklocka, sÄ jag Àr hyfsat van vid större rovor utan luggar. Har provat att lÀgga Sharkmastern pÄ fel ledd (55mm) och har "gott om plats" över... Min handled Àr ganska exakt 6cm bred.

Men att prova Àr ju alltid bÀst!
Finns det nÄgon med storfisk i Kalmartrakten?

DÄ jag inte gillar att sÀlja klockor vill jag helst inte jobba mig uppÄt. Det blir liksom inte billigare om man sparar allt pÄ vÀgen uppÄt.:)

Tillbaka
Topp